Onko liiallista jos treenaa kyykkyä joka toinen päivä
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kova treeni?
312 toistoa. Painoa ei kauheasti niskassa ole, kun tekniikka hajoaa heti. Sen takia haluankin kyykätä usein, että voisin jonain päivänä käyttää kunnollisia painoja.
Ap
Jaromir Jagr teki urallaan muistaaksen 1000 keppikyykkyä päivässä. Omalla painolla voit kyykkäillä vaikka joka päivä
Vierailija kirjoitti:
On liiallista. Itse teen kerran viikossa, joista joka toinen ärsykkeellinen (sarjapainot 150-230kg ja toistoja 3-8) ja toinen palauttava (80-120kg ja toistoja 15-20) silti tuntuu että reidet juntturassa enemmän kuin normaali kunnossa.
Niin. Mun sarjapainot on 10 kg...
Ap
..vai että ison perseen haluat...
Miten voi olla sarjapaino 10 kg? Se on käytännössä sama, kun tekisi ilman painoja. Onko sulla siis 10 kg tanko vai joku käsipaino?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla sarjapaino 10 kg? Se on käytännössä sama, kun tekisi ilman painoja. Onko sulla siis 10 kg tanko vai joku käsipaino?
En ole ap mutta voihan se olla. Mullakin 10kg oli vuosia sitten treenaamista aloittaessa haastava kun olin sellainen lihakseton vinkuheinä, joka söi aivan liian vähän. Aloitin silloin kahdella 5kg käsipainolla. Onneksi siitä mentiin eteenpäin vauhdilla kun osasin tehdä asioita oikein.
Tee mieluummin 2x8-10 ja jälkimmäinen niin, että olet olet jo todella siinä ja rajoilla. Kun tämä paino ja sarja menee helposti, lisää painoja tai pidennä sarjoja.
1-2xvko riittää. Usko pois
Riippuu siitä miten intensiivisesti treenaat. Todella kovan kyykkytreenin jälkeen ainakin itse tarvitsen semmoisen 5vrk toipumusaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On liiallista. Itse teen kerran viikossa, joista joka toinen ärsykkeellinen (sarjapainot 150-230kg ja toistoja 3-8) ja toinen palauttava (80-120kg ja toistoja 15-20) silti tuntuu että reidet juntturassa enemmän kuin normaali kunnossa.
Niin. Mun sarjapainot on 10 kg...
Ap
Jos teet nyt 10kg painolla pitkiä sarjoja, niin ajattele asia uudelleen, ota 20kg paino ja tee kaksi sarjaa. Lisää painoja, älä toistoja
Ei ole liikaa. Starting Strengthissä kyykätään joka treenin alkuun ja aina nousujohteisella painolla. Aloittelijalla ei riitä voima eikä kestävyys saada itseään mihinkään ylirasitustilaan, ja domssitkin lähtee kun vaan laittaa kroppaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta voihan se olla. Mullakin 10kg oli vuosia sitten treenaamista aloittaessa haastava kun olin sellainen lihakseton vinkuheinä, joka söi aivan liian vähän. Aloitin silloin kahdella 5kg käsipainolla. Onneksi siitä mentiin eteenpäin vauhdilla kun osasin tehdä asioita oikein.
Niin no siis itse tekisin 20 kg tangolla vaikkapa kaksi toistoa, jos enempää ei jaksa. Ja pyrkisin tietty kasvattamaan määrää viikottain. Jos tuolla painolla ei mene yhtään, niin sitten on vika tekniikassa tai jossain muualla. Sitten voi täydentää vielä pienemmällä painolla tekemällä lisää toistoja. Tämä treeni + muita jalkaliikkeitä kahdesti viikossa. Jos haluaa treenata useammin, niin kolmantena päivänä yläkroppaa ja corea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no siis itse tekisin 20 kg tangolla vaikkapa kaksi toistoa, jos enempää ei jaksa. Ja pyrkisin tietty kasvattamaan määrää viikottain. Jos tuolla painolla ei mene yhtään, niin sitten on vika tekniikassa tai jossain muualla. Sitten voi täydentää vielä pienemmällä painolla tekemällä lisää toistoja. Tämä treeni + muita jalkaliikkeitä kahdesti viikossa. Jos haluaa treenata useammin, n
Tämä se varmaan on "oikea" tapa. Mulla oli aloittelijana suuri kynnys ottaa tanko heti käyttöön joten menin käsipainojen avulla, ja se ainakin minulle oli ihan toimiva ratkaisu. Mutta mulla ei koskaan ollut mitään personal traineria auttamassa, varmasti olisi ohjeistanut ihan toisella tavalla :D
Vierailija kirjoitti:
Kehittävää treeniä et pysty tekemään noin monesti ilman rasitustilaa paitsi jos sulla on palautuminen niinku Ronnie Colemanilla priima-aikoinaan.
Muista että kehittävän harjoituksen tulee olla yli 100% suorituskyvystä, muuten se ei tuota kehitykseen tarvittavaa rasitusta. Ja rasitus joka ei kehitä on pelkästään rasitusta ilman hyötyä.
Joko treenaat >100% teholla ja suorituksella tai lepäät.
Miten voi treenata yli 100% tehoilla? Siinä kohtaa, kun antaa kaikkensa niin se tanko ei enää liiku, vaikka joku uhkaisi aseella ja käskisi tekemään yhden toiston lisää.
Kyykky on tangon kanssa paljon helpompaa kuin käsipainojen. Tämä ei ole mikään makuasia, vaan tanko vakauttaa liikettä ihan eri tavalla. Käsipainoilla voi sitten tehdä reisipainotteisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kova treeni?
312 toistoa. Painoa ei kauheasti niskassa ole, kun tekniikka hajoaa heti. Sen takia haluankin kyykätä usein, että voisin jonain päivänä käyttää kunnollisia painoja.
Ap
Jaromir Jagr teki urallaan muistaaksen 1000 keppikyykkyä päivässä. Omalla painolla voit kyykkäillä vaikka joka päivä
Omalla painolla voi kyykkäillä paljon, koska se ei tee suht hyväkuntoiselle ihmiselle yhtään mitään. Onhan se istumista terveellisempää, mutta ei sillä isompia tai vahvempia lihaksia saa.
On liikaa. Lihas vahvistuu vain jos se ehtii paranemaan ja palautumaan treenien välillä. Tehokkainta on kunnon tappotreeni kerran viikossa, siis niin ettei meinaa vapisevilla koivilla salilta kotiin päästä. Tuloksia tulee tuolla "rääkki keran viikossa" -metodilla paljon nopeammin kuin liian usein treenaamalla. Riittävä lepo treenien välillä on yhtä tärkeää kuin itse treeni.
Liiallista? Typerää se ainakin on. Mikä on sen suuren takapuolen funtkio noin arkielämässä, paitsi että tarvitset jatkovarren kun haluat pyyhkiä peräsi? Kenet ajattelit hurmata sillä? lauman tampioita, joita kiihottaa anus?
Arnold Swarzeneggerin yksii tekniikka on se että jarruttelee liiikesarjaa tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Arnold Swarzeneggerin yksii tekniikka on se että jarruttelee liiikesarjaa tehdessä.
Eli kun olet kyykännyt nousun aikana jarrrutat eli hidastat nousemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun olet kyykännyt nousun aikana jarrrutat eli hidastat nousemista.
Ninenomaan juuri toisin päin. Hidas lasku ja räjähtävästi ylös.