Onko jollekin mt-sairaudelle tyypillistä
Että jos on "liian kivaa" niin pian perään tulee sellainen tasoittava mielialan romahdus? Jotenkin olen alkanut jo tietoisesti jarruttelemaan jos meinaa viihtyä liian hyvin kun tietää että sitä seuraa taas kuitenkin se alamaissa rämpimisen vaihe.
Kommentit (30)
Olennaista on ainoastaan se, että täytätkö muitakin kriteerejä eri sairauksiin kuin vain tuon. Esimerkiksi manialla (ja hypomanialla) pitää olla tietty kesto, ei riitä, että on vaikka vaan selkeästi maaninen ja sitten romahtaa. Ja häiritseekö toi sun elämää olennaisesti, eli työ/ihmissuhteet/toimintakyky/arjenhallinta sun muut.
ADHD on yksi mikä tulee mieleen (oireilua lapsesta asti). Ja epävakaus tulee mieleen, jos on muutenkin ongelmissa jatkuvasti. Mutta mielialan heittely siis on vaan yksi pieni osa molempia diagnooseja. Diagnoosin ulkopuolelta kannattaa nuoresta asti alkaa tutkia, mikä sua estää olemasta oma itsesi, liittyykö se johonkin traumaan.
Yksi mahdollisuus on dopamiini. Kaikkien kivojen juttujen aikana dopamiini on huipussaan ja, kun se kiva loppuu, dopamiini notkahtaa hetkeksi alas. Ehkä olet vain herkempi aistimaan tätä? Joillekin tulee esim.bilettämisen tai loman jälkeen alakulo ja se johtuu juuri dopamiinin notkahduksesta. Vuoristorataelämä on siis kuluttavaa, koska myös ne kivat asiat kuormittaa ja aiheuttavat notkahduksia.
Vierailija kirjoitti:
Minua on ainakin kehoitettu hakemaan apua kun tuppaa käymään muillekin raskaaksi kun ei koskaan tiedä millä tuulella olen.
Mun eksä on ollut justiinsa tälläinen. Ei ole koskaan tarvinnut apua. Käy normaalisti töissä ja hoitaa kahta lasta siinä samassa. Ei ne lääkärit sinua auta, iän myötä tasoittuu vähän sekä muuttuu koko ihmisen persoonallisuuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bipolaari, adhd, autismi ja epävakaa persoonallisuushäiriö voivat kaikki sisältää mielialan voimakasta heilahtelua.
Valitettavasti tuollaisilla kuvailuilla ei voi tarkemmin sanoa juuta eikä jaata.
No ei bipolaarisuudessa ainakaan kyllä tuolla tavalla heilahtele.
Nimenomaan heilahtelee noin. Itsellänikin on kaksisuuntainen ja se on juuri tuollaista jos ei ole lääkkeitä.
No niin minullakin on kaksisuuntainen, ja se ei tuolla tavalla päivän sisällä/tapahtuman/kivan jälkeen heilahtele. Sairausjaksot on pidempiä, viikoista kuukausiin. Hypomanian kriteeritkin täyttyy vasta, jos kohonnut mieliala on kestänyt useita päiviä putkeen. Toki voi olla myös sekamuotoisia jaksoja joissa ääripäiden oireet on päällä samanaikaisesti, ja siinä tilanteessa ap ei olisi täällä ihmettelemässä että onkohan mielessä vikaa, vaan lääkärissä, koska se on jotain sellaista helvettiä että siinä ei enää ihmetellä, että onkohan jotain vikana.
Epävakaa persoonallisuus oireilee noin, että mieliala muuttuu montakin kertaa päivässä ja sitä esiintyy usein kaksisuuntaisuuden rinnalla, mutta bipolaarisuuden oire tuollainen käytös EI ole. Jos syöt neuroleptejä, ne auttaa myös epävakaan persoonallisuuden oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Bipolaari, adhd, autismi ja epävakaa persoonallisuushäiriö voivat kaikki sisältää mielialan voimakasta heilahtelua.
Valitettavasti tuollaisilla kuvailuilla ei voi tarkemmin sanoa juuta eikä jaata.
Myös narsistinen persoonallisuushäiriö sisältää mielialam vaihteluita. Raivoa ja ihailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei bipolaarisuudessa ainakaan kyllä tuolla tavalla heilahtele.
Nimenomaan heilahtelee noin. Itsellänikin on kaksisuuntainen ja se on juuri tuollaista jos ei ole lääkkeitä.
Oikeasti suorastaan vituttaa, että te persoonallisuushäiriöiset tuuliviiri-hillerit pilaatte koko kaksisuuntaisen mielialahäiriön maineen.
Minulla sama. Diagnooseina ADHD ja epävakaa. Myös masennusdiagnoosi taustalla.
Mulla on vaikeus olla joutumatta ääripäihin, jos koen jotain kivaa tai surullista. Reagoin kaikkeen, saatan vaan reagoida omaan ajatukseenikin. Multa menee välillä toimintakyky. Mutta toi saattaa olla myös vaan masennustakin. Alkoholin ja huumeiden käyttö ihan nollaan ainakin.
Minua on ainakin kehoitettu hakemaan apua kun tuppaa käymään muillekin raskaaksi kun ei koskaan tiedä millä tuulella olen.