Olenko ainoa jota ei oikeasti haittaa kattaa osa vuokrasta perusosasta tai työmarkkinatuesta
Ja ennenkuin joku sanoo EK:n trolliksi, niin olen ihan tavallinen työkyvyttömyyseläkeläinen.
En ole koskaan ajatellut että se "kirpaisee" vaan kun maksan sen asumistuen ylimenevän 60 euron osuuden itse, se vaan on se hinta joka elämisestä pitää tässä maassa maksaa. Asunto on aika pieni ja huonolla sijainnilla, mutta pitää ihmisen jossain asua.
En näe että elämäni romuttuu. Omalta osaltani asumistuki ei laske yhtään, maksan edelleen 60 euroa 'omasta pussista' kuten ennenkin. Joo, on se pois ruuasta ja pakollisista menoista, mutta en silti joudu mieron tielle tai nälkää näkemään.
Sen ymmärrän että se harmittaa jos joku hyvätuloinen menettää asumistuen kokonaan. Mutta näillä leikkauksilla ei ole varsinaista vaikutusta kaikista pienituloisimpiin kuten minuun millään tavoin. Saan edelleen asua samassa asunnossa samoilla kustannuksilla.
Niin, ja vaikka tuista menisi satanenkin omavastuuta asuntoon, niin jäljelle jäävällä summalla kyllä elää kohtuullisesti yksineläjänä, jos ruokamenot pysyvät kurissa. Itsellä menee ruokaan 5-7 euroa päivässä kun kokkaan kaiken itse. Kyllä rahaa jää yli tehdä myös kaikkea kivaa. Ei jäisi jos käyttäisin ruokaan yli kympin päivässä tai polttaisin tupakkaa/joisin kaljaa (jota kumpaakaan en tee).
Kommentit (4)
itse asun *todella* paskassa asunnossa malmilla jossa vuokra on jo 970e/kk.
en siis ole valinnut kallista asuntoa, tässä vaan on vuokra noussut 5% vuodessa noin vuosikymmenen ajan. kun muutin tähän, vuokra oli 590 euroa kuussa.
ja kela ei todellakaan korvaa 970 euroa tuosta summasta, vaan vähän alle 700
Itse maksan 250€ omasta pussista ja asun vain tyydyttävän kuntoisessa erittäin pienessä yksiössä. Mulla olisi oikeus tt-tukeen tämän takia.
Jos haluaisin halvemman asunnon, joutuisin menemään kaupunkini huonomaineisimmille alueille, joista aiemmin muutin pois (sielläkin hinnat nousseet). Siellä on jatkuvasti häirintää ja rikoksia, on itsellä kokemusta. En kitise, vaan maksan mieluummin tämän vuokran, mutta tuen pienennys ärsyttää.
Minulla on paha reuma enkä voi käydä töissä (b-lausunto). Itsellä oli valinta 650 euron homemörskän tai 760 euron ihmisasumus-yksiön välillä (kaupungin laidoilta, mutta silti kohtuullisessa kunnossa). Ei ollut vaikea valinta ottaa se ihmisasumus vaikka se vähän rokottaa ruokarahoja koska pk-seudulla maksimi mitä Kela korvaa on sinne 694e asti.
Joskus julkisuudessa näkyy myös outoja kannanottoja joissa muka työttömänä voi vaikka asua Eirassa 300 neliön kattohuoneistossa ja Kela korvaa vuokran. No ei korvaa, siinä on tuo katto ja jokaisen ylimenevän euron maksat itse.
Vammaisille kyllä voidaan hyväksyä esim. 50e ylitys, se katsotaan painavaksi syyksi. Muille ei.