Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähestyvät vaihdevuodet

Vierailija
22.03.2024 |

Kuinka yleistä on, että jo 45-vuotiaana naisella alkaa fyysiset vaivat (kuivuus, hormonit jne.) vaikuttaa olennaisesti seksielämään ja halukkuuteen. Missä iässä olet itse havainnut muutosta? Ja millaisia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän tuo alanuoli tuli? Yritin olla niin neutraali, kuin mahdollista.

Vierailija
2/8 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yleistä vielä tuossa iässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa kuulemma kotitestejä.

Vierailija
4/8 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapään kuivuus tulee viimeisenä. 

Vierailija
5/8 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta päätellen joo, mutta missä iässä sitten?

Vierailija
6/8 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin vaihdevuodet alkaa 51-vuotiaana. Toki yksilöllistä vaihtelua on paljon, niin alkamisajankohdassa, kestossa kuin vaikutuksissakin. Kaikille ei mitään seksiä vaikeuttavia vaivoja edes tule. 

Toisekseen hormonitoiminnan muutoksilla ei ole kaikilla niin suurta vaikutusta seksihaluihin. Tästä voi saada osviittaa jo aikaisemmin: Jos halukkuus on voimakkasti yhteydessä kuukautiskiertoon ja vaihtelee sen mukaan, voi olettaa että vaihdevuodet tulevat vaikuttamaan siihen. Itselläni ovulaatiolla ei ole ikinä ollut mitään vaikutusta halukkuuteen ja se onkin säilynyt vaihdevuosiin enkä näe hiipumista.

Vierailija
7/8 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis jos vaimo 45-vuotiaana valittaa fyysisiä vaivoja seksin vähyyteen, niin todellinen syy on todennäköisimmin miehen plösähtäminen ja taitojen puute, niinkö?

Vierailija
8/8 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tavallista että hormonitoiminta muuttuu. Olen 45v ja mulla on kierukka ja estrogeenigeeliä (geeli 1,5kk). Vuosia mulla viikko ennen menkkoja on ollut yhtä hikoilua. Lienen esivaihdevuosissa.

Nyt kuumuus alkoi olla jatkuvaa ja tissit kipeät. Gyne määräsi mammografian ja tutkimukset ja sen jälkeen geelin. Tissikipu on poissa. Hikoilupuuskia on vielä.

Minun tapauksessani naiset on alkaneet taas kiinnostaa. Nukun paremmin niin sekin vaikuttaa ihan kaikkeen tiedä kuinka paljon seksihaluista johtuu hormonikorvauksesta

Sivuoireita geelistä en ole huomannut