Muita, jotka vieneet jo 9kk vanhan lapsen päiväkotiin?
Ei ole mahdollista jäädä kotiin yh:na yksin asuntolainaa maksavana kotihoidontuelle ja hoitolisälle.(ja kun kuitenkin kysytään missä isä, niin jäin ykskaks onnettomuuden myötä ns. leskeksi kesken raskauden, ei oltu aviossa taikka avoliitossa tarpeeksi kauan, lapsi sai isänsä perinnön kyllä, mutta vain hänellä siihen oikeus, tukiakaan ei luonnollisesti saa omistusasuntoon, joten minun on pakko viedä lapsi päiväkotiin.)
Lapsi on esikoinen ja tykkää muista lapsista ja ihmisistä tosi paljon, en vain ole jaksanut paljoa sosiaalista elämää viettää kun raskausaika oli niin henkisesti kuin fyysisesti rankka, että luulisi olevan sen suhteen lapselle päiväkoti hyväksi... mutta hoitopäivän pituudeksi tulee lähes 10h ja siihen vielä matkat päälle :( ei ole tukiverkkoa tai ketään tuttua jolle veisi hoitoon, eikä pääse phh:lle eikä saada lähempää työpaikkaani hoitopaikkaa... kaikki kivet ja kannot käännetty, mutta ei ole muita vaihtoehtoja!
Muita, jotka vieneet jo 9kk vanhan lapsen päiväkotiin, kokemuksia?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnön lisäksihän lapsi saa isänsä tuloihin perustuvaa lapsen eläkettä. Siis ikäänkuim "elatusmaksu".
Se on tarkoitettu nimenomaan elämisen kuluihin. Ei säästöön.
T. Toinen joka jäi vauvan kanssa yksin puolison kuoleman jälkeen
Harva pystyy jäämään kotiin, vaikka olisi ne toisen aikuisen tulotkin. Ei eläke toisen tuloja korvaa, on tosiaan kuin elatusmaksu.
EI kokonaan tietenkään, mutta ovat myös iso apu, jos ei puoliso ole ollut ihan tyhjätasku.
Ja ehkä niillä olisi pieni hetki aikaa olla kotona vauvan kanssa jos on yhtään säästöjä.
Asioit, joita raha ei korvaa.
Tai ainakin hakea vaikka osittaista hoitovapaata.
Voisin viedä 9 kk vanhan päiväkotiin, mutten viideksi päivää viikossa ja kymmenen tunnin päiviksi, ellei ole todella hätätilanne.
Etkö AP saa miehen vanhempainvapaita itsellesi?
Oletko ottanut yhteyttä sossuun? Sieltä voisi saada apua.
Onko työkavereillasi lapsia? Miten he järjestivät hoidon?
Voitko saada edes puoleksi vuodeksi lyhyemmät työpäivät tai esimerkiksi 3 pv / viikko?
Voitko saada pankista helpotusta lainan maksuun?
Miten seurakunta? Voisiko sieltä saada apuja?
Yksityinen hoitorinki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuon ikäinen on pakko laittaa hoitoon niin päiväkoti on vihoviimeinen paikka. Perhepäivähoitajan etsisin.
Miten pääsee perhepäivähoitajalle, jos kunnan pph:lla on täyttä ja kuntakin tarjoaa vain päiväkotipaikkaa? Ei ole tuttuja nämä asiat minulle, sori jos tyhmä kyssäri.
-eri
Voit pyytää perhepäivöhoitajapaikkaa, aina niitä toki ei ole saatavissa. Oma lapseni oli 8kk kun meni päiväkotiin, äiyiysloma loppui silloin. Minulla oli sama tilanne, olin yksinhuoltaja ja juuri ennenkuin sain tietää olevani raskaana, olin ostanut omakotitalon. Päiväkotiin meni, pienempään sellaiseen. Hyvin pärjäsi. Koskaan ei itkenyt päivisinkään ja kutsuu edelleen lempihoitajaansa mummiksi! Sai aamulla jättää ikkunan viereen vaunuissa nukkumaan eli sai vähän omatahtisempaa menoa. Päivää lyhensi se että isoisän työpäivä alkoi myöhemmin joten hän aina vei hoitoon ja minun päättyi aikaisemmin jolloin hain.
Hyi hit to. Nykyajan päiväkodit on karseita. Mulla oli pe dari työkaverina yhtenä päivänä🤢🤮🤮🤮 mikään ei ole niin hirveä paikka kuin päiväkoti.
T:varhaiskasvattaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, yli 20 v sitten. Sai korvakierteen joka johti putkitukseen, vuosia myöhemmin tärykalvon korjausleikkaukseen ja kuulonalenemaan. Olisin ennemmin työtön kuin veisin nykypäikkyyn.
Mä en ole ollut päivääkään päiväkodissa, mutta kuulonalenema tuli korvakierteestä. Ap tekee niin kuin kokonaisuuden kannalta paras on.
No niinhän kaikki tekevät. Minä katson tilannetta jälkeenpäin, en akuuttivaiheessa. Jälkiviisaus on helppoa, ja harmillista. Siinä akuuttivaiheessa luovii sokkona. Toivotaan, että ap:lla on myös laaja lainaturva ja jo sovittu pienempi lyhennys pankin kanssa jolloin pystyy lyhentämään työaikaa, lakisääteinen osittainen hoitovapaa lienee edelleen olemassa.
Kai osaat katsoa asiaa jälkeenpäin myös sen ehdottamasi työttömyyden osalta. Kuinka hallituksen suunnittelemat työelämäuudistuket vaikuttavat ap:n talouteen ja hyvinvointiin, ja miten onnistuu lapsen kasvattaminen yksin, mahdollisesti pitkäaikaistyöttömänä ja ilman turvaverkkoja? Siinä sitä kristallipalloa tarvitaan.
Nykyisellä vanh.vapaalla lapsi pystyy olemaan 13kk ikäiseksi kotona. Eli jos olet yh, niin kaikki ne päivät toki kuuluu sinulle. Ei ole siis mitään syytä miksi lapsen pitäisi mennä 9kk iässä hoitoon (ei edes niillä, joilla isäkin kuvioissa, koska isä voi pitää omat vanh.vapaapäivänsä äidin perään). Tähän uuteen vanh.vapaaseen kuuluu kaikki 2022 elokuun jälkeen syntyneet lapset.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hit to. Nykyajan päiväkodit on karseita. Mulla oli pe dari työkaverina yhtenä päivänä🤢🤮🤮🤮 mikään ei ole niin hirveä paikka kuin päiväkoti.
Teitkö ilmoituksen????????????
Mutta ao.jos sinusta tuntuu, että on pakko mennä ja se tekee sinusta paremman äidin ( menetyksesi on iso) älä mieti sitä mitä muut ajattelevat vaan keskity siihen miten järjestätte teidän elämän niin, että se parhaiten tukee teitä.
T.se toinen puolisonsa menettänyt
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos heittäydyt työttömäksi ja olet työhaastatteluissa kovin outo ja laiskan oloinen?
Miten se auttaa, jos työpaikka on jo, ja tarkoitus olisi nimenomaan tehdä töitä, jotta voisi pärjätä rahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos heittäydyt työttömäksi ja olet työhaastatteluissa kovin outo ja laiskan oloinen?
Miten se auttaa, jos työpaikka on jo, ja tarkoitus olisi nimenomaan tehdä töitä, jotta voisi pärjätä rahallisesti.
Työttömyyskorvaus on suurempi kuin kotihoidontuki, siten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, yli 20 v sitten. Sai korvakierteen joka johti putkitukseen, vuosia myöhemmin tärykalvon korjausleikkaukseen ja kuulonalenemaan. Olisin ennemmin työtön kuin veisin nykypäikkyyn.
Mä en ole ollut päivääkään päiväkodissa, mutta kuulonalenema tuli korvakierteestä. Ap tekee niin kuin kokonaisuuden kannalta paras on.
No niinhän kaikki tekevät. Minä katson tilannetta jälkeenpäin, en akuuttivaiheessa. Jälkiviisaus on helppoa, ja harmillista. Siinä akuuttivaiheessa luovii sokkona. Toivotaan, että ap:lla on myös laaja lainaturva ja jo sovittu pienempi lyhennys pankin kanssa jolloin pystyy lyhentämään työaikaa, lakisääteinen osittainen hoitovapaa lienee edelleen olemassa.
Kai osaat katsoa asiaa jälkeenpäin myös sen ehdottam
En tietenkään osaa, en elä ap:n elämää. Tämä oli asia, jonka itse tekisin toisin, jos olisin silloin tiennyt sen, minkä tiedän nyt. Se nyt kuitenkin on mahdotonta. Vauvani ei jaksanut nykypk:ssa töissä, ihan hyvästä syystä.
Ainakin mun lapsenlapsi meni Espoonlahdessa vajaan vuoden ikäisenä hoitoon. Kiva pieni ruotsinkielinen päiväkoti vain 1-2-vuotiaille.
Osaisiko lapsesi kertoa sinulle jos päiväkodissa sattuu jotain? Kun oli hiljattain se pedari päikkärissä töissä pienten kanssa..
Vierailija kirjoitti:
10 h + matkat on tuon ikäiselle todella paljon. Jos muuta vaihtoehtoa ei ole niin eihän sille mitään voi, mutta mitä jos vielä yrittäisit keksiä toisen ratkaisun? Kunnan kotipalvelusta voisi saada erityisen tuen tarpeella pariksi päiväksi viikossa apuja?
Mitenkähän auliisti nykyisessä säästämisen kulttuurissa tuollaisia myöntävät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 h + matkat on tuon ikäiselle todella paljon. Jos muuta vaihtoehtoa ei ole niin eihän sille mitään voi, mutta mitä jos vielä yrittäisit keksiä toisen ratkaisun? Kunnan kotipalvelusta voisi saada erityisen tuen tarpeella pariksi päiväksi viikossa apuja?
Mitenkähän auliisti nykyisessä säästämisen kulttuurissa tuollaisia myöntävät...
Me ollaan saatu kotihoidosta apuja ja ollaan ihan normi pariskunta ilman suuria, erityisiä ongelmia. Ihan vaan normaalin (mutta suuren) väsymyksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtaja on tietoinen asiasta mutta en tiedä miten etenee. Vantaalla tilanne on ainakin se että kohta vain pe darit ja tukityöllistetyt hoitaa lapsia. Ihmisiä lähtee joukolla pois. Pienemmällä paikkakunnalla voi olla hyviäkin päiväkoteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtaja on tietoinen asiasta mutta en tiedä miten etenee. Vantaalla tilanne on ainakin se että kohta vain pe darit ja tukityöllistetyt hoitaa lapsia. Ihmisiä lähtee joukolla pois. Pienemmällä paikkakunnalla voi olla hyviäkin päiväkoteja.
Oletko ilmoittanut poliisille/lasulle? Se on velvollisuutesi.
En veisi 9kk lasta hoitoon mistään hinnasta. Saati että veisin sen yli 10 tunniksi hoitoon. Tämän pitäisi olla ihan laitonta. 9kk lapsi, joka ei edes ymmärrä olevansa erillinen henkilö äidistään lykätään tuntemattomille koko päiväksi ja äiti näkee omaa lastaan ehkä pari tuntia päivässä. Tutkimusten mukaan 10h päiväkotipäivän aikana lapsen stressihormoni nousee niin korkealle, ettei lyhyt kotona olo enää riitä sitä laskemaan saati mitä se tekee qlle yksivuotiaalle vauvalle.
Tässä kohtaa ei auta muu, kuin katsoa niitä menoja. Muuta vuokralle ja myy talo.
Ja ennenkuin joku kysyy, niin kyllä, minulla on lapsia ja molemmat olivat kotona kolmevuotiaaksi asti ja senkin jälkeen päiväkodissa 6h päiviä. Ei omistusasuntoa, ei autoa.