Voiko persoonallisuushäiriöstä parantua?
Läheisellä todettiin epävakaa persoonallisuushäiriö, joka istuu kyllä täysin hänen käytökseensä. Hälle tarjottiin dialektista käyttäytymisterapiaa, mutta ymmärtääkseni terapian tehokkuus on kovin vaihtelevaa ja hoitoon on sitouduttava silloinkin vuosiksi. Mitään kokemuksia persoonallisuushäiriöstä parantumisesta?
Kommentit (34)
Ei parane, koska henkilöllä harvoin ymmärrystä, että olisi jotenkin sairas/ poikkeava.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tasoittuu iän myötä.
Lapsuus- ja nuoruusiän pers. häiriöön viittava käytös useimmiten kyllä, mutta jos häiriö on alkanut aikuisiällä niin se ei kyllä itsestään korjaannu.
Muut paitsi epäsosiaalinen ja narsistinen ph ovat. Epävakaa ph reagoi muita paremmin hoitoon (psykoterapia), mutta paranemiseen vaaditaan pitkä psykoterapia ja potilaalta paljon työtä. Mä oon parantunut epävakaasta ph pitkän psykoterapian avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuus- ja nuoruusiän pers. häiriöön viittava käytös useimmiten kyllä, mutta jos häiriö on alkanut aikuisiällä niin se ei kyllä itsestään korjaannu.
Harvemmin aikuisiällä enää alkaa. Ihan faktatietoa saa hakukonetta käyttämällä.
Ei, mutta sen voi tiedostaa ja sitä kautta oppia käyttäytymään vähemmän ympäristöä rikkovasti. Palkitsevuus tulee siitä, että ympäristön antama palaute ei ole niin huonoa kuin ennen.
Ennuste on huono, koska yleensä eivät sitoudu riittävästi terapiaan ja jatkavat päihteiden käyttöä.
Epävakaalla hyvä ennuste, varmaan muitakin jossa pystyy tulemaan tietoisemmaksi itsestään,siedättämään vaikeita tunteita ja usein sitten jokin haitallinen käytösmalli hellittää.
Myös ikä auttaa monella siinä että motivaatio muutokseen kasvaa, ehkä pienten myönteisten murusten kautta kertyy rohkeutta ja itsemyötätuntoa esim vaativuuden ja rankaisevuuden sijaan. Nykyään aika yleistä se ettei rajoja oikein ole ja niitä täytyy alkaa asettaa itse itselleen.
You tubessa hyvä laaja luentosarja nimellä Tim Fletcher joka auttaa sellaista jolla on jo jonkin verran ymmärrystä taustastaan ja kykyä käsitteellistää. Pointti siis että nykyään on ihan huikeasti myös itseapumateriaalia kirjoina ja nettiluentoina.
Mulla oli epävakaan piirteitä, ei 'full-blown' persoonallisuushäiriö. Noistakin eroon pääseminen vaati tosiaan vuosia intensiivistä terapiaa sekä lisäksi valtavan määrän omaa työtä. Tosin mä nimenomaan halusin korjata vauriot, en vain "oppia elämään" niiden kanssa ja jatkuvasti "hallitsemaan" käytöstäni. En puhuisi "parantumisesta" persoonallisuushäiriön kohdalla, vaan piti palata alkuun ja kasvaa uudestaan (ensimmäistä kertaa). Jotkut kyllä sanovat, että epävakaan piirteet hellittävät joillain ihan iänkin myötä. Itse en halunnut jäädä sitä odottelemaan ja toivomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennuste on huono, koska yleensä eivät sitoudu riittävästi terapiaan ja jatkavat päihteiden käyttöä.
Mitä päihteiden käyttöä? Ph ei tarkoita päihteiden väärinkäyttöä
Päihteet on tosiaan usein isona tulppana itseymmärryksen kasvun tiellä mutta monesti tuo kasvu tapahtuu hitaasti niin että päihteen merkitys vähenee ja osa voi lopettaa kokonaankin. Etenkin jos päihteily on rankkaa niin siitä tavasta luopuminen voi olla merkittävä loikka ja tukeakin on hyvä olla.
Ei oikeastaan, koska hyvin harvoin jos koskaan sillä persoonallisuushäiriöisellä on motivaatiota tai kykyä muuttaa omaa käytöstään. Vika löytyy aina muista ihmisistä. Että siltä pohjalta.
Jos mukana on narsistisia piirteitä niin voi olla aika tavalla mahdottomuus.
Jos oireet lievempiä niin voi olla pieni mahdollisuus, että ymmärtää oman toiminnan vaikutuksen ja pyrkii muuttamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan, koska hyvin harvoin jos koskaan sillä persoonallisuushäiriöisellä on motivaatiota tai kykyä muuttaa omaa käytöstään. Vika löytyy aina muista ihmisistä. Että siltä pohjalta.
Jos mukana on narsistisia piirteitä niin voi olla aika tavalla mahdottomuus.
Jos oireet lievempiä niin voi olla pieni mahdollisuus, että ymmärtää oman toiminnan vaikutuksen ja pyrkii muuttamaan sitä.
Sinulla ei näytä kyllä olevan mitään ymmärrystä persoonallisuushäiriöistä.
Kannattaa muistaa että etenkin narsisteissa on raittiita, hyvin kurinalaisia ja suorittavia tyyppejä. Tai ainakin pitävät kurissa paheensa (pitkään), jolla voivat myös hämätä.
Juuri tuo että narsistiset luonteet ovat niin rautaisen itsevarmoja estää heitä pyytämästä apua. Ovat ylimielisiä ja nolaavia niin etteivät itse kärsi mutta lähipiiri sitten kyllä saa maksaa. Niin kauan kuon löytyy yksikin kynnysmatto n on tyytyväinen ja uhkuu erinomaisuuttaan. Eivätkö kaikki haluaisi olla kuten hän?
Vasta tuon suuruudenhulluuden romahtaessa n voi hetkellisesti hakea apua kun näkee oman käytöksensä rujouden mutta tyypillisesti tuo äkillinen selvänäköisyys korvautuu nopeasti samalla ylimielisyydellä. Tätä tarkoitetaan narsistin toivottomuudella. Syyt ovat aina ympäristössä, eivät koskaan hänen erinomaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina, mutta usein. Tunnen itse kaksi epävakaata ja molemmat käyttävät alkoholia vähintään viikoittain, vaikka tietävät ettei heidän todellakaan pitäisi ottaa tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina, mutta usein. Tunnen itse kaksi epävakaata ja molemmat käyttävät alkoholia vähintään viikoittain, vaikka tietävät ettei heidän todellakaan pitäisi ottaa tippaakaan.
Puhun siis nyt epävakaista, en muista.
Vierailija kirjoitti:
Muut paitsi epäsosiaalinen ja narsistinen ph ovat. Epävakaa ph reagoi muita paremmin hoitoon (psykoterapia), mutta paranemiseen vaaditaan pitkä psykoterapia ja potilaalta paljon työtä. Mä oon parantunut epävakaasta ph pitkän psykoterapian avulla.
Mikä vtun ph?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriö syntyy lapsuudessa ja nuoruudessa. Aikuisiällä muuttunut käytös viittaa ennemminkin ptsd:hen tai Cptsd:hen ja niihinkin voi vaikuttaa terapialla.
Riippuu ihan persoonallisuushäiriöstä. Persoonallisuushäiriöt eivät ole mitään aivokemialla selitettäviä häiriöitä kuten esim. mielialahäiriöt tai psykoottiset tilat, vaan hyvin joustamattomia, toimimattomia ajattelu- ja käytösmalleja jotka persoonallisuushäiriöstä kärsivä on syystä tai toisesta omaksunut.
B-klusterin häiriöt saattavat olla hoidettavissa siihen pisteeseen asti, että ajatukset ja käytös ei haittaa elämää niin suuressa määrin kuin ilman hoitoa (mm. tunnetaitojen harjoittelu), mutta esim. antisos. ja narsistinen pers. häiriöt eivät ole hoidettavissa, koska näillä ihmisillä ei ole edes sairaudentuntoa saati motivaatiota hakeutua hoitoon.