Kyläpaikassa tupakoidaan sisällä JA autossa, menisitkö enää?
Sisältää avautumisen:
Minulla on omainen, jonka luona käyn toisinaan kylässä.
Usein olen välimatkan vuoksi pari kolme yötä hänen luonaan, pyytää itsekin minus sinne siis.
No, onainen tupakoi sisällä ja autossa, myös silloin kun olen itse vieressä.
Tämä on alkanut vaivata.
Esim joka kerta kun tulen sieltä niin kaikki siellä käyttämäni vaatteet menevät samantien pesukoneeseen.
60 asteen pitkä ohjelma, paljon pyykkiainetta JA noin puoli pullollista etikkaa mukaan.
Nämä vaatteet on vietävä vuodenajasta riippumatta (jo etiikan ja tupakan hajun vuoksi) ulos, onneksi pyykki kuivuu myös pakkasella..
No, seuraavana päivänä on tämä kuivunut pyykki PAKKO pestä uudestaan, koska se haisee vieläkin!
Tuohon toiseen pesuun ei enää onneksi tarvita etikkaa, riittää vain pyykkiaine JA 60 asteen pitkä pesu.
Vasta tämän jälkeen saannpyykin hajuttomaksi.
Myös laukkuja ja lompakoita on mennyt roskiin koska tupakan haju tuon omaisen luota on pinttynyt niihin.
Huoh, mitä tekisitte?
Välejä en haluaisi katkoa, mutta tuo ihminen ei tule sanomisiani myöskään uskomaan.
Mitään ideoita, miten saada tuo ihminen lopettamaan edes sisällä/autossa polttaminen?
Kommentit (39)
Aivan karmea tilanne sinulla, ap.
Mitäs jos asetat äidille uhkavaatimuksen: et mene hänen luokseen niin kauan kuin hän tupakoi.
Saisiko tämä hänet järkiinsä? Joutuisi valitsemaan tupakan ja oman lapsen välillä.
Tuo on hankala tilanne, koska tupakanhaju tarttuu vaatteisiin heti. Itse tuossa ap:n tilanteessa tekisin siten, että en enää yöpyisi. Ainostaan vierailisin. Ja noita vierailuja varten olisi samat tietyt vaatteet. Jos yöpymisten väliin jättämistä ihmeteltäisiin, niin sanoisin suoraan syyn. Ihanteellista tietysti olisi, jos tuollaiseen haisevaan asuntoon ei tarvitsisi astua ollenkaan. Eiköhän jokainen "järkevä" tupakoitsija ymmärrä, että tupakoimattomalle tupakanhaju on erittäin vastenmielinen.
Joskus nuorempana seurustelemani henkilön äiti poltti tupakkaa sisällä takan edessä. Takka muka imi savun. Voin sanoa, että ei ime! Lyhyenkin vierailun jälkeen jouduin heittämään vaatteeni alusvaatteita myöten pesuun. Ja se kuinka omat hiukset löyhkäsi lyhyenkin vierailun jälkeen.
Mielestäni jokaisen oikeuteen kuuluu saada olla hengittämättä tupakanhajua. En esimerkiksi voi käsittää naisia, jotka polttavat raskauden aikana. Tuo on vastenmielistä äärimmäistä itsekkyyttä. Syntymättömän lapsen pahoinpitelyä, kun omat mielihalut laitetaan tärkeämmäksi lapsen terveyden edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, aivan kauhea tilanne. Ihan hirveää. Tämä omainen on ilmeisesti isäsi?
Itse en tiedä, mitä tekisin. En pysty menemään tiloihin, joissa tupakoidaan. Enkä voisi olla tapaamatta lähiomaista.
Yrittäisin sitten ehkä jotenkin järjestää tapaamiset kesäaikaan jossain ulkosalla ja muina vuodenaikoina sellaisissa julkisissa tiloissa.
Voisitko puhua omaisen kanssa, että lopettaisi tupakoinnin? Suurin hyötyhän koituisi hänelle itselleen.
Kyseessä on itseasiassa äitini.
Välimatkan takia (500 km) ei oikein onnistu/edes kannata tavata lyhyesti.
Sanominen ei toimi, sanojat ovat mm "hysteerisiä" ja hajuherkkiä jne.
Kiva tilanne siis:(
Ap
Juttelette vain näköpuhelin appien Whatsappi tai Skype mm. välityksellä. Minä sanoisin jos et suostu polttamaan ulkona niin en tule sinne ollenkaan.
Vaikea tilanne, kun kyseessä kuitenkin oma äiti. On vaikea olla niin mustavalkoinen, kun on kyseessä lähiomainen. Varmaan itse tekisin niin, että yöpyisin jossakin muualla, vaikka hotellissa, ja pyrkisin näkemään ulkona tai jossakin muualla kuin sisätiloissa. Jos kyseessä on vanhempi ihminen, ei varmaan enää tapojaan muuta, vaikka haluaisikin niin voi olla vaikeaa.
Olen tupakansavulle allerginen, enkä pysty ollenkaan olemaan tilassa, jossa joku tupakoi. Se on ihan todellinen allergia ja monen kohdalla totta. Voitko sanoa äidillesi valkoisen valheen, että olet herkistynyt savulle ja et pysty tulemaan savuiseen tilaan, vaikka olisi mukava muuten nähdä? Tai että tästedes ollaan tekemisissä vaikka vain puhelimitse, nykyään kun videopuhelukin onnistuu?
Useat tupakoitsijat väheksyvät tupakoimattomien kokemusta tupakanhajusta. Esimerkiksi oma isäni poltti sisällä, vaikka muut siitä kärsivät. Ei välittänyt. Poltti myös vessassa asioilla ollessaan. Ja tupakan sytytti jo rappukäytävässä ulos lähtiessään. Eli muutkin talon asukkaat joutuivat kärsimään isäni itsekeskeisyydestä. Ja tottakai poltti myös autossa ja tumpit heitettiin tietenkin luontoon. Minnekäs muualle!
Sitten kun joutui jättämään tupakan terveydellisistä syistä, niin jo muuttui ääni kellossa. Saattoi arvostella ja halveksia tupakoitsijoita päin naamaa. Yhtäkkiä hän olikin taas parempi ja muut huonompia.
Ei enää kuulu aiheeseen, mutta katkaisin häneen välit ollessani nuori aikuinen. Olin koko lapsuuden ja nuoruuden kärsinyt ukon itsekeskeisyydestä. Tuli mitta täyteen.
En menisi, olkoon kuinka läheinen ihminen tahansa. Astmaatikkona kärsin niin paljon tupakan savusta, etten pysty olemaan edes ulkona tupakoijan lähellä.
Jos kyseessä on yli kuusikymppinen, niin en usko että saat häntä mitenkään lopettamaan sisätiloissa tupakoimista.
Minulla oli vastaava tilanne mummon kanssa. Hän ei vain mitenkään ymmärtänyt miten tupakanhajuun nykyään suhtaudutaan. Kerran hän pyysi viemään pussillisen vaatteita kierrätykseen, mutta haisteltuani pussia heitin sen suoraan viereiseen roskikseen.
Täällä on näköjään joku röökityyppi alapeukuttamassa ihmisten kritiikkiä tupakasta.
Vierailija kirjoitti:
En taatusti menisi!
Äitisi luokse et menisi?
Vierailija kirjoitti:
En. En seurustele v a l k o r o s k a n kanssa.
Perus-Jamppa, valkohyödyke
Joo, et seurustele rolkovaskan kanssa, vaan olet itse sellainen.
Mulla sama ongelma porukoiden kanssa. En osaa oikein neuvoa muuta kuin, että tosiaan otat kyläilyvaatteet erikseen ja käytät niitä vaan siellä. Jännä sinänsä, että oma äitini on olevinaan hajuyliherkkä ja ei siitä syystä vieraile luonani, kun käytän joskus aika ahkerasti huonetuoksuja/suitsukkeita. Kukaan ei ole koskaan valittanut, että niistä jäisi hajua vaatteisiin (tosin tuuletan hyvin ennen vierailijoita).
Taidat olla hiukka hullu ja yliherkkä. Psykiatrin vastaanotolle.
Mä voisin kyllä käydä tapaamassa narkomaania, jos mulla olisi sellainen lähiomaisena.
Mutta tupakoijaa en yksinkertaisesti voisi. Pelkkä tupakan haju tekee niin huonon olon, että menee silkaksi oksentamiseksi. Tupakansavusta nyt puhumattakaan.
Kuka oikeasti voi oleskella sisätiloissa, joissa poltetaan tai on poltettu tupakkaa?
Ei tuossa tilanteessa ole hyviä ratkaisuja. Sun on pakko sanoa äidille, että jatkossa tapaatte vain puhelimen ja netin välityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on vanhempi ihminen, ei varmaan enää tapojaan muuta, vaikka haluaisikin niin voi olla vaikeaa.
Olen tupakansavulle allerginen, enkä pysty ollenkaan olemaan tilassa, jossa joku tupakoi.
Perus-Jamppa, valkohyödyke
Ensimmäinen kappale: no minä olen vasta keski-ikäinen, eli ainakin sukupolven verran nuorempi kuin puheena oleva "vanhempi ihminen", mutta en siitä huolimatta halua elää askeetikkoelämää ja kaikista nautintoaineista kieltäymystä vaikka koko maailma on ympärillä tullut hulluksi ja kaikki modernin maailman mukaiset kontrollivaltion kannattajat yrittävät jatkuvasti tehdäkin elämästämme mahdollisimman murheellista.
Niin, siis toistan vielä ETTEN edes HALUA luopua huvittelusta ja täyteläisestä elämästä. Mieluummin hautakin kuin iloton ja nautintoaineeton elämä.
Toinen kappale - tuo: "Olen tupakansavulle allerginen..."
No voi hellanduudelis kuinka somaa. Kaikkihan te erittäin hyvät ellette täydelliset, muodikkaat, lennokkaat, sievistelyhyveellisesti ansioituneet sipsuttelijat olette allergisia ja erityisherkkiä, ei siinä mitään.
Tuo jos mikä on r-o-l-k-o-v-a-s-k-a-i-n-e-n sielunmaisema. Ostakaa kaikki tupakka-allergiset nyt vielä piikkimattokin ja alkakaa vaalia terveyttänne sen päällä makaamalla ja eritoten alkakaa vaatia että vielä lähimmäisennekin alkaa tehdä samoin. Tuolilla istumisenhan teidän hengenheimolaisenne ovat jo kieltäneetkin, joka nähdään esim. uutislähetyksistä.
Voisiko äitisi tehdä sellaisen myönnytyksen, ettei sinun siellä ollessasi polta sisällä eikä autossa silloin jos olet kyydissä?
Et kerro perhetilannettasi, mutta ethän voisi viedä lapsiasi mummolaan jos hän tupakoi sisällä tai autossa kun lapset istuvat takapenkillä.
Jos hän välittää sinusta niin ei polta sisällä kun olet siellä. Vierailuvaatteet kun olet siellä vaikka kirpparilta mitkä voit vaikka heittää roskiin sen jälkeen tai tuuletat niitä viikon ulkona ennenkuin peset. Pyynnöstäsi hän ei varmaan tupakointia kokonaan lopeta ellei tahdo sitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama ongelma porukoiden kanssa. En osaa oikein neuvoa muuta kuin, että tosiaan otat kyläilyvaatteet erikseen ja käytät niitä vaan siellä. Jännä sinänsä, että oma äitini on olevinaan hajuyliherkkä ja ei siitä syystä vieraile luonani, kun käytän joskus aika ahkerasti huonetuoksuja/suitsukkeita. Kukaan ei ole koskaan valittanut, että niistä jäisi hajua vaatteisiin (tosin tuuletan hyvin ennen vierailijoita).
Mitä on porukka.
Vierailija kirjoitti:
En menisi, olkoon kuinka läheinen ihminen tahansa. Astmaatikkona kärsin niin paljon tupakan savusta, etten pysty olemaan edes ulkona tupakoijan lähellä.
Minulla sama, en halua tupakasta astmakohtausta. On ihan mahdoton kuvitellakaan, miten pahalle siellä sisällä haisee.
Tupakoitsijat ja alkoholistit maksavat kovia veroja aineista sekä lihavat ruuan veroissa mutta miksi näitä veroja maksamattomia muiden huumausaineiden käyttäjiä hoidetaan ollenkaan veronmaksajien varoilla. Käyttäköön omalla vastuullansa.