Rahastosäästäjä, onko lakkoaalto vaikuttanut suunnitelmiisi
Säästätkö esim vähemmän Suomi-rahastoihin ja enemmän Eurooppa/USA-rahastoihin?
Itselläni salkun Suomi-paino yhä 35-40%, loput maailmalla.
Kommentit (16)
Itse aloin muuttaa painotusta viime kesänä. Oli jo silloin ihan selvää, ettei tämä hallitus saa mitään myönteistä aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloin muuttaa painotusta viime kesänä. Oli jo silloin ihan selvää, ettei tämä hallitus saa mitään myönteistä aikaiseksi.
Kirjoitukseni ei ole syyte hallitukselle tai AY-liikkeelle. Velkaantumista täytyy kuitenkin hillitä tavalla tai toiselle Suomessa. Ap
Itse laitoin rahat ihan perushyödykkeisiin ja tähtään osinkoihin. En lähde näihin rahastoihin koska ne sisältävät mielestäni liian suuren systeemiriskin. Aina puhutaan että niiden hajautus antaa suojaa mutta minusta se tässä lakkoilmapiirissä vain varmistaa että kärsit niiden seurauksista siinä missä poiminnalla voit välttää osan lakkojen ja suhdanteiden aiheuttamista ongelmista.
En ole tähän astikaan säästänyt Suomi-rahastoihin, vaan Pohjois-Amerikan ja euroalueen osakeindeksirahastoihin. Suomeen sijoitan suoraan osakkeisiin. Se ei ehkä ole sijoitusten kannalta sen tuottavampaa kuin rahastoon sijoittaminen, mutta paljon mielenkiintoisempaa.
Olen sijoittanut nyt 17 vuotta 80% ulkomaille ja 20% Suomeen. Ulkomaista 40% USA, 20% Eurooppa ja 20% kehittyvät markkinat. Ei vaikutusta tällä.
Minulla on ollut jo vuosikymmenen Nordean MSCI-indeksiin sidottua rahastoa. Miksi ihmeessä joku sijoittaa 30-40% ylipainolla Suomen markkinoille, joiden koko maailman mittakaavassa ei ole edes 1%?
Pienennä suomipainoa. Jenkeissä kannattaa olla usealla eri rahastolla missä pienet kulut.
Vierailija kirjoitti:
En ole tähän astikaan säästänyt Suomi-rahastoihin, vaan Pohjois-Amerikan ja euroalueen osakeindeksirahastoihin. Suomeen sijoitan suoraan osakkeisiin. Se ei ehkä ole sijoitusten kannalta sen tuottavampaa kuin rahastoon sijoittaminen, mutta paljon mielenkiintoisempaa.
Näin tein itsekin ennen, mutta tuotto ei pärjännyt indeksille. Siksi nykyään myös Suomi-sijoitukset on OMXH25 ETF:ssä ja loput muissa Suomen ulkopuolelle sijoittuvissa ETF:ssä.ap
Suomessa kannattaa sijoittaa suoriin osakkeisiin ja etsiä sellaisia missä nousuvaraa. Kempower meni parissa vuodessa 10€->50€. Nyt toki valunut 20€ mutta nousuvaraa on pitemmällä tähtäimellä.
On ihan mielenkiintoista seurata vaikuttaako lakkojen aiheuttamat tappiot oikeasti mitään pörssikursseihin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kannattaa sijoittaa suoriin osakkeisiin ja etsiä sellaisia missä nousuvaraa. Kempower meni parissa vuodessa 10€->50€. Nyt toki valunut 20€ mutta nousuvaraa on pitemmällä tähtäimellä.
Monella pienemmällä suomalaiselle pörssiyhtiöillä Suomi on päämarkkina. En sijoita yhtiöihin, jotka ovat liian riippuvaisia tästä vanhenevasta ja lakkoherkästä maasta. Osa riskienhallintaani.
Minulla on pieni vanha sijoitus Suomi-rahastossa, mutta sijoitan enää globaaliin ETF-rahastoon. Riskin hajauttamista, kun palkkatulot tulevat kokonaan Suomesta.
Mietin sellaista strategiaa, että laittaisin saman summan Nasdaqin 7 suurimpaan yritykseen. Niistä puhdistettuna Nasdaq olisi tehnyt nollatuloksen viime vuonna. Vaikka nuokin heittelevät, niin kuplan puhkeamisesta ei minusta ole mitään merkkejä näkyvissä.
Nasdaq 100 10 vuotta: Arvonmuutos aikavälillä: +396,22 %
OMX Helsinki 25 10 vuotta: Arvonmuutos aikavälillä: +53,64 %
En laita Suomeen pennin jeniä.