Paljonko teillä laski asumistuki?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on näissä Orpon touhuissa? Minulla loppuu asumistuki omaan yksiööni 1.1. 2025. Soitin Kelaan ja kysyin, olenko oikeutettu toimeentulotukeen, jos olen silloin työtön. Virkailija laski, että saan 70€ enemmä toimeentulotukea, kuin nyt asumistukea. Mikä järki, mikä säästö? Olen 61v.
Otetaan nyt vaikka tämä kommentti ja kommentoidaan sen verran että tuo johtunee siitä että et hae jostain syystä toimeentulotukea nyt vaikka sitä saisitkin tuon 70e mikä se erotus on. Netistä löytyy laskureita millä voit todeta asian.
Laskee sen verran, että pakko - ensimmäistä kertaa elämässä - lähteä sossun luukulle. Siellä taitaa tosin olla pian ruuhkaa. En tajua, miten tämä hyödyttää ketään. Jos töitä ei ole, niitä ei ole. Ja "aina voi mennä siivoojaksi" -tyypit eivät tajua, että sinnekin otetaan tietynlaisia ihmisiä, korkeakoulutetuille vaan nauretaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut asumistukea.
Ymmärsitkö aloituksen? Et.
Kyllä se tulee teillä laskemaan. Maahanmu.uton kustannukset ovat niin korkeat, ettei teidän tukiinne riitä enää niin paljoa rahaa. Mutta autuas antaa vähästäänkin, eikö?
Ei saada ollenkaan tarkistuksen jälkeen ja vielä takaisinmaksua, kun itse viivästyttivät päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki kokonaan pois. Itse en ole koskaan saanut senttiäkään kun olen käynyt töissä ja hoitanut omat laskuni ihan omasta pussistani. Maksanut opintolainani viimeistä senttiä myöten takaisin, ostanut asunnon ja kasvattanut kolme lasta yhdessä mieheni kanssa. En ole koskaan saanut penniäkään tukea mistään, en perintöä enkä muutakaan.
Jos se onnistui minulta, se onnistuu muiltakin. Ihan älytöntä elättää terveitä, aikuisia ihmisiä kaiken maailman tuilla. Ne kuuluvat ihnisille, jotka heikon terveyden tilansa takia eivät kykene tekemään töitä, ei laiskoille eläteille, jotka haluavat asua hulppeasti maksamatta siitä mitään.
Sinäpä olet mainio ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tulee teillä laskemaan. Maahanmu.uton kustannukset ovat niin korkeat, ettei teidän tukiinne riitä enää niin paljoa rahaa. Mutta autuas antaa vähästäänkin, eikö?
Tottakai antaa, 70e lähtee.
Ensi tarkistuksen yhteydessä tulee varmaan laskee mutten tiedä kuinka paljon? Eli ensi vuoden puolella.
Toimeentulotuen hakeminen on helvetin paljon hankalampaa, kuin asumistuen. Liitteitä pitää toimittaa järkyttävät määrät, virkailijat saavat levittää kaikki hakijan yksityisasiat pöydälle tarkateltavaksi, eikä kysymyksiin vastaamisesta voi kieltäytyä. Prosessi on sanalla sanoen nöyryyttävä.
Tuen myöntäminen on myös helpompi evätä kokonaan, koska kokonaisuus on monimutkaisempi ja perusteita kieltävälle päätökselle on käytössä laajempi skaala kuin asumistuessa. Joka kerta kun yksikin lisäliite puuttuu, käsittelyaika venyy viikon lisää.
Toimeentulotuen hakijoihin kohdistetaan surutta väsytystaktiikkaa, joka ajaa väsyneimmät, kipeimmät ja huonosti tietokoneita käyttävät pois luukulta.
Säästöjä syntyy varmasti, sekä kielteisten päätösten että "luonnollisen" poistuman kautta.
Ei laske yhtään kun ennenkään ole saanut. Tyhjästä on paha nyhjästä.
Ennen sain 150 e, nyt putosi nollaan. Vuokra 450 e. Olen osa-aikatyöläinen, työtunteja hyvin vähän. Työttömyystuki putosi myös 150 e.
300 euroa.. Olen osa-aikatöissä. Ennen saim 350 nyt 50 euroa... älytöntä.
Buahahaha työttömien kyyneleet saa minut voimaantuneeksi.
Minä olen noin 150 000 euroa vuodessa tienaava yrittäjä. Asumistukeni tulee tippumaan 350 eurosta noin 140 euroon. Siirryn halvempaan vuokra-asuntoon tämän vuoksi.
Saan asumistukea, koska se lasketaan maksamistani YEL-maksuista.
Mulla lokakuussa loppuu ansiosidonnainen ja alan saada kelan päivärahaa, saa nähdä miten asumistuki muuttuu kun tulot pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki? Mitä se on?
Kysy kelasta.
Opiskelen, asun omistuskämpässä ja tukija saan asumiseen 252e ja opintotukee 239e. Lisäksi oon osa-aikanen työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä, ei tukia. Senkin loiset!!!
Miksi oallistut keskusteluun joka ei sua koske. Oletko parempi ihminen kun työn hakijat.?
Ei peritä, kun kysymys ei ole oman ilmoitusvelvollisuuden rikkomisesta.