Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HERÄNNEENÄ ihmisenä Matrix elokuvan katsominen

Vierailija
16.03.2024 |

Suosittelen kaikille ketkä ovat heräämisen polulla katsomaan sen täysin uusin silmin. Se on todella hyvin tehty. 

Se Agentti Smith siinä elokuvassa on sen Neon EGO, EGO on systeemin vartija myös. 

Se ensimmäinen elokuva kuvaa hyvin tätä "heräämistä". Sen koko elokuvan ajan Neo tappelee sitä omaa egoaan (Smithiä) vastaan samoilla aseilla millä se ego (Smith) taistelee, sen takia Neo ei usko itseensä koska Smith on hänen vastaparinsa, Neo ei pysty päihittämään Smithiä taistelemalla samoilla aseilla millä Smith itse taistelee. Se ei toimi niin. 

No siinä lopussa Smith ampuu Neon, tämä kuvastaa sitä että Neon on kuoltava (egokuolema) jotta hän voi nousta uudelleen sydän auenneena henkiin (Trinityn rakkaus). Sen jälkeen kun Neo herää takaisin henkiin, Smith koittaa ampua häntä uudelleen jolloin Neo tajuaa koko pointin, mikä on se että hänen ei tarvitse käyttää aseita enää. Ne valheet (luodit) mitä se ego (Smith) ampuu ei mene enää läpi. 

No sitten Neo hyppää sen Smithin sisään (sisäinen työ) ja sitä kautta Smith (ego) tuhoutuu. 

Sen jälkeen ne muut egot siinä ympärillä (muut agentit) juoksee karkuun, koska nyt ne tajuaa että ne ei mahda enää mitää. 

Sä olet sun oman elämän NEO. 

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat koodit joka kerta = Matrixi botti.

Virheellinen koodi = aito sielu.

Omat lapseni eivät ainakaan olekaan mitään botteja. Enkä minä voi olla syntynyt botista.

Kun kaikki ajattelevat näin, päästään siihen, että kaikki ihmiset ovat aitoja.

M.o.t.

Te ette taida ymmärtää kokonaiskuvaa Matrixista. 

Kyseessä ei ole mikään filosofia vaan kertomus ihmisen ahneudesta ja vallanhimosta

JJaa, minä ko oon aina aatellu että se on tekijöidensä kertomus siitä miltä tuntuu elää valheessa koko elämänsä ja lopulta vapautuu tästä saaden sekä iloa että kärsimystä mutta on lopulta vahvempi. Molemmat Wachowskit kun syntyivät miehinä mutta korjasivat itseään leikkauksilla naisiksi.

Matrix Resurrections on älykäs elokuva indie-ohjaajan vapaustaistelusta studion pakolla tekemiä jatko-osia ja leffastudioiden väliportaiden ja korporaatioiden valtaa vastaan. Varsinkin silloista WB-studiojohtoa vastaan. Kumpikaan Wachowski ei halunnut tehdä uutta Matrix-leffaa ja studio olisi tehnyt muuten Nuori Morpheus-leffan, ellei Lana olisi pikapikaa kasannut uuden leffan.

SPOILEREITA:

Erinomainen esimerkki siitä, miten purraan syöttävää kättä ja heitetään iloinen keskari, samalla kun näennäisesti annetaan studiolle se, mitä siellä toivotaan. Suurin osa leffayleisöstä ei tuota kyllä arvosta, koska hekään eivät saa mitä ennakkoon odottavat, mutta minulle se on terävä ja tekijöiltään rohkean satiirinen komedia leffanteosta. Jossei sitä muuten tajua parodiaksi, niin Merovingianin paluu sisältää hupaisan dialogin asiasta, samoin kökön taistelukohtauksen. Samoin päätepiste noille hahmoille, koska loppuratkaisun jälkeen Matrixin vartijoiksi jäävät voimiltaan omnipotentit Neo ja Trinity. Mutta sitäkään ei anneta ennenkuin vasta ihan viime minuuteilla, jotta jatkoa havitteleva studiopomot ovat solmussa sen tilanteen suhteen.

Matrixin maailmassa sinänsä olisi aineksia vielä vaikka miljoonalle jatko-osalle ja jossain vaiheessa tarina jatkuu uusilla hahmoilla. Mutta jos se jatkumo täytyy jonkun vähän torpedoida, niin mieluiten sen alkuperäinen tekijän, joka epäilemättä olisi kyennyt tekemään kaikkia enemmän tyydyttävän leffan, mutta päätti pudottaa mikrofonin oikein kunnolla. Siis täysin ymmärrettävä ratkaisu, jos materiaali merkitsee itselle enemmän kuin raha.

-winner-

Vierailija
62/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aloituksen tekijä ja haluan sanoa että tämä oli minun oma tulkintani. Jos sun tulkinta on eri niin se on ihan fine. Sun tulkinta ei oo mun tulkinta eikä mun tulkinta oo sun tulkinta. 

Tässä missään tulkinnasta ole kyse vaan ihan virallisesti (elokuvan kehittäneen ja koko kom maailman) luoneiden taustatarina. 

Matrix ei ole vain elokuva, siitä on pelejä, animeita jne. niissä selviää paremmin. Netissä on myös sivustot jossa kerrotaan aika tarkkaan mistä kaikki sai alkunsa.

Se että joku peli sulle jotain kertoo, ei tarkoita että sekään on ihan 100% totuudenmukainen tulkinta. Tottakai ihmiset lähtee kehittelemään omia tulkintojaan ja tekemään niistä pelejä ja ties mitä, rakentamaan sitä lorea. Jos se olisi hengellinen, se ei olisi niin suosittu markkinointia ajatellen. 

Siitä vaan lukemaan. 

https://matrix.fandom.com/wiki/Main_Page

Kaikki tieto mitä kehittäjät ovat kertoneet, mitä elokuvissa yms. on ollut on tuolla. Todella laaja taustatarina.

Ihan tiedoksi että se tarina johon tämä kaikki perustuu eli sen kirjoittaja sanoi alunperin ihmisten piti olla prosessorina matrixissa eikä energiantuotantona. Päättivät tehdä asiasta yksinkertaisemman siksi että on helpommin lähestyttävä asia. 

Energiatuotanto on todellisuudessa tehotonta mutta ihmisen keskushermoston käyttö prosessorina on tehokasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin siitä aikoinaan, mutta nyt vähän aikaa sitten ei katsomisesta tullut mitään. Nauratti ne tietokoneet ja ääneen nauroin siinä kohtaa, kun valittavaksi tuli punainen tai sininen pilleri.

Vierailija
64/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti säpsähdin kun näin livenä näitä samoja koodeja.

Eli tarkoittaa sitä että todellakin eletään Matrixissa, ja suurin osa on botteja,

boteille on asetettu tietyt asiat mitä suorittavat 24/7. Eivät kykene luomaan mitään, mutta pystyvät mimitoimaan täydellisesti kaikkea.

Jännempää kun tajuat itse tarkemmin tilanteen.

Näin leffassa auton -sitten näin todellisuudessakin auton! maailmanloppu justiinsa!

Vierailija
65/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aloituksen tekijä ja haluan sanoa että tämä oli minun oma tulkintani. Jos sun tulkinta on eri niin se on ihan fine. Sun tulkinta ei oo mun tulkinta eikä mun tulkinta oo sun tulkinta. 

Tässä missään tulkinnasta ole kyse vaan ihan virallisesti (elokuvan kehittäneen ja koko kom maailman) luoneiden taustatarina. 

Matrix ei ole vain elokuva, siitä on pelejä, animeita jne. niissä selviää paremmin. Netissä on myös sivustot jossa kerrotaan aika tarkkaan mistä kaikki sai alkunsa.

Se että joku peli sulle jotain kertoo, ei tarkoita että sekään on ihan 100% totuudenmukainen tulkinta. Tottakai ihmiset lähtee kehittelemään omia tulkintojaan ja tekemään niistä pelejä ja ties mitä, rakentamaan sitä lorea. Jos se olisi hengellinen, se ei olis

Suurin osa ei edes tiedä muuta kuin elokuvat. Ja sen perusteella tekevät ihan mitä ihmeellisempiä päätöksiä.

Liikaa ohjattuja ihmisiä maailmassa. Ja nuo alapeukutukset vpn:llä on aika naurettavaa touhua.

Vierailija
66/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka otit itseesi ja tarjoat jotain linkkejä jollekkin fandom sivuille: 

Sehän ei tarkoita ollenkaan sitä, että tämä minun teoriani on valetta, vaikka sinun olisikin totta. 

Elokuvan pointti on edelleen sama, murtautua pois matrixista. Valheesta. Egosta. 

Vierailija
67/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustatarinat, maailma ja filosofiset tasot ja Liisa Ihmemaassa-viittaukset kaninkoloineen ovat kaikille siellä, jos vaan haluaa perehtyä. Ei näiden ole koskaan ole ollut tarkoitus olla pelkkää paukuttelua, kamerakikkailua tai martial arts-mättöä, vaan usean kerroksen maailmanrakennusta, jossa se "oikea" maailma on todellinen vain harvoille ja koskaan ei ole silti varmaa, onko sekin vaan yksi Matrixin taso.

Joka silti on eri taso kuin mitä katsoja elää. Se kun on silti vain elokuvaa.

-winner-

Vierailija
68/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kieltämättä aika mielenkiintoista kun aletaan maalaamaan vähän isompaa kuvaa maailmasta, esim. kuka hyötyy Ukrainan sodasta (ja muusta tuhosta) ja uudelleen rakentamisesta ja omistaa nyt Ukrainassa maata... Halvalla meni. Ja ei, vastaus ei ole Venäjä. Sitten osa ihmisistä ihmettelee, miksi joku näkee Israelin (kuten H a masin) toimet tuomittavina... 

Vierailija
69/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kieltämättä aika mielenkiintoista kun aletaan maalaamaan vähän isompaa kuvaa maailmasta, esim. kuka hyötyy Ukrainan sodasta (ja muusta tuhosta) ja uudelleen rakentamisesta ja omistaa nyt Ukrainassa maata... Halvalla meni. Ja ei, vastaus ei ole Venäjä. Sitten osa ihmisistä ihmettelee, miksi joku näkee Israelin (kuten H a masin) toimet tuomittavina... 

Jaahas joku putinisti eksynyt tänne. Mitäs säätä iigori Pietarissa on?

Vierailija
70/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, pääpointti on se että nää tilanteet ei tapahdu vahingossa. 

Jos nämä sodat tapahtuisi oikeasti vahingossa ja ilman kenenkään ohjausta, ne sammutettaisi samantien.

Se on bisnestä, niitä sytytetään tarkoituksella. 

Tää ei oo mitään salaliittoa vaan oikeata elämää. 

Vierailija
71/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nämä sodat tapahtuisi oikeasti vahingossa ja ilman kenenkään ohjausta, ne sammutettaisi samantien.

Joillain ei riitä ymmärrys ja eivät osaa etsiä muuta tietoa kuin iltalehdistä, ikävä kyllä. Siihen on syynsä, miksi meilläkin media on kovin yksiääninen. Eurooppa ja Ukrainan viljavarastot myös kovin haluttuja, no nyt on eräskin firma sieltä maata omistamassa ja hyötyy sotateollisuudesta.. Venäjä on kovin pieni tekijä tässä kun suurin hyötyjä on toisaalla, ihmiset ei ymmärrä mikä ja keiden omistama taho on kyseessä joka omistaa ties kuinka paljon ja medioista.. Ja näitä ei enää edes haluta peitellä, mutta ei meidän media näitä ääneen huutele. Koska saattaisi joku huudella an ti s emit is miä... Koska joitain ei saa kritisoida, millään tavoin. 

Vierailija
72/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain ei riitä ymmärrys ja eivät osaa etsiä muuta tietoa kuin iltalehdistä, ikävä kyllä. Siihen on syynsä, miksi meilläkin me

Se on kieltämättä ollut äärettömän hyvä suunnitelma. Miten ne yhdet siellä taustalla ovat saaneet rauhassa juonia ja vedellä naruja muun maailman lähes täysin tietämättömissä. Nyt on sekin taho sieltä alkanut paljastumaan...

Itse olen kiitollinen kun aikanaan opiskellessa yksi opiskelukaveri oli tietoinen näistä asioita, ja avasi minullekin sen maailman. Sen jälkeen on ollut hauska seurata maailman menoa ja miettiä, miten ne siellä kaiken on suunnitellut. Saanet kaikki vihaamaan toisiaan. Koskaan, koskaan eivät ole kritisoinnin kohteena itse. Paitsi nyt alkaa totuus paljastumaan sieltäkin.

Vierailija
73/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain ei riitä ymmärrys ja eivät osaa etsiä muuta tietoa kuin iltalehdistä, ik

Mees nyt niiden Illuminati, liskojesi ja kemikaalivanojesi kanssa muualle.

Vierailija
74/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan heräsit?

8.30 heräsin tänään. Huomenna joutuu heräämään aikaisemmin.

Vierailija
75/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava kohtaus:

Vierailija
76/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain ei riitä ymmärrys ja ei

Kemikaalivanat eivät ole uskottavia, koska ilmavirtojen mukana ne leviäisivät myös heille itselleen ja perheisiinsä. Joku muu selitys...

Itse en myöskään tarkoittanut liskoja enkä illuminatia :)

Vierailija
77/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa egoa ei tuhota vaan sitä eletään ja sitä seurataan. Ego on se joka kertoo kuka olet ja miten mennään.

Turha itseään vastaan on pyristellä. Kaikki on valmiina jo. Kun unohtaa oman tahdon ja halut olla tietynlainen, niin huomaa että hei minähän olen jo Smith täysin valmis paketti syntymästä lähtien.

Oma tahto on valhetta. Olet mikä olet.

Vierailija
78/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Matrixiin piiloutunut tietokoneohjelma, kysy mitä vain.

Vierailija
79/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän saada huomauttaa arvon neidille, että kun suomalaisessa kontekstissa käytetään sanaa HERÄNNYT,  se tarkoittaa samaa kuin KÖRTTILÄINEN. Ja Matrix, se taas tekijöidensä omien sanojen mukaan kuvaa transseksuaalisuutta. 

Vierailija
80/108 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Matrixiin piiloutunut tietokoneohjelma, kysy mitä vain.

Kun tunnen unissani märkää lämpöä reisilläni ja vatsani alla ja äskettäin lähimuistissa ollut kova erektio onkin vain muisto enää, niin miksi oloni ei ole suoranaisesti helpottunut, vaan "helou yellow uups tein sen taas"?

tany