Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 
Liittynyt8.9.2015

Tietääkö kukaan tällä palstalla että voinko minut irtisanoa tai lomauttaa kun olen raskaana?! Olen raskausviikolla 18 ja pomot ovat siitä tietoisia. Olen ollut vakituisena jo 5 vuotta! Yt-neuvottelut alkaa ensi viikon MA eli 22.1 ja kestää 6 viikkoa joten niitten päätyttyä olen jo raskausviikolla 24... Omasta mielestäni minua ei voida irtisanoa mutta ajatus kumminkin askarruttaa! Olisko jollain siis varmaa tietoa asiasta?!

Kommentit (10)

Vierailija

Ja kyllä sinut voidaan irtisanoa. Raskaus ei ole koskaan 100% suoja, mutta olet kuitenkin paremmassa asemassa kuin ei-raskaana olevat.

Jos olet esimerkiksi työssä yrityksenne osto-osastolla ja koko osto-osasto lakkautetaan niin sinut voidaan irtisanoa koko osto-osaston henkilöstön mukana. Tällöin irtisanomisen syy voi olla tilanteesta riippuen " tuotannolliset ja taloudelliset syyt" tai " toiminnan uudelleenorganisointi" .

Jos taas olet töissä tehtävässä, jossa ei ole kokonaista monen henkilön osastoa (esimerkiksi olet vaikka puhelinvaihteena), sinut voidaan raskaudesta huolimatta irtsisanoa, jos työnantaja käyttää irtisanomisen syynä " toiminnan uudelleenorganisointi" .

Eli kaikki on mahdollista ja sinut voidaan lain mukaan irtisanoa. Täytyy vain toivoa, että työnantajallasi on inhimillisyyttä ja irtisanoo mieluummin vaikka jonkun 60-vuotiaan ihmisen, joka voi siirtyä suoraan eläkeputkeen.

Ja tämä on varmaa tietoa, olen työskennellyt näiden asioiden parissa.

Vierailija

ja lomautukseen pätee sama sääntö. Myös lomautus on mahdollista raskaudesta huolimatta, jos työnantaja käyttää oikeaa perustetta lomauttamiseen (eli tuntee työlainsäädännön).

Vierailija

Kiitoksia! Hyvä että kysyin ettei sitte tuu asennoiduttua silleen ettei mulla olis mitään hätää mitä tulee irtisanomisiin/lomautuksiin! Hyvä että joukostamme löytyy teitäkin jotka osaavat neuvoa meitä tietämättömiä. :) Kiitos oikein paljon!! :)

Vierailija

Jos olet sellaisissa tehtävissä, että kaikki eivät saa potkuja, vaan esim. 10% vastaavaa työnkuvaa tekevistä, luultavasti sinua ei irtisanota. Nimittäin tuolloin, jos olisi ollut mahdollista irtisanoa sinun sijaasi joku muu, sinua katsotaan helposti syrjittävän raskautesi takia (eli että raskauden takia valinta on kohdistunut nimenomaan sinuun).

Monet firmat, jotka vain vähentävät " juustohöylällä" vähän väkeä joka paikasta, jättävät automaattisesti raskaana olevat harkittavien irtisanottavien ulkopuolelle.

Mutta irtisanominen on mahdollista ja laillista, jos sinun työtehtäväsi tyyppiset hommat lakkautetaan kokonaan tai koko osasto tms.

Eli jos sinut meinataan irtisanoa, ota yhteyttä liittoosi ja pyydä liiton lakimiestä varmistamaan, että tuossa tapauksessa irtisanominen on ollut laillista.

Vierailija

Raskaus ei suojaa irtisanomiselta, mutta valikoitumisesi irtisanottavaksi ei saa johtua raskaudesta. Jos siis olet esim. ainoa irtisanottava, voi olla että raskaus voitaisiin katsoa syyksi. Mikäli valikoidut irtisanottavaksi, ota yhteys ammattiliittoosi, jossa selvitetään, onko irtisanominen ok, vai onko sitä järkeä riitauttaa. Yksin ei asiaa kannata lähteä riitelemään.

Vierailija

Todistustaakka työnantajalla. Jos et anna muuta aihetta irtisanoa itseäsi, voidaan sinut irtisanoa vain silloin, jos työnantajan toiminta loppuu kokonaan. Niin, toki voidaan irtisanoa - mutta asia kannattaa tällöin riitauttaa.

Tutustukaa työsopimuslakiin.

" Mikäli työntekijä on raskaana tai äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla, nauttii hän erityistä irtisanomissuojaa (Työsopimuslaki 7 luku, Finlex )."

" Raskaana tai perhevapaalla olevan työntekijän irtisanominen

Työnantaja ei saa irtisanoa työsopimusta työntekijän raskauden johdosta eikä sillä perusteella, että työntekijä käyttää oikeuttaan 4 luvussa säädettyyn perhevapaaseen. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys raskaudestaan.

Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan tai perhevapaata käyttävän työntekijän työsopimuksen, katsotaan irtisanomisen johtuneen työntekijän raskaudesta tai perhevapaan käyttämisestä, ellei työnantaja voi osoittaa sen johtuneen muusta seikasta.

Työnantaja saa irtisanoa äitiys-, erityis-, äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevan työntekijän työsopimuksen 3 §:ssä säädetyillä perusteilla vain, jos työnantajan toiminta päättyy kokonaan.

"

Vierailija

Onko kellään kokemusta / varmaa tietoa osittaisesta hoitovapaasta? Ilmeisesti tuo lakisuoja koskee myös sitä?

Meillä firmassa nimittäin alkoi viime viikolla YT:t ja itse olen osittaisella hoitovapaalla (30h/pv), joka on mainittu myös uudessa työsopimuksessa.

Anna02: Ilmeisesti tuo laki on tullut voimaan 2003, onko kokemuksesi ehkä sitä vanhempia?

Vierailija

Osittainen hoitovapaa EI ANNA samanlaista irtisanomissuojaa kuin raskaus, perhevapaat tai hoitovapaa.

Edelleen osittaisella hoitovapaalla olevaa ei tietenkään saa irtisanoa hoitovapaan käyttämisen perusteella ja työnantajan on osoitettava jokin muu syys irtisanomiselle. Tässä tapauksessa " tuotannollis-taloudelliset" syyt riittävät eli sinut saadaan irtisanoa vaikka työnantajan toiminta ei loppuisikaan kokonaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei suojaa irtisanomiselta, mutta valikoitumisesi irtisanottavaksi ei saa johtua raskaudesta. Jos siis olet esim. ainoa irtisanottava, voi olla että raskaus voitaisiin katsoa syyksi. Mikäli valikoidut irtisanottavaksi, ota yhteys ammattiliittoosi, jossa selvitetään, onko irtisanominen ok, vai onko sitä järkeä riitauttaa. Yksin ei asiaa kannata lähteä riitelemään.

Ei pidä paikkaansa.

Käytännössä ei voi Suomessa irtisanoa raskaana olevaa ilman että joutuu korvauksia maksamaan.

Käänteinen todistustaakka (joka rikkoo oikeusvaltion periaatteita) tarkoittaa että työnantajalla ei ole mitään keinoa irtisanoa laillisesti raskaana olevaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat