Keittiöapulaisen, tiskarin keikkahommiin näyttää olevan kotipaikkakunnassani jatkuva haku
vuokrafirman kautta julkisen puolen keittiöihin, eli koulut, pk, sairaala ym. Onko työ oikeasti niin hirveää ettei kukaan keikkaile pitkään vai haluavatko vaan kerätä mahdollisimman suurta sijsispoolia? Vai mistä johtuu nonstop-haku noihin hommiin?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vai onko runsaan haun syynä työn osa-aikaisuus? Vai tarjoavatko kokoaikaista?
Keikkahommia kun kerran on, niin eipä ne yleensä kokoaikaisia ole. Se on vähän koko keikkailun idea, vapaus valita ja päivä siellä, toinen täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tämmönen tiskari. Ilmoittauduin aikoinaan Baronan kautta tekeen keikkaa ja on ollut aikoja jolloin olen hyppinyt paikasta toiseen, joissain olen ollut pidempään, joissain vain päivän. Riippuen aina tarpeesta. Nyt kuitenkin olen saanut olla samassa paikassa jo monta vuotta, koska aina tulee uusi tarve. Tykkään tästä hommasta. Veikkaan, että haku on auki koko ajan, koska vaihtuvuus suurta, joku tekee keikkaa vain opiskelun ajan, joku samalla kun lapset on pieniä ja haluaa kotona olon ohella lisäansioita, mikä tilanne kenelläkin. Joku lopettaa työllistyttään muualle.
Millaista on tiskarin työ? Onko laitteet kunnossa? Joudutko tiskaamaan käsin?
Heh, en sentään käsin tiskaa, monen sadan oppillaan koulussa se olisi ihan mahdotonta. Riippuu vähän kuinka iso paikka kyseessä, suurkeittiöillä on tunnelitiskikoneet, pienemmissä sellainen yhden tiskikorin kerrallaan nielevä kupukone. Tiskari vaihtaa korit, mihin lautaset, lasit, aterimet palautetaan, korin ollessa täynnä, tarvittaessa huuhdellaan suihkulla isoimmat moskat pois. Huolehditaan tiskinpalautuspaikan puhtaudesta, tiskin puhtaassa päässä kun kone on sylkenyt ulos korit, missä pestyt astiat ovat, lajitellaan kaikki omiin kärryihinsä. Tiskikone myös puhdistetaan asiakkaiden mentyä, siellä on paljon irtoavia osia, jotka putsataan ja itse konekin pestään sisäpuolelta. Paikasta riippuen saattaa olla myös "patatiskikoneen" huoltamista. Patatiski on se, johon menee pesuun ne astiat, jossa ruoka ollut tarjolla, pesee tehokkaammin kuin tunnelikone. Usein varsinaisen tiskin ohella teen myös muuta keittiöhommaa, vien tavaroita paikalleen, auttelen muuten vain. Tiskarin homma on siitä kivaa, että on melko vastuusta vapaata. Työpäivä ei jää pyörimään mieleen ja työt jää työpaikalle. Usein päivät myös kuluvat nopeasti kun on tekemistä. Miinus puoli, että aika fyysistä välillä, jalat varmasti väsyy kunnes siihen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vaativatko mitään koulutusta?
Ei noihin yleensä ole muuta vaatimusta kuin hygieniapassi, tiskarin keikkoihin ei aina sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Niisssä on yleensä kettumaiset emennät, kukaan ei viihdy.
Oletko ollut monessakin keittiöalan paikassa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Itse tein opiskelijana näitä silloin, kun lukujärjestykseen sopi. Työ ihan ok, mutta osa-aikaisuus ja keikkaluonteisuus on se ongelma. Kutsu töihin voi tulla esim. klo 7 aamulla, etkä tiedä etukäteen onko huomenna töitä vai ei. Aika harvan elämäntilanteeseen tuo on ihanteellinen ratkaisu. Toisaalta, keikkojen vastaanottaminen voi poikia myös kokoaikaisen työn.
Yleensä näissä vapaus valita, minkä krikan ottaa vastaan. Että eipä niitä aamulla samalle päivälke tulevia ole pakko ottaa.
Onko niillä astianpesukone? Vaikka astioita voi joutua esivalmistelemaan koneeseen. Itse en syö ravintoloissa tai ruokaloissa, laitan itse tai ehkä keittiövalmis kotiin kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon tämmönen tiskari. Ilmoittauduin aikoinaan Baronan kautta tekeen keikkaa ja on ollut aikoja jolloin olen hyppinyt paikasta toiseen, joissain olen ollut pidempään, joissain vain päivän. Riippuen aina tarpeesta. Nyt kuitenkin olen saanut olla samassa paikassa jo monta vuotta, koska aina tulee uusi tarve. Tykkään tästä hommasta. Veikkaan, että haku on auki koko ajan, koska vaihtuvuus suurta, joku tekee keikkaa vain opiskelun ajan, joku samalla kun lapset on pieniä ja haluaa kotona olon ohella lisäansioita, mikä tilanne kenelläkin. Joku lopettaa työllistyttään muualle.
Onnistuuko noissa jos haluaa ja voi tehdä vain päivän, pari viikossa ja välillä ei muutamaan viikkoon lainkaan. Vai oletetaanko että pitää ottaa vastaan enemmän ja pidempiä keikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuuko noissa jos haluaa ja voi tehdä vain päivän, pari viikossa ja välillä ei muutamaan viikkoon lainkaan. Vai oletetaanko että pitää ottaa vastaan enemmän ja pidempiä keikkoja?
Voi ottaa sen verran vastaan kuin huvittaa. Toki jos olet jo sopinut, että olet viikon, et voi enää perua ja sanoa että olenkin vain päivän. Eli jos tulee tarjous yhdestä päivästä ja otat sen, olet sitoutunut vain siksi päiväksi. Keittiöltä saatetaan toki kysä, että pääsetkö huomennakin, mutta siitä voi kieltäytyä.
Neuvottele palkka sanot että vähintään 13 € tuntipalkka. Jos terveys kunnossa niin sinne vaan. Jos joku naputtaa koko ajan, sanot suoraan hänelle. Monenlaista pilkun n... aa siellä joskus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit nousta tiskikoneenhoitajan sijaisesta jopa tiskikoneenhoitajaksi. Niin ja näillä vuokrafirmoilla on ihan oma logiikkansa. Yleensä jos kieltäydyt kerrankin, olet mennyttä. Ihmiset ovat pelkkää lihaa näille olennoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ottaa sen verran vastaan kuin huvittaa. Toki jos olet
Lupauduin kerran viikoksi mutta ensimmäisen päivän jälkeen lähdin lätkimään koska mesta oli sairas ja ei kukaan tullut hakemaan kotoontta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä ilmoituksia löydät? Katsoin Kuntarekrystä ja työkkärin sivuilta, meillä ei ollut mitään vaikka suht. isossa kaupungissa asunkin. Kesätöitä oli tyrkyllä ravintola-alalle, mutta sitä ei tietenkään kouluihin.
Ne löytyvät vuokrafirmojen sivuilta, koska ne hoitavat rekrytoinnin.
Monet meistä keikkatyöntekijöistä tekevät keikkoja monessa paikassa. Aikataulut eivät aina sovi yhteen.
Saikkuja paikataan vuokratyöntekijöillä. Voi poikia sitten enemmänkin töitä. Palkka ainakin pohjoisessa on huono. Minulla oli täydet ikälisät ja palkka 12 euroa tunti eli surkea.