Ärsyttää kun ihmiset tädittelevät
Siis äidit puhuvat lapsilleen että "päästetäänpä täti siitä ohi". Eilen kaupassa näin kävi. Minä en ole mikään täti jollekin mammalle ja hänen lapsilleen. En ole edes vanha. Miksei voi sanoa että päästetäänpä nainen siitä ohi?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi olla myös sukupuolittamista, kuten täti. Ehkä yrittää opettaa lapselle sukupuolia. Se on vain väärä paikka ja tosiaan osa ei halua olla täti tai setä. Kokee itsensä nuoremmaksi.
No minkä ikäinen täti tai setä muka on?
Minusta tädit ja sedät ovat jotain neli- tai viisikymppisiä. Ap
Tätiys tai setiys ei ole kiinni iästä.
Jep, sehän on sisarusten iästä enemmän kiinni, että milloin hankkivat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi olla myös sukupuolittamista, kuten täti. Ehkä yrittää opettaa lapselle sukupuolia. Se on vain väärä paikka ja tosiaan osa ei halua olla täti tai setä. Kokee itsensä nuoremmaksi.
Minun siskosta tuli täti 23-vuotiaana ja monesta tutusta paljon nuorempanakin.
Kyllä kyllä, mutta se on eri asia kuin tämä tuntemattomien tädittely. Minustakin tuli täti 17-vuotiaana. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyllä, mutta se on eri asia kuin tämä tuntemattomien tädittely. Minustakin tuli täti 17-vuotiaana. Ap
No minä taas en ollut täti vielä nelikymppisenäkään joten en mahdu kategoriaasi, jonka mukaan sen ikäisenä olisi automaattisesti täti.
Sinä taas oli ehta täti jo 17-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no silloinhan se täti tarkoittaa ketä tahansa aikuista, jos tuntemattomia lapselle täditellään. Minustakin se on typerää ja vähän lasten älyn aliarviointia, mutta ei nyt sentään loukkaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä taas en ollut täti vielä nelikymppisenäkään joten en mahdu kategoriaasi, jonka mukaan s
Minä puhuinkin niistä vanhemmista jotka tädittelevät ja sedättelevät lapsilleen tuntemattomia ihmisiä. En ainakanaan itse alle neli- tai viisikymppisiä kehtaisi täditellä. Jos joskus saan lapsia, en todellakaan puhu heille muista ihmisistä täteinä ja setinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä taas en ollut täti vielä nelikymppisen
Minä puhuinkin niistä vanhemmista jotka tädittelevät ja sedättelevät lapsilleen tuntemattomia ihmisiä. En ainakanaan itse alle neli- tai viisikymppisiä kehtaisi täditellä. Jos joskus saan lapsia, en todellakaan puhu heille muista ihmisistä täteinä ja setinä.
Minusta tuo ikärajan asettaminen tädittelylle tekisi siitä loukkaavaa, ei kaikki neli-viisikymppiset halua olla sen enempää tätejä kuin nuoremmatkaan.
Parempi vaan kun ei tädittele ketään muita kuin niitä oikeita tätejä.
Ei se viisikymppinen tai vanhempikaan nainen välttämättä tunne itseään tädiksi. Kyse on enemmän tyylistä ja olemuksesta kuin iästä. Joten lienee parempi olla kutsumatta ketään tädiksi (tai sedäksi) ja sanoa lapselleen vain, että väistä niin että muut pääsevät kulkemaan ohitse. Ei tarvitse lässyttää ja lapsikin oppii puhumaan normaalisti.
Mua ei haittaa tätittely lainkaan. Ja on joskus tuntematon lapsi sanonut äidiksi. Sanoo kuulema kaikkia naisia äidiksi.
Lainaus ei toimi, mutta vastaan tähän:
"Minusta tuo ikärajan asettaminen tädittelylle tekisi siitä loukkaavaa, ei kaikki neli-viisikymppiset halua olla sen enempää tätejä kuin nuoremmatkaan.
Parempi vaan kun ei tädittele ketään muita kuin niitä oikeita tätejä."
Totta, parempi kun ei tädittele ja sedättele yhtään ketään tuntematonta. Ap
Julkaistu torsdag 14 juni 2018 kl 08.00
"Katri Nisula pohtii kolumnissaan, saako aikuista naista kutsua tädiksi, ja jos saa, niin milloin? Kysymys täti-sanan merkityksestä kuumentaa tunteita tällä hetkellä suomalaisessa sosiaalisessa mediassa." ...
..."Sanakirja on toista mieltä. Täti tarkoittaa suomen kielessä paitsi sukulaista myös ketä tahansa vierasta naista silloin, kun tästä vieraasta naisesta puhutaan lapselle. Monien mielestä se on kohteliastakin. Mietipä itse, kumpi sinusta kuulostaa paremmalta: Istu tuon naisen viereen vai istu tuon tädin viereen?"...
Lähde: https://sverigesradio.se/artikel/6975129
Vierailija kirjoitti:
Ei prkl. Minusta ei tule koskaan tätiä. Ihan hyvin voi sanoa nainen tai mies.
Vierailija kirjoitti:
"Katri Nisula pohtii kolumnissaan, saako aikuista naista kutsua tädiksi, ja jos saa, niin milloin? Kysymys täti-sanan merkityksestä kuumentaa tunteita tällä hetkellä suomalaisessa sosiaalisessa mediassa." ...
..."Sanakirja on toista mieltä. Täti tarkoittaa suomen kielessä paitsi sukulaista myös ketä tahansa vierasta naista silloin, kun tästä vieraasta naisesta puhutaan lapselle. Monien mielestä se on kohteliastakin. Mietipä itse, kumpi sinusta kuulostaa paremmalta: Istu tuon naisen viereen vai istu tuon tädin viereen?"...
Minusta kuulostaa sata kertaa paremmalta tuo että "istu tuon naisen viereen".
Mua ei edes hirveästi ärsytä, mutta joskus olen huvikseni sanonut, että en ole täti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa sata kertaa paremmalta tuo että "istu tuon naisen viereen".
Jep. Muistui tuosta mieleen, kun kävin kaupassa taaperoikäisen lapseni kanssa ja hän huuteli vieraille ihmisille: "nainen!", kun ei ollut koskaan oppinut tädittelyä. Siinä vaiheessa se kuulosti ehkä vähän hassulta joidenkin korviin, kun meillä istuu tädittely niin lujasti kulttuuripohjassa, kuten tästäkin keskustelusta käy ilmi. Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen, kun pian 7-vuotias lapsi ei vieläkään tädittele tai sedättele ketään.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on ikäkriisi.
En ole ap, mutta mitä sitten jos olisikin?
Kukaan ei erityisesti tykkää siitä, että pidetään "vanhana" tai että näyttää ikäistään vanhemmalta. Kaikki myös tiedostavat, että "täti" ei ole mairitteleva nimitys kun aikuiset käyttävät sitä keskenään. "Täti-ihminen", "tätimäinen", "tädittynyt"... ei nuo mitään kehuja ole.
Tämä nyt on typerä ikuisuusaihe palstalla, mutta minun mielestäni on hassua, etteivät ihmiset huomaa eroa siinä että lapsi tädittelee vieraista aikuista vs. että aikuinen (lapsen äiti tms.) tädittelee. Totta kai jokainen aikuinen ihminen on pikkulapsen silmissä vanhus. Mutta joskus tuntuu siltä, että lasten äidit käyttävät tätä mahdollisuutena v*ttuilla tuntemattomille ihmisille, että minä olen tässä nuori äityliini ja sinä siinä näytät täti-ihmiseltä, tirsk.
Minua saa tätitellä, sehän on hyvin positiivinen nimitys. Samoin setä.
Ottakaa ihmeessä sanakirja käteenne. Voisitte sieltä oppia jotakin sanojen merkityksistä.
Toki mielensäpahoittajia on seurassamme aina. Siitä huolimatta en suostu typistämään suomen kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Julkiset liikennevälineet ovat täynnä näitä lässyttäviä mammoja, joilla katse on koko ajan äpärässään, ja suu käy taukoamatta kuin konekivääri, kun mamma sanoittaa maailmaa lapsukaiselleen. Siinä mahtuu äitykäisen, lapsensa ja vankkureiden tielle monen monta tätiä ja setää. Ja kaikki pitää luonnollisesti kovaan ääneen sanoittaa.
Voi kuule, niin se lapsi oppii puhumaan ja ymmärtämään maailmaa. Pitäisikö sinusta molempien mieluummin istua tuppisuuna nenä kiinni älylaitteessa? Minusta ihanaa, että jotkut äidit vielä pitävät omille lapsilleen seuraa.
Tätiys tai setiys ei ole kiinni iästä.