Teineille ei kelpaa mikään.
Olen kolmen lapsen äiti, kaikki lapset yli 13-vuotiaita. Olen kasvanut hyvätuloisessa perheessä, mutta en ole aina saanut mitä haluan, mitä minun lapseni taas odottavat.
Minun ja mieheni nettotulot ovat n. 5500 euroa, asumme 150 neliöisessä omakotitalossa. Lapsista kaksi harrastaa taitoluistelua ja kolmas koripalloa. Taitoluistelu varsinkin maksaa maltaita, varsinkin kun kisaavat. Silti, saavat totta kai harrastaa koska rakastavat sitä.
Lapset ovat useimmiten saaneet aina kaiken mitä TARVITSEVAT. "Turhissa" jutuissa, esimerkiksi uuden puhelimen ostossa (jos vanha toimii yhä) en ole antanut periksi. Tästä johtuen lapseni rikkoi tahallaan puhelimensa (Oli saanut sen vuosi sitten, iPhone 13), koska ystävänsäkin oli saanut uuden puhelimen.
Aina pitäisi olla uusin iPhone, trendaavat vaatteet... Kavereiden vanhemmat ostaa mopoautot ja traktorimönkijät, minä en ja siksi olen paska mutsi. Olenko ollut liian lepsu? Minä olen aina arvostanut mitä olen saanut ja toivoin aina että omat lapsenikin arvostaisivat.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini töihin tienaamaan
Nykyään palkataan valmiita ammattilaisia joilla on kaikki korttikoulutukset käytyinä ja joilla on aukoton video-cv. Teini ei ole tällainen. Jopa 9 euron töistä on teinin turha haaveilla, koska ne on varattu aikuisille työttömille.
Älä viitsi, kesätyöhaku parhaimmillaan. Vai onko s-marketin hyllytys vääränlaista työtä?
Sinne hyllyttäjäksikin on satoja hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini töihin tienaamaan
Nykyään palkataan valmiita ammattilaisia joilla on kaikki korttikoulutukset käytyinä ja joilla on aukoton video-cv. Teini ei ole tällainen. Jopa 9 euron töistä on teinin turha haaveilla, koska ne on varattu aikuisille työttömille.
Älä viitsi, kesätyöhaku parhaimmillaan. Vai onko s-marketin hyllytys vääränlaista työtä?
Noihin otetaan tutustu työelämän ja tienaa -harjoittelijoita, 2 viikkoa ja 380 euroa. Hakijoita 5 ikäluokkaa.
No, Ap. Tule kertomaan miten toimit puhelimen kanssa. Ostitko uuden vai tuliko joku seuraus?
IPhone 13 maksaa 579! Tämä ei kelpaa teinille? Ostaisin 99 euron puhelimen ja menköön sillä kunnes ostaa palkkatuloilla itse uuden.
Meillä teinit säästivät ja ostivat omilla rahoillaan iPhonet käytettynä. Ei tule halua lähteä rikkomaan, koska uuteen ei itsellä ole varaa.
Okei, jos tahallaan rikkoo puhelimensa niin sitten joku halko muutamaksi kuukaudeksi käyttöön. Älä anna periksi, jos et halua kasvattaa lapsistasi itsekkäitä ihmisiä. Teini-ikäisen pitää jo erottaa syy-seuraussuhde.
Onko teillä opetettu hyviä käytöstapoja pienestä asti? Oletteko jopa liikaa antaneet lapsillenne periksi ja tarjonneet vaan sitä parasta? Onko heiltä vaadittu mitään koskaan mistään esim. kotitöihin osallistumista?
Ei kannata asua miljönääriperheen naapurissa. Lapset vertaavat aina siihen mitä muilla on.
Kaveripiirilläkin on merkitystä. Jos asutte alueella, jossa kaikilla on rahaa, niin varmaan on paljon enemmän vertailua lasten kesken siitä mitä kenelläkin on ja mitä kukakin saa. Lisäksi vanhempien asenteetkin kyllä välittyy lapsille. Keskiverto keskiluokkainen ihminen tykkää ostaa tavaraa, sisustaa ja muutenkin hankkia kaikkea trendikästä. Mä olen ite duunaritaustainen, nykyään keskiluokkaa, ja huomaan kyllä eron mun ja syntyjään keskiluokkaisten kavereideni tavassa kuluttaa ja elää.
Eli voi katsoa sekä peiliin että kaveriporukkaa. Sun lapsille tekisi hyvää oppia empaattisuutta ja tajuta, että kaikilla ei mene hyvin.
No ei toi 5500 nettotulo vielä räjäytä varakkuutta, tiedän monia parempi tulosia ja hyvin on palikat perus tasolla. Voihan vaikka rahastoihin lapsille laittaa jos jää ylimääräistä
olisin sanonut tilaat saman mallin käytettynä
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan pienituloinen perhe. Teinimme on tyytyväinen teini. Ei hän halua mitään viimeisintä iphonea, ihan samsung riittää. Vaatteissa riittää ihan tavis vaatteet.
Näin! Pienituloisuus voi olla myös suuri rikkaus, jota esim ap:n lapset eivät koskaan tule kokemaan ja jäävät vaille.
Miksi jotkut vanhemmat on näin heikkoja? Nyt olisi aika kasvaa aikuiseksi! Tosin taitaa olla myöhäistä lastesi suhteen.
Aikanaan hokemani lause oli:
"Aina voi kaikenlaista haluta, mutta kaikkea ei aina saa."
Sitä aikaa kesti muutama vuosi.
Joku tässä yhtälössä ei nyt täsmää. Eli puhutko siis lapsista, jotka sinä olet saanut kasvattaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et osta, jos on mahdollisuus? Suomessa on ihmeellinen pakko hävetä varakkuutta, mitä enemmän on rahaa, sitä vähemmän sitä saa käyttää.
Ap:n mainitsemat tulot useamman lapsen perheessä ei ole kovin varakas kuitenkaan. Vaikka ei tässä nyt varmaan pointti ollut se, että rahan säästämiseksi noita asioita ei osteta, vaan siksi että ovat turhia. Miksi pitäisi ylikuluttaa ja opettaa lapsensa siihen vain sen takia, että rahaa on?
Mää olen köyhästä perheestä eikä mitään saanut edes pyytää tai toivoa. Nyt olen 56-vuotias ja joululahjatoiveeni totetuu aina: sukkia ja suklaata, jee.
Mistähän lapsille on se ajatus tullut, että heidän pitää aina saada haluamansa? Tässä on persoonaeroja lasten välillä -!joku kokee että hänen pitää saada kaikki heti ja toinen on tyytyväinen vähempään eikä koe niin paljon painetta siitä, mitä vaikka kavereilla tai netissä näkyvillä roolimalleilla on.
Mutta jos tuon ikäisenä kaikki kolme yhtä hanakasti vaativat kaikkea mahdollista taivaan ja maan väliltä, niin kyllä se taitaa viitata vähän puutteelliseen kasvatukseenkin. Tuo puhelimen rikkominen uuden saamiseksi on suoraa manipulointia ja osoittaa myös aikamoista henkistä kypsymättömyyttä. Viisivuotiaalle voi tulla tuommoinen tyhmyys mieleen ilman että tajuaa täysin seurauksia (ei sillä että niin pienellä pitäisi olla puhelinta), mutta teiniltä tuo on jo aika härskiä käytöstä.
Teinin marmatus on ihan normaalia, mutta se ei ole että huonolla käytöksellä saa palkintoja. On hyvä opettaa lapsi että halutessaan extraa, sen eteen pitää tehdä töitä. Tottakai lapselle ostetaan ruokaa, vaatetta, puhelin, maksetaan kohtuullinen harrastus jne. mutta kalliimman ostoksen kohdalla sitten pitää neuvotella asiasta ja sopia tuleeko se esim. lahjaksi tai maksaako lapsi sen osin tai kokonaan itse. Liialla hemmottelulla ei tee muuta kuin sudenpalveluksen lapselle joka ei opi sitä ettei kaikkea saa elämässä sormia napsauttamalla. Eikä se päde vain vanhempien tekemiin hankintoihin vaan esim. koulu- ja opintomenestykseen ja myöhemmin uraan. Kaikki elämässä vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä.