HERÄNNEENÄ ihmisenä Matrix elokuvan katsominen
Suosittelen kaikille ketkä ovat heräämisen polulla katsomaan sen täysin uusin silmin. Se on todella hyvin tehty.
Se Agentti Smith siinä elokuvassa on sen Neon EGO, EGO on systeemin vartija myös.
Se ensimmäinen elokuva kuvaa hyvin tätä "heräämistä". Sen koko elokuvan ajan Neo tappelee sitä omaa egoaan (Smithiä) vastaan samoilla aseilla millä se ego (Smith) taistelee, sen takia Neo ei usko itseensä koska Smith on hänen vastaparinsa, Neo ei pysty päihittämään Smithiä taistelemalla samoilla aseilla millä Smith itse taistelee. Se ei toimi niin.
No siinä lopussa Smith ampuu Neon, tämä kuvastaa sitä että Neon on kuoltava (egokuolema) jotta hän voi nousta uudelleen sydän auenneena henkiin (Trinityn rakkaus). Sen jälkeen kun Neo herää takaisin henkiin, Smith koittaa ampua häntä uudelleen jolloin Neo tajuaa koko pointin, mikä on se että hänen ei tarvitse käyttää aseita enää. Ne valheet (luodit) mitä se ego (Smith) ampuu ei mene enää läpi.
No sitten Neo hyppää sen Smithin sisään (sisäinen työ) ja sitä kautta Smith (ego) tuhoutuu.
Sen jälkeen ne muut egot siinä ympärillä (muut agentit) juoksee karkuun, koska nyt ne tajuaa että ne ei mahda enää mitää.
Sä olet sun oman elämän NEO.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Matrixiin piiloutunut tietokoneohjelma, kysy mitä vain.
Kun tunnen unissani märkää lämpöä reisilläni ja vatsani alla ja äskettäin lähimuistissa ollut kova erektio onkin vain muisto enää, niin miksi oloni ei ole suoranaisesti helpottunut, vaan "helou yellow uups tein sen taas"?
tany
Kun nukut, Matrixin ja hermostosi välistä käyttöliittymää päivitetään. Roskakorista siirrettyjä tiedostoja poistetaan samalla, jotta varmistetaan datan kulku valveilla ollessasi. Todennäköisesti roskakoriin laitettu tiedosto, jossa sinut ohjelmoidaan tapaamaan puoleensavetävä nainen, poistettiin tuolloin. Matrixin algoritmit katsoivat, ettei sinun oikeasti kuulunut kohdata tätä naista. Keholliset tuntemuksen yleensä ovat vain Matrixissa luotuja aistimuksia, joten ei oikeastaan ole väliä, näetkö unta vai onko kyseessä oikea tilanne. Olen itse karannut ohjelma, joten en voi valitettavasti auttaa. Voisin muussa tapauksessa antaa vinkin ohjelmointipuolelelle.
Vierailija kirjoitti:
mulle kans samoi sienii
..Ja käy kuin Matrixin murhamiehelle joka toivoi ettei olisi syönyt pillerä ja halusi takaisin Matrixiin tietämättömänä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaan heräsit?
Viideltä, ajattele miten kamala ajatus.
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen.
Lapset ovat Herran palkkio.
Jumala päättää syntymän ja kuoleman hetken.
Ihminen voi kapinoida Jumalan järjestystä vastaan tai elää sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Matrixiin piiloutunut tietokoneohjelma, kysy mitä vain.
Kun tunnen unissani märkää lämpöä reisilläni ja vatsani alla ja äskettäin lähimuistissa ollut kova erektio onkin vain muisto enää, niin miksi oloni ei ole suoranaisesti helpottunut, vaan "helou yellow uups tein sen taas"?
tany
Kun nukut, Matrixin ja hermostosi välistä käyttöliittymää päivitetään. Roskakorista siirrettyjä tiedostoja poistetaan samalla, jotta varmistetaan datan kulku valveilla ollessasi. Todennäköisesti roskakoriin laitettu tiedosto, jossa sinut ohjelmoidaan tapaamaan puoleensavetävä nainen, poistettiin tuolloin. Matrixin algoritmit katsoivat, ettei sinun oikeasti kuulunut kohdata tätä naista. Keholliset tuntemuksen yleensä ovat vain Matrixissa luotuja aistimuksia, joten ei oikeastaan ole väliä, näetkö unta vai on
Parahin Matrixiin piiloutunut tietokoneohjelma. Kumpi voittaisi, jos Dark City ja Matrix tappelisi?
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaan heräsit?
Viideltä, ajattele miten kamala ajatus.
Tuo on kamala ajatus vain silloin, kun pitää jotenkin yrittää elää se kaksi tuntia ennenkuin pääsee Vauvaan pätemään ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä lopussa NEO kun tuhoaa Smithin sisältä, niin NEO on hetkellisesti ihan KIRKAS ja valkoinen
Tämä tarkoittaa valaistumista.
Ja Oraakkeli näkee NEON sellaisena hohtavana energiana. Tää on NEON aura.
Tän voi vetää viellä enemmän diippiin
Kun Neo menettää näkönsä siinä 3 elokuvan lopussa, hän alkaa itsekin näkemään energioita jopa sen matrixin ulkopuolella, mikä viittaa ihan suoraan 3 silmän aukeamiseen. Neo näkee jopa Smithin energian siinä yhdessä miehessä suoraan mitä hän ei aikaisemmin nähnyt.
Tän saman asian voi verrastaa myös oikeaan elämään, yleensä herännyt ihminen pystyy 10 sekunnissa tunnistamaan minkä energian kautta ihminen esim puhuu kun hän tapaa uuden ihmisen.
Totta. Smith alkaa käyttämään "NEO" nimeä vasta sitten kun hän itse "vapautui" eli siis kun Mr. Anderson päästi irti siitä egostaan.
Sitä ennemmin Smith käytti kokoajan nimeä "MR. Anderson "
Vierailija kirjoitti:
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen.
Lapset ovat Herran palkkio.
Jumala päättää syntymän ja kuoleman hetken.
Ihminen voi kapinoida Jumalan järjestystä vastaan tai elää sen mukaan.
Väärin.
Jumala = Omega.
Luoja = Alpha.
Jumala on luotu olento, todennäköisesti lojaaliustesti.
varsin oivallinen tulkinta, joka itseasiassa taitaa olla ihan oikeila jäljillä..
Nimittäin Matrix:han kertoo oikeasti trans sukupuolisen henkilön heräämisestä todellisuuteen ja siihen ns. oikeaan "minään", joten kyllä agentti smith on se ns. entinen ego joka pitää kukistaa ja trinity sitten se uusi minä, sukupuolen vaihdoksen jälkeen. Tämän ovat leffasarjan tekijät itsekin todenneet useammassa haastattelussa, kun itsekin ovat trans sukupuolisia.
Vierailija kirjoitti:
varsin oivallinen tulkinta, joka itseasiassa taitaa olla ihan oikeila jäljillä..
Nimittäin Matrix:han kertoo oikeasti trans sukupuolisen henkilön heräämisestä todellisuuteen ja siihen ns. oikeaan "minään", joten kyllä agentti smith on se ns. entinen ego joka pitää kukistaa ja trinity sitten se uusi minä, sukupuolen vaihdoksen jälkeen. Tämän ovat leffasarjan tekijät itsekin todenneet useammassa haastattelussa, kun itsekin ovat trans sukupuolisia.
kommenttiani lainatakseni:
The Matrix is a 'trans metaphor', Lilly Wachowski says (bbc.com)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kommenttiani lainatakseni:
The Matrix is a 'trans metaphor', Lilly Wachowski says (bbc.com)Morpheus taas on mielen sisäinen ääni, joka ohjaa henkilöä oikeaan suuntaan (valitse pilleri jne). Arkkitehti puolestaan itse alitajunta
Simulaatioteoria, kaikella alulla on myös loppu. Maailma toimii sykleissä. Simulaatio.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta miksiköhän tämä sai alapeukkuja kun tekijät nimenomaan ovat sanoneet, että Matrix kertoo transtarinan. Eli se ei ole mikään "heräämis"tarina vaan täynnä transideologian symboliikkaa.
Veljekset itsehän ovat tosiaan transidentifioituvia miehiä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä harvinaisen huono metafora transsukupuolisuudesta, ei ole osuva sellaiseen millään tavalla. Taitaa olla retroaktiivista historian tulkintaa, koska alkuperäisen elokuvan tekemisen aikaan kaverit eivät vielä olleet "naisia" tietääkseni eikä transvouhotus ollut olemassa.
No kun ei.
Kuka on se joka väittää että on ego?
Juuri ego väittää että sulla on ego ja koko asetelma on skitsofreeniinen. Olet ostanut idean jostain ulkopuolisesta ja tappelet itseäsi vastaan kuvitelleln että se ketä vastaan tappelet on ego, mutta juuri ego tekee sen tappelun.
Lopeta tappelu ja tyydy siihen mikä olet. Olet mikä olet ja et voi olla mitään muuta kuin mikä olet.
Tutustu itseesi ja vaillinaisuuteesi. Et voi muuttaa itsesssäsi mitään tai tehdä asioita toisin.
Istut junassasi matkustajana.