Kenellä tuet tippuu 500 e kuukaudessa?
Ei vielä sellaisella perheellä jossa työttömyysturvan lapsikorotukset poistuu. Ja asumistukea leikataan. Mutta jos tekee osa-aikatyötä ja työttömyysturvan suojaosuus poistuu niin pudotus jopa 500 e/kk. Voisko tästä päätellä että osa-aikatyö ei kannata vaan parempi hakea toimeentulotukea muiden tukien lisäks.
Kommentit (9)
Hulppeaa on elo ollut, jos tukia voidaan noin roimasti tiputtaa. Töihin siitä ap.
Työmarkkinatuella olevalla yhden lapsen. totaaliyhärillä, joka omistaa vähintään 50 % asunnostaan. Itse olen nyt pätkätöissä ja vuokralla asunnossa, josta omistan puolet, joten minulla tämä on edessä.
Työmarkkinatuki on nettona alle 600 kuukadessa. Lapsilisä satkun ja yh-korotus viitisen kymppiä. KELAn elatustuki on jotain 180. Vuokra on 500, vesi 40 ja sähkö 150 kuussa. Aiemmin asuttiin vuokrakämpässä, jonka vuokra oli silloin 600, nyt 700. Että hiukan säästäisi, jos muuttaisi vuokralle, mutta muutto maksaa tietysti ja vuokra nousee vuosittain.
Asumistuki lakkaa kokonaan, jos omistaa 50% tai enemmän asunnostaan. Samoin, jos säästöjä yli 10 000, paitsi jostain syystä ASOon saa tallettaa isomman summan.
Työmarkkinatuesta lähtee lapsikorotus. Lisäksi tulee pitempiä karensseja.
Vielä selkokielellä, että minulle siis jatkossa työmarkkinatuella tuloja alle 900 euroa, jolloin vuokran, veden, sähkön ja puhelinlaskun jälkeen jää 80 e. Siitä oma ja lapsen bussikortti pois (60e?), niin sillä lopulla 20 eurolla pitäisi ostaa omat ja lapsen ruoat, pesuaineet ja vaatteet kuukaudeksi.
Tuo on juuri se summa, jolla on voinut sinnitellä ilman toimeentulotukea, jos on ollut edes joskus töitä.
Tietysti toimeentulotuki on huomattavasti isompi. Sitten ei enää kannata ottaa kuin vakituista hyvin palkattua työtä vastaan, koska pätkätöiden palkka vähennetään tuesta.
Teen sijaisuuksia, koska ei ole pätevyyttä. Välillä on kuukausia, ettei joka päivälle ole töitä. Tulot tippuu huomattavasti, koska lapsikorotuskin poistuu ja olen yh.
Aikuiskoulutustuen poistuttua ei mitään mahdollisuutta alkaa opiskella ja ikääkin sen verran, että valmistuttuani tuskin vakituista paikkaa enää saisin.
En käsitä, mistä hallitus on saanut päähänsä, että kaikki työttömät ovat laiskoja kotona lusmuilijoita. Ihan varmasti 95% menisi töihin ja vielä kokoaikatöihin, jos se tuosta noin vain onnistuisi.
Mitä pahaa pätkätyöläiset on tehneet, että meidät passivoidaan toimeentulotuelle? Jos tekee töitä pätkissä ja välillä sinnittelee työttömyyskorvauksella ja säästöillään, niin millä tavalla se on yhteiskunnalle huonompi kuin olla kotona toimeentulotuella?
Ehkä aatellaan että puoliso elättää. Tulee kyllä erilleen muuttamiset lisääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aatellaan että puoliso elättää. Tulee kyllä erilleen muuttamiset lisääntymään.
On myös kivaa, jos on onneton liitto tai puoliso pettää tai hakkaa, mutta ei ole varaa erota. Tämähän oli 1800-luvulla tavallista.
Ei vaan siitä voi päätellä että osalle tuet ovat olleet tolkuttoman suuria.