Hain juuri kesätöitä ja täytän tänä vuonna 40, meneekö muilla yhtä hyvin?
Työpaikka menossa alta juuri synttäreiden kynnyksellä. Tuntuu vaikealta hyväksyä mahdollisuutta, että 40-vuotispäivänäni saatan herätä työttömänä. Olen ollut ennenkin lyhyitä jaksoja työtön, mutta nyt tuntuu jotenkin todella epäonnistuneelta... Lohdutuksen sanoja tai vertaistukea kellään tarjota? Olenko ainoa lähes nelikymppinen tänä kesänä kesätöitä hakenut?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Kaveri oli 58-vuotias ja haki kesätöihin hautausmaalle. Ai miten kävi? Pääsi.
Kiva, itse en päässyt vaikka useamman kerran hain. Ikää on tosin jonkun verran vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi viisikymppisenä ja hain heti kaikkea laidasta laitaan. Ketään ei oikein kiinnostanut, mutta pääsin haastatteluun firmaan, jossa olin ollut töissä kaksi kesää 90-luvun alussa. Reilusti alle kolmikymppinen rekrytoija, kesätyöläinen itsekin, kysyi minulta vauvaäänellä: "No mitäs sinä ajattelet, jaksaisitko sinä tehdä tätä työtä?"
Olen muuten edelleen työtön, ja tänä vuonna tulee 60 vuotta täyteen.
Mulla toisin päin. Rekrytoija varmaan melkein 20 vuotta vanhempi ja painotti että "tämähän on fyysinen työ" mikä on täysin tiedossa jo työpaikkailmoituksessa ja sellaista hainkin. No en päässyt vaan joku heikkokuntonen (kuulin myöhemmin) ja seuraavaan vuonna sitten ainakin yksi niistä parista valitusta jätti kesken jo ensimmäisenä kuukautena. Oma cv hohtaakin tyhjyyttä että siinä varmaan syy.
Vierailija kirjoitti:
Olen samanikäinen mutta vain lyhyitä jakso olluu töissä ja loput työttömänä. Onnea sulle, kyllähän ne paikat teille menevät.
onneks tukia leikataan ja hinnat nousee et onnea sulle.
Työtön nelikymppinen olen. Ei merkittävää työkokemusta, ei lapsia, puolisioa, taloa jne. Terveys ihan surkea.
paska luuseri elättien kokoontumis ajot.
Kaikenlaiset ihmiset saattavat olla työttöminä. Löytyy pitkää uraa teollisuudessa tehneitä ex-toimitusjohtajia, yrittäjiä, johtajia, esimiehiä, arkkitehtejä, insinöörejä, ekonomeja jne jne.
Ei ole mitenkään erikoista olla työelämän ulkopuolella hakemassa töitä.
Olen vuodesta 2016 lähtien ollut kesätyöläisenä samassa paikassa
M52
Työskentelen ison marketin kassamyyjänä. Meille palkataan normaalisti vain nuoria, joten hämmästyin kovasti kun viime kesänä olikin kaksi 45v kesätyöntekijää. Syksyllä meille aukesi vakituinen paikka hakuun. Molemmat kesätöissä olleet 45v haki paikkaa, siihen valittiin 19v. Tajusin vasta viime viikolla että tämä yllättävä keski-ikäisten palkkaaminen kesätöihin johtui vain siitä ettei firmaa voida syyttää ikäsyrjinnästä. Seuraavat 10 vuotta voikin sitten taas palkata vain nuoria vailla työkokemusta joille voi maksaa vuoden ajan harjoittelijapalkkaa 😒
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samanikäinen mutta vain lyhyitä jakso olluu töissä ja loput työttömänä. Onnea sulle, kyllähän ne paikat teille menevät.
onneks tukia leikataan ja hinnat nousee et onnea sulle.
Eipä kuule enää väliä.
Vierailija kirjoitti:
Työtön nelikymppinen olen. Ei merkittävää työkokemusta, ei lapsia, puolisioa, taloa jne. Terveys ihan surkea.
Sama mulla paitsi terveys on ihan hyvä. Tavallaan olo on kyllä vapaa kun ei tarvitse enää huolehtia ottaako asuntolainaa tai entäpäs lapset jne.
Hain kiinteistöhuollosta kesätöitä. Ei tärpännyt, kuten ei sadoista muistakaan paikoista.
53v
Minä olen ottanut kaksi kesätyötä vastaan, kun yhden paikan palkalla (1700) ei vaan yksinkertaisesti pärjää.
Olen 45v ja hain viime vuonna kesätöitä. Edelleen olen töissä.
Oon itse viiskymppinen ja en koe olevani vielä valmis hakemaan kesätöitä. Käytän kesän opiskeluun. Ensi vuonna aion hakea kesätöitä tosissani ja toivon, että saan itseni siihen mennessä psyykattua kesätyönhakukuntoon. Terapeutti toki on apuna.
Vierailija kirjoitti:
Hain kiinteistöhuollosta kesätöitä. Ei tärpännyt, kuten ei sadoista muistakaan paikoista.
53v
Ja tuo ala itkee jatkuvaa työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
53v
Haitko oikeasti satoja paikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei töitä löydy Suomesta lähde ulkomaille. Tsemppiä!
Ehkä ongelma ei ole työn löytäminen Suomesta vaan mitä työtä haluaa löytää. Toisaalta, jos Suomessakin saisi ns. suorittavaa työtä, niin mikä todennäköisyys on saada mielekkäämpää työtä ulkomailla etenkin, jos ei osaa paikallista kieltä? Poikkeuksena huipputason asiantuntijat kansainvälisissä organisaatioissa.
Ei täällä saa suorittavaa (tehdas)työtä kuin suhteilla jos cv on heikko. En tiedä saisiko ulkomailla jos valehtelisi työhistoriansa, tuskin alkavat soitella Suomeen ja tarkastelemaan asioita. Onhan täälläkin ulkomaalaisille keksitty jotian pikakaistoja töihin joissa kielitaitokaan ei ole niin justiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuodesta 2016 lähtien ollut kesätyöläisenä samassa paikassa
M52
Tällainen vakituinen kausityö olisi ollut omakin unelma mutta eipä tärpännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei töitä löydy Suomesta lähde ulkomaille. Tsemppiä!
Ehkä ongelma ei ole työn löytäminen Suomesta vaan mitä työtä haluaa löytää. Toisaalta, jos Suomessakin saisi ns. suorittavaa työtä, niin mikä todennäköisyys on saada mielekkäämpää työtä ulkomailla etenkin, jos ei osaa paikallista kieltä? Poikkeuksena huipputason asiantuntijat kansainvälisissä organisaatioissa.
Ei täällä saa suorittavaa (tehdas)työtä kuin suhteilla jos cv on heikko. En tiedä saisiko ulkomailla jos valehtelisi työhistoriansa, tuskin alkavat soitella Suomeen ja tarkastelemaan asioita. Onhan täälläkin ulkomaalaisille keksitty jotian pikakaistoja töihin joissa kielitaitokaan ei ole niin justiinsa.
Onko suomalaisissa joku vikana, kun eivät kelpaa työnantajille? Tuntuu ihan hullulta tämä nykymeno, täällä olevat ihmiset käyneet kouluja useamman vuosikymmenen verran ja sitten joku polkupyöräilee rajalle ja saa työpaikan, rahat kouraan, asunnon kaupan päälle?
Itse olin neljänkympin korvilla muutaman vuoden työttömänä ja nyt opiskelen ammattikorkeakoulussa työttömyysetuudella tuettuna.