Ihmiselle luodaan kuva, että rakennetaan "helpompaa" elämää kun kaikki siirtyy verkkoon ja käden ulottuville, tosiassa tapahtuu tämä
Vankilan selli menee vaan pienemmäksi. Ihminen masentuu kun kaikesta tehdään liian helppoa.
Meidän tarkoitus ei ole maata kotona näpyttämässä sormella kaikki naaman eteen mitä me halutaan.
Tuli tosta elokuvavuokraamo-aloituksesta mieleen.
Siitäkin vietiin se hohto kun siitä tehtiin "helpompaa", eli tuotiin netflixit yms naaman eteen. Se kokonaisuus poistui minkä takia vuokraamoon mentiin, karkin tuoksu ja kaikki.
Tän takia ihminen masentuu, kaikesta tulee liian helppoa.
Ja tää kaikki siis laitetaan näyttämään hyvältä. Vaikka oikeasti ihmisen vankiselli vaan pienenee
Kommentit (40)
Olen huomannut meillä koko perhe (minä, mies, 6 lasta 5v-23v), että elokuvan valitseminen on vaikeaa ja kestää pari tuntia kun kahlataan kaikki suoratoistopalvelut missä olis joku hyvä tai jos on alussa tylsä niin vaihtaa johonkin toiseen.
Ennen vuokrattiin Makuunista se yks leffa ja se katsottiin alusta loppuun oli se minkalainen vaan.
Sama muidenkin asioiden kanssa. Mulla alkaa tulla verkkopalveluista ähky. Olen pari viikkoa ollut lomalla ja nauttinut kun olen asioita hoitanut fyysisissä paikoissa enkä netin kautta. Ihanaa ja oikeaa. Kohtaamisia ihmisten kanssa, putiikeissa tuotteiden hypistelyä, kirjastossa kävin lukemassa fyysisen lehden.
Meidän elämä on niin riippuvainen netistä. Siellä on kaikki. Se on todella surullista.
Aloitus on puppua. En ole nähnyt mitään "liian helppoa" vielä olevan olemassa. Aika harvassa asiassa ja kaikissa on korjattavaa. Eivät kaikki masennu, vaan tekevät sitten jotain muuta. Joku väittäisi että vuokraamo on liian helppo, kun ei tarvitse kammella veivata elokuvaa. Karkkipaikka lienee nyt marketissa tms. Toki takavuosina tuli ensin kuva että tietotekniikka olisi edistynyt, se on mennyt osittain taaksepäin, jos henkilö päättää että palvelu huonontuu. Saa toki laittaa nostalgiaihmisille vuokraamon jos haluaa ja laitteet.
Mikä estää harrastamasta perinnejuttuja, jos se noin kiinnostaa? Tai käsin näpertämästä, jaloin.
Ja palstallakin autistipaskat puolustaa itkupotkuraivareilla etätöitä vaikka maailmalla kaikki menestyneet yritykset luopuvat niistä.
Kaikki tieto on maksullista paitsi huuhaatieto. Ei tiedä mihin uskoa ja mihin ei. Ihminen tyhmistyy, ei osaa jatkossa tehdä käsillään mitään. Pitää ihmetellä, jos kohta ei sorru kerrostalot. Tapiolan romahtaneen ylikulkusillankin oli suunnitellut, rakentaneet ja tarkastaneet osaamattomat.
Joo, ja kun tosiasiassa oikeat palvelut vaan huononevat. Meiltä viedään lääkärit ja terkkaritkin, tilalle tulee "digilääkärit" ym. hevonpaskaa. Ihan sairasta touhua. Apua et saa mistään kun tarvitset, siis oikeaa konkreettista ihmistä, lihaa ja verta.
Järjenköyhää putkiaivoajattelua on käytetty kun on laitettu kaikki digin varaan, tämmöinen maailma ei pitkälle pötki ja kaikki ovat sairaita ja loppu.
Palvelut todella huonontuvat ja jäykistyvät. Mitään vähänkään erikoista ja massasta poikkeavaa ongelmaa ei millään pysty ratkaisemaan, kun sellaista ole systeemiin ohjelmoitu. Tekniikka hallitsee meitä, levitellään vain käsiä jos jonkun ihmisen jostain saa langan päähän. Ennen pystyi tekemään vaikka mitä, järjen käyttö oli mahdollista ja tilanteissa pystyttiin joustamaan, aina löytyi ratkaisuksi joku konsti. Ja tuo ihmiskontaktien puute aiheuttaa syrjäytymistä ja komeroitumista, säälittää monet nuoret, kun eivät osaa edes puhua toisille ihmisille, kun eivät ole tottuneet.
Ehkä tässä hieman kärjistettiin asioita. Itseltäni löytyy Netflix, mutta melkein voisin luopua siitä, kun aika harvoin tulee katsottua. Itseltäni löytyy DVD- että Blu-Ray-elokuvia suht paljon, eli katsottavaa riittäisi ilman Netflixiäkin. Mitä nyt itse muistan leffavuokraamoista, niin niissä VHS:t oli ihan loppuunajettuja, myöhemmin saman kokivat DVD:t. Naarmuisia, likaisia ja toimivat huonosti. Ainoat, mitkä toimivat moitteetta oli 8-bit Nintendon pelit. Niitäkin pystyi joskus lainaamaan.
Itse en ole kertaakaan tilannut ruokaostoksia kotiovelle, aina on tullut lähdettyä kauppaan, kun tarvetta sille on ollut. Sama myös jos olen halunnut pikaruokaa. Mikäli haluan vaikka pizzaa, käyn sen hakemassa. Etätöitäkään en mitenkään liukuhihnalta tee, hyvä jos 1-2 päivää viikossa. Tätäkään ei tapahdu joka viikko.
Mitäköhän ihmeen hohdokasta ap on löytänyt pankissa ja virastoissa jonottamisesta, että valitsisi sen sähköisen asioinnin sijaan.
Kyllä tämä kaikki kaatuu vielä jonain päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Palvelut todella huonontuvat ja jäykistyvät. Mitään vähänkään erikoista ja massasta poikkeavaa ongelmaa ei millään pysty ratkaisemaan, kun sellaista ole systeemiin ohjelmoitu. Tekniikka hallitsee meitä, levitellään vain käsiä jos jonkun ihmisen jostain saa langan päähän. Ennen pystyi tekemään vaikka mitä, järjen käyttö oli mahdollista ja tilanteissa pystyttiin joustamaan, aina löytyi ratkaisuksi joku konsti. Ja tuo ihmiskontaktien puute aiheuttaa syrjäytymistä ja komeroitumista, säälittää monet nuoret, kun eivät osaa edes puhua toisille ihmisille, kun eivät ole tottuneet.
Juuri näin. Algoritmit määrittävät liikaa sen sijaan että niitä käytettäisiin työkaluina.
Nuorille on tyypillistä olla superitsetietoisia, siis tarkkailevat itseään, eivät halua erottua viiteryhmästään. Siksi se että nykyteknologia mahdollistaa sen ettei nuori joudu epämukavuusalueelleen ja kehity luonnollisen vuorovaikutuksen kautta. Mitä enemmän vaikeita asioita välttelee, sen vaikeammiksi ne muuttuvat.
Mistä vitusta sinäkin tiedätmitä meidän on _tarkoitus_? Tuskin meidän perimmäinen tarkoituksemme ihmisinä on myöskään peräsuoli pitkällä painaa duunia 70 vuotta ja sitten kuolla pois. Niin me kuitenkin teemme. Minä olen ikionnellinen että voin hoitaa kaiken kotoa käsin - aivan sama mitä piipität sieltä. Uskon vakaasta että se on elämäni tarkoitus; pysyä helvetin kaukana kaikista live-yhteisöistä ja muista.
Musta ihan kiva,kun voi maksaa laskut esim netissä, eikä tartte lähteä automaatille...
Juu. Omasta kuplasta ei enää tarvitse lähteä minnekään. Kaikki ulkopuolinen pelottaa ja ahdistaa, muut ihmiset pelottavat. Ollaan vaan siellä netissä, siellä on elämä, lainausmerkeissä. Vähän hirvittää, missä jamassa yhteiskunta ja ihmiset ylipäätään ovat parinkymmenen vuoden päästä. Tämä alkaa olla jo kestämätöntä kehitystä.
Netissä ja sovelluksissa on puolensa, se on selvä. Mutta rajansa kaikella.
Minusta on kivaa ettei joka asiaa tarvitse lähteä erikseen hoitamaan pankkiin tai virastoon. Saan töissä ja kavereiden kanssa jo aivan tarpeeksi sosiaalista kontaktia ja kohtaamisia. Jää aikaa tehdä jotain oikeasti mukavaa, kuten vaikka harrastaa tai ulkoilla. Kiva myös että jotkut lääkäriasiat voi hoitaa etänä, tästä oli suuri hyöty reissussa ollessa. Rotanloukkuni on viihtyisä eikä masentava, ja helppo täältä on lähteä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tinder ja TikTok on näistä uusista ilmiöistä ne pahimmat
Jotkut miehet ovat alkaneet kuvitella, että Tinderistä voi tilata naisen kotiovelle. Kannattaisko jalkautua välillä reaalimaailmaan...
joo paska maailma ihmiset voi huonosti
Kun yhteisö on vinksahtanut, sairastuvat kaikki pikkuhiljaa...
Törkeä esimerkki tästä on tuo Savoa Partners- konsultointijuttu. Kaikki siksi, että potilaat pitää kouluttaa suosimaan sähköistä palvelupyyntöä.