Mansikat ja muut marjat on kalliita tänäkin kesänä, koska marjayritykset ei saa poimijoita Thaimaasta
Ensi kesän marjasato uhkaa jäädä suureksi osaksi poimimatta. Marja-ala toivoo vielä keskusteluja ulkoministeriön kanssa thaipoimijoiden saamiseksi Suomeen.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010311036.html
Kommentit (292)
Jos joku poliitikko ostaa teiltä marjoja, tai mitä muuta tahansa, muistakaa pyytää ainakin kominkertainen hinta. Sehän menee kuitenkin veronmaksajien rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nuoriso enää käy mansikkamaalla kesätöikseen? Minä kävin monena kesänä 90-luvulla ja sieltä tuli aina hyvät rahat. Mansikka-aika ei kestä kuin noin kuukauden, eli jää vielä hyvin aikaa myös lomailulle. Mansikkamaalla oli hauskaa ja sieltä sai uusia kavereita.
Koska siitä ei enää makseta kunnollista palkkaa.
Koska sossusta saa helpommin rahaa kuin työtä tekemällä. Näin se valitettavasti on.
Ja nekin jotka viitsivät joskus käydä töissä lakkoilevat nyt niin että toiset kärsivät heidän (=lue kommunisti AKT:läisten) työhaluttomuudesta. 
Vierailija kirjoitti:
Metsästä saa mustikkaa ja puolukkaa valtavat määrät jos vain viitsii kerätä. Ei täällä varattomuuden takia ilman marjoja tarvitse elää.
Mutta kun sää et ymmärrä.. kun mulla sattuu päähän ja jalka ihan just halpaantui ja oon myös masentunut PAHASTI
(vitsi)
Thaikkupoimijan teho 3-5-kertainen suomalaiseen verrattuna. Kumman valitsisitte itse ko. töihin? Kysyy alalla oleva.
Vierailija kirjoitti:
Suomilapset ei kykene marjanpoimintaan vaikka siitä maksettaisi miljoonia. Kännykkätiktok sukupolviko muka kumartelisi pellolla älä unta näe. Selkähän siinä kipeytyy kun ei ole koko elämänsä aikana tehnyt muuta kuin tuijottanut puhelinta.
Juuri näin nuorisossa pitäisi olla tulevaisuus mutta noista saamattomista laiskureista mitään tulevaisuuden tekijöitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nuoriso enää käy mansikkamaalla kesätöikseen? Minä kävin monena kesänä 90-luvulla ja sieltä tuli aina hyvät rahat. Mansikka-aika ei kestä kuin noin kuukauden, eli jää vielä hyvin aikaa myös lomailulle. Mansikkamaalla oli hauskaa ja sieltä sai uusia kavereita.
Harvasta kesätyöstä ylipäätään saa montaa tonnia kuukaudessa. Puhuin tässä nuorista jotka asubat vielä kotona ja vanhemmilla on elatusvelvollisuus. Palkka mansikkamaalta on hyvän kokoinen raha esim 15-vuotiaalle.
Thaimaalaiset eivät ole ennenkään juurikaan keränneet mansikkaa. Sen ovat tehneet ukrainalaiset ja heitä kyllä riittää sattuneesta syystä.
Suomessa on aivan liian hyvä sosiaaliturva ja siksi ei ihmisiä saa töihin. Sodan jälkeen kelpasi työ kuin työ mutta nyt kermaperseet eivät viitsi tehdä muuta kuin tuijottaa kännykän ruutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvasta kesätyöstä ylipäätään saa montaa tonnia kuukaudessa. Puhuin tässä nuorista jotka asubat vielä kotona ja vanhemmilla on elatusvelvollisuus. Palkka mansikkamaalta on hyvän kokoinen raha esim 15-vuotiaalle.
Nuoret työskentelee usein kesäisin hautausmailla hoitamassa nurmikoita ja istutuksia, ei niissäkään hommissa mikään valtava palkka ole, mutta jonoa niihin hommiin silti on ja vain harva pääsee sinne.
Mikähän tässä nyt ihan oikeasti on se mikä on vialla? Mikä mättää?
Vierailija kirjoitti:
Lohjan seudulla on yksi marjatila jossa kaikki poimijat on suomalaisia nuoria
Jyvskylän seudullakin oli yksi sellainen tila joka palkkasi pelkästään suomalaisia nuoria. Se oli heidän markkinointikikka.
Sitten tuli Ukrainan sota ja pakolaiset ja tila tiedotti että nyt he poikkeuksellisesti palkkaavat ukrainalaisia.
Ennen ostin mansikat suoraan sieltä vaikks olikin kalliimpaa, mutta nyt en ole enää pariin vuoteen ostanut. Ihan sama tässä tapauksessa ostaa marketin edestä suonenjokelaista ulkomaisten poimimaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja saa mansikanpoimijan halvauksen, jonka jälkeen kävelee jalkaa heitellen pitkän tovin.
Vierailija kirjoitti:
Thaikkupoimijan teho 3-5-kertainen suomalaiseen verrattuna. Kumman valitsisitte itse ko. töihin? Kysyy alalla oleva.
Ennen ihmiset toivat poimimaan marjoja myyntiin ja isot ostajat ostivat, pomijat eivät olleet kenelläkään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohjan seudulla on yksi marjatila jossa kaikki poimijat on suomalaisia nuoria
Jyvskylän seudullakin oli yksi sellainen tila joka palkkasi pelkästään suomalaisia nuoria. Se oli heidän markkinointikikka.
Sitten tuli Ukrainan sota ja pakolaiset ja tila tiedotti että nyt he poikkeuksellisesti palkkaavat ukrainalaisia.
Ennen ostin mansikat suoraan sieltä vaikks olikin kalliimpaa, mutta nyt en ole enää pariin vuoteen ostanut. Ihan sama tässä tapauksessa ostaa marketin edestä suonenjokelaista ulkomaisten poimimaa.
Tuohan olisi syrjintää jos ilmoittavat palkkaavansa vain tietyn maalaisia poimijoita.
Aika epäeettistä, jos alan toiminta perustuu kehitysmaista kerättyyn halpatyövoimaan. Maksetaan huonoa palkkaa, mistä vielä veloitetaan korkeita majoituskuluja surkeasta majoituksesta. Kun kyse kausityöläisistä, niin voidaan maksaa alempia veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret työskentelee usein kesäisin hautausmailla hoitamassa nurmikoita ja istutuksia, ei niissäkään hommissa mikään valtava palkka ole, mutta jonoa niihin hommiin silti on ja v
Suurin osa mansikkatiloista on syrjässä ja sinne on hankala kulkea. Majoitusolot ovat aika alkeelliset, joskus jopa täysin kelvottomat, onhan noista ollut juttua vuosien mittaan. Noihin surkeimpiin ei taideta edes ottaa kotimaisia, jotka osaavat vaatia oikeuksiaan ja eivät homeläävässä suostu asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus tulee jutun lukemalla, miksi luonnonmarjojen poimiminen ei innosta suomalaisia. Mansikat, mustaherukat kerätään kotimaisella työvoimalla ja nämä thaimaalaiset poimivat metsämarjat. Näin kerrotaan jutussa.
Tosin, henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei näitä thaimaalaisia tehopoimijia pitäisi laskea Suomen luontoon, koska tuhoavat useammaksi vuodeksi marjojen kasvupaikan, kun poiminen tapahtuu seisailtaan, isoa poimuri käyttäen ja esim. mustikan kasvualusta ja juuret vedetään maasta. Metsä on kuin rais kauksen jäljiltä.
Näin vastaa alan yrittäjä
"Teollisuusmarjan, jota isot marjafirmat ostavat puhdistamattomana, hinta on sen verran alhainen, että se ei ihan hirveän paljon kotimaista keruuta innosta. Myös kohonneet kustannukset, kuten polttoainekulut vaikuttavat. Aika noheva kerääjä saa olla, että siinä kunnolla ansioille pääsee, Partanen kertoo."
Kasvatan omani itse, samoin herneet ja kirsikat. Ei ole vuosikausiin ollut varaa suomalaisiin mansikoihin, espanjalaisia olen ostanut keväällä. Kuivuuden takia ei varmaan niitäkään enää tarvitse ostaa.
Ei tarvitse kuin katsoa miten näitä marjoja marjamyyjät kaupoissa käsittelevät niin jätän ostamatta.
Jos poimijat koostuisivat lähinnä suomalaisista nuorista olisi niitä majoitustiloja pakko korjata. Nuorilla olisi siellä seuraa toisistaan.
Ei se silloin ennen ollut mikään ongelma yöpyä vieraassa paikassa ja tutustua uusiin ihmisiin. En usko että se nytkään todellisuudessa olisi ongelma.
Suomalaiselle nuorelle 750 euroa kuukaudelta olisi hyvä lisä kun he asuvat usein vielä kotona ja vanhemmat maksaa elämisen ja ruuan.
Mansikkamaalle mentiin aamuvarhaisella ja pois pääsi viimeistän puolilta päivin, eli hyvin jäi aikaa muulle elämiselle ja kavereiden tapaamisille.