Muuttaminen telttaan kesäksi
Hei, onko kellään kokemusta pidempiaikaisesta asumisesta teltassa? Sain kesätyöpaikan toiselta puolelta Suomea ja vuokra-asuntoa ei tahdo löytyä. Kaikissa ilmoituksissa sanotaan, että pitäisi muuttaa vähintään vuodeksi, mutta tarvitsen asuntoa vaan kolmeksi kuukaudeksi. Jos asuisin teltassa niin jokamiehenoikeudet eivät kai anna lupaa pidempään majoittumiseen niin telttaa tarvitsee ilmeisesti siirrellä. Tarvitseeko telttaa siirtää joka päivä? Entä voisinko mennä aina samaan metsään ja siirtyä vaikka sata metriä? Olisin iloinen jos joku telttailusta tietävä jaksaisi vastata :)
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Ilmapatjan yhdelle hengelle. saa hyvin mahtumaan telttaan ja ei iso kannettava tyhjänä. Villaviltti 100% alle niin ei selkä palele.
Nykyään on hyviä retkipatjoja moneen tarpeeseen ja ne on testattu ja luokiteltu labraoloissa. Epäilen tuommoisen yhdistelmän toimivuutta käytännössä ja painava raahatakin paikasta toiseen.
Kesällä pystyy käymään uimassa ulkona. Hiukset voi pestä kirjastossa tai huoltoaseman vessassa. Kerran viikossa vaikka uimahalliin jos sellainen löytyy. Vaatteet pitää pestä jonkun tutun luona tai sellaisissa konepesuloissa joita on suuremmissa kaupungeissa. Pitää olla joko auto tai käyttää bussia/junaa/polkupyörää.
Onko paikkakunnalla opiskelijoita? Jos on, on todennäköisesti myös asuntoja kesällä vapaana. Ja jos on joku pikkupaikka, missä ei opiskelijoita, laittaisin ilmoituksen vaikka paikallislehteen tai kaupan ilmoitustaululle, jos joku mummo ottaisi alivuokralaiseksi. Tai paikkakunnan Facebookin puskaradioon. Pikkupaikkakunnilla voi kysyä myös työpaikalta tietävätkö mistä voisi saada asunnon.
Itse muutin kesätöihin opiskelijan alivuokralaiseksi. Hän oli itse saanut töitä toiselta paikkakunnalta ja vuokrasi asuntonsa n. 3 kk minulle.
Mikset mene alivuokralaiseksi tai kysy hostellista pidempiaikaista huonetta?
Entä joku autiotalo ? Ainakin olisit sateelta suojassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin kesätöihin opiskelijan alivuokralaiseksi. Hän oli itse saanut töitä toiselta paikkakunnalta ja vuokrasi asuntonsa n. 3 kk minulle.
Olit jälleenvuokralla, et alivuokralla ellei kyseinen opiskelija vuokrannut asunnostaan max. puolet sinulle ja asui itse asunnossa, mitä siis saa lain mukaan tehdä ilman vuokranantajan erillistä lupaa.
Maaliskuussa on aika aikaista miettiä telttailua. Jollei kesätyösi als jo huhtikuussa. Muutoin sulla on vielä aikaa kehitellä parempia aloituksia.
Taidan tosiaan kysellä vaikka facebookista, jos joku ottaisi alivuokralaiseksi. Telttailu olisi kyllä siinä mielessä hyvä ratkaisu, ettei täytyisi maksaa kahta vuokraa. En voi kuitenkaan luopua opiskelupaikkakunnan asunnostani tai vuokrata sitä kesäksi eteenpäin, koska asunto on rikollisen kuuma. Luulen, että suihkussa käynnin saisin järjestymään työpaikalla ja pesula pitäisi löytyä paikkakunnalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet hakenu kesätöitä toiselta puolelta suomea? Et miettiny loppuun asti, jos oiski saanu kävelymatkan päästä kotoa.
Eiköhän niitä haeta myös siitä kävelymatkan päästä. Taidat itse olla kansakoulusukupolvea :)
Kansakoulu sukupolvi on muuttanut töiden perässä Ruotsiinkin jo aikoja sitten ja nuorimmatkin jo 60v täyttäneet. Kyllä ne nämä nyky nyhveröt odottaa että sohvan ja jääkaapin väliin joku johtajan paikka ilmaantuisi.
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene alivuokralaiseksi tai kysy hostellista pidempiaikaista huonetta?
Sitä vaan mennään vieraalla paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjillään olevassa asunnossa kelpaa lyhytkin. Itse olen yhden kesän asunut taloyhtiön kellarikomerossa. Ylitöitä sai tehdä. Oli kuule kesän jälkeen rahaa tilillä.
Viikonloppuisin jäin joskus työpaikalle viikonlopuksi, esim juhannukseksi. Muistaakseni.
Miten ihmeessä tämä käytännössä toimi? Muut asukkaaat saattoivat tulla milloin vain omille häkeilleen ja räväyttää valot päälle ja sinä makasit siellä? Ei vessaa eikä suihkua?
Vierailija kirjoitti:
Taidan tosiaan kysellä vaikka facebookista, jos joku ottaisi alivuokralaiseksi. Telttailu olisi kyllä siinä mielessä hyvä ratkaisu, ettei täytyisi maksaa kahta vuokraa. En voi kuitenkaan luopua opiskelupaikkakunnan asunnostani tai vuokrata sitä kesäksi eteenpäin, koska asunto on rikollisen kuuma. Luulen, että suihkussa käynnin saisin järjestymään työpaikalla ja pesula pitäisi löytyä paikkakunnalta.
Ap
Yritä nyt kumminkin saada se opiskelupaikkakunnan asunto kesäksi vuokralle, kyllä kuumissakin asunnoissa on tarkoitus pystyä asumaan vuoden ympäri,
Pyykkien peseminen ja suihkussa käynti saattaa aiheuttaa ongelmia jos et aja autoa ja telttasi on kaukana sivistyksestä. Lisäksi itse en uskaltaisi jättää telttaa ja tavaroitani vartioimatta työpäivän ajaksi.
Mikset vuokraa asunto-autoa ? Tai jos liian kallista, niin joku paku. Kyllä siellä hyvin nukkuu ja turvallisesti. Itse en pelkässä teltassa uskaltaisi nukkua. Töissähän voi käydä ehkä suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset vuokraa asunto-autoa ? Tai jos liian kallista, niin joku paku. Kyllä siellä hyvin nukkuu ja turvallisesti. Itse en pelkässä teltassa uskaltaisi nukkua. Töissähän voi käydä ehkä suihkussa.
Ootko koskaan miettinyt, että lukisi viestejä ennen kuin kommentoi?
Vierailija kirjoitti:
Maanomistajat kyllä antavat lupia telttailla, kun sitä nätisti kysyy. Minä olen miettinyt muuttavani telttaan kokonaan, kun vuokra on niin turkasen kallis. Tietystikään en olisi Suomessa talvella. Minulla on sen verran säästöjä, että voisin kierrellä periaatteessa työmarkkinatuen varassa ikuisesti telttaillen ja silloin tällöin olisin vaikka hotellissa. Moottoripyörällä liikkuisin melko pienillä kuluilla. Sillä pääsee myös niin syvälle metsään, että saa olla rauhassa myös ulkomailla.
En usko, että yksityinen maanomistaja antaa mielellään lupaa telttailla
Ainakaan, jos on pieni maanomistaja.
Voihan siitä tulla roskia ja ulosteita ja maanpinta kuluu. Jopa tulipalo vaikka ei oleiiskaan avotuli.
Omistan mitättömän pienen maapläntin. Hehtaari. En antanut lupaa laittaa suunnistusrastia siihen. Vaikka sitä olisi käytetty vaan noin 8 kertaa vuodessa pienen porukan virkistystapahtumassa, niin ei olisi mukava juttu. Just roskat, polut ym. Siinä on jäkälää runsaasti, joka rikkoontuu kuivalla kaudella täysin jos päältä kulkee.
Joku kukkakauppias kävi sitä noin vaan pokkana poimimassa. Menin valistamaan, ettei kuulu jokaisenoikeuksiin.
Samoin yhtä harvinaista kukkaa siinä kasvaa. Tai harvinaista taviskukan värimuotoa. Sitäkin yksi siinä oli poimimassa. (Kukkia sinänsä saa poimia, mutta ikävää, kun tuota harvinaista muotoa) Joo, nyt se on hävinnyt jo kokonaan. Joku varmaan siirtänyt tontilleen.harblin siirretyt menestyy.
Näsiäkin on hävinnyt. Senkin Joku napannut. Se ei ole yhtä suuri vahinko.
Vierailija kirjoitti:
Onko paikkakunnalla opiskelijoita? Jos on, on todennäköisesti myös asuntoja kesällä vapaana. Ja jos on joku pikkupaikka, missä ei opiskelijoita, laittaisin ilmoituksen vaikka paikallislehteen tai kaupan ilmoitustaululle, jos joku mummo ottaisi alivuokralaiseksi. Tai paikkakunnan Facebookin puskaradioon. Pikkupaikkakunnilla voi kysyä myös työpaikalta tietävätkö mistä voisi saada asunnon.
Yksityinen tuskin antaa jälleenvuojrata edes kesäksi. Itse vuokraan yhtä ja sopimuksessa on kielto.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Telttahan myös kuumentuu saunaksi alta aikayksikön, jos aurinko osuu siihen ja jos ei ole läpivetoa. Tosin yöksi taas sitten jäähtyy nopsaan, jos ei ole trooppiset yöt, kuten täällä olikin varoiteltu.
Mihin työhön? Teltassa ei niin vaan peseydytä, pestä pyykkiä yms.