Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi arvostat niitä, jotka tekevät ns. paskaduuneja, mutta arvostat myös heitä, jotka eivät suostu niitä tekemään?

Vierailija
16.03.2024 |

Mietin tässä kyseistä asiaa. Täältäkin on usein saanut lukea kuinka esim siivoojia arvostetaan jne. Itse tein monta vuotta raskasta siivoustyötä ja monina eri vuorokauden aikoina, ja usein myös juhlapyhinä. Voin sanoa, että kyllä ketutti usein. Ketutti niin vietävästi ja inhosin työtäni, mutta asuminen oli jollain maksettava ja leipää saatava pöytään. Olen useammassa yhteydessä arvostellut nykyisiä varsinkin nuoria, jotka eivät ota vastaan siivoustyötä, vaan ovat ennemmin vaikka tuilla kokonaan työttömänä. Se ei ole mikään selitys, ettei noihin hommiin pääsisi, todellakin pääsee. Minullakaan ei ollut mitään pohjakokemusta ja suurin osa nykyään palkattavista on vieraskielisiä, joilla ei myöskään ole mitään aikaisempaa pohjaa alaan liittyen. Kun olen arvostellut, niin on tullut paljon alapeukkuja ja olen usein saanut kuulla kommentteja tyyliin: oma häpeäsi, jos olet alistunut tms, ja nämä kommentit ovat sitten saaneet yläpeukkuja.

Miksi siis arvostatte myös heitä, jotka eivät "alistu" noihin p-hommiin? Periaatteessa se vie pohjan myös niiltä kehuiltanne, että mukamas arvostatte niitä p-työtä tekeviä, koska samalla arvostatte myös niitä, jotka eivät moisiin alistu, vaan pitävät ylpeästi omanarvon tunteensa ja ovat täten vähän ikään kuin noita hanttihommien tekijöitä parempia.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan kaikkia työntekijöitä. Arvostan myös niitä, jotka ymmärtävät missä menee oman taloudellisen toimeentulon rajat ja ymmärtävät olla vastaanottamasta työtä, joka ei elätä. Olen itse ollut palkkasiivooja ja teen edelleen vapaaehtoistyönä siivouksia, niille vanhuksille, joiden rahat eivät riitä siivouspalvelun palkkaamiseen.

Vierailija
2/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostukseni ihmisiä kohtaan ei riipu siitä, mitää työtä he tekevät tai ovat tekemättä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä arvostan kaikkia työntekijöitä. Arvostan myös niitä, jotka ymmärtävät missä menee oman taloudellisen toimeentulon rajat ja ymmärtävät olla vastaanottamasta työtä, joka ei elätä. Olen itse ollut palkkasiivooja ja teen edelleen vapaaehtoistyönä siivouksia, niille vanhuksille, joiden rahat eivät riitä siivouspalvelun palkkaamiseen.

No elätkö sitten toimeentulotuella ja asumistuella paremmin? Miten nämä mmuuttajat pärjää noilla töillä? Tuokin on aivan seliseliä... Sieltä saa nykyään sen yli 11 euron tuntipalkan ja täydet tunnit, kun tekijöistä on pulaa. Tienaa varmasti paremmin kuin edellä mainituilla tuilla.

AP

Vierailija
4/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmisen pitää tehdä sitä työtä minkä saa. Ellet saa kuin paskaduuneja, se kertoo vain sinusta.

Tuet on tarkoitettu oikeasti tarvitseville, kuten sairaille ja vanhuksille.

Vierailija
5/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paskaduunien" tekijöitä arvostavat ovat eri ihmisiä kuin ne, jotka arvostavat paskahommien väliin jättämistä.

Minä kuulun ensimmäiseen ryhmään. Suuri kunnioitukseni esimerkiksi siivoojille. Rankkaa mutta niin tarpeellista työtä.

Vierailija
6/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisen pitää tehdä sitä työtä minkä saa. Ellet saa kuin paskaduuneja, se kertoo vain sinusta.

Sinähän et kuulukaan tähän aloittajan mainitsemaan ryhmään, koska et selvästi arvosta niitä, jotka eivät ota paskatyötä vastaan. Olet sitä mieltä, että mopinvarteen he kuuluvat, koska tuet ovat vain niitä todella tarvitseville. Ap ihmetteli juuri sitä, että kuinka moni arvostaa noita ideologisesti työttömiäkin ja hän on saanut haukut heitä arvostellessaan, vaikka on itse raatanut paskaduunia esimerkillisesti pitkinhampain.

Vierailija
7/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työ on arvokasta. Paitsi Perujen mielestä.

Vierailija
8/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ihmisitä ei ole kaikkiin hommiin. Olen itse koulun keittiöllä töissä ja vaikka se monien mielestä on se häpeällinen ja ehkä nolokin paikka olla töissä, itse tykkään siitä paljon. Enemmän kuin kahvilatyöstä, jossa myös olen ollut. Kaikilla ei siihen kuitenkaan kiinnostusta ole ja otan mieluiten sellaisia työkavereita, jotka eivät koko ajan vihaa työtään. Ja meneehän se koulutus hukkaan jos professoreita alkaa tunkeen keittiöön.

Vierailija
9/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paskaduunien" tekijöitä arvostavat ovat eri ihmisiä kuin ne, jotka arvostavat paskahommien väliin jättämistä.

Minä kuulun ensimmäiseen ryhmään. Suuri kunnioitukseni esimerkiksi siivoojille. Rankkaa mutta niin tarpeellista työtä.

Eivät ole todellakaan aina eri ihmisiä ainakaan tällä palstalla. Sain ensin valtavasti yläpeukkuja siitä kun sanoin tehneeni vuosia siivoustyötä, vaikka se ei mitään herkkua ollut, koska elanto piti tienata.

Sitten kun seuraavassa yhteydessä haukuin ne, jotka eivät niitä ota vastaan, vaan ennemmin elävät tuilla keksien selityksiä, ettei sillä palkalla muka elä tai niihin töihin pääse, niin sain alapeukkuryöpyn. En todellakaan usko, että yhtäkkiä kaikki peukuttajat muuttuivat eri ihmisiksi.

Ap

Vierailija
10/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan edesmenneitä vanhempiani yli kaiken. Tekivät raskasta työtä, isäkin sodasta palattuaan kaivoi ojat ja raivasi pellot, äiti rinnallaan. Myöhemmin me lapset osallistuimme kaikkeen mitä pienviljelijä maalaistalossa joutui tekemään.

En suostu koskaan myöntämään, että se oli paskaltyötä tai arvotonta, päinvastoin. Onneksi lapseni ja lapsenlapseni tuntevat historiamme ja tekevät töitä jokainen kykyjensä mukaan.

11/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun se paska pitää lapioida.

Vierailija
12/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei isänmaamme olisi noussut jos sodista palaneet olisivat sanoneet, ettei käy paska työ. Työhön oli vaan ryhdyttävä, isänmaata rikkinäisinä läheisiään menettäneinä ihmisinä rakentamaan.

Toki Suomi vaurastui ja alkoi tukemaan lapsiperheitä, kouluja rakennettiin ja kouluruokailukin otettiin käyttöön. Samoin lapsilisät,  joilla isot lapsiperheet tulivat  toimeen ja hoitivat syytinkivanhusten lisäksi lapsensa.

Ikävää vaan, että nyt ollaan kohta taas alkutekijöissä. Nyt tarvittaisiin rakentajia, idearikkita töihin tarttuvia terveitä ja ahkeria ihmisiä :D

Kyllä niitä vielä meiltä löytyy, näin uskon.  

Vierailija
13/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No elätkö sitten toimeentulotuella ja asumistuella paremmin? Miten nämä mmuuttajat pärjää noilla töillä? Tuokin on aivan seliseliä... Sieltä saa nykyään sen yli 11 euron tuntipalkan ja täydet tunnit, kun tekijöistä on pulaa. Tienaa varmasti paremmin kuin edellä mainituilla tuilla.

AP

Siksi tukia leikataan ettei tarvitse miettiä kannattaako työnteko.

Vierailija
14/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän et kuulukaan tähän aloittajan mainitsemaan ryhmään, koska et selvästi arvosta niitä, jotka eivät ota paskatyötä vastaan. Olet sitä mieltä, että mopinvarteen he kuuluvat, koska tuet ovat vain niitä todella tarvitseville. Ap ihmetteli juuri sitä, että kuinka moni arvostaa noita ideologisesti työttömiäkin ja hän on saanut haukut heitä arvostellessaan, vaikka on itse raatanut paskaduunia esimerkillisesti pitkinhampain.

Tahallaan tuilla loisivat arvostavat vain toiset samanlaiset.

Vierailija
15/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan enemmän niitä, jotka valitsevat tuet mopin sijaan.

Vierailija
16/16 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole todellakaan aina eri ihmisiä ainakaan tällä palstalla. Sain ensin valtavasti yläpeukkuja siitä kun sanoin tehneeni vuosia siivoustyötä, vaikka se ei mitään herkkua ollut, koska elanto piti tienata.

Sitten kun seuraavassa yhteydessä haukuin ne, jotka eivät niitä ota vastaan, vaan ennemmin elävät tuilla keksien selityksiä, ettei sillä palkalla muka elä tai niihin töihin pääse, niin sain alapeukkuryöpyn. En todellakaan usko, että yhtäkkiä kaikki peukuttajat muuttuivat eri ihmisiksi.

Ap

Paljon palstalla on ihmisiä, jotka lukevat keskusteluja vain kerran, eivätkä he enää palaa keskusteluihin kommenttinsa jälkeen. Kuulun usein itse niihin, ellei aihe ole erityisen mehukas. Todennäköisesti en palaa tähänkään keskusteluun.

Toiseksi tuli mieleen, että useinkaan sellainen ala-arvoinen kommentointi ja toisen ihmisen haukkuminen ei herätä kunnioitusta vaan päinvastoin. Osalla voi vaikuttaa juurikin kommenttisi siihen, että he arvostavat kyllä työtäsi, muttei sitä miten suhtaudun itse muihin ihmisiin.

Tällä palstalla on kirjo ja läpileikkaus suomalaisista, joten myös mielipiteet jakautuvat. Harvan ajattelevat samoin, vaikka heillä olisi esim. sama ammatti, arvot, puoluetausta tai elintaso. Toki me nykyisin elämme omissa kuplissamme ja keskustelemme vain samoin kanssamme ajattelevien ihmisten kanssa, joten voimistamme ja heijastamme omia mielipiteitämme toisistamme. Ei se aina tarkoita sitä, että mielipiteellä tai ajatuksella olisi sen enempää painoarvoa kuin millaisen edustavuuden yksi kommentti somessa saa (ja sitten helposti se otetaan edustamaan koko ryhmän ajattelua).

Kuten tämäkin kommentti. Joku saattaa samaistua yhteen asiaan, mutta ajattelee kokonaisuudesta, että ihan hourunen koko kommentti ja siksi laittaa alapeukun eli käytännössä myös pitkä kommentti sisältäen useita ajatuksia niin voi aiheuttaa kyseisen alapeukkureaktion.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän