Onko teillä tuttuja, jotka sanovat "tulkaa joskus käymään" tms, mutta
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ns paskapuhetta. On hienoa sanoa se etenkin ihmisille, joiden naamasta näkee heti mitä ns kutsusta ajattelevat eli paljastavat itsensä. Viljelen erityisesti sellaisille ihmisille, joita en halua kylään.
Siihen on myös hieno vastata, että katsotaanpa kalenterista vaikka heti sopiva ajankohta. Näkee myös naamasta.
Tämä.
Mulla oli tuttava, joka pyysi kahville useinkin. Kävin siellä ja rupateltiin, pyysin luokseni kahville. Koskaan ei tullut. Hämmentävää. En sitten tiedä mistä tuollainen johtuu. Kuitenkin olisi jatkossakin halunnut minut hänen luokseen kahville, mutta jotenkin se kaikki vain jäi, kun hän ei ikinä vastavuoroisesti tullut luokseni.
On. Tosin sellaistenkin kanssa saattaa vielä se "joskus" tulla. Kyllä tuon lisäksi pitää myös sopia se tarkempi ajankohta sitten lähempänä.
"Ollaan siellä teillä päin liikenteessä. Sopiiko tulla käymään?"
"Ollaan itsekin reissussa silloin. Että katsotaan joskus toiste."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Itsekin sanon että pitääpä tulla joskus käymään, mutta ei ole tarkoituskaan mennä. Se on vain small talkia.
Suomalaisten olisi hyvä oppia, ettei kaikkea oteta kirjaimellisesti
Jos minulle sanotaan, että olisi kiva mennä käymään kahville, niin kyllä oletan, että näin olisi oikeasti kiva tehdä. Huonoa small talkia.
Small Talk on juuri sitä että vain "jutustellaan", mutta ei oikeasti sitouduta mihinkään asiaan mitä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä samaa puhetta kun näet sattumalta jonkun tutun ohimennen ja sanotte että "kiva nähdä, täytyy mennä käydään joskus yhdessä kahvilla". Molemmat tietävät että ette ole menossa, sitä päivää ei tule.
Niin... Minusta tuo on jotenkin typerää käytöstä... Itse en ole koskaan sanonut tuollaista. En koskaan ehdota mitään mitä en oikeasti tarkoita. Jos joku sanoo, että täytyy mennä joskus kahville, niin aika helposti vastaan, että katsotaanpas vaikka heti kalenterista milloin sopisi. Kyllä sen sitten näkee onko toinen tosissaan vai ei.
Sama. En ymmärrä tuollaisia ihmisiä. Miksi pitää puhua jostain kahville menosta jos ei oikeasti tarkoita sitä? Miksei voi vain sanoa tyyliin: "olipa kiva nähdä, toivottavasti törmäillään taas" tms. Jolloin ei kukaan jää odottamaan mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Itsekin sanon että pitääpä tulla joskus käymään, mutta ei ole tarkoituskaan mennä. Se on vain small talkia.
Suomalaisten? Suomalaiset voisivat oppia myös käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulle sanotaan, että olisi kiva mennä käymään kahville, niin kyllä oletan, että näin olisi oikeasti kiva tehdä. Huonoa small talkia.
Small Talk on juuri sitä että vain "jutustellaan", mutta ei oikeasti sitouduta mihinkään asiaan mitä sanotaan.
Ei small talkiin kuulu mitään kyläilykutsuja.
Yhden sukulaisen kohdalla luulin että näin oli, koska ymmärsin että ovat hyvin kiireisiä. Harmillista kun hoksasin jälkeenpäin kutsujen olleen aitoja. Nyt ollaan vähemmän yhteyksissä, joten hankala olisi ängetä kylään. Taannoin yritin jump-starttia, mutta eipä lähtenyt yhdeydenpito oikein käyntiin, todennäköisesti minulle lyödyn "erakkodiagnoosin" vuoksi. Uskoakseni he ovat nyt ihan oikeasti kiireisiä, joten minun hitaampi elämäntapa ei ehkä kohtaa. Small talkissa on nyansseja, joilla pystyy päättelemään onko kutsu aito vai ei. On myös huomattava, että nykymaailmassa saa hyvin nopeasti jonkin "asperger-autismi-tuomion". Näin some-aikana jopa muutamassa sekunnissa. Ellei halua olla arvioinnin tai keittiöpsykologisen diagnosoinnin kohteena, on syytä välttää kyläreissuja.
Mä en itsekään ymmärrä tuota. Vaimo on eri puolelta suomea kotoisin, ja siellä päin kuuluu normaaliin kanssakäymiseen hölöttää kaikkea tuollaista millä ei tarkoiteta mitään. Miksi ei voi sanoa pelkästään, että oli kiva nähdä ja törmäillään tms. Miksi -jos ei kerta tarkoita- pitää sanoa kyläilystä jotain? Kyllä mäkin sanon monesti että tulkaa käymään yms. mutta silloin tarkoitan myös sitä. Ja tottahan se on, että useimmiten se jää puheen asteelle, mutta en mä sitä silti ihan lämpimikseni puhu.
Viimeksi kun pitkästä aikaa näin hyvän ystäväni ja oli puhetta, että pitäisi kyläillä, niin sanoin, että katsotaanpa heti kalenteria kun jää muuten vain puheen asteelle. Ja niin me katsottiin. Mutta me molemmat toki tiedettiin, että se ei ollut pelkkää small talkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi? Onko sinulla useinkin tapana ehdotella ihmisille kahvi- ja kyläilykutsuja, vaikka et sitä tarkoita? Hikoaako kämmenesi, jos vastapuoli kaivaa puhelimensa esiin ja vastaakin, että katsotaanpa heti sopiva ajankohta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Kun muutin uudelle paikkakunnalle en aluksi tajunnut että täällä se ei tarkoita mitään. Oletin että voi mennä käymään milloin vain, kuten entisellä asuinpaikkakunnallani. Hyvin pian opin että täällä ei kyläillä kun vasta virallisella kutsulla (aika ja paikka tiukasti sovittu).
No hyvä ihme miten rajatonta ampaista jonkun luo ilman kutsua!
Olet varmaankin muuttanut kaukaa karjalasta, itäisen rajamme läheisyydestä tänne avarille maille, meren ääreen länsi-suomeen?
Siihen on myös hieno vastata, että katsotaanpa kalenterista vaikka heti sopiva ajankohta. Näkee myös naamasta.