Muita, joiden mielestä mökkeily on tylsää?
Erikseen tietysti ne, jotka asuvat kaupungissa tai kerrostalossa. Itse asun omakotitalossa, ja mielestäni mökkeily on äärimmäisen tylsää. En ymmärrä mitä hienoa siinä on. Varsinkin nykyaikaisessa mökissä, jossa on juokseva vesi ja kaikki hienoudet. Vaikka olisi rantamökki niin ei sekään tee siitä sen hienompaa. Samat hommat voi tehdä kotona kuin mökilläkin.
Kommentit (48)
Kun "mökki" on okt kaikin mulavuuksin, totta kai siellä on tylsää, kun se oikea mökkeilytekeminen puuttuu! Mökin idea on ollut, että siellä eletään primitiivisemmin kuin vakkariasunnossa. Arkiaskareihin kuluu aikaa ja ne ovat "vaivalloisia". Mökkeilyyn kuuluu puiden pilkkominen, puuhellan ja -kiukaan lämmitys, veden kanto, tiskaus ehkä järvessä/rannalla. Ulkokäymälä. Ruoaksi voidaan grillata tai savustaa itse pyydettyjä kaloja.
Ja oikealta mökiltä ei tekeminen lopu; aina on rakennusten kunnostusta, puunkaatoa, vesakon raivaamista jne. Juoksevien arkiaskareiden lisäksi.
Eihän semmoinen okt pesukoneineen ja kylpyhuoneineen ole mikään mökki!
Vierailija kirjoitti:
Kun "mökki" on okt kaikin mulavuuksin, totta kai siellä on tylsää, kun se oikea mökkeilytekeminen puuttuu! Mökin idea on ollut, että siellä eletään primitiivisemmin kuin vakkariasunnossa. Arkiaskareihin kuluu aikaa ja ne ovat "vaivalloisia". Mökkeilyyn kuuluu puiden pilkkominen, puuhellan ja -kiukaan lämmitys, veden kanto, tiskaus ehkä järvessä/rannalla. Ulkokäymälä. Ruoaksi voidaan grillata tai savustaa itse pyydettyjä kaloja.
Ja oikealta mökiltä ei tekeminen lopu; aina on rakennusten kunnostusta, puunkaatoa, vesakon raivaamista jne. Juoksevien arkiaskareiden lisäksi.
Eihän semmoinen okt pesukoneineen ja kylpyhuoneineen ole mikään mökki!
Eikös retkeily/vaellus telttoineen sopisi tuohon paremmin.
Minä olen asunut suurimman osan elämästäni kerrostalossa ja olen kokenut mökkeilyn tylsänä. Sitten perin mökin, ja mökkeilystä tuli kivaa, kun aluetta pääsee kehittämään. Olen näin 55-vuotiaana jopa oppinut hakkaamaan halkoja, ja se vasta kiva onkin. Oma on oma.
Mökkeilyyn kuten omakoteiluun yleensä kasvetaan perheen myötä. Vaihtoehtoisesti se on keski-ikäisen tylsistyneen ihmisen hullutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaillaan olen mökillä. Tapailen ystäviä, käyn heidän kanssaan syömässä, kahvilla tai lenkillä. Yhden ystäväni kanssa olin juuri teatterissa. Lähden ulos lakaisemaan lumia rappusista, haen takka- ja saunapuita sekä pääsiäiskoristeet. Loppuillan tuijotan telkkua ja teen käsitöitä. Viihdyn hyvin.
Näitä saa tehdä kotonakin, ellei asu kerrostalossa. Osan voi tehdä sielläkin.
No jos mökki on eri paikkakunnalla,siellä tapaa eri ystäviä.
Mulle mökkeilyn juttu on just se, että paikkakunta ja sitä myötä sosiaaliset kuviot on toiset kuin siellä, missä on vakikoti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut suurimman osan elämästäni kerrostalossa ja olen kokenut mökkeilyn tylsänä. Sitten perin mökin, ja mökkeilystä tuli kivaa, kun aluetta pääsee kehittämään. Olen näin 55-vuotiaana jopa oppinut hakkaamaan halkoja, ja se vasta kiva onkin. Oma on oma.
Tuo on totta!Se just on kivaa,kun voi suunnitella ja toteuttaa suunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä touhua Suomen ilmastossa,kesällä paarmat/hyttyset kimpussa. Yök.
Matkustan mielummin varmaan aurinkoon kunnon lomalle!
En tosiaan osaa kuvitella tässä ilmastossa mökkeilyä! Mökin pitäisi olla täysin varusteltu, sisävessat, suihkut, hiekkarantainen järvi/meri tms. Sellaiseen ei ihan ole varaa, 60-luvun lautamökki kuivalla maalla, ulkovessalla ei kiinnosta.
Ja mitä siellä sitten tekisi? Useinmiten sää on huono, ei viitsi oll ulkona. Ei ole kyliä eikä kahviloita mihin piipahtaa. Mustikka/sieniaika on ainoa kiva syy olla ulkona.
Oma "mökki" on lämpimässä, ympärillä kyliä, kaupunkeja, viihtyisiä kahviloita ja ravintoloita, joka viikonloppu kyläjuhlia ja markkinoita. Kauneutta, valoa, lämpöä ja elämää.
Jos oma ok-talo on maaseudulla ihanalla paikalla, niin en näe minäkään omalle mökille tarvetta. Sen sijaan vuokramökki tuo ok-asujallekin vaihtelua, kun voi viettää loman aivan eri puolella Suomea tai erilaisessa ympäristössa kuin missä asuu. Esim. talvella laskettelumökki hiihtokeskusten läheisyydestä, kesällä mökki Järvi-Suomesta tai meren rannalta, Turun saaristosta tai Kainuun korpimetsistä. Mökin voi valita hienommilla varusteluilla kuin oman kotinsa, tai vaikka ilman sähköjä. Hotelleissakin on oma hohtonsa, mutta pidemmälle lomalle ottaisin ehdottomasti mökin, jossa on oma rauha ja enemmän tilaa kuin hotellihuoneessa.