Mies lähtee, jään kolmen lapsen yh:ksi. Mitä pitää hakea/tehdä?
Lyhyestä virsi kaunis, olen aika solmussa.
Mieheni tai ex se nyt on, lähti työkaverin matkaan ja muuttaa toiselle paikkakunnalle. Toivoo näkevänsä lapsia joka toinen vkonloppu, elatukset yms ilmoitti hoitavansa kuten kuuluukin.
Henkinen puoli on aika loppu mutta rahallinen puoli pelottaa sitä enemmän. Nuorin lapseni on kohta 2-vuotias, tarkoituksena oli ja on palata itse tässä töihin takaisin tienaamaan.
Mitä ihmeen tukia ja asioita tässä pitäisi hakea? Voisiko joku antaa idioottivarman selostuksen? Olen suoraan sanoen ihan pihalla ja voimat on tosi loppu koittaa selvittää asioita Kelan kanssa kun pelkkä arjen pyöritys on nyt sitä että tsemppaan lasten edessä ja itken vessassa.
Eli, ollaan asuttu vuokralla neliössä, oma käteen jäävä palkkani on 1900€. Viikonloppuja ja lisiä tekemällä saan sen varmaan nostettua parhaillaan n. 2200€/kk.
Meillä ei ole asumistukea eikä mitään muitakaan kelan maksamia asioita lapsilisää lukuunottamatta.
Vuokra tässä asunnossa on noin tuhannen euron luokkaa, siihen päälle sähköt. Pärjäänkö rahallisesti jos tähän jään vai pitäisikö tässä heti laittaa hakemusta edullisempaan?
Puskurirahastoa löytyy sen verran että alkuun pärjätään (kun säästettiin omakotitaloa varten, heh heh), mutta ei sillä kauaa eikä varsinkaan loputtomiin pärjää. Ja kiva olisi kyetä pitämään se puskurirahasto yllättäviä hankintoja varten mitä tässä nyt on tulossa joka tapauksessa. Vanhimman lapsen harrastus vie rahaa ja siitä en missään nimessä tingi, eli säästökohteita kyllä löytyy mutta tietyt maksut on vaan pakko hoitaa jatkossakin.
Kiitos jos jaksoit lukea
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaat ajan lastenvalvojalle, jossa teette elatusmaksusopimuksen paljonko mies maksaa elareita/kk. Muista listata kaikki harrastukset yms. Sitten pidä huoli itsestäsi ja lapsistasi, jotta saatte arjen rullaamaan. Ignooraa mies ja sen uus, jos ne koittaa tehdä kiusaa. Hae matalalla kynnyksellä keskusteluapua eron käsittelyyn. Sitten tavoittele sun unelmia ja deittaile uusia miehiä kun koet olevasi siihen valmis.
T. Kahden lapsen yh
Tyypillinen nais kommentti, suoraan miehen rahoihin kiinni ettei itse tarvi nähdä vaivaa ei tarvi hankkia itse rahaa. Sinä nyt varmaan toivottavasti ymmärrät minkä takia miehet vihaa naisia ja siittä vihasta ei koskaan päästä eroon. Tämä johtuu puhtaasti siittä että naiset ei lopeta miesten taloudellista hyväksikäyttöä
"Yhyy, joudun maksamaan puolet omien lasteni kuluista, naisten syytä!"
Kyllä joillekin on rankkaa olla mies. Jaksuhalit
M32
Vierailija kirjoitti:
Ja jättää vielä lapset toisen hoidettavaksi. Kyllä se joka eroa haluaa, ottaa ne lapsetkin. Todella törkeää vain häipyä ja jättää kaikki vastuu toiselle.
Se tuntuisi ihan reilulta. Tai ainakin sopia, että lapset saavat olla etävanhemman luona mahdollisimman paljon, siis viikonloppujen lisäksi kaikki loma-ajat.
Vierailija kirjoitti:
Et tule millään mittarilla mitattuna pärjäämään tuon hintaisessa asunnossa.
Mainittiinko vuokran määrä jossain? Paljonko se on?
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jättää vielä lapset toisen hoidettavaksi. Kyllä se joka eroa haluaa, ottaa ne lapsetkin. Todella törkeää vain häipyä ja jättää kaikki vastuu toiselle.
Se tuntuisi ihan reilulta. Tai ainakin sopia, että lapset saavat olla etävanhemman luona mahdollisimman paljon, siis viikonloppujen lisäksi kaikki loma-ajat.
?
Minusta se menee oikein, että se joka lähtee niin ei revi lapsia mukaansa, vaan lapset saavat itse sopeutua eroon ja päättää asumisestaan. Niin meillä tehtiin. Minä lähdin avioliitosta, mutta hankin asunnon, jonne lapsetkin pystyivät halutessa muuttamaan.
Yksi lapsista muuttikin luokseni jo kolmen kuukauden kuluttua. Loput muuttivat myöhemmin. Ei isästä ollut huoltamaan heitä. Uusi nainen vain vei kaiken ajan, rahat ym.
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvojille on tosi pitkät jonot ja muistaakseni elatusmaksut ei ala pyörimään ennenkuin soppari siellä on tehty, mikä on järjetöntä! Muistaakseni elareita voi hakea takautuvasti vain kolmen kuukauden ajalta joten äiti on tässä aika tuuliajoilla, miten joku mies voi jättää perheensä kun lapset on noin pieniä? Luuseri.
Mies jätti perheensä, kun löysi uuden rakkauden. Tai siis etsi uutta rakkautta ja kas kummaa se sattui löytymään työpaikalta. Mitenkähän arki alkaa sujumaan, kun miehen 3 lasta alkaa viettää aikaa tässä uudessa lemmenpesässä? Veikkaa, että alkuinnostuksen jälkeen uusi nainen huomaa, että tulipa tehtyä iso virhe. Hormonihuuruissa viisaskin ihminen tekee järjettömiä ratkaisuja.
Miehillä on helppoa. Miettikää miten äiti joka häipyisi noin lynkattaisiin ja tuomittaisiin? Jostain syystä Suomessa edelleen ajatellaan että lapset ovat äidin vastuulla. Siitä joutuu osittain myös matala syntyvyys.
Miksi taas on pitänyt pilata kolmen lapsen elämä??
Miksi niitä kersoja pitää tehdä sellaisen tyypin kanssa, jonka kanssa ei aio olla lopunikää...
Vierailija kirjoitti:
Miehillä on helppoa. Miettikää miten äiti joka häipyisi noin lynkattaisiin ja tuomittaisiin? Jostain syystä Suomessa edelleen ajatellaan että lapset ovat äidin vastuulla. Siitä joutuu osittain myös matala syntyvyys.
No minä tein noin. Olen tuo vastaaja 186. Ei lynkattu. Hoidin etävanhemmuuteni hyvin ja huolehdin asiat, jotka olisi kuulunut lähivanhemmalle. Toki taustalla oli se, että halusin lapset luokseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaat ajan lastenvalvojalle, jossa teette elatusmaksusopimuksen paljonko mies maksaa elareita/kk. Muista listata kaikki harrastukset yms. Sitten pidä huoli itsestäsi ja lapsistasi, jotta saatte arjen rullaamaan. Ignooraa mies ja sen uus, jos ne koittaa tehdä kiusaa. Hae matalalla kynnyksellä keskusteluapua eron käsittelyyn. Sitten tavoittele sun unelmia ja deittaile uusia miehiä kun koet olevasi siihen valmis.
T. Kahden lapsen yh
Tyypillinen nais kommentti, suoraan miehen rahoihin kiinni ettei itse tarvi nähdä vaivaa ei tarvi hankkia itse rahaa. Sinä nyt varmaan toivottavasti ymmärrät minkä takia miehet vihaa naisia ja siittä vihasta ei koskaan päästä eroon. Tämä johtuu puhtaasti siittä että naiset ei lopeta miesten taloudellista hyväksikäyttöä
"Yhyy, joudun maksamaan puolet omien lasteni ku
Kyllä sullekin hymy hyytyy kun exä ei viitsi edes hakea töitä ja vaatii satoja euroja kuussa parista muksusta ja vauvasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi taas on pitänyt pilata kolmen lapsen elämä??
Miksi niitä kersoja pitää tehdä sellaisen tyypin kanssa, jonka kanssa ei aio olla lopunikää...
Siis mitä? Sillä miehellä tuskin luki otsassa, että aikoo lähteä toisen naisen matkaan, kun on lapset hankittu.
Vähän raotat nahkaista lompakkoa jonka päällä istut niin eiköhän se siitä.
Tehtävä elatuksesta sopimus kk maksusta. Asumistuki hakemuksen voisit kokeilla jos saisit tukea. Jaksamista.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän arki alkaa sujumaan, kun miehen 3 lasta alkaa viettää aikaa tässä uudessa lemmenpesässä? Veikkaa, että alkuinnostuksen jälkeen uusi nainen huomaa, että tulipa tehtyä iso virhe. Hormonihuuruissa viisaskin ihminen tekee järjettömiä ratkaisuja.
Mietin just samaa. Se tuntuu monelle olevan mielettömän vaikeaa ajatella edes hieman nenäänsä pidemmälle näissä asioissa.
Tuntuu, että kaikki eroavat jossain vaiheessa. Harmi vaan, jos lapset ovat silloin kovin pieniä ja jos toinen vanhempi tapaa lapsia enää harvoin eron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kyllä hullulta että ex-puoliso vaan lähtee ja jättää omien lapsien äidin yksin järjestelemään asioita. Kyseessä kuitenkin heidän yhteiset lapset ja niiden elämä ja toimeentulo.
No ei se kyllä tunnu yhtään hullulta esimerkiksi siinä tapauksessa jos toinen osapuoli on vaikkapa pettänyt tai alkanut pihtaamaan seksiä lapsiluvun täytyttyä
Olen kuullut tällaisen tosi tarinan:
Nainen odotti parin kolmatta yhteistä lasta ja laskettiin aikaan oli 2vko. Mies tuli töistä kotiin ja ilmoitusluonteisesti kertoi, että hän on löytänyt uuden tyttöystävän ja muuttaa tämän luokse. Tämä juttu tuli naiselle yllätyksenä kuin salama kirkkaalta taivaalta, hän ei mitenkään voinut aavistaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tule millään mittarilla mitattuna pärjäämään tuon hintaisessa asunnossa.
Tuohan riippuu täysin isän maksamista elatusmaksusta. Aikoinaan lasteni isäni maksoi 350€/lapsi ja tästä on aikaa pian 20v.
Ei pidä olla sinisilmäinen ja tyytyä kelan minimin suuruisiin elatusmaksuihin ihan omaa tyhmyyttä, "kyllä minä lapseni elätän" , kyllä se isänkin joka kertoo tapaavansa lapsia joka toinen viikonloppu on sitten osallistuttava kunnolla rahallisesti, jos mitään tärkeämpää ei muka lapsilleen pysty antamaan.
Miksi miehen pitäis maksaa mitään jos on 50/50 lapset hänelläkin? Nainen kumminki saa valtiolta lapsilisät
Ja kuka maksaa siis mm. harrastus- ja vaatekulut?