Kiinnitätkö huomiota ihmisten pukeutumiseen?
Mietin kun rikosjutuissa todistajat osaa monesti niin tarkkaan kuvata ihmisen vaatetusta, myös niissä tilanteissa, jossa ei sillä hetkellä tietoa rikoksesta. Kuten moni näki Raisa Räisäsen kulkemassa siinä vaatetuksessa ennen katoamista. Eli osataan kuvata tarkasti ohikulkijoita kun minä itse osaisin lähinnä ehkä sanoa oliko mies vai nainen ja pituudesta ja painosta ehkä suuntaa-antavasti jos läheltä kulkisi. En todella muista mitä ohikulkijoilla oli päällä. Jos mieheni katoaisi, osaisin melko varmasti sanoa mitä hänellä päällä, koska hänellä aika vähän vaatteita ja ovat värimaailmaltaan samanlaisia, mutta jos minä katoaisin, ei mieheni ikimaailmassa osaisi sanoa mikä vaatteistani puuttuu tai mitä väriä tänään käytän.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Miehenä kiinnitän huomiota naisten pukeutumiseen. Mukava arvioida vaatevalinnan perusteella mihin asiaan nainen on kropassaan tyytyväisin.
Arvio voi tosin mennä pieleen. Mä olen tyytyväisin kapeaan vyötäröön ja timmeihin käsivarsiin, mutten lähes koskaan korosta niitä pukeutumisella. Valitsen vaatteet mukavuuden perusteella.
No esimerkiksi jos opiskelisi vaikka avoimessa ylipistossa tai vaikkapa lukiossa niin saattaisi joku luennoitsija tai toinen oppilas muistaa tarkasti mitä jollakin oppilaalla on päällä.
Tai vaikkapa jos kävisi jossain rock-konsertissa niin saattaisi joku keikkajärjestäjä muistaa tarkasti mitä on päällä, saattaisi jopa joutua kuvatuksi tai vaikkapa konsertissa vierellä seisseet/istuneet ihmiset. Ehkäpä joku tv-kuvaaja saattaisi ikuistaa videolle vaatteet. Tai vaikkapa jonottaessaan tuntikausia konserttiin saattaisi jonottajat muistaa mitä muilla ihmisillä oli päällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on jotain huomiotaherättävää niin kyllä. Joko se vaate itsessään huomiotaherättävä tai sitten jos se on tilanteeseen sopimaton. Esim. pakkasella lenkkeilijä lyhyissä shortseissa.
Jos vaikkapa pukeutuu huomiota herättävästi muihin nähden eli jos vaikka muilla on farkut, tennarit ja hupparit ja sitten yhdellä on hame, korkokengät ja bleiseri niin kyllähän se saattaa herättää huomiota.
Kyllä kiinnitän, enkä vain pukeutumiseen vaan myös siihen kuinka ihminen liikkuu ja elehtii.
Muistelen, että olen jostakin lukenut, että todistajalausunnot ovat aika epäluotettavia. Tyyliin rosvo pakeni punaisella pyörällä ja totuus on, että pyörä oli sininen.