Mies lähtee, jään kolmen lapsen yh:ksi. Mitä pitää hakea/tehdä?
Lyhyestä virsi kaunis, olen aika solmussa.
Mieheni tai ex se nyt on, lähti työkaverin matkaan ja muuttaa toiselle paikkakunnalle. Toivoo näkevänsä lapsia joka toinen vkonloppu, elatukset yms ilmoitti hoitavansa kuten kuuluukin.
Henkinen puoli on aika loppu mutta rahallinen puoli pelottaa sitä enemmän. Nuorin lapseni on kohta 2-vuotias, tarkoituksena oli ja on palata itse tässä töihin takaisin tienaamaan.
Mitä ihmeen tukia ja asioita tässä pitäisi hakea? Voisiko joku antaa idioottivarman selostuksen? Olen suoraan sanoen ihan pihalla ja voimat on tosi loppu koittaa selvittää asioita Kelan kanssa kun pelkkä arjen pyöritys on nyt sitä että tsemppaan lasten edessä ja itken vessassa.
Eli, ollaan asuttu vuokralla neliössä, oma käteen jäävä palkkani on 1900€. Viikonloppuja ja lisiä tekemällä saan sen varmaan nostettua parhaillaan n. 2200€/kk.
Meillä ei ole asumistukea eikä mitään muitakaan kelan maksamia asioita lapsilisää lukuunottamatta.
Vuokra tässä asunnossa on noin tuhannen euron luokkaa, siihen päälle sähköt. Pärjäänkö rahallisesti jos tähän jään vai pitäisikö tässä heti laittaa hakemusta edullisempaan?
Puskurirahastoa löytyy sen verran että alkuun pärjätään (kun säästettiin omakotitaloa varten, heh heh), mutta ei sillä kauaa eikä varsinkaan loputtomiin pärjää. Ja kiva olisi kyetä pitämään se puskurirahasto yllättäviä hankintoja varten mitä tässä nyt on tulossa joka tapauksessa. Vanhimman lapsen harrastus vie rahaa ja siitä en missään nimessä tingi, eli säästökohteita kyllä löytyy mutta tietyt maksut on vaan pakko hoitaa jatkossakin.
Kiitos jos jaksoit lukea
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Tinderiin.
Tässä saa pesää maailman surkeinkin ressukka kun rupeaa elättelemään näitä, ei tarvitse sitten valittaa "en saa pimsaa, en saa pimsaa".
Nämä "Kiitos kun jaksoit lukea" -jaaritukset ovat ap:n mielikuvitustarinoita.
Eikös Satosen listan mukaan useamman lapsen yksinhuoltajuus ole jo riittävä peruste irtisanomisella, että muistapa varautua.
Ei kannata muuttaa ennen kuin raha-asiat sovittu. Hyvä ystäväni erosi ja lapset asuvat n 80% ajasta hänellä. Elatusrahoihin lasketaan todelliset asumiskustannukset ja esim ystäväni asuu melko pienesti kahden lapsen kanssa ja kuitenkin ex-miehen asumiskustannukset yksin suuremmat ja nuo siis vähennetään hänen tuloistaan. Päivähoitomaksuja et joudu todennäköisesti maksamaan ollenkaan.
Ole itsekäs, äläkä luota mihinkään miehen hyväntahtoisuuteen, vaadi kaikki mahdollinen ja myös kirjallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Et tule millään mittarilla mitattuna pärjäämään tuon hintaisessa asunnossa.
Mä asun saman hintaisessa asunnossa (ei oo sähkölämmitys onneksi) ja oon kyllä pärjännyt samanlaisilla tuloilla kuin ap.
Hae yksinhuoltaja korotus lapsilisiin. Voit myös hakea asumistukea. Ennen kaikkea varaa mahdollisimman pian aika lastenvalvojalle elareiden sopimista varten. Jos lapsesi ovat päiväkodissa, toimita uusi tulotodistus jotta päivähoitomaksu voidaan laskea uudelleen. Tsemppiä, kaikki järjestyy!
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kyllä hullulta että ex-puoliso vaan lähtee ja jättää omien lapsien äidin yksin järjestelemään asioita. Kyseessä kuitenkin heidän yhteiset lapset ja niiden elämä ja toimeentulo
Äitiys on sen verran erikoisominaisuus, että nainen joutuu tekemään elämässään toisenlaisia valintoja kuin mies. Esim miten pärjää yksinhuoltajana.
Mitä enemmän on valtaa, sitä enemmän on myös velvollisuuksia. Äiti on elämän antaja ja hän on se, joka päättää lapsen elämästä ja kuolemasta.
On juridisesti säädetty, että muualla asuvan vanhemman ainoa velvollisuus on maksaa elatusmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinderiin.
Tässä saa pesää maailman surkeinkin ressukka kun rupeaa elättelemään näitä, ei tarvitse sitten valittaa "en saa pimsaa, en saa pimsaa".
Jos nyt oltais ihan rehellisiä. Mahtaakohan kroonisessa rahapulassa oleva yh, jolla muutama pieni lapsi, olla se ykkösehdokas parisuhteen kannalta? Eipä mulla tähän muuta lisättävää.
Vierailija kirjoitti:
Et tule millään mittarilla mitattuna pärjäämään tuon hintaisessa asunnossa.
Höpöhöpö. Haet nuo aiemmin mainitut korotukset ja myös asumistukea. Kolmesta lapsesta saat elatustuet. Jos ei mies maksa, niin saat kelalta. Ilta- ja viikonlopputöiden varaan ei noin pienten kanssa kannata laskea. He tarvitsevat tässä tilanteessa sitä toista vanhempaa ja hänen läsnäoloaan enemmän kuin sinä tuota muutamaa sataa. Mitä vähemmän muita muutoksia tulee kerralla lasten elämään sen parempi. Nyt asetutte opettelemaan uudenlaista arkea ja sitten jos näyttää siltä, että on pakko muuttaa, niin haet sitä halvempaa asuntoa.
Yksinhuoltajana saat asumistukea palkan lisäksi ainakin jonkin verran, joten se kannattaa hakea. Samoin yksinhuoltajakorotukset lapsilisään ja elarien määräksi vähintään n. 185e/lapsi (Kelasta saa tämän verran jos isä ei maksa). Mitään vuoroviikkosysteemiä ei voi toteuttaa jos isä muuttaa toiselle paikkakunnalle, ihan jo lasten päivähoidon/koulun takia. Varaa piakkoin aika lastenvalvojalle selvittämään nämä jutut.
Jäin itse kahden lapsen (nyt 5v ja 3v) yksinhuoltajaksi vuosi sitten, kun ex-mies ilmoitti haluavansa erota ja muutti pois. Alkuun olin tosi shokissa ja pelkäsin, kuinka pärjään sekä taloudellisesti että jaksamisen kannalta. Pian huomasin, että elämäni helpottui. Rahaa meni oikeastaan paljon vähemmän, kun mies ei ollut syömässä (eikä juomassa) tai muuten tuhlaamassa rahoja. Kotitöiden määrä väheni myös paljon. Kotona ei ollut enää yhtä kiukuttelevaa aikuista vaan rauhallinen tunnelma. Lasten huoltajuus jäi kokonaan minulle, mikä myös helpottaa asioita.
Alkuun lapset ikävöivät isäänsä aika paljon, mutta onneksi isovanhemmat ja muut olivat tukena ja seurana lapsia ilahduttamassa. Nykyisin lasten isä osallistuu lastensa hoitamiseen vähän enemmän ja lapset ovat joka toinen viikonloppu hänen luonaan. Itse olen uudessa parisuhteessa ja todella onnellinen kaikin puolin.
Kyllä se siitä! Tulet pärjäämään varmasti hyvin. 😊
Vierailija kirjoitti:
No ihan varmasti pärjää 3 lapsen kanssa yksi aikuinen 1000e/kk kämpässä. Asumistukea tulee se 600-700e/kk
Jos tämä pitää paikkansa niin sitten ei hätää olisi tulossa, palkkataso mulla on tosiaan vakio ja vakituinen työpaikka yms. Eli en tiedä yhtään että miten paljon asumistukea saisin. Yritin laskuria täyttää mutta meni yli ymmärryksen, yritän uudestaan ja keskityn nyt siihen että nämä asiat on hoidettava ja katsottava mikä se asumistuen määrä olisi ja miten siitä eteenpäin.
Lastenvalvojan sain tänään kiinni ja niinkuin täällä veikattiinkin niin jonoa on. Sain ajan kesäkuun alkuun... Ehkä ihan hyvä sekin niin näkee miten tilanne kehittyy ennen sitä ja mitkä on asumiskuviot itsellä yms
Tuleeko avioero? Silloin lainmukainen ositus eli sinulle puolet teidän molempien varallisuudesta. Jos olette olleet avoliitossa, mutta yhteisiä lapsia, niin sinulla saattaa olla jonkinlainen oikeus hyvitykseen omaisuuden erottelussa. Konsultoisin siis myös heti lakimiestä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kyllä hullulta että ex-puoliso vaan lähtee ja jättää omien lapsien äidin yksin järjestelemään asioita. Kyseessä kuitenkin heidän yhteiset lapset ja niiden elämä ja toimeentulo.
Just samaa olin kirjoittamassa! Mun moraalitajua vastaan sotii käsitys, että ilmoittaisin vaan, että moro, mä lähden nyt, koittakaa pärjäillä. Ei lähdetä toiselle puolelle Suomea yksipuoleisella ilmoituksella, jos yhteisiä lapsia ja noin pieniä vielä. Ensin järjestellään ja SITTEN lähdetään, jos kaikki järjestyy.
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvojille on tosi pitkät jonot ja muistaakseni elatusmaksut ei ala pyörimään ennenkuin soppari siellä on tehty, mikä on järjetöntä! Muistaakseni elareita voi hakea takautuvasti vain kolmen kuukauden ajalta joten äiti on tässä aika tuuliajoilla, miten joku mies voi jättää perheensä kun lapset on noin pieniä? Luuseri.
Lapsen isä onnistui pitkittämään sopimuksen tekoa lähes kaksi vuotta. Sopimus saatiin käräjien kautta, mutta isä ei maksanut senttiäkään ja kelan kautta saaminenkin oli sitten vielä oma prosessinsa.
Lastenvalvoja, kela ja edullisempi asunto. Lastenvalvojalle ja kelalle selostus tilanteesta. Siinäpä se. Hemmetisti alkuun byrokratiaa, mutta ne selkiytyy. Nuo ammattilaiset auttaa alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kyllä hullulta että ex-puoliso vaan lähtee ja jättää omien lapsien äidin yksin järjestelemään asioita. Kyseessä kuitenkin heidän yhteiset lapset ja niiden elämä ja toimeentulo
Äitiys on sen verran erikoisominaisuus, että nainen joutuu tekemään elämässään toisenlaisia valintoja kuin mies. Esim miten pärjää yksinhuoltajana.
Mitä enemmän on valtaa, sitä enemmän on myös velvollisuuksia. Äiti on elämän antaja ja hän on se, joka päättää lapsen elämästä ja kuolemasta.
On juridisesti säädetty, että muualla asuvan vanhemman ainoa velvollisuus on maksaa elatusmaksu.
Mikä sekopääpostaus tämä oli, että äiti päättää lapsen kuolemasta. Ei tasan päätä syntyneen lapsen elämästä ja kuolemasta. Hohhoijaa.
En ehkä lähtisi muuttamaan saman tien, jos sinulla on työpaikka mihin palata ja tilillä vaikkapa 5000 euroa säästössä. Toisaalta kannattaa muuttaa ennen kuin lapset on koulussa koska koulunvaihdot yms.voi.olla rankkoja.
Hae lastenvalvojalle aikaa.
Ilmoita miehelle että maksaa joka kuukausi sulle 600-xxxx määrä tilille ja ilmoita että summa tarkentuu kun pääsette lastenvalvojalle. (Laske mikä summa ok, huomioi erityisesti päivähoitomaksut!!)
Hae Omakelassa lapsilisään yh-korotusta. Saa takautuvasti 6 kk.
Ilmoita sukulaisille ja läheisille että ero tuli.
Tee budjetti.
Pidä tarkkaan huolta siitä ettäsuun omat säästöt säilyy sulla.
Ilmoita isännöitsijälle ja vuokranantajalle että mies muutti pois. Vesimaksu pienenee. Ota mieheltä avaimet pois.
Ilmoita päivähoitoon että olette eronneet ja pyydä lomake jolla ilmoitat uudet tulot päivähoitomaksujen uudelleen laskentaa varten. Hae lapsille paikkaa vuorohoidosta jos aiot tehdä viikonloppuisin ja iltaisin töitä tai sovi tukiverkkosi kanssa että he hoitavat, jolloin voit pitää lapset nykyisessä hoitopaikassa
Sovi työpaikkasi kanssa koska palaat töihin.
Tarkista että vakuutukset tulee sun nimiin ja irtisano keskinäinen henkivakuutus.
Ilmoita sairaalaan ja muille tahoille uusi lähin omainen.
Jos teillä on yhteinen tili tai perhe plussa-tai s-kortti niin Hanki oma tili ja irrota miehen kortit sun omista.
Pidä huoli itsestäsi.
Siivoa koko kämppä lattiasta kattoon ennen kuin meet töihin. Luovi kaikesta ylimääräisestä tavarasta siivousta helpottaaksesi. Kun meet töihin, sun elämästä tulee kiireistä ja rankkaa. Sä selviät kyllä mutta koti kannattaa pitää simppelinä.
Vierailija kirjoitti:
No ihan varmasti pärjää 3 lapsen kanssa yksi aikuinen 1000e/kk kämpässä. Asumistukea tulee se 600-700e/kk
Asumistuen muutokset astuvat voimaan huhtikuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sekopääpostaus tämä oli, että äiti päättää lapsen kuolemasta. Ei tasan päätä syntyneen lapsen elämästä ja kuolemasta. Hohhoijaa.
Pyydän anteeksi väärää sana valintaa. Nainen päättää lapsen elämästä tai kuolemasta.
Ihan ekana ne avioeropaperit täytätte!
Jos palkkasi on 1900 ja vuokra 1000 € niin miten ihmeessä pärjäisit 900 eurolla? Kyllä kannattaisi heti alkaa etsiä halvempaa asuntoa.
Vähän epäilen miten tuossa tilanteessa onnistuu lisätienestien hankkiminen viikonlopputöillä.