MAALIsmasujen keksiviikko
Kommentit (31)
Minäkin elin tänä aamuna ihan keskiviikossa. Sitten tajusinkin et on torstai. Ihanaa!! Mieheni jää tämän päivän jälkeen talvilomalle. Olen täällä ihan täpinöissäni. Hih!! :)
Aamulla herätessä oli ihanaa, kun lunta pyrytti ihan kunnolla!! Laitoin pojan päiviksille about tunti sitten ja nyt sataakin jo vettä... Tosi mälsää!! Eilen oli todella kaunis päivä, se ihmeellinen oranssin keltainen mollukka näyttäytyi taivaalla. pakko oli lähteä kävelylle, vaikka siellä oli ihan äärettömän liukasta!! En voinut sisällekään jäädä... No nyt pitää vaan toivoa, et ei aura tule ja auraa tota vähääkään lumipeitettä pois!! Sen jälkeen meidän katu on vielä liukkaampi kuin eilen...
Sain jo vähän siivoiltuakin tässä. Kylläpäs toi meidän kodinhoitohuone oli kerennyt menemään taas niin sekaisin. Mikä ihmeen pyörremyrsky lie vieraillut siellä?? No nyt se on aiankin siisti ja kaikki lakanatkin on mankeloitu. Nyt jos joku jaksaisi vielä laittaa noi astiat tiskikoneeseen, niin hyvä olisi... No minähän ne sinne tietenkin taas laitan!! :)
Masussa ei ole tapahtunut mitään muutoksia eilisen jälkeen... Yöt ovat yhtä levottomia, kuin ennenkin. Enkä usko et ne siitä kovin helposti positiivisemmaksi muuttuu! Harmi vaan! Täällä sitä vaan silmät ristissä keikutaan... Pikku menninkäinen on alkanut keikkumaan ja pyörimään tuolla omassa yksiössäänihan kunnolla. Luulis et tilaa rupeaa käymään ahtaaksi vähin erin...
Synnytyksistä oli jotain... No kyllä se pään koko on ratkaisevin tekijä ponnistusvaiheessa. Tai ainakin mulla oli... Esikoinen oli sen 4440g painava ja päänympärys oli 37 cm. Pään kun sain ponnistettua ulos, niin loppu osa varatlosta tulikin sitten ihan itsestään!! Ponnistusvaihe ei kestänyt kuin 13 minuuttia...
Emmi: Mä olen kokeillut myös tuota talkkijuttua, muttei se auta kuin hetken pienen... :/ Olen vissiin niiiin menevää sorttia, ettei se kestä mukana! Heh!!
Siitä maitojutusta pitikin vielä sanoa, et kun kokeilet maitoa kädelle lämmityksen jälkeen, niin kokeile ranteen sisäpuolelle. Siellä on ohuempi iho, kuin esim. kämmenselässä. Näin saat paremman tuntuman ja maito ei vahingossakaan mene liian kuumaksi!! Pikku vinkki vain!! Sain neuvon yhdeltä tutulta ja hyvä neuvo olikin... :)
Toivottavasti teksti tulee perille, kun kone tekee jotain ihmeen auttomattisia tietoturvapäivityksiä...
Synnytystä jo innolla odottaen, Hanna ja Pikku menninkäinen rv 31+5
Ihan kamala ilma, tulis nyt jo lunta ja pakkasta.
Mä ensimmäiseksi aamulla hilppasin hammaslääkäriin, kun oli väliaikainen paikka lohjennut. Hampaassa hoito kesken, ja oli tarkoitus jatkaa sitä sitten synnytyksen jälkeen. Reissu oli onneksi nopea,ei ollut paikka irronnut kokonaan, ja hammastohtori vain lisäsi täytettä, ja käski tulla uudelleen maalis/huhtikuussa.
Sitten kiertelin parit kirpparit, löysin ihanan beessin nalletoppapuvun 60 cm, oli kuin uusi ja hinta 6 euroa, jee... pari bodya ja yhdet pienen pienet sukkahousut ostin myös. Yhdellä myyjällä olisi ollut todella hyväkuntoisia vaatteita, ja varsin edullisesti, mut oli niin tyttömäisiä, etten ostanut kuin pari, kun en kuitenkaan tiedä vielä vauvelin sukupuolta;)
Gallup:pesuaineena käytän, omo coloria, ja bio luvilia, ja huuhtiksena comforttia. Ja mä oon kyllä pessyt vauvankin vaatteet samoilla aineilla, ja muun pyykin seassa, hyi mua! Mut toki jos lapsoselle tulisi iho-oireita,ostaisin hajuttomat aineet erikseen vauvapyykille.
( . ) Nyt on muutamana päivänä täälläkin ollut oikeesti jo vähän tukala olo. Ja jos en olisi jo sairaslomalla, niin nyt kyllä täytyisi miettiä, että josko sitä pitäisi jäädä. Eilen illalla oltiin uimassa, ja eka kertaa uiminenkin tuntui hieman masussa, tähän asti ei oo tuntunu missään.
Mut nyt täytyy lähteä kuorimaan perunoita, tänään meillä syödään muussia ja lihamureketta.
Petriina rv 32+3
Johan oli taas " kehityskeskustelu" ...voi v. Mä oon tunkenu pääni johonkin mistä en tajua mitään..no, se ei ole uutta, mutta tässä asiassa pyöritellään summia jotka on tyyliin 300 000 euroa!!! Niin suuri summa etten mä edes tajua miten suuri se on!! Varjelkoon. Kyllä on taas Tappi tempun tehny..toisaalta, turha kai itkeä kun p;t on jo housussa.
EMMI;'
Mun lähtöpaino oli suurempi (bmi27 alussa), ja oon keränny massaa sellaset 15kg..eikä näköjään vielä loppua näy! Jotenkin tuntuu että se on kaikki tossa masussa? voiko muka olla..käsissä ei ainaska ole, koivissa ehkä vähän..mutta tuo sf33,5;n vatsa! Saan varmaan helposti kokoon tuon 20-25kg..ahdistavaa, se ei lähde koskaan pois.
Se SUURI KÄSITYÖ-lehti jossa tulee unipussin ja kestovaippakaavat, ilmestyy muistaakseni 6.2..oiskohan ollu, kuitenki ihan ens kuun alussa.
GALLUP;
Mä käytän meijerikaupan palveluja (suosittelen jos semmonen on lähistöllä!), ja käyn sieltä myymälästä ostamassa aina pesuaineet sun muut suuremmissa paketeissa. Nyt on menossa pesuaineena KW (8kg), ihan uus tuttavuus - mutta tuoksuton ja allergial.suosittelema, hyvin on peseytyny. Huuhteluaineena joko Serto soft (5l pöntössä) tai sitte lähikaupan Comfort.
Jos vaan lähistöltä tollanen meijerikauppa löytyy niin käykää ihmeessä! Paljon tuotteita iiiisoissa paketeissa ja joskus tosi edullisesti jotain - tyyliin kirjotusvirheellisiä jogurttipurkkeja puolee hintaa tai jotain makkaroita joissa on mukamas joku vika..ehkä yks tai kaks huonosti solmiutunutta tms..hintoja verraten (kaikki ei ole edullisempaa kun tavan kaupassa) löytää tosi edullisia tuotteita. Ja sinne voi tosiaan mennä kuka vaan..ei pelkät tilalliset.
Tappitaatti
Miehellä on sählyilta tänään. Onneksi sain tehtyä diilin yhden hevosenomistajan kanssa, että hän saa vähän alennusta hoitomaksusta kun ruokkii hevoset parina iltana viikossa. Rahaa tällaiseen sopimukseen mulla ei olisi ollut, joka ikinen penni on tarpeen, mutta nyt on pakko ajatella omaa jaksamistaan enemmän kuin rahaa!
Oma vointi on nyt kuitenkin ihan jees. Sain ensi keskiviikolle sen kontrolliajan äippäpolille ja siellä sitten katsotaan että kaikki on ihan ok. Toivottavasti olisi!
Satuin vaan eilen lukemaan kaksplussasta vauva- ja kohtukuolemista jutun ja arvatkaa vaan tuliko asia uniin! Ihan kamalaa ja tyhmää. Toivottavasti meillä kaikilla menee hyvin sinne loppuun asti ja saadaan suloisia perheenlisäyksiä :-)
G: huuhteluaineista: Meillä on nyt jotain haisu-Comfortia, mutta sitten kun vauvan vaatteita alan pesemään, ostan varmaan jonkun miedomman. Täkin pesin nyt normaalilla pesuaineella ja em. huuhteluaineella, mutta täytynee sitten vaatteita pestä miedommalla. Ja kohta pääsee Ruskovillatkin tuulettumaan ja odottamaan käyttäjäänsä :-)
Pitäisi käydä ostamassa silkkinauhaa: Ruskovillan silkkimyssy on sen verran iso vastasyntyneelle että pitää solmia päälaelle " pikkumyyrusetti" . Ja pojalle tietty vaaleansininen nauha, tytölle vaaleanpunainen. Mieshän sanoi, ettei nyt tartte ostaa kuin punainen, mutta mistäs minä tiedän missä se sininen nauha on esikoisen synnytyksen jäljiltä ;-). Ja nuo muutaman kymmenen sentin nauhanpätkät ei meitä varmaan vararikkoon vie...
Päätimme muuten käyttää vanhoja vaunuja. Ne ovat ihan hyvässä kunnossa ja takuuvarmasti pärjätään niillä. Hyvät ilmakumirenkaiset Teutoniathan ne on.
Kantoliinakin on hankittu. Se löytyi käytettynä nettikirpparin kautta.
Että se käyttäjä vaan tarttis ;-)
Telma *odottaa kovasti vauvaa* 30+1
Tultiin pojan kanssa kaupoilta ja ihmeen hyvin jaksoin köpötellä. Just eilen nauroin lekurille, että vaivat loppuu rv38 kun seinään ja tuun sitten taas käynnistykseen rv42 (viime raskaudessa kävi just niin). Olisko niin että vaivat alkaa nyt jo helpottamaan (TOIVEUNTA), tietty kun taas hehkutan, niin huomenna on tuplatuskapäivä. Noi SI-nivelvaivat voi mun ymmärtääkseni helpottaa loppuraskaudessa, vai olenko ymmärtänyt ihan väärin.
Ajattelin ostaa askelmittarin ja supistusten uhalla tehdä vk-loppuna kävelylenkin.
Nyt makaroonilaatikon laittoon.
-m-
Touhukas päivä takana; pyykkäystä, imurointia, siistimistä, ulkona remuamista, kokkausta jne. Ulkona oltiin ihan lumiukkoja pojan kanssa, kun satoi niin mukavasti lunta. Ihanaa! Poikakin ihan konttasi, ryömi ja pyöri lumessa, taisi pari kertaa maistaakin sitä.
Kyllä me taidettiin vihdoinkin saada se ikioma asunto, saunallinen rivarikolmio. Tosin naapurikuntaan joudutaan muuttamaan, mutta minkäs mahtaa. Toinen vaihtoehto olis jäädä kotikaupunkiin kerrostaloon. Toi oma pikkuinen takapiha houkuttaa. Hinnasta päästiin sovintoon ja mies lähti just sopimaan viimeisestä tarjouksesta. Jos ei ihmeitä tapahdu, niin asunto on meidän! Tosin muuttamaan päästään vasta toukokuun lopussa. Onpahan sitten synnytyskin ohi. Vuokrakämpän takia olis päästy aikaisintaan muuttamaan helmi-maaliskuun vaihteessa, eikä musta enää sillon oo kantajaksi. Ja mistä sen tietää, milloin vauva syntyy.
Pesuaineista: mä en näköjään osaa olla kovin uskollinen muuta kuin miehelleni. Pesuainemerkki vaihtuu siinä missä vaippamerkkikin. Jotenkin mä kyllästyn jos on aina samanlaista, samanhajuista jne. Eli merkkiuskollinen en ole. Vauvalle hajusteetonta tietenkin.
Poika vaan jatkaa imurointiaan. Pikkuimuri ollutkin tänään kovassa käytössä. Nauratti imuroidessani, kun poika änkäyty leluimurinsa kanssa perässäni sinne missä minäkin imuroin. Olohuoneen mattokin on nyt sitten kaksinkerroin puhtaampi. Leluimuri olikin sitten hyvä joululahja. Poika nukkui tuossa toiset päiväunet ja heti herättyään pisti imurin soimaan. On se vaan ahkera. Kumpa imurois tuota tahtia vielä murrosiässäkin :) Isäänsä tullut!
Ihmettelin, mitä valkoista koiralla on ollut kuonossa jo puoli päivää. Luulin, että se on joku nöyhtä, joten en kiinnittänyt siihen kummemmin huomiota. Äsken tarkemmin katsottuna totesin sen kissan kynneksi. On taas pojat kiistellyt kulkureiteistä...
Hipsuhopsu: Jos luet tämän, niin tulehan kertomaan kuulumisia. Miten muutto meni?
rimma 32+1
oikee käsipäivä tänään juu.
Nähtävästi mä en osaa enää tehdä edes pannukakkua - en edes pihkamaidosta!! Järkyttävää, tein kaks pannaria, jotka on molemmat ihan kovia lätysköjä..on ne ennen onnistunu. :(
Koira hyppäs vierashuoneen pöydälle ja kaato pari vaasia joissa oli vettä ja kukan alkuja..vedet ompelukoneen päälle -> suoraan kertoen, säikähdin kuollakseni että koira saa sähkärin (pistoke seinässä ompelukoneessa ja vedet koneen päälle ja johtoliitoksiin), ja tylysti nappasin koiran niska-perse-otteella ja " heitin" lattialle..raasu säikähti pahasti ja kömpi piiloon (ei se enää pelkää, sai pannaria). Tuli kurja mieli. :(
Päätin siirtää pöydän toiselle seinälle ja nojatuolin ikkunan eteen ettei koira sinne enää hyppää. Työnsin nojatuolia jonka päällä on koristekangas -> kangas on vähän liian pitkä, jäi pyörän alle ja repes. Harmittaa. :(
Ajuri itkee ulospääsyä, ravaa eestaas ja itkee..ulkona on peilijäätä ja vettä, kaadun varmasti jos sinne lähden. Koira ei ymmärrä, keljuttaa.
Kauheen surku olo, itkettää ilman syytä, harmittaa kun olin koiralle ilkeä..tekee mieli mennä sängynpohjalle itkua tihrustamaan ja ottaa koirapoika kainaloon. (onko riittävästi itsesääliä?). Mä vihaan näitä hormooneja..meneehän ne pois sitte kun synnyttää? meneehän? sanokaa että menee!!
VAUVAN MATKAVAATTEET;
Mitä vauvalle mukaan synnärille? Mitä pitää olla että päästään hurruuttamaan autolla kotiin? Kaukalo tietty, mutta mitä kaikkea vauvalle päälle kotimatkalle? Nyt ne olis tyrkyllä kaikki pestynä narulla ja helppo pakata valmiiksi..kun ei ne oikein mahdu tonne lipastoonkaan.
Tappert tippalinssi
Tappert Tippalinssi: onpa sulla ollut koettelemusten päivä. Taitaa ne hormoonit vaan muuttaa muotoaan, ei ne ainakaan mulla mihinkään kadonneet ;)
Ota vauvalle mukaan:
-body
-potkupuku tai puolipotkarit
-neule- tai collegetakki
-kypärämyssy
-tumput
-sukat
-jokin kevyt toppapuku
-tai jos hankin kaukaloon sellasen lämpöpussin, et tarvi tota toppapukua (kts. esim Babyidean sivut http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/lampopussi.html )
H&M myy sellasia ohkaisia fleece (vuori pv-neulosta) pusseja (muistuttaa unipussia), joista saa vetiketjulla jaloille lahkeet; kätevä myös kaukalossa.
Lisäilkää muut listaan mitä mieleen tulee, meillä esikoinen syntynyt huhtikuun lopulla ja oli bodyn, kypärämyssyn ja potkupuvun lisäks villahousut, -takki, -myssy ja villatumput.
-m-
Pakko oli käydä kävelyllä tänäänkin, tänne neljän seinän sisälle muuten hajoais... Joo, ilma todellakin suosi!! Välillä puski räntää, välillä vettä ja välillä jäistä vettä!! Kiva, kiva... Poikkesin tutulle kahville matkan varrella ja hörppäsin siellä kupillisen kahvia. Oli kiva välipysäkki, kun olin ihan läpimärkä! Lisäksi mulla on kengässä vissiin reikä, kun oikeen puolimmainen sukka oli ihan litsimärkä!! :/ Poika sai kaksi isoa kassillista tuttavan nuorimmaisen vanhoja vaatteita. Ne oli tosi nättejä ja maksoin 20¿, vaan!! Siellä oli kaksi todella ihanaa välikausihaalariakin mukana. Noo, jos ei mahdu pojalle enää keväällä, niin odottavathan ne sitten suraavan tulokkaan käyttöä...
Telmako se puhui siitä Pikku-Myy rusetista... Minäkin ajattelin nauhat ostella siihen myssyy, mutta jää sitten käyttämättä jos on pää yhtä iso kuin esikoisella... :)
G: Meillä käytetään pyykinpesuaineena LV:n coloria ja valkopyykille Bio Luvilin jotain sensitiveä... Nestemäistä Omo sensitiveä käytän tahroille (tehoaa muuten hyvin jos laittaa tuoreen tahran päälle). Huuhteluainetta käytän harvemmin, mut jos käytän niin käytän hajusteetonta Erisania... Yhdessä vaiheessa käytin tuoksullisia Comfortteja, mutta meidän pesukoneen huuhteluainelokero meni niistä niiiin useasti tukkoon!! :/ Suraavaksi ajattelin ostaa pyykkipulveriksi Daily sensitiveä. Käy nimittäin kestovaippapyykille!! Siinä ei ole Zeoliittia ja saippuaakin vain alle 5 %...
Hei muuten!! Tuleville porkkanatahroille, jos ei lähde pyykinpesussa pois... Laittakaa kuivumaan auringonpaisteeseen--->aurinko haalistaa tahrat pois!! Isoäitini antoi minulle vinkin ja toimii!!!
Mutta nyt katsomaan Idolsia!!
Hanna
Kävin päivällä jo lukasemassa pinoa, mutta siis joku ihmeen väsymys vaivasi päivällä ja en jaksanut edes kirjoittaa. Onneksi olin eilen tehnyt tälle päivälle sopan valmiiksi, jotenkin vaan oli niin vetämätön olo, että sen sopan lämmittäminen ja astioiden tiskikoneeseen laittokin tuntui hirveeltä hommalta. Mikä lie väsymyskohtaus olikaan.
Nukuin sitte 1½ tunnin päikkärit ja niiden jälkeen vähän petrasin :)
Tuli imuroitua ja laitettua vauvalle pinnasänky sopivalle korkeudelle. Pari koneellista pesin pyykkiäkin ja sensellasta. Illalla on nyt taas sitten virtaa riittänyt ;)
Pitäisi vielä silitella noita pikkuisia vaatteita. (sen ainoon kerran, kun ne silitysrautaa todennäkösesti näkee).
Mutta se on sitten huomisen urakkaa se.
Jos laittaisi vähän erilleen ne kotiutumisvaatteet, niin tarpeentullen (jos sitä taas viimetippaan jättää kassinpakkaamisen) osaa mieskin ne sieltä poimia. Mihinkään kassiin ei vielä viitsisi niitä pakata.
Joku kyseli, että mitä vauvalle mukaan sairaalaan, näin itse ajattelin:
Puolipotkarit ja pody ja niiden päälle potkupuku,
kypärämyssy ja pipo (meillä miun vanha pipo, ihanan retro mukaan lähdössä)
tumput ja villasukat ja villapuku (ystävä teki ihan pikkuisen ohuen villapuvun)
toppapuku
niin ja kaukalo tietenkin :)
meinasin varata lämpösesti mukaan, jos ilmat silloin onvat kovin kylmät. Mutta eihän niitä kaikkia päälle sitten tarvii sulloa, katselee sitten vähän lämpötilan mukaan. Ja autollahan sitä tullaan, että eipä siinä matkalla pihalla paljon olla...
Pesuainesita oli kanssa puhetta, tälläkertaa en aijo ostaa erillisiä pesuaineita vauvalle. Samoilla pesen, kun meidänkin ja niillä olen siis pessyt nyt nuo pikkuiset vaatteet valmiiksi. Nyt tuli pestyä erikseen, kun niistä tuli täysiä koneellisia, mutta jatkossa varmaan ihan samassa koneellisessa missä meidän muidenkin pyykkejä kiepuu.
Meillä käytetään Bio Luvilia ja huuhteluaineena Comfort sensitiveä (sellainen miedosti hajustettu, kyljessä vauvan kuva)
Meillä kun pojilla ei ole ollut minkään sortin iho-ongelmia tai muitakaan allergioita, niin ajattelin että sitten siirrytään toisiin pesuaineisiin jos mitään ongelmaa ilmaantuu.
Ystävän lapsella taasen oli noita iho ongelmia ja he joutuvat pesemään KAIKEN allergisille tarkoitetuilla aineilla. Kun se ei sitä vauvaa hyödyttänyt, että sen vaatteet oli pesty toisilla aineilla. Reagoi myös vanhempien vaatteisiin/vanhempien liinavaatteisiin/päiväpeittoon ym. Jos oli pesty tavallisilla aineilla.
Mikäköhän miun kurkkua vaivaa?! Ihmeen aran tuntunen ollut tänään. Ei nyt varsinaisesti kipeä, mutta sellainen paksun ja aran tuntuinen. Nielastessa tuntui että meinaa leipä jäädä kurkkuun kiinni :( Kun sitä nyt ei enää kipeeksi tulisi! Ihan riittämiin on tänä syksynä tullut flunssaa podettua, varmaan udeamman syksyn/talven edestä!
Masussa kaikki ennallaan ja hyvin. Hurja meno päällä mahassa aina kun talo hiljenee ja pojat nukkuu. Illalla nukkumaankäydessä vasta innostuukin myllertämään. Työntelee aika voimalla välillä, tuossa ylävatsassa sellainen arka kohta, kun aina suht samaan kohtaan pyllyä työntää. Aamuisin alkanut taas öklöttää :( ekana tuntuu vatsa tyhjänä pahalta ja vähän oksettaa ja sitten meinaa se aamupala pyrkiä ylös... mutta en ole suostunut oksentamaan :) Niellyt vaan sisukkaasti vastaan!
Suonikohjuja tännekkin ilmaantunut :( Onneksi ne ei kuitenkaan vaivaa mitenkään, kauneusseikka siis vaan (jos näitä sääriä nyt muutenkaan voi mitenkään kauniiksi kutsua ;) ).
Mutta nyt pitänee kömpiä nukkumaan. Jaksaa sitten aamulla taas touhuta...
t. K@tju rv: 33+1
Taas minä, missä te muut piileksitte ?
Hanna_N: Etkös sinä eilen manaillut sitä kun hikoiluttaa ja varsinkin rinnanaluset ? Mulla itselläni on jokseenkin sama vaiva, ja työkaveri neuvoi laittamaan vauvantalkkia kuivalle iholle ja johan hikoilu vähenee. Itselläni on toiminut kohtalaisesti, varsinkin juuri rintojen alle laittaessa.
Ja teille hoikille odottajille. Mä en voi ymmärtää, että painonnousu on pysynnyt tuolla tasolla. Mä oonkin varmasti jokin erikoinen tapaus, kun paino on noussut sen +20kg jo nyt ja varmaan tulee vielä 5kg tuohon päälle .. Mua on alkanut hieman masentamaan tämä painonnousu ja mietityttämään, että saakos sitä koskaan enää pois ? Alkupainohan mulla oli 57kg ja olen 163cm pitkä ja nyt viisarit heilahtelee siellä 76-77kg paikeilla :-((
t.emmi