Nina Mikkonen iloitsee kun pesä tyhjenee
Siitä olen hänen kanssaan samaa mieltä, että ei ole surullinen asia että lapset muuttavat pikkuhiljaa omilleen, mutta se on surullista, että äiti on melkein 60-vuotias ennen kuin se tapahtuu.
Näinhän toki käy jos lapset saadaan vasta nelikymppisenä, mutta minä itse olin nelikymppinen kun lapsi lensi pesästä, ja tuntui ihan kivalta saada ns. omaakin elämää, kun ei ollut vielä melkein eläkeikäinen.
Kommentit (3)
Etkö Ap näe, että muutkin elämänvalinnat kuin omasi voivat olla onnistuneita?
Itsestään huolta pitäneellä kuuskymppisellä on hyvinkin parikymmentä vuotta aikaa humputella menemään ennenkuin pitää jo vähän hidastaa tahtia.
Sitä paitsi monella vanhemmalla iällä lapsia saaneilla on sellaisia nuoruuden elämänkokemuksia, joita on mahdotonta hankkia nelikymppisenä. On oltu opiskelijavaihdossa maailmalla ja eletty täyttä nuoruutta huolettomuuksineen ja bilettämisineen. Tässä en nyt puhu Ninasta.
Tämän palstan opetuskia ja havaintoja. - Lapsen ei voi yleisesti saada kuin jonkun mielestä aina väärään aikana ja hetkenä. Siksi itse toivon ja haluan, että itse kukin, joka saa mahdollisuuden siinen, että voisi saada lapsen saa itse päättää ja valita onko valmis saamaan lapsen tai lapsia vain ei. - Elämä on siinäkin mielessä ennalta arvaamaton, että täysin itsestä riippumattomasta syystä laps(iI)én saaminen ei onnistu ja tapahdu vaikka itse olisi halunnut laps(i)en saamista niin kauan kuin muistaa. Mutta yhtälailla jollekin halu saada lapsi() voi tulla vasta paljon myöhemmin. - Toisaalta ei kakkkien edes tarvitrse ikinä haluta ja tahtoa saada, millään tavoin ainoatakaan lasta, eikä tuo halu varmasti synny sillä, että lapsettomalta tivataan ja painostetaan kysymällä, että milloinkas aattelit haluta saada lapsia.
Uskovainen mies
Voisin täyttää Ninan pesää valtikallani. Nam ne pulleat reidet avaa tien pyhimpään.