Miksi minut kirjataan aina päätoimisesti työlliseksi
Jos ilmoitan, että en tee työtä? ?????
Minut taas kirjattiin päätoimisesti työlliseksi ja kerrottiin, ettei ole oikeutta TE-korvaukseen.
Onko muita, jotka saa kenkää työkkäristä, jos vähääkään yrittää päästä työkkärin asiakkaaksi? Ihan sama tilanne,
ne on aina heittämässä mua pihalle ja kun eka kerran olin työtön, ne käsitteli mun asiaa yli 6 kuukautta ennen kuin
sain päätöksen.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama juttu. Syynä se että joskus vuosia sitten olin yrittäjä.
No mulla on ollut tuo kaikissa tilanteissa, kun on ollut TE-toimiston asiakkaana. Kun olin vapaaehtoisesti työnhakijana joskus aikanaan, soittivat, että poistaa mun työhaut ja asiakkuuden. Mulla on ollut vapaahtoisia työnhakuja ja pakosta aiheutuvia eli työttömänä. Lähes aina prosessin eka vaihe tai päätös, että alkaa sellainen "niskaperseotteella pihalle heittäminen." Ihmettelen, missä ne työttömät, jotka saa helposti lojua TE-etuuksilla. Ei sinne helposti pääse asiakkaaksi.
Kun olin työllisenä niin jälkeenpäin kirjasivat, että olen tuon ajan ollut työttömänä, vaikka mitään tukia en ole nostanut.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin työllisenä niin jälkeenpäin kirjasivat, että olen tuon ajan ollut työttömänä, vaikka mitään tukia en ole nostanut.
Kait se on koulutuksen ja osaamisen puutetta niillä. On nimittäin hassua, että osa samassa asemassa olevista työttömistä saa TE-tukea, osa ei. Uusi hallitus voi tällä hetkellä vaikuttaa. Olen kyllä otettu siitä, että minun ajatellaan pärjäävän ilman TE toimiston kyykytyspalvelujakin ja ajatellaan pärjäävän työttömänä jopa ilman tukia. Pidetään jossain määrin kykeneväisenä ihmisenä.
Saathan sinä olla työkkärissä työnhakijana vaikka eläkeläisenä, ei se estä työnhakua. Mutta jos ilmoitat, että et ota töitä vastaan, niin sinä et ole lain mukaan työtön.
Vierailija kirjoitti:
Saathan sinä olla työkkärissä työnhakijana vaikka eläkeläisenä, ei se estä työnhakua. Mutta jos ilmoitat, että et ota töitä vastaan, niin sinä et ole lain mukaan työtön.
Saa siellä olla ja mulla olikin ns. vapaaehtoinen ylimääräinen työnhaku ennen kuin jäin oikeasti työttömäksi. Mun tapauksessa vaan on niin, että kun ilmoitan itseni työttömäksi työnhakijaksi ja vastaanottavani kokopäivä töitä, siellä TE-palveluissa annetaan työllistymislausunto, jonka perusteella olen jo päätoimisesti kokopäivä töissä. Siellä tehdään jokin virhe, jonka mukaan ne vaan kuvittelee työhakijan ihmiseksi, joka voisi helposti tienata työnteolla tai kuvittelevat, että meidän alalla voitaisiin tehdä vuosikausia 40h viikossa töitä, vaikka rahaa ei tulisi mistään. Kyllä minä olen ollut työttömänä, koska ei ole ollut alan töitä eikä tulonlähteitä, mutta TE- virasto on katsonut minun olevan päätoimisesti työssä. Tottakai perustelu oli aika jännä. Ei siitä täällä, mutta viranomaiset osaa selittää asiat omaksi edukseen, sanotaan vaikka niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa siellä olla ja mulla olikin ns. vapaaehtoinen ylimääräinen työnhaku ennen kuin jäin oikeasti työttömäksi. Mun tapauksessa vaan on niin, että kun ilmoitan itseni työttömäksi työnhakijaksi ja vastaanottavani kokopäivä töitä, siellä TE-palveluissa annetaan työllistymislausunto, jonka perusteella olen jo päätoimisesti kokopäivä töissä. Siellä tehdään jokin virhe, jonka mukaan ne vaan kuvittelee työhakijan ihmiseksi, joka voisi helposti tienata työnteolla tai kuvittelevat, että meidän alalla voitaisiin tehdä vuosikausia 40h viikossa töitä, vaikka rahaa ei tulisi mistään. Kyllä minä olen ollut työttömänä, koska ei ole ollut alan töitä eikä tulonlähteitä, mutta TE- virasto on kat
Jos et kykene työtodistuksella, irtisanomispaperilla jne. osoittamaan työsuhteen päättyneen, niin lain mukaan ei voida tehdä ns. maksavaa lausuntoa.
Tosiaan, tuo seikka että kun ilmoittautuu asiakkaaksi niin saattaa mennä jopa 6 kuukautta ennenkuin asiat saadaan rullaamaan eli asiakkuus sillai "hyväksytyksi" ja että alkaa saada työttömyystukea. Moni varmaan sanoisi että tuo käsittelyn hitaus on suuri ongelma, monelle hakijalle siitä varmaan aiheutuu haittaa/stressiä/päänvaivaa/taloushuolia,... mutta mulla oli aikoinaan päinvastoin! Mua se käsittelyn hitaus hyödytti, mä olin iloinen siitä hitaudesta.
Koska nimittäin, mun taloustilanne oli sellanen että mun olis pitänyt alkaa saada työttömyystukea jo esim tammikuussa. Mutta käsittelyn hitauden takia en saanut. Joten sensijaan sain toimeentulotukea koko käsittelyn ajan. Ja vasta heinäkuussa työkkärin käsittely tuli päätökseensä jolloin aloin saada työttömyystukea ja silloin tietysti lakkasin saamasta toimeentulotukea. Ja miksi tuo oli hyvä juttu? Koska mä sain kuudelta kuukaudelta (tammi-heinä) ensin ne toimeentulotuet. Ja sitten mä sain takautuvasti heinäkuussa myös työttömyystuet noilta samoilta kuudelta kuukaudelta. Joten siis: käsittelyn älyttömän hitauden takia sain kuudelta kuukaudelta tuplatuet! Ensin "reaaliaikaisesti" toimeentulotukea ja sitten takautuvasti aivan jättimäinen potti työttömyystukea, kuuden kuukauden työttömyystuet kilahti pankkitililleni kerralla. Kyllä kannatti! Kiitos, työkkärin käsittelyn hitaus!
Itse asiassa kun huomasin että tulisin saamaan tuplatuet, niin hidastin käsittelyä itse ihan tahallani. Tai siis: kun työkkäriin olin ilmoittautunut niin ne vaati multa kaikenmaailman mitälie lisäselvityksiä/liitteitä/yms. Ja aina lisäselvitysten hoitamiseen ne antoi mulle deadline-päivämäärän. Joten: jotta käsittely ei vahingossakaan olisi mennyt yhtään liian nopeasti niin mä tottakai hoidin ne lisäselvitykset aina vasta deadline-päivänä. Tottakai!
Normaalisti hoidan kaikki asiani tosi hyvissä ajoin, etukäteen, ihan sikapaljon ennen deadline-päivämäärää. Mutta tuon työttömyystukijutun takia piti ensimmäistä kertaa elämässäni oppia viivyttelemisen jaloa taitoa, piti oppia viivyttelemään asioiden hoitamisessa niin paljon kuin ikinä suinkin mahdollista. Mitä enemmän hidastelin sitä enemmän sitten lopulta sain rahaa! Ei niin mitään järkeä meidän Suomen tukijärjestelmässä. "Älä hoida asioitasi liian nopeasti, fiksut tajuaa hidastella".
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, tuo seikka että kun ilmoittautuu asiakkaaksi niin saattaa mennä jopa 6 kuukautta ennenkuin asiat saadaan rullaamaan eli asiakkuus sillai "hyväksytyksi" ja että alkaa saada työttömyystukea. Moni varmaan sanoisi että tuo käsittelyn hitaus on suuri ongelma, monelle hakijalle siitä varmaan aiheutuu haittaa/stressiä/päänvaivaa/taloushuolia,... mutta mulla oli aikoinaan päinvastoin! Mua se käsittelyn hitaus hyödytti, mä olin iloinen siitä hitaudesta.
Koska nimittäin, mun taloustilanne oli sellanen että mun olis pitänyt alkaa saada työttömyystukea jo esim tammikuussa. Mutta käsittelyn hitauden takia en saanut. Joten sensijaan sain toimeentulotukea koko käsittelyn ajan. Ja vasta heinäkuussa työkkärin käsittely tuli päätökseensä jolloin aloin saada työttömyystukea ja silloin tietysti lakkasin saamasta toimeentulotukea. Ja miksi tuo oli hyvä juttu? Koska mä sain kuudelta kuukaudelta (tammi-heinä) ensin ne toimeentulotuet. Ja sitten mä s
Sain silloin itsekin toimeentulotukea, mutta Kela kyllä peri itselleen ne takautuvat TE-tuet eikä ne tuhannet eurot mun tilillä käyneet, että eipä sillä mitään jättipottia tienannut :) Sulla siis kävi hyvä tuuri, kun Kela ei pidättänyt itselleen takautuvia tukia. Yleensä toimeentulotukea maksetaan niitä takautuvia tukia vastaan. Äskettäin yks tuttukin sanoi, ettei ole saanut takautuvista TE-tuista penniäkään vaan Kela vei.
Minulla sama juttu. Syynä se että joskus vuosia sitten olin yrittäjä.