Miten ratkaisisit tämän kirkon ja valtion välisen avioliitto-ongelman?
Olen itse miettinyt, että voisiko Suomessa toimia sama ratkaisu, mikä on käsittääkseni tehty joissain muissa maissa, että kaikki viralliset avioliitot solmitaan maistraatissa siviilivihkimisinä puolisoiden sukupuolesta riippumatta, ja tämä antaa kirkoille ja muille uskonnollisille yhdyskunnille vapauden päättää, keitä he suostuvat vihkimään omien oppiensa perusteella.
Tietysti varmaan tässä tulisi monen mielestä se ongelma, että siinä menisi kirkolta yms. se virallinen vihkioikeus, ja vaikka uskonnon mukainen vihkiseremonia järjestettäisiinkin, niin viimekädessä se maistraatissa allekirjoitettu siviilivihkitodistus olisi se virallinen todistus avioliitosta.
Kommentit (46)
Mä kuulun itse kirkkoon (ev.lut), ja olen sitä mieltä, että avioliitot voitaisiin solmia ihan hyvin maistraatissa. Kirkolle voisi jäädä avioliiton siunaus. On sitten kyseessä hetero- tai homopari.
Avioliittohan on lähtökohtaisesti juridinen sopimus, joten sikäli se vihkimysten siirtäminen maistraattiin tukisi tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko pysyy Raamatun mukaisessa opetuksessa ja vihkii vain heteroita.
Homot hakevat siviilivihkimisen maistraatista.
Homoutta ei voi kirkossa hyväksyä koska se on synti.
Ei pysy, koska vihkii eronneita heteroita.
Eronneiden heteroiden vihkiminen on h u o r i n tekemisen synnin siunaamista.
He voivat myös hakea siviilivihkimisen maistraatista.
Kirkko on ollut hyvin suvaitsevainen, armollinen olisi kai se uskonnollinen termi. Ramppaa siellä varkaita ja murhamiehiä ja muita julkisia tai salaisia syntisiä, mitä väliä jollain perseellä. Usko on omantunnon ja henkilökohtainen asenne, hankala sitä on virallisesti valvoa. Onko esmes ketään joka ei olisi katsonut naista miestä muusua himoiten joka on jo huorin? No niin.
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulun itse kirkkoon (ev.lut), ja olen sitä mieltä, että avioliitot voitaisiin solmia ihan hyvin maistraatissa. Kirkolle voisi jäädä avioliiton siunaus. On sitten kyseessä hetero- tai homopari.
Avioliittohan on lähtökohtaisesti juridinen sopimus, joten sikäli se vihkimysten siirtäminen maistraattiin tukisi tätä.
Aivan niin, todella yksinkertaista! Mikä siinä kuitenkin edelleen mättänee kun asia ei etene.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kiistaan on kristillinen ratkaisu:
Papit ja piispat menevät kirkkoon.
Ovet laitetaan kiinni.
Koko porukka samaan aikaan rukoilee Jumalalta itseltään vastausta kiistaan.
Ja nyt on kaksi vaihtoehtoa mitä tapahtuu:
1. Kaikki saavat saman vastauksen Jumalalta, vailla epäilyksen häivää, ja sen mukaan toimitaan, oli vastaus mikä vain.
2. Tulee erilaisia vastauksia tai ei vastausta ollenkaan, joten Jumalaa ei joko ole, tai Häntä ei kiinnosta pätkääkään, joten koko kirkko voidaan lakkauttaa turhana.
No tässä se on! Raamatussahan sanotaan ettei tarvita kuin kaksi rukoilemaan samaa asiaa niin se toteutuu varmasti. Ja jos on liuta oikein pappeja ja piispoja niin luulisi jotain tapahtuvan.
Paitsi: uskovathan ovat tunnetusti eripuraista väkeä. Löytyyköhän noista sittenkään kahta aivan samalla lailla ajattelevaa ja rukoilevaa? (Kuinkahan tarkkaa se wmahtaa olla?)
Kirkollinen katsoo ja tähtää perheyhteisöön sillä nais-miesvaateella. Homot ei voi lisääntyä vai voiko.