Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää kun ihmiset tädittelevät

Vierailija
17.03.2024 |

Siis äidit puhuvat lapsilleen että "päästetäänpä täti siitä ohi". Eilen kaupassa näin kävi. Minä en ole mikään täti jollekin mammalle ja hänen lapsilleen. En ole edes vanha. Miksei voi sanoa että päästetäänpä nainen siitä ohi? 

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen voi olla myös sukupuolittamista, kuten täti. Ehkä yrittää opettaa lapselle sukupuolia. Se on vain väärä paikka ja tosiaan osa ei halua olla täti tai setä. Kokee itsensä nuoremmaksi.

No minkä ikäinen täti tai setä muka on?

Minusta tädit ja sedät ovat jotain neli- tai viisikymppisiä. Ap

Tädit ja sedät ovat lapsen silmin katsottuna aikuisia. Heitä ei voi enää nimittää lapselle tytöksi tai pojaksi, koska lapsen mielestä tytöt ja pojat ovat toisia lapsia.

Vierailija
42/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No noloa olisis sanoa nainen, täti on parempi. Ja miksi sua edes tarttee päästää ohi? Kierrä.

Kierrä viddu ite. Se väistää joka on muiden tiellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun valmentaja kertoi ärsyyntyneensä kun uimahallissa joku oli sanonut lapselleen että anna sedän mennä ensin. Sen verta oli painokkaasti (siis huutaen ja kiroillen) vastannut että hän on 57-vuotias nuori eikä mikään setä ja luulen että kyseinen perhe ei enää ikinä sedättele ketään.;)

😂👍

Vierailija
44/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun valmentaja kertoi ärsyyntyneensä kun uimahallissa joku oli sanonut lapselleen että anna sedän mennä ensin. Sen verta oli painokkaasti (siis huutaen ja kiroillen) vastannut että hän on 57-vuotias nuori eikä mikään setä ja luulen että kyseinen perhe ei enää ikinä sedättele ketään.;)

Tuollaisen raivopään ei pitäisi valmentaa muita kuin itseään, käyttäytymään ihmismäisesti.

Vierailija
45/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika sanassa täti on?

Ei mitään silloin kun on täti sisaruksensa lapsille. Muutoin tädittely ja sedättely on ärsyttävää. 

Vierailija
46/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan puhunut vieraista ihmisistä lapselleni täteinä tai setinä. Hänellä on yksi täti ja se on siskoni.

Neuvolassa on terveydenhoitaja, päiväkodissa aikuisia tai työntekijöitä, jos heistä ei puhuta etunimellä, kirjastossa on niin ikään työntekijöitä, junassa muita matkustajia tai ihmisiä, kaupassa asiakkaita tai ihmisiä jne. Myös pelkkä muut-sana on usein hirveän kätevä, kun opetan lastani ottamaan muita huomioon.

Exä puhuu lapselle tädeistä, esim.  päiväkodin työntekijät ovat exän puheissa aina tätejä. Onkin varsin ilahduttavaa että lapselle tämä puhetapa ei ole tarttunut.

Vierailija
47/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi lapselle ei voi sanoa, että varopa nyt ja väistä, kun täällä on muita ihmisiä. Miksi pitää spesifioida sen enempää. 

Ja joo, en tykkää tädittelystä, rouvittelusta, tytöttelys tai ylipäänsä mistään kategorisoimisesta. Olen veljeni lasten täti joo, mutta hekin osaavat kutsua minua etunimellä, ei ole tarpeen täditellä. 

Vierailija
48/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliasta olisi sanoa, että päästää rouvan tai herran ohi.

Vierailija
49/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen raivopään ei pitäisi valmentaa muita kuin itseään, käyttäytymään ihmismäisesti.

Saako siis sua sanoo sedäksi, tädiksi, kaljuksi, lihavaksi, mielisairaaksi, hyödyttömäksi tms?

Vierailija
50/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei häiritse, lähinnä huvittaa. En ole kyllä koskaan oppinut ymmärtämään miksi kutsutaan tuntemattomia tädeiksi ja sediksi? Omat lapset katsoi ihmeissään kun vieraat tuli heille puhumaan itsestään tätinä, että mitä tää nyt tarkoittaa. 

Vierailija
51/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsille edes pitää lässyttää tädeistä ja sedistä? 

Vierailija
52/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole ihanampaa kun saada täti ärsyyntymään.  Täällä palstallakin voi kuvitella kuinka verisuonet ohimolla pullistuu.

Tasapainoinen äiti-ihminen siinä.

Vierailija
53/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä sana naisihminen? Eikö kehdata sanoa reilusti nainen, miksi? Miehestähän ei koskaan käytetä termiä miesihminen. Nais- ja mieshenkilö ovat neutraaleja ilmaisuja.

En tykkää tädittelystä ja rouvittelusta, en ole kenenkään täti enkä rouva. Puhuja ilmaisee, että olen vanha? Seuraavaksi varmaan puhutaan mummosta.

Vierailija
54/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä mamma kutsut minua tädiksi, sanon vastavuoroisesti että en pääse kulkemaan eteenpäin, kun pershedelmäsi tukkii käytävän.

Vierailija
55/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätitukka, tätimäinen...

Onhan täti vähän negatiivinen termi. Kuten myös setä. Paitsi silloin kun puhutaan sukulaisuussuhteita. 

Vierailija
56/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan puhunut vieraista ihmisistä lapselleni täteinä tai setinä. Hänellä on yksi täti ja se on siskoni.

Neuvolassa on terveydenhoitaja, päiväkodissa aikuisia tai työntekijöitä, jos heistä ei puhuta etunimellä, kirjastossa on niin ikään työntekijöitä, junassa muita matkustajia tai ihmisiä, kaupassa asiakkaita tai ihmisiä jne. Myös pelkkä muut-sana on usein hirveän kätevä, kun opetan lastani ottamaan muita huomioon.

Exä puhuu lapselle tädeistä, esim.  päiväkodin työntekijät ovat exän puheissa aina tätejä. Onkin varsin ilahduttavaa että lapselle tämä puhetapa ei ole tarttunut.

Tää vois olla minun kirjoittama, viimeistä kappaletta lukuunottamatta. Minusta on vaan outoa ettei lapsille muka voisi puhua asioista niitten oikeilla nimillä. "Muut" tai "toinen" tai ihan vaan "ihminen" on oikein käteviä nimityksiä satunnaisista ihmisistä ja eri alojen ammattilaisilla on toki ne omat nimikkeensä, tai ihan vaan "työntekijä". Lasten laajaa sanavarastoa onkin kehuttu. 

En muista että minullekaan olisi lapsena puhuttu tädeistä ja sedistä paitsi sukulaisten kohdalla.

Vierailija
57/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa olisi sanoa juurikin että "päästetään muut ohi" . Ei tarvi täditellä tai sedätellä.  

Vierailija
58/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiset liikennevälineet ovat täynnä näitä lässyttäviä mammoja, joilla katse on koko ajan äpärässään, ja suu käy taukoamatta kuin konekivääri, kun mamma sanoittaa maailmaa lapsukaiselleen. Siinä mahtuu äitykäisen, lapsensa ja vankkureiden tielle monen monta tätiä ja setää. Ja kaikki pitää luonnollisesti kovaan ääneen sanoittaa.

Vierailija
59/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on normaali suomalainen puhuttelutapa, josta loukkaantuminen on pelkästään typerää. Minua kutsuttiin tädiksi ensimmäisen kerran 16-vuotiaana, kun olin kaupassa kesätöissä. Ei haitannut silloin, että pikkulapset kutsuivat kassatädiksi, eikä haittaa nykyään 46-vuotiaana olla naapurin täti tai mikä tahansa muu tilanteeseen sopiva täti. Eikä muuten haittaa sekään, että naapurin yli 90-vuotiaalle pariskunnalle olen "naapurin tyttö". 

Ei ollut normaalia minun lapsuudessa, pidän sitä vähän semmoisten lässyttäjä-hössöttäjämammojen puhetapana. 

Juu minuakin on sanottu tädiksi jo teininä, eikä se sinällään haittaa, ei vaan anna kovin välkkyä kuvaa vanhemmasta.

Vierailija
60/79 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen voi olla myös sukupuolittamista, kuten täti. Ehkä yrittää opettaa lapselle sukupuolia. Se on vain väärä paikka ja tosiaan osa ei halua olla täti tai setä. Kokee itsensä nuoremmaksi.

No minkä ikäinen täti tai setä muka on?

Minusta tädit ja sedät ovat jotain neli- tai viisikymppisiä. Ap

Minun siskosta tuli täti 23-vuotiaana ja monesta tutusta paljon nuorempanakin.