Kolesteroliarvojen tulkintaa
Omakannasta löytyi juuri:
Kokonais 5,1
Hdl 1,62
Ldl 3,2
Glukoosi oli normaali, samoin pitkä verensokeri.
Ylipainoa ei ole, harrastan kevyttä liikuntaa. Syön kasvisvoittoisesti.
Pitäisikö vielä yrittää alentaa? Vaihdevuodet ovat jo alkaneet
Kommentit (14)
Ruokavalion tai suuremman liikuntamäärän vaikutusta saattaisin kokeilla mutta itse en ottaisi lääkkeitä noilla arvoilla ellei ole selkeää sukurasitusta. HDL on myös sinulla ihan hyvä.
Itse otin lääkkeet jonkin verran korkeammailla arvoilla koska suvussani kaikki lääkkeettömät on lopulta saaneet jonkin sydän ja verisunitaudin ja koska arvoni eivät laskeneet edes järkyttävän tiukalla kahden vuoden ruokavaliolla eikä runsaallakaan liikunnalla (niin kuin ei muillakaan lähisuvussani) ja koska arvot olivat jatkuvassa noususuunnassa.
Käytän jo Benecolia, syön kaurapuuroa. Mutta täytyy varmaan vielä skarpata.
Mutta ei kait nuo luvut kovin huolestuttavia ole? Mitenköhän nopeasti ruokavalion muutoksella voi olettaa arvojen laskevan?
Sukurasitetta ei tiettävästi ole
Ap
Mulle kardiologi ei suositellut lääkkeitä vaan laihdutusta ja liikuntaa. Oli liki 7 kokonaiskolersteroli. Painoindeksi noin 30.
Mikä on verenpaineesi? Jos se on normaali niin kolesteroliarvoilla ei pitäisi olla haittaa kun kaikki muut riskitekijät ovat pienet.
Tuo benecol on hyvä käytän itsekin ja voita ei missään nimessä se tukkii suonet kuten muutkin kovat rasvat.
Minä sain kokestroliarvot kohdalkeen muutamassa viikossa vaihtamalla kovat rasvat pehmeisiin. Leivän päälle Benecol tai Alentaja ja ruuanlaittoon rypsi- ja oliiviöljy. Juustoista kannattaa valita sellaiset missä rasvaprosentti korkeintaan 15 % ja samoin muut muut maitotaloustuotteet vähärasvaisia vaihtoehtoja.
Mulla sama kokonaiskolesteroli, sukurasitettakin on. Tosin mulla oli hdl korkeampi. Lääkärin mukaan ei tartte tehdä mitään, kun hyvä kolesteroli on niin hyvä.
Hyvät lukemat, LDL suhde HDL on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kokestroliarvot kohdalkeen muutamassa viikossa vaihtamalla kovat rasvat pehmeisiin. Leivän päälle Benecol tai Alentaja ja ruuanlaittoon rypsi- ja oliiviöljy. Juustoista kannattaa valita sellaiset missä rasvaprosentti korkeintaan 15 % ja samoin muut muut maitotaloustuotteet vähärasvaisia vaihtoehtoja.
Neuvot syömään kengän venyviä kantalappuja tekojuustoillasi. Parempi on syödä tavallista juustoa, mutta vähemmän. Itse suosin normaalirasvaisia juustoja ja kolesterolit ovat ihan ok. Joskus ovat olleet koholla, mutta se oli sen jälkeen, kun olosuhteista riippuen jouduin syömään paljon snagariruokaa. Kun pääsin jättämään nuo eväät pois, kolesterolit putosivat normaaleiksi itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama kokonaiskolesteroli, sukurasitettakin on. Tosin mulla oli hdl korkeampi. Lääkärin mukaan ei tartte tehdä mitään, kun hyvä kolesteroli on niin hyvä.
Muistatko mikä HDL-lukemasi oli?
Ap
Ldl on sitä huonoa ja saisi varmaan olla alempi. Kokonaiskolesterolin pitäisi olla alle 5. Ei siitä alentamisesta ainakaan haittaa olisi. Jos ei muuten onnistu ni lääkkeillä.