Miksi liikunnan hyötyjä/ terveellisiä elämäntapoja mainostetaan usein lisääntyneinä elinvuosina
En minä liiku tai pyri elämään terveellisest sentakia että eläisin pidempään. Teen sen siksi, että minulla olisi hyvä olla nyt ja tässä hetkessä. Yksinkertaisesti elämänlaatuni nyt on parempaa, koska ulkoilen, en tupakoi, syön järkevästi. Minusta ihmisille pitäisi mainostaa liikuntaa ei elinvuosien lisääntymisenä vaan elämänlaadun yleisellä paranemisella tässä ja nyt. En vain ymmärrä jatkuvaa vuosien tuijottelua, enkä usko sen tehoavan ihmisiin jos yrittää saada ihmisiä liikkumaan.
Uusi tutkimus:
Economics (LSE) -yliopistossa tehty tutkimus. Näin paljon kävely lisää elinvuosia
Kommentit (10)
Multa kerran kysyttiin että miks mä käyn juoksemassa kun mä olen jo valmiiksi hyvässä kunnossa :D Siis ihminen joka kysy multa tätä oletti että mä teen sitä ulkonäön takia.
Liikunnassa/treenaamisessa ulkonäkö tai se itse kunto ei oo koskaan ollu mulle se asia miks mä teen sitä, tai ne ikävuodet. Syy miks mä teen sitä on henkinen, mä nautin siitä että mä saan rääkkää itseäni ja kehittyä henkisesti sen kautta.
Se ulkonäkö ja kunto ja ne "elinvuodet" on asioita mitkä tulee itekseen perässä jos tulee.
Vierailija kirjoitti:
Eri ihmisiin vetoaa eri asiat. Olen kanssasi samaa mieltä, että minä ulkoilen päivittäisen hyvinvoinnin ja hyvien yöunien takia, en elääkseni pitkään tai terveenä, vaikka sekin toki olisi hienoa.
Minulle liikkuminen ja itsestä huolta pitäminen noin yleisesti tarkoittaa parempaa mielenterveyttä, minä voin myös mieleltäni paremmin. Se elänkö vuoden jotain toista pidempään ei ole ainakaan minulle kovin relevanttia, vaan oloni nyt.
Olennaista ei edes ole lisääntyneet elinvuodet, vaan kuinka terveenä ja hyväkuntoisena ne viettää. Harva haluaa viettää esim viimeisiä kahtakymmentä vuotta täysin autettavana petipotilaana.
Vierailija kirjoitti:
Multa kerran kysyttiin että miks mä käyn juoksemassa kun mä olen jo valmiiksi hyvässä kunnossa :D Siis ihminen joka kysy multa tätä oletti että mä teen sitä ulkonäön takia.
Liikunnassa/treenaamisessa ulkonäkö tai se itse kunto ei oo koskaan ollu mulle se asia miks mä teen sitä, tai ne ikävuodet. Syy miks mä teen sitä on henkinen, mä nautin siitä että mä saan rääkkää itseäni ja kehittyä henkisesti sen kautta.
Se ulkonäkö ja kunto ja ne "elinvuodet" on asioita mitkä tulee itekseen perässä jos tulee.
Olen ollut rapakunnossa, lähes alkoholisti, tupakoitsija ja ylipainoinen. Kun olin siinä tilassa en käytännössä jaksanut tehdä yhtään mitään, se vaikutti myös mielenterveyteen erittäin negatiivisesti. Ei ollut kovin kivaa kun 24/7 oli huono olla niin henkisesti kuin fyysisesti. Isoin motivaatio terveempiin elämäntapoihin on mielenterveys, ei mikään muu.
Olisi hyvä jos ihmisiä vain kannustettaisiin ulkoilemaan ja lähtemään ulos, ei askelmääriä, ei mitään mittauksia. Olen huomannut, että täysin järjettömät vaatimukset ruokavalioiden ja liikkumisen suhteen tappaa kaikki halut tehdä yhtään mitään.
Oma vinkki, avaa ovi lähde ulos, haukkaa raitista ilmaa ja ehkä saat hieman aurinkoa. Älä aseta mitään järjettömiä vaatimuksia itsellesi.
Koska siitä saa raflaavalta kuulostavia otsikoita.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi hyvä, jos saataisiin ihmiset oikeasti innostumaan elämään pikkuisen terveellisemmin. En usko, että elinvuosijankutus saa ketään liikkumaan, ei se motivoi kuin harvoja. Enemmän pitäisi keskittyä nykyhetkeen, miksi juuri nyt on hyvä käydä haukkaamassa raitista ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi hyvä, jos saataisiin ihmiset oikeasti innostumaan elämään pikkuisen terveellisemmin. En usko, että elinvuosijankutus saa ketään liikkumaan, ei se motivoi kuin harvoja. Enemmän pitäisi keskittyä nykyhetkeen, miksi juuri nyt on hyvä käydä haukkaamassa raitista ilmaa.
Yleensä tieteestä ja terveysuutisista popularisoitunakin kiinnostuneet ovat jo valmiiksi liikunnallisia. Eli tahtoo olla suunnattu väärälle kohdeyleisölle.
Koska lisääntyneet elinvuodet tarkoittaa lisää työvuosia ja eläkeikä on kytketty elinajanodotteeseen. Näin meistä vuoden 1965 jälkeen syntyneistä voidaan puristaa viimeisetkin mehut.
Eri ihmisiin vetoaa eri asiat. Olen kanssasi samaa mieltä, että minä ulkoilen päivittäisen hyvinvoinnin ja hyvien yöunien takia, en elääkseni pitkään tai terveenä, vaikka sekin toki olisi hienoa.