Mikä syynä ADHDn yleistymiseen??
Kommentit (36)
Struktuuri puuttuu, itseohjautuvuus ja itseluottamus myös.
Osalla liikaa lapsia tai vanhemmilla huonot levottomat käyttäytymismallit
ADHD on nykyään synonyymi levottomalle lapselle. Esim. jos 2v häslää eikä jaksa pysyä pitempiä aikoja paikallaan niin vanhemmat nimeävät sen ADHD:ksi.
Älypuhelin + laiskat vanhemmat joilla älypuhelin.
Nepsyjä on aina ollut. Ennen ei vain ollut diagnooseja, vaan heitä pidettiin vain outoina tai huonosti kasvatettuina.
Epäluonnollinen ihmisen elämä. Hengataan ventovieraiden kanssa (koulu, työ), ollaan kiinni jossain ruudussa, ruoka on lisäainepaskaa täynnä mikromuovia, ei ole yhteyttä luontoon ja henkisyyteen vaan odotetaan suorituksia.
Vierailija kirjoitti:
Nepsyjä on aina ollut. Ennen ei vain ollut diagnooseja, vaan heitä pidettiin vain outoina tai huonosti kasvatettuina.
Kurittomia lapsia ei enää ole vaan niitä pidetään nepsyinä.
Hakeuduin itse tutkimuksiin, kun parikymppisellä tyttärellä epäiltiin ADHD. En olisi itse koskaan osannut epäillä tätä tyttärelläni, saati itselläni. Kun tyttären kohdalla nousi tämä epäilys, googlettelin asiasta enemmän ja hämmästyin, millä kaikilla tavoilla tämä ilmenee. ADHD:n toiminnanohjauksen vaikeudet kuvasivat niin silmiinpistävästi omaa elämääni, että hakeuduin itsekin tutkimukseen ja sain diagnoosin 50-vuotiaana.
Tämä voi olla yksi syy siihen, miksi näitä diagnooseja tuntuu nykyisin olevan niin paljon. Moni aikuinen saattaa havahtua, kun omalla lapsella tätä epäillään ja huomaa siinä kohtaa, että itsellä on aivan samanlaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurin puute! Kun minä olin lapsi, niin väkuvalta kuului kasvatusmetodeihin eikä mitään ADHD:ta ollut. Miettikää itse korreloiko.
Kyllä noita aiemmin hakattiin ja pistettiin jälki-istuntoon ja lopulta vankilaan vaikka olis tarvinnu lääkitystä. Sen takia ei ollut aiemmin kun ei tunnettu koko sairautta. Oli vaan villejä poikia jotka eivät pystyneet keskittymään.
Minä taas olen ns. kiltti tyttö, mutta ADHD ilmenee lähinnä ylipuheliaisuutena ja miljoonan asian aloittamisena joista mitään en saa päätökseen. Jo koulussa jouduin joidenkin naispuolisten opettajien silmätikuksi vaikka sain pelkkiä kymppejä. Jo olemassaoloni ärsytti heitä. Nykyään olen naispuolisten lääkärien vihan kohteena. Olen saanut monet haukut, miten kehtaan tulla lääkärin vastaanotolle "vaatimaan asioita" ja että minua kuulemma "ei voi auttaa", vaikka lopulta olisi selvinnyt hengenvaarallinen infektio. Vastaanotan jatkuvasti ihan käsittämätöntä käytöstä ihmisiltä tekemättä mitään pahaa heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole yleistynyt, tietoisyys asiasta on vasn lisääntynyt.
Siis oikeasti joka viidennellä pojalla on ADHD, eikä kyse ole vääristä diagnooseista?
Varmasti osalla on väärä diagnoosi. Tai diagnoosin raja on tuolla alueella alhaisempi.
Tai jos lähdetään siitä ettei olisi vääriä diagnooseja, mikä sen yleistymisen tekee? Mikromuovit? Ympäristömyrkyt? Lasten laittaminen liian pieninä liian hälyisiin laitoksiin? Mitä häly ja vaihtuvat aikuiset tekevät lapsen keskushermoston kehitykselle? Lapsella ja vanhemmalla on yhteistä aikaa vuorokaudessa hyvin vähän? Jos kyseessä onkin kiintymyssuhteen ongelmat, eikä adhd? Ne näkyvät samoin, ja myös sama lääkitys tehoaa molempiin samoin.
Haluaisin luottaa että lastenpsykiatri on sulkenut pois myös psyykkiset ongelmat, turvattomuuden tunteen jne. Eikä vain kuuntele sitä, kun vanhemmat tulee "itsediagnosoidun adhd:n" kanssa vastaanotolle.
Mistä aikuinen tietää, että on ADHD? Oireet?
Aina on ollut ADHD- ja autismikirjon ihmisiä. Ennen niille ei vain ole ollut diagnooseja.
Veikkaanpa, että aika monella julkkiksella/tunnetulla menestyjällä on joko ADHD- tai autismikirjon piirteitä. Niitä ei vain ole ollut välttämättä tarpeen diagnosoida, koska he ovat osanneet kääntää piirteet vahvuuksikseen ja voimavaroikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurin puute! Kun minä olin lapsi, niin väkuvalta kuului kasvatusmetodeihin eikä mitään ADHD:ta ollut. Miettikää itse korreloiko.
Kyllä noita aiemmin hakattiin ja pistettiin jälki-istuntoon ja lopulta vankilaan vaikka olis tarvinnu lääkitystä. Sen takia ei ollut aiemmin kun ei tunnettu koko sairautta. Oli vaan villejä poikia jotka eivät pystyneet keskittymään.
Minä taas olen ns. kiltti tyttö, mutta ADHD ilmenee lähinnä ylipuheliaisuutena ja miljoonan asian aloittamisena joista mitään en saa päätökseen. Jo koulussa jouduin joidenkin naispuolisten opettajien silmätikuksi vaikka sain pelkkiä kymppejä. Jo olemassaoloni ärsytti heitä. Nykyään olen naispuolisten lääkärien vihan kohteena. Olen saanut monet haukut, miten kehtaan tulla lääkärin vastaanotolle "vaatimaan asioita" ja että minua kuulemma "e
Ikävä homma. Voin samaistua tuohon että "kaikki vihaa" mutta muuten pojilla ja tytöillä on vissii aika erilainen adhd oireilu. Oon nyt nelikymppinen rauhottunu mies mutta koulussa hyvin villi ja keskittymiskyvytön. Yritin joskus lukea koulukirjaa mutta ei siitä mitään tullu. Kaikki läksyt aina tekemättä, asiat unohtui, opettajat huusi jatkuvasti ja olin aina jälki-istunnossa vaikken mielestäni tehnyt mitään pahaa. Mopolla ja autolla piti vaan päästä ajaa täysillä ja päihteidenkäyttö järjetöntä. Töistä ei tullut mitään eikä ihmissuhteista. Lakia tuli rikottua ja muuta impulsiivista itsetuhoista sekoilua. Vankilassa taisi puolet äijistä olla adhd keissejä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa, että aika monella julkkiksella/tunnetulla menestyjällä on joko ADHD- tai autismikirjon piirteitä. Niitä ei vain ole ollut välttämättä tarpeen diagnosoida, koska he ovat osanneet kääntää piirteet vahvuuksikseen ja voimavaroikseen.
Mitä vahvuuksia ADHD:ssa on? En ole vielä itsestäni löytänyt ainuttakaan.
penskoja ei kasvateta nykyään. ei rajoja, ei kieltoja, ettei penska pahoita mieltään. tulokset sitten näkyvät.
Tieto lisännyt itsediagnooseja.
Mulla esim kaveri luki AD/HD määrityksiä lehdestä tajusi välittömästi et hänen elämänongelmat oli ADHD. Aiemmin ajatellut että ADHD ainoat piirteet olis huono koulumenestys ja vilkkaus. Hän dippa inssi.
Testeihin ja selkeästi yli rajojen.