Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausdiabetes=isokokoinen vauva?

17.01.2007 |

Odotan toista lastamme (rv 28), ja viikko sitten sain sitten raskausajan diabetes-diagnoosin. Yksi arvo oli koholla sokerirasituskokeessa. Tästä eteenpäin siis ruokavaliolla pitäisi pitää verensokerit balanssissa.

Kysyisinkin nyt, jos täältä löytyisi kohtalotovereita, vaikuttiko raskausdiabetes vauvanne kokoon? Vai syntyikö " normaalipainoinen" vauva kaikesta huolimatta?

Tänään neuvolalääkäri arvioi vauvan koon normaaliksi, joskin ehkä isommaksi kuin mitä esikoinen oli tässä vaiheessa.

Toki aion nyt syödä terveellisesti, mutta silti vähän huolettaa tuleeko tästä joku jättivauva...

Kertokaahan kokemuksianne!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla on molemmissa raskauksissa ollut paastoarvo koholla ja dieetille olen joutunut. En tiedä, onko se vaikuttanut, mutta molemmat lapset ovat olleet normaalipainoisia syntyessään: esikoinen 3635 g ja toinen 3385 g.

Vierailija
2/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yksi arvo koholla pikkuisen ja sain ohjeet ruokavaliolle, joita noudatinkin melko hyvin. Vauva syntyi täysiaikaisena ja painoi 3110g, joten ei ollut iso :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on molemmissa raskauksissa ollut diabetes. esikoinen synt. vuonna 2000 10 pv yli oli 4150g ja 51,5 cm. Poika syntyi sektiolla väärän tarjonnan vuoksi kun ensin olin ollut käynnistystipassa 12 tuntia ja 9 cm auki.....Toisen odotuksen aikana 2006 kävi lääkärillä kämmi..... ei lähettänyt mua sokerirasituksen tulosten jälkeen äitiyspolille sokerin vuoksi vaikka arvo oli kohollaan sanoi vaan että muista seurata hiilihydraattien määrää mitä syöt. rv 36 menin edellisen sektion vuoksi synnytystapa-arvioon ja lääkäri otti sisälle vuorokaudeksi sokeriseurantaan. Onneksi en joutunut insuliinille vaan perätilan vuoksi suunniteltu sektio. Poika syntyi rv 38 ja oli 4530g ja 53 cm pitkä. Sivusin vähän asian vierestä mutta mulla oli sokerilla taipumus isoon vauvaan koska dietit ei oikein pitänyt eli oma moka! Tsemppiä sulle odotukseen ja koeta pitää diettiä.

Vierailija
4/21 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti rv 28 diagnoosin jälkeen olin tiukasti oikealla ruokavaliolla ja silti arvot koko ajan hieman koholla, mutta kuitenkin niin vähän etten joutunut insuliinille. Vauvan kokoa ultrattiin useasti ja arvioitiin, että hienosti pysyy hyvän kokoisena, mutta sitten viimeisillä viikoilla ultrassa huomattiin, että koko on hieman lähtenyt yli käyrien. Arvioitiin kuitenkin että lapsi mahtuu syntymään hyvin.

Odotus meni viikolle 41 kunnes synnytys käynnistyi. Erittäin pitkän synnytyksen 1,5 vrk jälkeen jouduimme kiireelliseen sektioon koska poika ei mahtunut tulemaan. Pojan paino olikin 4600 g ja pituus - painoarvio oli noin 4 200 g.

Poika joutui teholle sokeriseurantaan ym. seurantaan neljäksi vuorokaudeksi. Tehon lääkäri sanoi kotiuttaessa, että olette onnekkaita, että tässä kävi näin hyvin. Olisi kuulemma voinut käydä todella huonosti.

Nyt olemme yrittämässä toista lasta ja olen tiputanut painoani 15 kg verrattuna edelliseen aloituspainoon, koska minulla oma painoni varmasti vaikutti asiaan. Oma mielipiteeni on, että raskausajan diabeteksestä ei puhuta tarpeeksi ja varsinkaan siitä mitä kaikkia riskejä se lisää. Kun oma vauvan hyvinvoinnista on kyse niin ainakin minä olisin halunnut saada enemmän todellista tietoa vaaroista. Ja tietysti sekin on pysäyttänyt, että olen myös riskialtis aikuisiän diabetekselle.

Onnea ja terveyttä raskauteesi!

MonaKatariina ja täydellinen (nykyään myös pitkä ja hoikka) 10 kk jässikkä

Vierailija
5/21 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli molemmissa raskauksissa oli paastoarvo koholla ja dieetille siis.. Esikoinen syntyi rv 39+2 käynnistyksellä raskausmyrkytyksen takia, 3000g ja 49cm, eli ei todellakaan mikään iso.. Kuopus syntyi rv 38+5 (ihan omia aikojaan) painoa 4315g ja pituutta 52cm.. Mutta vaikka äippäpolilla juostiin monta kertaa ja sokeriseuranta oli päällä rv 38 asti, niin poitsu pääsi kasvamaan kohtalaisen suureksi, vaikkei sokeriarvoissa ollut heittoja ... Mutta nyt esikoinen on siro terve pikkuneiti ja kuopus 0-käyrällä kasvava reipas pikkumies.

Vierailija
6/21 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA koko ajan varoiteltiin suuresta vauvasta.

Mulla oli kaksi arvoista koholla 2h rasituksessa ja vuorokausikäyrällä 1. Ruokavalio hoidolla mentiin. Ja ultrattiin usein, ja aina vain vauva tuntui kasvavan liikaa.

rv39+5 syntyi sit poika ja painoa oli 3460g, että ei tuo mikään iso ollut =)

Ja olisiko ollut pienempi ellen olisi ollut tuolla ruokavaliolla.?

Vierailija
7/21 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tulee ensi kuussa täyttämään vuoden.

Todettiin kans noin rv 24 kun paino nousi huimasti. Rasituskokeissa arvot koholla. Äitiyspolillla sain dietti ohjeet. En kuitenkaan saanut pidettyä pelkällä ruokavaliolla sokeriarvoja normaaleina. Mulla oli siis kotona mittausvälineet. Ja polin lääkäri oli sitä mieltä että aloitetaan insuliini viikolla 31. Se on kuulemma erittäin suositeltavaa alottaa insuliini jos sokerit on vaikea saada pysymään kurissa. Näin vältytään paremmin liian isoilta vauvoilta ja mahdolliselta sokeritipalta synnytyksen jälkeen. otin siis ihan mielelläni insuliinin vastaa. Pistäminen ei satu kun neulat nykyään ohuita ja kynillä helppo pistää. Rv 37+2 syntyi poikamme 3250 g ja 49 cm eli ei iso. lääkäri arvioi että jos olisi mennyt täysiaikaseksi niin olisi ollut n 3800 g eli ei sekään iso, mutta jos vertaa vanhempiin lapsiimme 3110 g ja 3220 g 39+ viikoilla niin heihin nähden olis tullut isompi. Suosittelen siis lämpimästi insuliinia jos on vaikeaa saada sokerit kohdalleen ilman sitä. Muutkin tuntemani jotka ovat insuliinin ottaneet raskauden aikana käyttöön ovat saaneet alle 4 kg vauvoja kun taas ne jotka eivät ole ottaneet vaan sinnitelleet ilman ovat saaneet yli 4 kg. Kaverini ei huolinu insuliinia kun sokerit jotenkuten pysyivät balanssissa ja saivat 4700 g lapsen..leikkauksella..

Vierailija
8/21 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan 1.tyypin diabetestä ja meille syntyi rv 35+5 tyttö 3355kg ja 50cm.. Käynnistettiin synnytys turhan aikaseen kun painoarvio oli viikkoa ennen jo 3,5kg. Omat sokerini oli suht hyvät odotusaikana vaikka diabeetikon veri on aina " makeampaa" ja vauva kasvaa nopeasti.

Teille, jotka olette alottaneet insuliinihoidon, kannattaa varoa painonnousua! Kun verensokeri on alhaammalla syötte enemmän ja äidin painonnousukin kasvattaa sikiötä. Jos vaan onnistuu, kaikilla ei tietysti onnistu, kokeilkaa diettejä, ennen insuliinin alottamista. MUTTA, jotta vauva syntyisi hyvillä sokereilla ja ilman vaikeuksia jälkeenpäin niin jaksakaa huolehtia syömisistänne!! Ja jos insuliini helpottaa, niin pistämistä ei kannata pelätä!!

Vierailija
9/21 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa raskaudessa mulla oli sokerirasituksessa kaikki arvot pielessä. Ei kuitenkaan tullut isoa vauvaa (3550 g ja 52 cm). Pidin sokeriarvot kurissa diettillä, ei lääkitystä.

Eräs erittäin kokenut gynekologi (siis niin harmaa hapsinen, et ihan ihmettelin, miten voi olla vielä töissä) sanoi silloin mulle, että on erittäin harvinaista, että raskausajan diabetes vaikuttaa vauvaan. Enemmänkin hän käski murehtia omaa riskiä sairastua oikeaan diabetekseen joskus myöhemmin. Omat elämäntavat siis kannattaa laittaa kuntoon raskauden jälkeen.

t: Lempi

Vierailija
10/21 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kovinhan on tapauskohtaista miten suureksi vauva lopulta kasvaa..mutta ei siis ole mahdotonta että pysyy normaalin rajoissa ihan tällä ruokavaliohoidollakaan.

No, pitää tässä nyt edelleen loppuun asti tsempata, ettei tule syötyä epäterveellisesti.

Mulla on nyt termit vielä vähän hakusessa, mutta eikös tuo paastoarvo oteta 12h syömättä olemisen jälkeen, siis se on se ensimmäinen verikoe ennenkuin juo sokeriliemen? Ymmärsin näin, että kerran kuussa mun pitää käydä otattamassa se ja jos arvo on alle 5 niin ok? Eli ilmeisesti joku seuraavista arvoista (sokeriliemen juomisen jälkeen) heitti mulla (5,4), kun muistan selkeästi että hoitaja otti ekan kokeen, ja sai samantien ekan lukeman 4,6 ja sanoi sen olevan ihan hyvä.

Siis vääntäkää rautalangasta ;) Jos tuo lukema oli nyt hyvä, ja sama verikoe otetaan nyt kerran kuussa (eli en siis käy sokerirasituskokeessa, vaan olen vain 12h syömättä ja otetaan paastoarvo) , ja hyvä jos arvo on alle 5, niin mistä tiedetään että ruokavaliohoito riittää..? Sitten vastako jos paastoarvo yli 5 joku kerta, niin tutkitaan enemmän?

Neuvolalääkärillä ei ollut viimeksi edes tietoa raskausdiabeteksestäni,enkä muistanut kaikkea kysellä, joten pitänee kysellä lisää sitten ensi neuvolakäynnillä..

Vierailija
11/21 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeitten suositus arvot vaihtelevat paikkakunnittain. Olen sen täältä lukiessani todennut. Ja raskausdiabeteksessä pyritään vielä alhaisempiin lukemiin kuin ei raskaana ollessa. Esim ilman rakautta paastoarvo voi hyvinkin olla 5,5 ja silti normaali. Aterian jälkeen mitattuna mulla raskausaikana sai olla korkeintaan 7,6 vs eli 2 tuntia aterian nauttimisen jälkeen. Normaalissa tilassa se saa olla jopa 8. Suositut raskausaikana kuitenkin on että 2 tuntia ruuan jälkeen arvot saisi olla ihanteellisessa tapauksessa siinä 7 paikkeilla. Mulla meni aina johonkin 7,8 eli ei hirveesti yli suositusarvojen mutta kuitenkin ja tayssissa tarjotaan kuulemma tosi herkästi insuliinia.

Voithan pyytää tosiaan ohjeita neuvolasta ja kysellä mittausvälineitä kotiin joka neuvolasta tai paikkakuntasi diabeteshoitajalta jos teillä sellainen on. Näin ollen sinun ei tarvisi verikokeissa niin usein hypätä.

Vierailija
12/21 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun luin tarkemmin tekstisi. Eli mulla oli aina paastoarvot suht hyvät mutta sokerit nousivat liikaa syömisten jälkeen, vaikka omasta mielestäni söin ohjeiden mukaisesti terveellisesti vähän kerrallaan kuitupitoista ruokaa ja vältin hiilihydraatteja jne. Olin aina nälässä ja silti sokerit korkeita aterian jälkeen. Siksi olisi minusta hyvä mitata myös ruuan jälkeinen arvo. Sokerasituskokeessahan otetaan eka näyte juuri ennen sokerirasitusketta ja sitten juodaan litku ja otetaan tunnin päästä verikoe ja vielä 2 tunnin päästä litkun juomisesta.

Vierailija
13/21 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin raskausdiabetes vasta rv 36. Yksi arvo oli rasituksessa koholla. Vauva syntyi käynnistyksellä rv 42+1. Painoa oli 4400g ja pituutta 54,5 cm. Loppuraskauden olin ruokavaliolla, mutta siitä ei ilmeisesti kerennyt olla apua kovin paljon, kun poika oli kasvanut jo melkoisesti ennen rv 36.

Nykyään poitsu on 10kk ja painoa on n.8700g ja pituutta 76 cm. Taisi vauva kasvaa mahassa paremmin kuin nykyään.. :O

Vierailija
14/21 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mulla tehtiin sokerirasitus vasta viikolla 35 muistaakseni, paastoarvo oli koholla. Noudatin diabetesruokavaliota aika tunnollisesti, poika syntyi rv 40+2 ja painoi 3945g, mikä oli vanhempien koon huomioon ottaen ihan odotettavissa oleva paino ja hoikka poika pituuteensa nähden.

Kyllä se ruokavalio hyvin noudatettuna käsittääkseni yleensä tepsii, pääasiahan on se, että verensokeri pysyisi tasaisena eikä heittelisi kovin paljon. Ole iloinen, ettet joudu insuliinille! :D

Vierailija
15/21 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi raskautta, molemmissa paastoarvo juuri ja juuri liian korkea -> raskausdiabetesdiagnoosi ja ruokavalio. Vauvat täysiaikaisia, 3,3 ja 3,5 kg. Nuorimmaisesta sain muutama viikko ennen synnytystä painoarvion että nelikiloinen sieltä tulee. ;)

Vierailija
16/21 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Mulla kävi niin että mun esikoistyttö oli syntyessään 4568g ja 53cm. Diabetesta ei todettu koska ei ollut mitään syytä mennä sokerirasitukseen. Jälkikäteen on sanottu että mulla oli varmaan jo silloin raskausdiabetes. Toista lasta odottaessani jouduin esikoisen ison koon takia sokerirasitukseen ja kaikki arvot oli tosi koholla. Sen jälkeen jouduin myös sairaalaan vuorokausikäyrään ja sielläkin arvot koholla. Olin sairaalassa 2vrk koska määrättiin insuliinit. Insuliinia sitten pistin loppuraskauden ajan ja noudatin tunnollisesti dieettiä. Äitipolilla kävin usein synnytykseen asti. Seurasivat tarkasti kasvaako vauva liian isoksi. Ilmeisesti insuliini ja ruokavalio auttoi koska poika oli syntyessään vain 3735g ja 50cm. (synnytys käynnistettiin diabeteksen takia ja poika syntyi rv39+1)

Vierailija
17/21 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievällä raskausdiabeteksellä siis tarkoitetaan r.diabetestä, joka hoidetaan pelkällä ruokavaliolla.

Vierailija
18/21 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huojentavaa kuulla ettei välttämättä megabeibiä synny ;) Esikoinen painoi 3520g, joten ei ollenkaan liian iso, saa nyt sitten nähdä miten käy.

Kysynpä vielä kun täällä tuntuu olevan asiantuntijoita :) Asia kun on uusi..

Minua nyt vähän ihmetyttää yksi asia.. Sokerirasituskokeessa kun ensin ollaan syömättä sen 12h , ja sitten otetaan ensimmäinen verikoe (=paastoarvo?) ennen sokeriliemen juomista. Siinä vaiheessa hoitaja otti heti jonkun " pika-arvon" (tai ainakin sai lukeman heti jostain koneesta..), ja muistelisin melko varmasti hänen sanoneen arvoksi 4,6 ja varmuudella että " arvo on ihan hyvä" . Analysoidaanko tuota ekaa verikoetta vielä tarkemmin, siis voiko tuo eka arvo vielä heittää tuosta niin että se muuttuu..??

Neuvolan terv. hoitaja kun sanoi että yksi arvo oli koholla; 5,4. Jos olen oikein ymmärtänyt, sen pitäisi koskea tuota ensimmäistä arvoa nimenomaan, koska 1h ja 2h raja-arvot ovat paljon korkeammat.

Pitää nyt seuraavalla kerralla terkemmin kysyä mitkä ne mun arvot nyt oikein olikaan. Onko mun koe sekoitettu toisen ihmisen kokeeseen.....? ;) Taitaa olla toiveajattelua, mutta vähän häiritsee kun hoitaja noin sanoi ekan verikokeen jälkeen..

No, jatkampa tietenkin terveellisellä ruokavaliolla.. Ja viisaammat, kertokaahan mielipiteenne.

Vierailija
19/21 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meillä päin otetaan paastoarvosta pikanäyte, joka voi näyttää alhaisempia lukuja kuin tarkempaan analyysiin menevä näyte. Minulle kävi samalla lailla kuin sinulle käydessäni sokerirasituksessa, pika-arvo näytti hyvää tulosta. Tarkempi tutkimus sitten paljasti kohonneen paastoarvon ja hoitona oli juuri mainitsemasi kerran kuukaudessa paastoarvomittauksessa käynti ja ruokavaliohoito.

Ei siitä painosta kannata niin huolestua, kuulemma puoli kiloa vauvan painoa ei tunnu synnytyksessä juurikaan. Pään ympärys on ratkaisevampi. Itsellä syntyi reilut 4 kiloinen poika pari viikkoa sitten ja ei se puoli kiloa enemmän kuin esikoiselta tuntunut missään.

Onnellista odotusaikaa!

Taneli

Vierailija
20/21 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin arvelinkin, että ekaa koetta on vielä sitten tutkailtu enemmän, ja sen takia arvo oli suurempi.

Eipä tässä sitten auta kuin jatkaa salaatin mussutusta ;)

Ja Taneli, oikein paljon onnea vauvan johdosta :)