Oikeistohallituksen uusin töräys: vanginvartijan koulutus ollaan lopettamassa, tilalle lähihoitajia
"Nyt vanginvartijakoulutus halutaan lakkauttaa.
Ylen haltuun saama, salassa valmisteltu esitys, on tehty vankiloiden toimintaa johtavassa Rikosseuraamuslaitoksessa.
Esitys Rikosseuraamusalan koulutusjärjestelmän uudistamisen valmisteluksi on allekirjoitettu 28. helmikuuta. Siinä esitetään rikosseuraamusalan ammatillisen tutkinnon lakkauttamista.
Esityksen mukaan vanginvartijan työhön voisivat tulevaisuudessa hakea henkilöt, jotka ovat suorittaneet soveltuvan korkeakoulututkinnon, turvallisuusalan perustutkinnon tai lähihoitajan opinnot."
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta. Ei todellakaan. Onko ne menettäneet loputkin järjenrippeensä.
Onko joku tähän asti epäillyt, että Otteri Pervolla ja PersKokkareilla olisi ollut yhtään järjenripettä jäljellä tähänkään asti?
Kuolisin, jos lähijoitajana joutuisin töihin vankilaan. Pelkään dementoituneita vanhuksiakin. Otin lopputilin, olen mieluummin työtön kuin nyrkkeilysäkkinä, isojen dementikojen toimesta. En vain jaksanut. Olen liian arka, pelokas ja introvertti lähihoitajan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on itseasiassa vähiten typerä tän hallituksen päätöksistä (ei kehu), sillä lähihoitajia on työssä ihan hyvällä menestyksellä esim vankimielisairaalassa ja jos opintoihin lisätään käytännössä oma suuntautuminen vankilatyöhön niin voisi ihan toimiakin tää, toisin kuin muut hallituksen ideat. Vaarallisten vankien kanssa pitäisi sit olla turvallisuusalan koulutetut.
Vankimielisairaala on tyystin eri asia, kuin tavallinen vankila. Vankimielisairaalassa vangit lähtökohtaisesti ovat tehneet rikoksia, koska ovat psyykkisesti sairaita ja suurin väkivallan uhka häviää kun saadaan esim. psykoottisuudet kuriin lääkityksellä. Tavallisissa vankiloissa puolestaan elää paljon lapsuudesta lähtien väkivallan keskellä kasvaneita, yli moraalin ja lain toimivia ammattirikollisia joille esim. yhden hönön vartijan kuristaminen on omissa piireissä lähinnä meriitti. Jos et ym
Eiköhän jengiläiset ym ole omilla osastoilla ja kuten sanoin sinne amk koukutetut. Joku perustason tai avovankila niin suurin osa ihan muita kun väkivaltarikollisia siellä ja monelta osalta lähäri vois työtä tehdä, jollain lisäyksillä koulutukseen. Vankimielisairaalassa on muuten ne väkivaltaisimmat hullut jos et tiennyt. Suomen vankilat nyt vaa ei oo ihan niinku jenkkileffoissa, eikä tarkoita etteikö esim fyysisesti täytyisi olla ok kunnossa siellä jos on töissä mut ei siellä nyt ihan niiiiin kauheaa ole.
Sillä välin toisaalla. Ruotsinkielisistä opiskelupaikoista jopa puolet jää täyttämättä koska hakijoita on niin vähän. Kukaan ei sanallakaan mainitse, että tämä on täyttä hulluutta. Valtionavut juoksevat ja opettajat opettavat muutamaa oppilasta. Ruotsalainen kansanpuolue vartioi näitä paikkoja. Ruotsinkieleiset upporikkaat säätiöt voivat lahjoa päättäjät hiljaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa taksiuudistukselta. Rikolliset tykkäävät.
Hyvä vertauskuva, koska sitä se juuri onkin.
Rantanen varmaan ajatellut että nyt kun supo on persujen hallinnassa niin ei tarvita vankeja kun ne voidaan palkata supolle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kuolisin, jos lähijoitajana joutuisin töihin vankilaan. Pelkään dementoituneita vanhuksiakin. Otin lopputilin, olen mieluummin työtön kuin nyrkkeilysäkkinä, isojen dementikojen toimesta. En vain jaksanut. Olen liian arka, pelokas ja introvertti lähihoitajan töihin.
Täällä toinen. Pelkäsin mennä töihin. En pärjännyt väkivaltaisten asukkaiden kanssa. Koulutus oli liian helpoissa paikoissa, en koskaan ole kokenut väkivaltaa elämässäni. En pystynyt toimimaan mitenkään aggressiivisten asukkaiden kanssa. Oli pakko lopettaa työt.
Alkaa vankiloissa olla etninen koostumus sellainen että imaameja voidaan muuntokouluttaa vanginvartijoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on itseasiassa vähiten typerä tän hallituksen päätöksistä (ei kehu), sillä lähihoitajia on työssä ihan hyvällä menestyksellä esim vankimielisairaalassa ja jos opintoihin lisätään käytännössä oma suuntautuminen vankilatyöhön niin voisi ihan toimiakin tää, toisin kuin muut hallituksen ideat. Vaarallisten vankien kanssa pitäisi sit olla turvallisuusalan koulutetut.
Vankimielisairaala on tyystin eri asia, kuin tavallinen vankila. Vankimielisairaalassa vangit lähtökohtaisesti ovat tehneet rikoksia, koska ovat psyykkisesti sairaita ja suurin väkivallan uhka häviää kun saadaan esim. psykoottisuudet kuriin lääkityksellä. Tavallisissa vankiloissa puolestaan elää paljon lapsuudesta lähtien väkivallan keskellä kasvaneita, yli moraalin ja lain toimivia ammattirikollisia joille esim. yhden hönön vartijan kuristamine
No ei ole. Vankila vähän niinkuin on se paikka johon ne "väkivaltaiset hullut" menee ja jossa niiden kanssa on pärjättävä, halusi tai ei. Ei siellä mitään verovapaasti villasukkia myyneitä isovanhempia keskimäärin ole istumassa. Eristysosastot toki on olemassa. TJEU esimerkiksi Risen (rikosseuraamuslaitoksen) nettisivut.
Vierailija kirjoitti:
Sillä välin toisaalla. Ruotsinkielisistä opiskelupaikoista jopa puolet jää täyttämättä koska hakijoita on niin vähän. Kukaan ei sanallakaan mainitse, että tämä on täyttä hulluutta. Valtionavut juoksevat ja opettajat opettavat muutamaa oppilasta. Ruotsalainen kansanpuolue vartioi näitä paikkoja. Ruotsinkieleiset upporikkaat säätiöt voivat lahjoa päättäjät hiljaisiksi.
Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Ruotsinkielisiä upporikkaita säätiöitä on Suomessa aika monta.
Ensinnäkin. Suomessa ei tarvi juuri kenenkään yrittää karata vankilasta, koska suurin osa on avolaitoksissa kuitenkin tai kotona. Eiköhän siellä Riihimäellä oo edelleen ammattilaiset hommissa eikä lähärit.
Toisekseen, jos oot koskaan tehny päivääkään sh:n hommia, niin se on ihan sama onko vankilassa vai vaikka dementiakodissa tai vammaisten laitoksissa. Nykyään laitoksiin pääsee vain pahimmat tapaukset. Joka päivä saa pelätä henkensä edestä että joku käy kimppuun, joka ei ymmärrä omia voimiaan. Haukkuminen ja huorittelu normimenoa. Vankilassa saa sentään luvan kanssa pistää lukkojen taakse porukkaa. Ja voimankäyttö sallittua. Dementoitunut vanha narkki saa tehdä mitä vaan eikä sille saa tehdä mitään koska itsemääräämisoikeus.
Onhan tää nyt ihan arsesta mutta huvittavia nää teidän ruusuiset kuvat Suomen vankiloista. Ei olla jenkkilässä.
Looginen seuraava askel on lakkauttaa vankilat, kalliita laitoksia ja kaikkeen turhuuteen ei ole varaa.
Olen lähihoitaja vanhuspuolella. Ikää jo 58. Pelkään tiettyjä asukkaita. Isoja ukkoja, jotka ovat väkivaltaisia. Pelkään hoitaa yksin heitä. Olen saanut turpaani monta kertaa. Minua on potkittu, vedetty hiuksista, raavittu, syljetty ja silmälasini hajotettu. Olen 160cm/ 60 kg. Olen joutunut yksin hoitamaan isoa miestä, joka on väkivaltainen. Ukko potkaisi minua vatsaan, lensin maahan. Lopetin työni. Nyt olen työtön, lähihoitajaksi en palaa koskaan.
Voitaisiin korvata poliisikin vaikka joillain siistijöillä tai bussikuskeilla. Eikös nuo osaa ruumiit siivoilla pois ja kuljettaa juopot putkaan? Laitetaanko idea jakoon Petterille?
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja vanhuspuolella. Ikää jo 58. Pelkään tiettyjä asukkaita. Isoja ukkoja, jotka ovat väkivaltaisia. Pelkään hoitaa yksin heitä. Olen saanut turpaani monta kertaa. Minua on potkittu, vedetty hiuksista, raavittu, syljetty ja silmälasini hajotettu. Olen 160cm/ 60 kg. Olen joutunut yksin hoitamaan isoa miestä, joka on väkivaltainen. Ukko potkaisi minua vatsaan, lensin maahan. Lopetin työni. Nyt olen työtön, lähihoitajaksi en palaa koskaan.
Tämä. Sama juttu mulla. Olin opettajan hommissa Riihimäen vankilassa, siellä murhamiehet opiskeli amistutkintoja. Rauhallisempaa siellä oli ku missään dementiakodissa ikinä. Tosin samat hemmot saattaa joutua sinne ku kama tuhonnut aivot ja senkun pistävät pataan naisia ilman seuraamuksia. Ei ikinä enää hoitotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Meidän jälkikasvu hakee kauppatieteelliseen. Viime vuoden hakijatilastoja selatessa huomasin, että näihin ruåttinkielisiin tarttee vaan 50% suomenkielisten pisteistä.
Nyt viimeistään kannattaa unohtaa lähärikoulutus.
Suomessa on sellainen sananlasku kuin "suutari pysyköön lestissään". Ja persuministereille tiedoksi: lestillä ei tarkoiteta tässä yhteydessä viinalekaa.
Juu ja sitten nämä soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittaneet ja lähihoitajat joudutaan joka tapauksessa kouluttamaan voimankäyttöön, tiettyihin lakiasioihin ja turvallisuuteen. Ei taatusti mikään taho säästä yhtään mitään.
Laiha lähärinainen paimentamassa 100 kiloisia murhamiehiä, what could go wrong! 😆