Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitseeko näissä olla pilkku?

Vierailija
25.03.2024 |

Syö aina, kun ruokaa on saatavilla. Syö niin paljon, kunnes napa paukkuu.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä keskityn liikaa kirjoittamiseen, en osaa enää kirjoittaa kuten halusin kirjoittaa.

Mihin minun tulisi keskittyä, jotta asia tulisi jo ymmärretyksi?

Ymmärtäisittekö nämä kommenttini lauseet, vaikka näissä ei olisikaan pilkkuja?

Vierailija
42/52 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useista kommenteista näkyy, että peruskoulun äidinkielentunneilta on lintsattu.

Lauseesi ei tarvitsisi tuota pilkkua.

Onko peruskoulu hylännyt muitakin välimerkkejä kuin pilkun?😁

Olin luokkani pro äidinkielessä joten en osaa sanoa tähän asiaan juuta enkä jaata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ainakin jäänyt ala-asteelta asti päähän "että, jotta, kunnes, kun, jos, vaikka, kunnes, kuin". Näihin pilkku eteen. 

Vierailija
44/52 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat siis poiminta hesarin tämänpäivän lihavuutta käsittelevästä jutusta ja siinä pistää pilkutus silmään, kielestä tulee töksähtelevää jos noudatetaan tarkasti kielioppisääntöjä kuten kuuluisi ilman että tekstiä pehmennetään tyylillisesti.  

Yleensä en noteeraa pilkkujen olemassaoloa ollenkaan, että jotain ongelmaa jos hyppää silmille. 

Miksi ennen kun-sanaa ei tarvittaisi pilkkua? Palstalla ei noudateta kielioppisääntöjä, vanhanaikaisessa mediassa ne ovat edelleen käytössä.

Siitä syystä että se pilkku siinä välissä vain häiritsee, keskeyttää tarpeettomasti, virkkeen merkitys on ymmärrettävissä täysin ilman sitä häiritsevää välipilkkua, itseasiassa pilkku tekee lauserakenteesta kömpelön. Liekö tätä miten paljon pohdittu, että suomen kielen

Tämähän oli pirteä tapa ilmaista se oma kokemus pilkkusääntöjen noudattamisen tarpeettomuudesta. Ai että oikeinkäytettynä pilkku ihan häiritsee, vaikka se selkeästi osoittaa jotain erityistä eli pää- ja sivulauseen rajan. Jos tämä häiritsee lukijaa, niin vika ei liene kirjoittajassa ja hänen käyttämässään oikeapaikkaisessa pilkussa. Pilkku ei tee lauserakenteesta kömpelöä, päinvastoin.

Vaihdetaanpa lauseiden järjestystä eli "Kun ruokaa on saatavilla, syö aina." - tarvitaanko pilkkua vai keskeytyykö ajatuksesi?

Vierailija
45/52 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on ainakin jäänyt ala-asteelta asti päähän "että, jotta, kunnes, kun, jos, vaikka, kunnes, kuin". Näihin pilkku eteen. 

Paitsi tuo kuin-sana, ennen sitä pilkutus on harvoin kieliopillisesti oikein.

Vierailija
46/52 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu pilkuttaa, kun on alistuskonjuktio. Ei ole mikään tekoälyn mielipide.

https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/pilkku-ja-alistuskonjunktiolla…

Jos joku kielioppiasia mietityttää on tuolla samalla sivustolla hyvää tietoa. Toinen mistä voi katsoa on kielikello.fi.

Näinhän se on, mutta joskus muistan lukeneeni, että lyhyissä muutaman sanan lauseissa voi pilkun jättää pois. Voi kyllä myös olla, että olen nähnyt unta. 

Vierailija
47/52 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä keskityn liikaa kirjoittamiseen, en osaa enää kirjoittaa kuten halusin kirjoittaa.

En ymmärtänyt, aikamuotoja sekoitettu ja muutenkin ihmeellisiä sanavalintoja (esim. jo sanan käyttö) oudoissa paikoissa, niin että teksteissä ei ole tolkun häivää.

Vierailija
48/52 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule aina.

Vierailija
49/52 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt, aikamuotoja sekoitettu ja muutenkin ihmeellisiä sanavalintoja (esim. jo sanan käyttö) oudoissa paikoissa, niin että teksteissä ei ole tolkun häivää.

Kaikki väärin.

Vierailija
50/52 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitättekö tyhmiä vai oletteko oikeasti näin tyhmiä? 

Vierailija
51/52 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on, mutta joskus muistan lukeneeni, että lyhyissä muutaman sanan lauseissa voi pilkun jättää pois. Voi kyllä myös olla, että olen nähnyt unta. 

Korjattu versio:

Näinhän se on mutta joskus muistan lukeneeni että lyhyissä muutaman sanan lauseissa voi pilkun jättää pois. Voi kyllä myös olla että olen nähnyt unta. 

Vierailija
52/52 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjattu versio:

Näinhän se on mutta joskus muistan lukeneeni että lyhyissä muutaman sanan lauseissa voi pilkun jättää pois. Voi kyllä myös olla että olen nähnyt unta. 

Erilainen versio:

Näinhän se on, joskus muistan lukeneeni että lyhyissä muutaman sanan lauseissa voi pilkun jättää pois. Voi (kyllä) myös olla että olen nähnyt unta. 

Laitoin kyllä-sanan sulkeisiin sillä se ei ole aina pakollinen, käytän kyllä itsekin lisäsanoja monissa kohdissa.