Listataan tuotteita joiden hinta on kallistunut ja laatu huonontunut
Aloitan. Saarioisten kasvisgrahampiirakat. Pienentyneet ja vähän täytettä. Maku eri kuin vanhassa versiossa. En osta enää.
Kommentit (87)
Tätä kutsutaan Cheaplaatioksi. Tuotteita huononnetaan pikkuhiljaa hinnan pydyessä samana.
Katselin juuri pari päivää sitten kaupassa vaatteita ja naisten vaatteet olivat pääasiassa jumppavaatemaista polyesteria tai oudon karheaa, epämiellyttävän tuntuista materiaalia, en tullut tarkistaneeksi mitä se oli. Löysin puuvillashortsit mutta kangas oli jo valmiiksi nyppyistä, sellaista mitä voisi odottaa vasta monen pesukerran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Laadun huononemista en ole huomannut. Olen kyllä huomannut, että pakkauskoot ovat salakavalasti pienentyneet hinnan pysyessä samana. Kilohinta on tietystä tämän johdosta noussut reilusti.
Joku juustopaketti oli vuosi sitten vielä 300 g, nyt se taitaa olla 275 grammaa, hinta ei ole laskenut.
Saarioisen kermaperunat. Moni kaipaisi vain perunaa siivuissa lämmitettäväksi, ei ylettömästi kermamössöä jota vatvoa. Edes pakasteessa ei ole tuossa pyöreässä siivu muodossa kypsänä, on pelkkä silppusuikale raakana. Osa ei tarvitse ehkä foliossa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju!
Haltin vaelluskengät: Rispaantuvat jo kahden viikon jälkeen.
Haltilla on parhaimmillaan hyviä tuotteita mutta halvimmillaan kehnoa kiinanlaatua.
Sama koskee toki myös vaikka Helly Hansenia. Kiinan laatua näkee paljon kadulla mutta tosi purjehtija ostaa niitä kalliita Hellyjä ja ne on hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laadun huononemista en ole huomannut. Olen kyllä huomannut, että pakkauskoot ovat salakavalasti pienentyneet hinnan pysyessä samana. Kilohinta on tietystä tämän johdosta noussut reilusti.
Joku juustopaketti oli vuosi sitten vielä 300 g, nyt se taitaa olla 275 grammaa, hinta ei ole laskenut.
Tämä taas kulkee nimellä "shrinkflation"
Vierailija kirjoitti:
Airam led lamput, kestävät vuoden ja vitivalkoinen valo alkaa ottaan jo hermoon.
Kaikki Airamin tuotteet nykyään silkkaa kiinaa.
Mignon-munat. Jo ulkonäkö saa nauramaan ääneen: niihin on käytetty niin pieniä oikeita kananmunia kuin mahdollista. Ennen mignonit olivat normaalin kokoisia.
Tropic appelsiinimehu. Täysmehun osuus 20%. On kuin vedellä jatkettua sokerimehua.
Pirkka 4-kertainen wc-paperi. Kestävämpää mutta tosi karheaa paperia. Vaihdan toiseen.
Siivoushanskat. Ennen niitä oli. Nyt ei uskalla ostaa lainkaan tai ottaa vaan yhdet paksut kerrallaan, johonkin tiettyyn. Riippuen paljonko on rahaa suhteessa muihin menoihin ja käytettävissa oleva raha. Monipakkaus helpottaisi elämää kohtuullisella hinnalla.
Coop talouspaperi, oli ennen parempaa vaikka ei tietty mitään maailman parasta ollutkaan koska halpismerkki. Nykyisin se on paljon ohuempaa kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautissiteet on aivan surkeita. Menevät kasaan parissa tunnissa vaikka siivekkeet. Imukyky on myös aivan olematon. Aikoinaan kesti koko koulupäivän tai työpäivän imukykyisenä. Nykyään pitää olla kaikki laukut ja taskut täynnä, että voi vaihtaa kertalorauksen jälkeen. Olen käynyt kaikki merkit läpi ja saa moskaa ovat. Näin surkeita ei ollut edes 80 luvulla ja 90 luvulla ne vasta hyviä olivatkin.
Olen huomannut saman ja joissakin merkeissä on myös se, että kun niitä ottaa housuista pois se koko side alkaa hajoamaan
Asun ulkomailla ja haluaisin aina Suomessa käydessäni tuoda suomalaisia tuotteita tuliaisina takaisin. Mutta! En ihan oikeasti tiedä enää mitä ostaa, kun laatu on mitä on. Ennen hyvillä mielin osti Finlaysonia, Marimekkoa, keramiikkaa, suklaata jne.
Fazerin suklaat menevät vielä hyvin ulkomaalaisille (eivät varmaan vain tiedä paremmasta), mutta itse huomaan makueron ja sen, että jotenkin se suklaa vain "häviää" syödessä. Kun ennen riitti pari palaa/konvehtia tyydyttämään suklaahimo, niin nyt voisi vetää vaikka paketillisen, jos ällömakeudesta ei tulisi huono olo ensin. Onko muut huomanneet samaa? Siis jotenkin se Fazerin suklaa ei enää auta suklaahimoon ollenkaan...
Kapitalismi toimii juuri sillä tavalla, että myydään mahdollisimman kalliilla halvalla tuotettua paskaa. Itse en 80-lukua muista, koska olen syntynyt 90-luvulla, mutta uskon vahvasti, että ennenvanhaan tehtiin kestävämpiä tuotteita joiden myyntihinnat olivat kovat. Nykyään on halvalla tuotettua kaikkialla joiden kpl hinta saattaa olla ulospäin edullinen, mutta koska ovat halpisroskaa, niitä joutuu ostamaan useammin mistä juontaakin se sanonta, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa
Muovikassit on ehkä äärimmäisin esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Fazerin sininen
Ja kaikki muutkin suklaalevyt. Ja suklaapatukat.
Kaikki naisten vaatteet: tekokuituja, valmiiksi kuluneita, nyppyyntyviä, venyviä riepuja. Kumma että miehille tarjotaan samoissa puljuissa hyvälaatuisia, puuvillaisia vaatteita.