Hirveä keli ulkona. Hyvä päivä siivota keittiön kaapit ja hyödyntää vanhentuvat tavarat.
Maustamattoman jogurtinjämistä ja vanhentuvista kaurahiutaleista peltileipä jo tekeillä.
Pakastimesta löytyneestä vihannessosekeiton pohjasta teen vielä sämpylöitä. Taikinaan upotan kaikki jauhopussien jämät.
Kurpitsapaloista keitän soseen ja teen piirakan. Sopivasti kaapista löytyi myös eilen vanhaksi mennyt kerma.
Leipoessa menee päivä rattoisasti ja samalla saa hyödynnettyä vanhentuvat tavarat.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Terminen vuodenaika määritellään vuorokauden keskilämpötilan mukaan. Talvella keskilämpötila on alle nolla astetta, keväällä ja syksyllä 010 astetta ja kesällä yli 10 astetta.
Terminen vuodenaika vaihtuu, kun vuorokauden keskilämpötila ohittaa määritellyn raja-arvon. Nykyään vuodenajan muuttumista seurataan lämpösumman avulla yleensä noin kymmenen vuorokautta, joten yksittäinen lämmin päivä talvella ei kesää tee.
Foreca
Talvella keskilämpötila on alle nolla astetta, keväällä ja syksyllä 0-10 astetta ja kesällä yli 10 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nythän on mitä parhain ilma kävelyyn, kävin jo aamulla tunnin verran kävelemässä
Sun ei tarvitse ilmeisesti käyttää silmälaseja kävellessäsi?
Kenkiä yleensä käytän. Silmälaseissa kävely on ihan uutta, mutta en aio kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nythän on mitä parhain ilma kävelyyn, kävin jo aamulla tunnin verran kävelemässä
Kenkiä yleensä käytän. Silmälaseissa kävely on ihan uutta, mutta en aio kokeilla.
🤣🤣🤣🤣 Aamun parasta kommentointia 🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ilmasto on karmea. Odotan niin sitä hetkeä lun saa olla suomesta pois loka-maaliskuun ei täällä kestä selväjärkisenä
Jep. Kuka vaan pystyy ja on mahdollisuus niin paetkaa Suomesta, varsinkin nuoremmat ihmiset. Tämän maan ilmasto on yksi maapallon iljettävimmistä. Eikä tule muuttumaan paremmaksi.
Mun kaveri päätti muuttaa Australiaan ni ekan päivän aikana se sai melanooman auringosta, hämähäkki puri, kenguru veti turpaan ja lopulta krokodiilit söi sen 💀. Ihan vaan varotuksena kaikille jotka ei tykkää Suomen talvesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen heräsin vesisateen ropinaan. Tänään lumiseen päivään. Jyväskylä.
Sama. Etelä-Suomi.
Sama. Pohjois-Uusimaa. Onko tämä nyt se taka-talvi?
Kohta lenkille kuten aina sunnuntaisin. Metsään nauttimaan hyvästä ilmasta.
Takatalvesta puhutaan, kun termisen kevään jo alettua sää antaa talvisen kylmää kyytiä.
Kevät on Suomessa lyhyin vuodenaika ja säältään ailahtelevainen. Kun kevätsää on tuonut tullessaan jo lämpimämpiä päiviä, mutta lämpötilat tippuvat takaisin lähes talviselle tasolle, kyseessä on takatalvi.
https://www.foreca.fi/s%C3%A4%C3%A4pedia/i380wrgx
Kiitos vastauksesta.
Kyseessä ei siis ole takatalvi vaan normaali talvisää.
Mun pitää perata kodinhoitohuone remontin tieltä. Päivällisen laitoin muhimaan slowcookeriin niin voin keskittyä koko päivä khh:n tyhjentämiseen eikä tarvitse ruoanlaittoa miettiä. Mutta nyt ensin aamukahvia.
Vierailija kirjoitti:
Mun pitää perata kodinhoitohuone remontin tieltä. Päivällisen laitoin muhimaan slowcookeriin niin voin keskittyä koko päivä khh:n tyhjentämiseen eikä tarvitse ruoanlaittoa miettiä. Mutta nyt ensin aamukahvia.
Slowcooker, minkä merkkinen ja oletko ollut tyytväinen, ilmeisesti koska tänäänkin sitä käytät.
Joskus mietin tuon ostamista mutta sitten se vain unohtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Slowcooker, minkä merkkinen ja oletko ollut tyytväinen, ilmeisesti koska tänäänkin sitä käytät.
Toinen Crockpot jo menossa. Ekan annoin tyttärelle ja hommasin itselleni uuden ja isomman, jossa ajastin. Hyvin tyytyväinen olen. Nyt siellä muhii chili con pollo.
Meillä ihan rauhassa nukutaan vielä.
Minä lähden silti ulos. Ei se vie päivästäni kuin reilun tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkökulutus noissa on pieni, riipuen mallista, minulla 145W max.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen Crockpot jo menossa. Ekan annoin tyttärelle ja hommasin itselleni uuden ja isomman, jossa ajastin. Hyvin tyytyväinen olen. Nyt siellä muhii chili con pollo.
Kiitos 🌞
Pitääpä nyt todella ruveta selaamaan tuotteita ja katsoa mikä olisi itselle sopivin.
Tänään taitaa olla hyvä päivä siivota joulukoristeet pois...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei tarvitse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos 🌞
Pitääpä nyt todella ruveta selaamaan tuotteita ja katsoa mikä olisi itselle sopivin.
Ja siinähän voi siis tehdä melkein mitä vaan; pataa, keittoa, hernaria, pulled porkia, kokonainen broileri, paistit... Olen paistanut jopa mantelileipää vhh ruokavaliolla olevalle vävypojalle.
Ja jos enkku taipuu niin youtube on slowcooker reseptien runsaudensarvi.
Koska joku kommentoi vanhentuneita aineksia, niin kävin sitten katsomassa hyllystä noiden jauhojen päiväyksiä. Vehnäjauhoissa kaikissa oli päiväys joko 30.12.2024 tai 15.11.2024. Ei ne kai vielä ole vanhentuneita? Talkkunassa on kaikkein lyhin päiväys, se varmaan on tuoretuote? Maaliskuun loppuun pvm. Hiiva oli tosiaan vanhaa, en tiedä, miksi olen kuivahiivaa ostanut, kun käytän yleensä vain ja ainoastaan tuorehiivaa. Mutta hyvin näyttää toimivan.
Vierailija kirjoitti:
Koska joku kommentoi vanhentuneita aineksia, niin kävin sitten katsomassa hyllystä noiden jauhojen päiväyksiä. Vehnäjauhoissa kaikissa oli päiväys joko 30.12.2024 tai 15.11.2024. Ei ne kai vielä ole vanhentuneita? Talkkunassa on kaikkein lyhin päiväys, se varmaan on tuoretuote? Maaliskuun loppuun pvm. Hiiva oli tosiaan vanhaa, en tiedä, miksi olen kuivahiivaa ostanut, kun käytän yleensä vain ja ainoastaan tuorehiivaa. Mutta hyvin näyttää toimivan.
"Kuivahiiva säilyy avaamattomassa pakkauksessa vuoden. Sen jälkeen siinä ei ole mitään haitallista, mutta hiivan teho on vähentynyt. Niin kutsuttu vuosikertakuivahiiva kannattaa siis vaihtaa uuteen, sillä se ei enää nostata leipomuksia toivotulla tavalla.3.3.2021"
Jos kerta hiivaa toimii niin ei mitään haittaa terveydelle. (tämä niille jotka turhaan heittää tuotteita roskiin, kannattaa ensin tutkia ennen kuin hutkia.)
Jauhot ihan käyttökelpoisia, joten ei niissäkään mitään vikaa.
Kävin juuri juoksemassa pitkän lenkin, oikein piristävä sää eilisen sumuisen sadepäivän jälkeen.
Miksi silmälasit estäisivät kävelyn??
Kakkuloita käytetty niin tuulessa kuin tuiskussa, rankassa vesisateessa eikä laseista oo ollut mitään haittaa.
👓🕶