MAALIsmasujen keksiviikko
Kommentit (31)
no, jos joku alottelee uuden ketjun niin tän vois liittää sinne, jos joku osaa tai jotain. Ei tässä mitään tärkeetä ole kuitenkaan.
Olin aikasin hereillä kun mies soitti aamulla töihin lähettyään että piha on kirotun liukas kun on satanu 2cm uutta lunta jään päälle..juujuu, varon sitä sitte. No eikös nää fiksut ala sitten kuuden aikoihin AURATA tuota paria lumisenttiä pois! Kauhee meteli syntyy kun lanaa vedetään liki paljasta asfalttia vasten...voi elämä. Että kiitti vaan aurakuskin kun mulla on nyt sitte päivät sekasin (ihan varpilla sen vika!)
Kauheesti mun piti kommentoida jotain mut en muista enää mitään - yllättävää eikö totta!
( . ) oma napa voi kaiketi ihan hyvin, eilen oli auttelemassa navetalla niissä kevyimmissä hommissa..vähän saatoin pyöräyttää heinäpaaliakin mutta ihan vähän vaan. Ei tuntunu MISSÄÄN! oli tosi virkistävää ja mukavaa käydä välillä tekemässä jotain jonka voi kuvitella olevan " hyödyllistä" . Illallakaan ei tuntunu mitään erityistä - ainoostaan väsytti oikein makeesti..uni vaan ei tullu ennen yötä, lähemmä puolta kahta..sen jälkeen kyllä kunnes tuo ystävämme aurakuski saapui paikalle..
Tappertti-tollo ja Puksu 32+4
Ja taas on keskiviikko,eikö se eilen just ollu???En mä halua samaa päivää uudestaa elää=)Aina vaan keskiviikko....
Mutta ei haittaa!!!!Jos joku avaa torstain niin liittäkööt meidät sinne=)
Täällä etelässä sataa VETTÄ,mitä muutakaan.Tammikuun 18(?)päivä ja +6 astetta lämmintä.Ei hyvältä näytä,ei!
(.)Voi hyvin,nyt ei valitettavaa!Nukuin kun tukki.
Nyt pitäsi lähtee torille kastumaan.Hakemaan hedelmiä ja kalaa.
Mun on pakko myöntää, että auliisti avasin pinon, edes tajuamatta, että taasko keskiviikko:)
Taitaa raskausdementia jyllätä pahimmillaan.
Eilen lueskelin tota Vau -kirjaa ja siellä NOIN arvio sikiön painosta näille viikoille oli muistaakseni 2100g. Hipun arvio oli 2400g. Onkohan toi paljonkin toi ero. Lääkäri taas puhui, että rv 32 arvio yleensä n. 2200g, ota nyt sit noistakin taas selvää. Jokatapauksessa pelko tarrautui oikein kunnolla tonne takalistoon, ihan sopivasti ollut punnertamista noissa reilu 3 kiloisissa.
Koko eilis ilta meni miettiessä Hippua, nyt kun taas pitkästä aikaa näki (ja se söpöp nenänykerö), niin tulin oikein kärsimättömäki, miten nää loppuviikot saa kulumaan??? Nukuin muuten ekan kerran yli kuukauteen ilman Panacodia, oli vähän kevyempää toi unipuoli, mutta ajattelin kokeilla kun eilisilta oli pitkästä aikaa suht kivuton (ei tietty pitäis sanoa mitään ääneen...).
Gallup: mitä pesu-/huuhteluainetta käytätte pyykissä? Meillä Bioluvil ja Lidl:in huuhteluaine Adrit Sensitive (joo mä oon ihan tuoksufriikki). Vauvalle ensin hajutonta ja jos ihon on ok, siirryn samaan kun muillakin.
Keskitorstaita kaikille siskoille
-m- ja Hippu rv 33+1
Hahaaa.. Tappert: Mä en edes huomannut, että tuossa oli väärä päivä vaan olin ihan tyytyväinen tuohon keskiviikko pinoon :))))
Sit aivan ihmeissään luin, että no mitä se Tappi tuossa selittelee ja selittelee.. heheee..
Omaa napaani tässä vain.. Siis nuo mun yöt on jotain aivan älyttömiä, aivan kuin en olis nukkunut viime yönäkään ollenkaan, pyörin ja käpsehin ja voi kun oli niin hankalaa ja ei sit väsyttänyt ja näinkö tämä nyt loppuun menee? Nyt jos menen tuohon sohvalle pitkälleni niin en itseeni siitä ylös saa! Ja kun mun piti tänään siivota ennen neuvolaan menoa :/ En mä nyt jaksa sitten millään!
Maha repee liitoksistaan kun masukki kääntyilee ja pukkailee..kättä. jalkaa..peppua..päätä..mitenhän se oikeen tuolla on ja mitähän se siellä oikeen hommaa??
jos mä nyt edes pyykit menisin laittamaan..
Sinna 32+6
Toi Tekayn raskauskalenteri antaa niinkin suuren heiton viikon 33 paino arviolle kuin 1800g-3000g(www.oys.fi)
Eli kyllä sun arvio sopii hyvin siihen väliin.
Jos vauva kasvaa sen 200g/viikko,mitä pidetään normaalina kasvuna,olis sun vauvan paino la:na 3800g
Mulla neljäs arvioitiin rv 31 2000g ja syntyessä oli 40+4 3820g
Ja neljäs arvioitiin rv 32 2100-2200 ja syntyessä 39+0 oli 3780g
Eli ainakin mulla toi 200g/viikko,vauvan kasvussa,oli hyvinkin lähellä totuutta!
Näissä kahdessa tapauksessa ainakin=)
Tori saa odottaa,sade vaan yltyy!
Leanna: Kääk!! en mä tollasia vajaa 4-kiloisia halua punnertaa, esikko oli 3245g ja kuopus 3360g, Esikosta kätilö arvioi n.3700g ja kuopuksesta en saanut mitään arviota ja syntyi kuitenkin vk 42+1 (tais tosin astmalääkkeet vaikuttaa kokoon, siis mun mielipide).
-m-
En käytä huuhteluainetta ollenkaan kun on toi kuivatusrumpu.Se tekee pyykistä ihanan pehmeän.
Pesuaineena on ariel color ja valkoisia+alusvaatteet pesen lv:n aineella.Myös vauvan pyykit tulen pesemään sillä.
Kakkonen on atoopikko ja kovin kutiseva iho kauttaaltaan.Lv on ainut joka ei aiheuta kutinaa,siksi sukkahousut,alusvaatteet ym pesen sillä.Muuten en siitä tykkää kun pyykki jää tuoksuttomaksi.Päälivaatteet sitten arielilla,niin tuoksuu hyvälle=)
Kyllä se on se päänympärys joka eniten siinä vaikuttaa!Ei niinkään vauvan paino.Vaikka vauva olis hieman painavampi,vaikka 3800g,voi pää olla siro silti.Ja se vartalo jossa se paino näkyy ja tuntuu,soljuu pään jälkeen kuitenkin ihan itsestään synnytyksessä=)
Muistatko mitä sun lasten pään ympärysmitat on olleet syntyessä??
Mulla pojilla oli isot py:t,molemmilla 38cm!
Mutta tytöistä taas oli 33-34 cm.
Ja usko pois,kun oot jo kaksi pyöräyttänyt ei se niin vaikeeta oo sitä kolmatta,vähän isompaa,pyöräyttää=)*yrittää valaa uskoa*
Ihan totta!Jos olisin aikanaan tiennyt etukäteen että mun kolmas oli 4055 syntyessään olisin ollut ihan paniikissa.Mutta synnytys sujui kuin unelma.(hänestähän luvattiin 3300g 3päivää ennen synnytystä)
Mutta silti,en minäkään kuitenkaan toivo itselleni,en sulle enkä kenellekkään mitään kamalan suurta vauvaa!!!
Leanna: esikolla 33cm ja kuopuksella 35cm eli ei mitään jättiläisiä. En muuten oo miettinytkään asiaa tolta kannalta, jotenkin sitä vaan keskittyy tohon kokonaispainoon. Nyt yritän tsempata itseäni ;)
-m-
Tosin nyt ei aamu seurannut yötä, sillä en tainnut nukkua silmällistäkään.Vanhin edelleen korkeassa kuumeessa, antibiootit ei ainakaan vielä ole lähtenyt puremaan.Otimme sen keskellemme yöksi kuumekouristusten pelossa.Lapsihan änkeytyi koko ajan mun päälle, vaikka itse nukuinkin jalkopäässä.Ja ainakun hän liikahti, nousin itse tikkana pystyyn - nytkö kouristaa.Mutta ei onneksi ainoatakaan.Aamulla olimme sitten jo ennen kahdeksaa väijymässä labran ovella jotta ottaisivat verinäytteen.Saadaan sitten tietää, onko tulehdusarvot lähteneet laskuun.Voi kun olis jo.Peukuttakaa!
Eilisen imuroinnin jälkeen olin tosiaan niin valtavan pipi,että sanoinkin miehelle, että jos en olis imuroinut liian lyhyellä imurinvarrella, lähtisin varmaan synnyttään, niin kovin olin kipeä ja makiasti supisteli.Nyt ajattelin ottaa iisisti tänään ja vain makoilla, silittää(eiliset rästit) ja pestä WC:t.
Lähdin eilen hakemaan kuumelääkettä ja samalla polku vei myös Boboon ja JesperJunioriin.Löysin vauvalle lutusen tuttiketjun, sellaisen ihanan pehmeän jossa oli lehmän pää, valkoiset villaiset puolipotkarit ja tavalliset Tutan puolikkaat.Kyllähän noita vaatteita alkaa sitten loppujen lopuksi kertyä, vaikka noin viikko sitten valittelinkin ettei ole rätin rättiä.No nyt on ;) Ja oli fiksu teko laahkasta illalla vielä kaupassa, taisi olla alaselkä/kankut vain enemmän jumissa.
päänsärkyinen uupu rv 33+5 (yrittää nousta suosta)
Miten mulla nyt meneekin näin???
Kirjoitin pitkän viestin ja arvatkaas minne? No tieteskin Keskiviikon eli eiliseen pinoon.Jos jotakuta kiinnostaa valitukset ja kauppalöydöt, pistäytyy hän siellä. Minä kun en ole mitenkään nero niin tieteskään en tallentanut minneen ja nyt se on vain siellä.
uupu rv 33333333333+55555555
Mutta niin se vaan on.Vartalo tulee pään jälkeen ihan itsestään!!
Niinku sanottu,kolmas(tyttö)oli syntyessään rv 40+3 4055g/49cm.Eli aika painava(ja jos tosiaan ajattelee mun mittoja,158cm/norm 48kg,niin iso mulle).Mutta py oli vain 34cm ja synnytys erittäin helppo.3,5h joista kipeä 1,5h ja ponnistus oli muistaakseni sen 7 min.
Parhaimmat muistot mulla on just tästä kolmannesta synnytyksestä.
Vaikka kaksi seuraavaa oli huippu nopeita(1,5h ja 55min)Ne oli ihan hirmu kivuliaita,kun en ehtinyt saada mitään lievitystä.Kolmas oli juuri sellainen seesteinen,kaunis synnytys!
poistun koneelta koko päiväksi...mun viesti onkin tässä pinossa...
Selitykset käytetty. Nauttikaa itse kukanenkin päivästä!!
rähjäinen ja hajamielinen uupu
Täällä me kaikki yhä ollaan keskiviikossa=)
Palstaterroristi ja maanvaiva Leanna
Huomenta kaikille!
Täällä olikin käyty keskustelua vauvan pään koosta. Minulla esikoisen päänympärys oli 37 cm, hän oli poika ja kuopuksen 38,8 cm, tyttö. Ensimmäinen synnytys oli ns. pitkän kaavan mukaan 11 h. Epiduraalit ja kaikki herkut, ponnistusvaihekin kesti 58 min. Mutta sieltä se sitten putkahti, välilihaa leikattiin mutta kaikki hyvin.
Kuopus syntyi vauhdilla, koko synnytyksen kesto 2 h 5 min. Ponnistusvaihekin vain 4 min. Ja neitokainen oli iso 4145 g ja päänkokokin puhuu puolestaan. Repesin hieman mutta siististi ja tämä oli aivan luomusynnytys. Ei tosin omasta tahdostani mutta mitää ilokaasua kummempaa ei ennätetty antaa.
Tämän kolmannen kanssa ei pelota vauvan koko, olkoon vaikka 4 kg tai ylikin, mahtuu kyllä tulemaan. Suurin miettimisen aihe on tuo perätila. Jos ei ala kohta kääntymään niin pirskatti sentään!!
Zeldatar, vääntää tässä välissä synttärikakkua ym. Pitää mennä...
Ai niin, viikot 32+5
Taas yksi päivä takana ja uusi päivä edessä. Itsensä huijaamista tämäkin, että kyllä tämä odotus koko ajan vähenee. On ollut puhetta vauvojen päänympäryksistä sekä painosta. Semmonen 3500 g mulle kiitos. Sopivan kokoinen kaikin puolin. Niin sopiihan sitä toivoa. Heh heh. Mulla eka tyttö painoi 3520 ja päänymp 33,5. Toka tyttö 3720 ja päänymp. 34,5. Sitten poika 3920 ja 36. Neljäs ja poika 3560 ja pää 35,3. Luulisin, että tuleva vauveli on varmaan painoltaan 3,5-4 kg. Rv 30 painoarvio oli noin 1500 g. Aika tasasen kokoisia olleet. Mulla nopeat synnytykset. Ekan lapsen syntymä ei ollut hirveä tuskallinen. Mulla toka synnytys ollut vaikein ja kivuliain. Tytöiltä ei mitään kivunlievitystä. Tollo , kun olin. Muka pelkäsin piikkejä. Mutta kolmatta, kun olin synnyttämässä ja edellisen synnytyksen karmeus muistui mieleen olin valmis piikkeihin. Sain kohdunkaulapuudutuksen ja se todella auttoi siinä loppuvaiheessa. Neljänneltä sain spinaalin ja ei tietoakaan karmeista kivuista. Toivottavasti kerkeän saada jotain nytkin. Pojat syntyneet parissa tunnissa. Kovaa ähkäämistä on ollut joka kerta. Ei ne taida tietämättä tippua. Ei ainakaan mulla. Mutta nyt pikku vesseli tuskastuu, kun äiti vaan koneella naputtaa. pitäs lähteä ulkoilemaan ja sais itsekin samalla raitista ilmaa.
äitiliini74 rv 33+4
Tais Tappi tahallaan tehdä meille kepposen :))) No tähän pitkistyneeseen olotilaan kaipaakin piristystä. Mulla ei ole ainakaan mitään kivää tekemistä; yks takin korjaus ja housujen lyhennys, plääh.
HEI TAPPI!!!: koskas se Käsityölehti ilmestyy, eiks siinä ollut unipussin ohjeet ja niiden vaippojenkin?? Pitäisköhän ensin tsekata se ennenkun alkaa ostelee käytettyjä.
Mäkin haluun ostella uusia vaatteita (kaappi kylläkin täynnä), mutta kun en tiedä kumpia ja ne unisex vaatteet ei ole niin ihania. Tosin eilisen jälkeen mulla on jostain syystä vahvistunut poikaolo.
Jos menis kurkkimaan jääkaappiin lounasta ja lapsille pitäis miettiä mukavaa purtavaa, vaikka makaronilaatikkoa.
-m-
Terveisiä Dubaista :-)) Niin hellekelit senkun jatkuu, ja olo on kuin Dubaissa olisi .. Huoh.. +45 varjossa. Ihana tuo Tapin keksiviikko-mulla on tämä viikko ollut todellinen pullaviikko :-// Ihan hävettää tämä pullan kittaaminen, ja normaalisti en ole pullanpopsija olleskaan .. Mutta nyt vain aattelen kaikkia ihania leivoksia, pullia, wiinereitä jne ..
Kiitos hyvistä maitokirjoituksista !!! Hyödyllsitä tietoa, ei tainnutkaan olla niin tyhmä kysymys kuin ensin aattelin. No nyt ainakin luulen osaavani antaa maitoa oikein ..
Voi kun saisi sellaisen helpon, kivuttoman ja vieläpä nopean synnytyksen ! Mua on alkanut mietityttämään tämän lapsen maailmaan saattaminen ihan oikeasti, ja pelottaakin, mutta pakko siitäkin on suoriutua. Toivottavasti on sairaalassa ajoissa, jotta kerkiää saamaan kaikki mahdolliset kivunlievitykset. Mulla kaveri oli kättärillä synnyttämässä, ja synnytti ja synnytti melkein 2 vuorokautta, kunnes lääkäri oli todennut ' VIHDOIN VIIMEIN' että vauva ei synny alateitse vaan täytyy leikata. Kaverini sanoi, että hän oli puoltajuton jo siinä vaiheessa ... En ole kysynnyt häneltä, mutta ei kait hän siinä synnytysasennossa ollut sitä kahta vrk:tta ? kääkkis ..kääk ...
Pesuaineista: Me käytetään OMO coloria ja huuhteluun comforttia sitä allergia testattua, missä on vaavin kuva, ja vauvalle ostin minirisk-pesuainetta. Olen myös tuoksufriikki ja ensin tuoksuttelen ja sitten vasta ostan :-))
Masuli: Hyvä, että kaikki oli hienosti. Oli varmasti ihanaa nähdä tuo oma mutrusuu ..Tuntuu ihan huisille, että nämä meidän vauvat alkavat olemaan todellakin jo niin isoja, että ovat valmiita syntymään.
Duppis: Onhan sielläkin kaikki hyvin ? Eilistä pinoa en vielä avannut ja täytyykin käydä katsomassa, jos olisit sinne kirjaillut.
Meillä on metsuri kaatanut 5 isoa puuta tuosta takametsiköstä, ja tulee aamuisin n. klo.7 ja lopettaa siinä klo.15 joten ei siitäkään äänestä nauti, ja ennen kaikkea ottaa pattiin, että nuo puut sai kaatotuomion, koska tuuli oli niin pahasti niitä riepotellut, ne olivat vaaraksi ihmisille, olisivat saattaneet kaatua päälle. Kyseessä siis isot ja vanhat puut :-((
Nyt täytyy lähteä askareisiin .. Vauva on hiljainen masussa, johan tuo aamulla potki ja sätki niin että jalat vain vilahtelivat ja vatsa kääntyili jos minkälaiseen muotoon. Mietinkin vain, että miten se pikkuinen edelleen mahtuu melskaamaan tuolla tavalla ?
t. emmi rv-30+
alottakaa joku muu, mulla on pvät ihan sekasin