Tarvitseeko näissä olla pilkku?
Syö aina, kun ruokaa on saatavilla. Syö niin paljon, kunnes napa paukkuu.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat siis poiminta hesarin tämänpäivän lihavuutta käsittelevästä jutusta ja siinä pistää pilkutus silmään, kielestä tulee töksähtelevää jos noudatetaan tarkasti kielioppisääntöjä kuten kuuluisi ilman että tekstiä pehmennetään tyylillisesti.
Yleensä en noteeraa pilkkujen olemassaoloa ollenkaan, että jotain ongelmaa jos hyppää silmille.
Mitä ihmettä yrität tässä sanoa? "Yleensä en noteeraa pilkkujen olemassaoloa ollenkaan, että jotain ongelmaa jos hyppää silmille."
Sinulla on sisälukutaidossasi puutteita eivätkä pilkutkaan korjaa ymmärrystäsi. Sivusta
Kyllä ongelma on aloi
Suosittelen sinulle ensin oman tekstisi oikolukua ja sitä myöten korjaamista.
Kummassakin on päälauseen ja sivulauseen rajakohta, joten kyllä niihin tulee pilkut. Jälkimmäisessä tosin on väärä konjunktio: ei kunnes vaan että.
Vierailija kirjoitti:
Kummassakin on päälauseen ja sivulauseen rajakohta, joten kyllä niihin tulee pilkut. Jälkimmäisessä tosin on väärä konjunktio: ei kunnes vaan että.
Ette ymmärrä erilaisista tavoista kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapoja on erilaisia, ja toiset niistä ovat kieliopillisesti oikeita, toiset taas vääriä 😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisin minulla olevan pilkkusäännöistä ja tekstilajeista aika hyvä tuntuma, koska olen niitä opettanut 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisin minulla olevan pilkkusäännöistä ja tekstilajeista aika hyvä tuntuma, koska olen niitä opettanut 25 vuotta.
Toivottavasti tämä ei ole aloittajan kirjoittama viesti :D
Todennäköisesti ei, sillä konjunktio on valittu oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapoja on erilaisia, ja toiset niistä ovat kieliopillisesti oikeita, toiset taas vääriä 😇
Ei välttämättä, riippuu täysin kokonaisuudesta. Kirjakieltä on helpompi opettaa kirjoittamaan kieliopillisesti oikein. En tiedä oletteko tosissanne kun käytte päälleni koko ajan mutta oikeastaan ei kyllä edes kiinnosta niin paljon, voitte jatkaa kirjoittamista puolestani miten itse haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule pilkkua, harjoitus tai aikakaan ei aina tee mestaria.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat siis poiminta hesarin tämänpäivän lihavuutta käsittelevästä jutusta ja siinä pistää pilkutus silmään, kielestä tulee töksähtelevää jos noudatetaan tarkasti kielioppisääntöjä kuten kuuluisi ilman että tekstiä pehmennetään tyylillisesti.
Yleensä en noteeraa pilkkujen olemassaoloa ollenkaan, että jotain ongelmaa jos hyppää silmille.
Miksi ennen kun-sanaa ei tarvittaisi pilkkua? Palstalla ei noudateta kielioppisääntöjä, vanhanaikaisessa mediassa ne ovat edelleen käytössä.
Jossain vauvapalstalla on ihan sama. Virallisissa kirjoituksissa eri asia. Täällä on tapana kommentoida oikeinkirjoitusata mutta, asiaan ei sitten ole mitään kommentoitavaa.
Oletko koskaan kuullut pää- ja sivulauseista? Artikkeli ei ole sellainen kaunokirjallinen teos, jossa pitäisi leikitellä eri tyyleillä, siksi kielioppisäännöt ovat käyttökelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ennen kun-sanaa ei tarvittaisi pilkkua? Palstalla ei noudateta kielioppisääntöjä, vanhanaikaisessa mediassa ne ovat edelleen käytössä.
Siitä syystä että se pilkku siinä välissä vain häiritsee, keskeyttää tarpeettomasti, virkkeen merkitys on ymmärrettävissä täysin ilman sitä häiritsevää välipilkkua, itseasiassa pilkku tekee lauserakenteesta kömpelön. Liekö tätä miten paljon pohdittu, että suomen kielen pilkutussäännöt hankaloittaa ilmaisua, koska tuohonkin joutuisi lisäämään jotain täydentävää sen formaalisen pikutussäännöksen vuoksi jotta lopputulos ei olisi aivan niin kökköä tyylillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jossain vauvapalstalla on ihan sama. Virallisissa kirjoituksissa eri asia. Täällä on tapana kommentoida oikeinkirjoitusata mutta, asiaan ei sitten ole mitään kommentoitavaa.
He osaavat niin huonosti suomea että, eivät ymmärrä asiaa jos ei ole täydellisesti kirjoitettuna.
Useista kommenteista näkyy, että peruskoulun äidinkielentunneilta on lintsattu.
Vierailija kirjoitti:
Lauseesi ei tarvitsisi tuota pilkkua.
Olen ollut niin ahkera, että ansaitsisin palkinnon.
Onko tämä nyt oikein mielestänne?
En tee temppuja, koska niitä ei osata arvostaa.
Kauas on menty, että menee perille tämä opettaminen.
Sait mitä ansaitsit, mutta et voittanut minua.
Kaikki käy hyvin, kunhan olet aktiivinen.
En tiedä miksi pilkkuja on pakko laittaa, mutta laitan nyt kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauseesi ei tarvitsisi tuota pilkkua.
Onko peruskoulu hylännyt muitakin välimerkkejä kuin pilkun?😁
Eikä ole, kysymys oli asiallinen ja oikea vastaus on että ei tarvita pilkkuja. Tässä sinunkaan kommentissasi pilkku ei ole välttämätön mutta ei nyt niin heikentäväkään tekijä.
Kysymys on asiallinen, mutta jo toinen esimerkkilauseista on huonoa kieltä pilkutuksesta riippumatta. Pilkut tarvitaan, eikä jankutus muuta asiaa muuksi. Sinulle on jo linkitetty luotettava lähde ohjeeseen, herkeä siis inttämästä ja ryhdy huoltamaan kirjoitustaitojasi.