Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää kun ihmiset tädittelevät

Vierailija
17.03.2024 |

Siis äidit puhuvat lapsilleen että "päästetäänpä täti siitä ohi". Eilen kaupassa näin kävi. Minä en ole mikään täti jollekin mammalle ja hänen lapsilleen. En ole edes vanha. Miksei voi sanoa että päästetäänpä nainen siitä ohi? 

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä rutise täti!

Vierailija
22/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua ärsytä.  Sehän on tavanomainen nimitys Suomessa, 

kun puhutaan lapselle oudosta aikuisesta ihmisestä.

Aikuiset naiset ovat tätejä ja akuiset miehet setiä.

Kyseessa on kohteliaisuus.

Vai miten outoa aikuista ihmistä pitäisi lapselle kutsua?

Jotenkin muuten kuin sukulaisuuteen viittaavalla sanalla? Esimerkiksi kaupassa voisi puhua asiakkaasta, sairaalassa potilaasta ja bussissa matkustajasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen keski-ikää lähestyvä mies, nuoren näköinen ja poikamainen. Tuntemattomat naiset lapsineen puhuttelevat minua sedäksi, eikä se haittaa minua yhtään. Päinvastoin, äidithän opettavat lapsilleen käytöstapoja, otetaan muutkin huomioon.

Vierailija
24/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika sanassa täti on?

Vierailija
25/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytötellä ei saa mutta täditellä sitten vissiin saa? 

Vierailija
26/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä minä ole "mamma", vaikka tädit niin olettavat. En tykkää mammattelusta yhtään. Toki olen äiti.

Vierailija
27/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vaan, ei siihen kauaa mene kun täti vaihtuu mummoon:)

Vierailija
28/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No noloa olisis sanoa nainen, täti on parempi. Ja miksi sua edes tarttee päästää ohi? Kierrä.

Jos joku lapsonen riehuu tien tukkona niin kyllä se on hän joka saa päästää ohi. 

Miksi oletat aina että pienempi väistää? Yleensä se on että fiksumpi väistää. Ja kaupassa ei ole teitä.

Vierailija
29/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua täditeltiin jo 12-vuotiaana, mutta minusta se oli vain hupaisaa.

Vierailija
30/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä minä ole "mamma", vaikka tädit niin olettavat. En tykkää mammattelusta yhtään. Toki olen äiti.

Olet sinä av-mamma

Vierailija
31/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen voi olla myös sukupuolittamista, kuten täti. Ehkä yrittää opettaa lapselle sukupuolia. Se on vain väärä paikka ja tosiaan osa ei halua olla täti tai setä. Kokee itsensä nuoremmaksi.

No minkä ikäinen täti tai setä muka on?

Vierailija
32/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on normaali suomalainen puhuttelutapa, josta loukkaantuminen on pelkästään typerää. Minua kutsuttiin tädiksi ensimmäisen kerran 16-vuotiaana, kun olin kaupassa kesätöissä. Ei haitannut silloin, että pikkulapset kutsuivat kassatädiksi, eikä haittaa nykyään 46-vuotiaana olla naapurin täti tai mikä tahansa muu tilanteeseen sopiva täti. Eikä muuten haittaa sekään, että naapurin yli 90-vuotiaalle pariskunnalle olen "naapurin tyttö". 

Vierailija
33/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä jotkut jaksaa ärsyyntyä. 

Vierailija
34/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No noloa olisis sanoa nainen, täti on parempi. Ja miksi sua edes tarttee päästää ohi? Kierrä.

Jos joku lapsonen riehuu tien tukkona niin kyllä se on hän joka saa päästää ohi. 

Miksi oletat aina että pienempi väistää? Yleensä se on että fiksumpi väistää. Ja kaupassa ei ole teitä.

Se väistää joka on tukkeena ihmisten edessä. 

Vierailija
35/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen voi olla myös sukupuolittamista, kuten täti. Ehkä yrittää opettaa lapselle sukupuolia. Se on vain väärä paikka ja tosiaan osa ei halua olla täti tai setä. Kokee itsensä nuoremmaksi.

No minkä ikäinen täti tai setä muka on?

Minusta tädit ja sedät ovat jotain neli- tai viisikymppisiä. Ap

Vierailija
36/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ei voi sanoa nainen, koska täti on lapselle ystävällisen ihmisen nimitys kuten kirjastotäti tai tarhan täti. Jos sanoo että päästetään nainen ohi, lapsi säikähtää että mikä kauhea syöjätär sieltä on tulossa.

Vierailija
37/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa on käytävät, kulkuväylät, reitit joita kuljetaan. Jos ei mahdu koska joku tukkii kulkureitin voidaan hyvinkin sanoa että hän on "tien tukkona".

On kohteliasta päästää muutkin kulkemaan, tämä on hyvä opettaa lapsillekin.

Vierailija
38/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö ap:lle joku näistä:

- tyyppi

- heppu

- toinen asiakas

- ohikulkija

Vierailija
39/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun valmentaja kertoi ärsyyntyneensä kun uimahallissa joku oli sanonut lapselleen että anna sedän mennä ensin. Sen verta oli painokkaasti (siis huutaen ja kiroillen) vastannut että hän on 57-vuotias nuori eikä mikään setä ja luulen että kyseinen perhe ei enää ikinä sedättele ketään.;)

Vierailija
40/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen keski-ikää lähestyvä mies, nuoren näköinen ja poikamainen. Tuntemattomat naiset lapsineen puhuttelevat minua sedäksi, eikä se haittaa minua yhtään. Päinvastoin, äidithän opettavat lapsilleen käytöstapoja, otetaan muutkin huomioon.

Lisään vielä. Työpaikallani minä ja kaksikymmenvuotias työtoverini olemme "pojat". Tämäkään ei minua haittaa, olen mielelläni poika.