Ärsyttää kun ihmiset tädittelevät
Siis äidit puhuvat lapsilleen että "päästetäänpä täti siitä ohi". Eilen kaupassa näin kävi. Minä en ole mikään täti jollekin mammalle ja hänen lapsilleen. En ole edes vanha. Miksei voi sanoa että päästetäänpä nainen siitä ohi?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ärsytä. Sehän on tavanomainen nimitys Suomessa,
kun puhutaan lapselle oudosta aikuisesta ihmisestä.
Aikuiset naiset ovat tätejä ja akuiset miehet setiä.
Kyseessa on kohteliaisuus.
Vai miten outoa aikuista ihmistä pitäisi lapselle kutsua?
Jotenkin muuten kuin sukulaisuuteen viittaavalla sanalla? Esimerkiksi kaupassa voisi puhua asiakkaasta, sairaalassa potilaasta ja bussissa matkustajasta.
Minä olen keski-ikää lähestyvä mies, nuoren näköinen ja poikamainen. Tuntemattomat naiset lapsineen puhuttelevat minua sedäksi, eikä se haittaa minua yhtään. Päinvastoin, äidithän opettavat lapsilleen käytöstapoja, otetaan muutkin huomioon.
Tytötellä ei saa mutta täditellä sitten vissiin saa?
Enkä minä ole "mamma", vaikka tädit niin olettavat. En tykkää mammattelusta yhtään. Toki olen äiti.
Odota vaan, ei siihen kauaa mene kun täti vaihtuu mummoon:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No noloa olisis sanoa nainen, täti on parempi. Ja miksi sua edes tarttee päästää ohi? Kierrä.
Jos joku lapsonen riehuu tien tukkona niin kyllä se on hän joka saa päästää ohi.
Miksi oletat aina että pienempi väistää? Yleensä se on että fiksumpi väistää. Ja kaupassa ei ole teitä.
Minua täditeltiin jo 12-vuotiaana, mutta minusta se oli vain hupaisaa.
Vierailija kirjoitti:
Enkä minä ole "mamma", vaikka tädit niin olettavat. En tykkää mammattelusta yhtään. Toki olen äiti.
Olet sinä av-mamma
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi olla myös sukupuolittamista, kuten täti. Ehkä yrittää opettaa lapselle sukupuolia. Se on vain väärä paikka ja tosiaan osa ei halua olla täti tai setä. Kokee itsensä nuoremmaksi.
No minkä ikäinen täti tai setä muka on?
Tämä on normaali suomalainen puhuttelutapa, josta loukkaantuminen on pelkästään typerää. Minua kutsuttiin tädiksi ensimmäisen kerran 16-vuotiaana, kun olin kaupassa kesätöissä. Ei haitannut silloin, että pikkulapset kutsuivat kassatädiksi, eikä haittaa nykyään 46-vuotiaana olla naapurin täti tai mikä tahansa muu tilanteeseen sopiva täti. Eikä muuten haittaa sekään, että naapurin yli 90-vuotiaalle pariskunnalle olen "naapurin tyttö".
Kaikesta sitä jotkut jaksaa ärsyyntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No noloa olisis sanoa nainen, täti on parempi. Ja miksi sua edes tarttee päästää ohi? Kierrä.
Jos joku lapsonen riehuu tien tukkona niin kyllä se on hän joka saa päästää ohi.
Miksi oletat aina että pienempi väistää? Yleensä se on että fiksumpi väistää. Ja kaupassa ei ole teitä.
Se väistää joka on tukkeena ihmisten edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen voi olla myös sukupuolittamista, kuten täti. Ehkä yrittää opettaa lapselle sukupuolia. Se on vain väärä paikka ja tosiaan osa ei halua olla täti tai setä. Kokee itsensä nuoremmaksi.
No minkä ikäinen täti tai setä muka on?
Minusta tädit ja sedät ovat jotain neli- tai viisikymppisiä. Ap
Siksi ei voi sanoa nainen, koska täti on lapselle ystävällisen ihmisen nimitys kuten kirjastotäti tai tarhan täti. Jos sanoo että päästetään nainen ohi, lapsi säikähtää että mikä kauhea syöjätär sieltä on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa on käytävät, kulkuväylät, reitit joita kuljetaan. Jos ei mahdu koska joku tukkii kulkureitin voidaan hyvinkin sanoa että hän on "tien tukkona".
On kohteliasta päästää muutkin kulkemaan, tämä on hyvä opettaa lapsillekin.
Käykö ap:lle joku näistä:
- tyyppi
- heppu
- toinen asiakas
- ohikulkija
Mun valmentaja kertoi ärsyyntyneensä kun uimahallissa joku oli sanonut lapselleen että anna sedän mennä ensin. Sen verta oli painokkaasti (siis huutaen ja kiroillen) vastannut että hän on 57-vuotias nuori eikä mikään setä ja luulen että kyseinen perhe ei enää ikinä sedättele ketään.;)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen keski-ikää lähestyvä mies, nuoren näköinen ja poikamainen. Tuntemattomat naiset lapsineen puhuttelevat minua sedäksi, eikä se haittaa minua yhtään. Päinvastoin, äidithän opettavat lapsilleen käytöstapoja, otetaan muutkin huomioon.
Lisään vielä. Työpaikallani minä ja kaksikymmenvuotias työtoverini olemme "pojat". Tämäkään ei minua haittaa, olen mielelläni poika.
Älä rutise täti!