Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ikää on 60 vuotta ja 8 kuukautta töiden loppuessa, mitä seuraavaksi?

Vierailija
22.03.2024 |

Työantaja ilmoitti että joululta nyt sitten viimeistään lopettaa tai hoidetaan tilatut projektit ja sitten ovet kiinni. Olen tehnyt viimeisest 20 vuotta työtä, joka on häviämässä, samalle työnantajalle mutta meidän firma on vähän vanhanaikainen eli olen rakennuspiirtäjä. Nykyään suunnittelijat piirtää itse. Itse piirrän sellaiselle vanhan kansan jäärälle joka on jo eläkeiässä. Kadun, etten lähtenyt opiskelemaan itse insinööriksi. 

90-luvun lamassa jäin työttömäksi ja sen jälkeen vei kauan päästä takaisin työelämään, mutta kurssien kautta sitten pääsin, aluksi työllistämistuella. Olin myös pitkään hoitovapaalla kun töitä ei vain löytynyt. Tästä syystä säästöjä ei ole niin paljon, että eläisin eläkeikään asti ilman tuloja. Lapset on onneksi omillaan ja töissä kaikki. 

Yksi vaihtoehto on myydä kaupunkiasunto ja etsiä joku halpa asunto pieneltä paikkakunnalta, mutta en tiedä viihtyisinkö ja niissä ei oikein enää ole palveluja. En oikein osaa mitään erikoista, sillä työnantaja on ollut nihkeä kouluttamaan. Koetin opiskella koodausta omaehtoisesti ja sain kurssit keskitasoisesti läpi, mutta en ollut siinä hyvä - sekä eikö tämäkin ole aika kuoleva ala? Olen kovin herkkä ja hajamielinen niin että voisin hoitoalaa harkita eikä ole järkeä enää kahdenkaan vuoden koulutus. Onko henkilökohtainen avustaja ainoa vaihtoehto vai olenko siihenkin liian vanha? 

Ihan 1/1 juttuni sisältö ei ole, etten tule tunnistetuksi, mutta pääkohdat näin. 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousalalle tarvitaan tunnollisia, suomenkielentaitoisia henkilöitä. Varsinkin kotisiivoukseen. Monet varmasti pitävät kuusikymppistä suomalaisnaista tunnollisena, hyvät siivoustaidot omaavansa ja rehellisenä. Olen kuullut niin paljon valitusta kotisiivoojista, että kun kerran teet hyvän vaikutuksen, niin tilaavat kyllä uudestaan. Huono puoli on matala tulotaso.

Vierailija
42/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli. Sinusta tulee kotikunnallesi velvoitetyöllistetty, kunnes saavutat eläkeikäsi. Pääset johonkinnsiistiin toimistotyöhön.

Pysyykös näilläkään pätkillä enää anssilla, kun palkkatukitöistä ei anssi enää kerry? Eivätkö ole juuri näitä palkktukitöitä nämä velvoitetyöt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin lepäät. Jos olet tolkun ihminen, niin voit hakeutua henkilökohtaiseksi avustajaksi. Mene jonkun kunnollisen firman kautta, minullakin on 0-tuntisopimus eli teen anssin päälle, jos jaksan. 

Jokaista tarjottua asiakasta voi kokeilla kerran, ikäviä ei tarvitse sietää, hyvä, jos kemiat kohtaavat, silloin on kaikilla mukavaa.

Vierailija
44/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse joulukuussa enää ikääntynyt velvoitetyöhön. Tämähän lakkaa nyt työttömyysturvalain uudistuksessa. Kunnalla tai kaupungilla ei ole enää velvoitetta työllistää 6 kk velvoitetyöhön, jotta ansiosidonnaisella oleva ikääntynyt työtön ei tippuisi peruspäivärahalle. 

Velvoitetyö olikin ikääntyneelle hyvä keino pysyä eläkeikään asti ansiosidonnaisella kun velvoitetyö nollasi päivärahalaskennan ja korvaus jatkui alkuperäisen ansiosidonnaisen suuruisena.

Vierailija
45/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhennetulle vanhuuseläkkeelle.

Senkin ikäraja nousee. Ap:lle se lienee 62 vuotta. Jos alkaa nostaa varhennettua, niin se laskee varsinaista eläkettä, mikä voi olla  huono juttu. Ap:n kannattaa ensin käyttää ansiosidonnaisen päivät ja vasta sitten harkita varhennetun nostamista. Toimistotöissä koko uransa ollut ei todennäköisesti pysty fyysisesti raskaisiin töihin. Useimmilla on niiden 'kevyiden' toimistohommien jälkeen selkä ja kädet rikki. Ehkä kouluavustajaksi, siinäkin huono palkka ja pätkätyöt vain lukukausien aikana. 

Vierailija
46/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu jo niin, että olet karenssin kärsinyt ja pääset ansiosidonnaiselle ennen syksyä. Silloin ei pure ne vähennykset sinun rahoihin ja saat 500 päivää (+mahdolliset lisäpäivät) täysimääräisinä. Jospa niillä tulisit toimeen. 

Vierailija
47/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli. Sinusta tulee kotikunnallesi velvoitetyöllistetty, kunnes saavutat eläkeikäsi. Pääset johonkinnsiistiin toimistotyöhön.

Pysyykös näilläkään pätkillä enää anssilla, kun palkkatukitöistä ei anssi enää kerry? Eivätkö ole juuri näitä palkktukitöitä nämä velvoitetyöt?

Niitäpä ne.

Vierailija
48/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirry OVE:lle ja nauti elämästä, ollaan suunnilleen samassa tilanteessa paitsi että olen jo työtön (60 1/3 V) enkä enää suunnittele elämääni niin että tekisin ansiotyötä. Tekemistä kyllä on aivan riittävästi ja ei se insinöörinkoulutus ole mikään takuu onneen, uskallan näin sanoa isänä ja insinöörinä (lainaus Frank Pappa showsta muuten).

60 nyt vasta ei onnistu eläkeputki enään .Täytyy hänen vielä mennä töihin.Itse 61 syntynyt ja 63 syntynyt vielä siihen pääsee.

Vierailija
49/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä saattaa tulla jo kuolema seuraavaksi.

Vierailija
50/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota OVE, sen saat 61 vuoden iässä. Sen rinnalle ansiosidonnainen tai jotain pikku hommaa.

Vierailija
51/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivousalalle tarvitaan tunnollisia, suomenkielentaitoisia henkilöitä. Varsinkin kotisiivoukseen. Monet varmasti pitävät kuusikymppistä suomalaisnaista tunnollisena, hyvät siivoustaidot omaavansa ja rehellisenä. Olen kuullut niin paljon valitusta kotisiivoojista, että kun kerran teet hyvän vaikutuksen, niin tilaavat kyllä uudestaan. Huono puoli on matala tulotaso.

Mä taas ammattilaisena sanoisin, että ei kotisiivoukseen, se on julman raskasta verrattuna laitossiivoukseen. Mulla on sairaalassa kuusikymppisiä työkavereita, toki sielläkään ei helpolla pääse, mutta sentään vuorolisät tekevät palkasta ookoon, ja työajalle saa helposti sovittua erilaisia osaprosentteja, myös keikkailu on mahdollista. Tällä pahoinvointialueella ei kysellä tutkinnon perään, koska tekijöitä ei ole. Myös asiointiaputyylinen helpperityö (esim helppy) voisi tulla kyseeseen, jos pienemmät tunnit riittävät.

Vierailija
52/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirry OVE:lle ja nauti elämästä, ollaan suunnilleen samassa tilanteessa paitsi että olen jo työtön (60 1/3 V) enkä enää suunnittele elämääni niin että tekisin ansiotyötä. Tekemistä kyllä on aivan riittävästi ja ei se insinöörinkoulutus ole mikään takuu onneen, uskallan näin sanoa isänä ja insinöörinä (lainaus Frank Pappa showsta muuten).

60 nyt vasta ei onnistu eläkeputki enään .Täytyy hänen vielä mennä töihin.Itse 61 syntynyt ja 63 syntynyt vielä siihen pääsee.

-64 syntynyt on viimeinen joka pääsee putkeen 64vuotiaana. -65 synt ei enää pääse.

Vierailija
53/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen pääsee osa-aikaiselle eläkkeelle vasta 62-vuotiaana. Työkkäri painostaa nykyään kuusikymppisiäkin tosi ikävällä tavalla. Työttömyys taitaa olla edessä. Ap:n on asiantuntija, mutta melko kapealla työsektorilla.

Vierailija
54/54 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurella todennäköisyydellä tulet olemaan työtön eläkeikään asti. 

Sopeudu siihen. Se ei ole sinun vikasi vaan työvoimapulavalheita jauhavien perspaskakokkareitten ja muidenkin valehtelijoiden.

Tämmöisellä nimittelyllä ja haukkumisella osoitat vai itse olevasi täysmulkku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi