Huutiksen postimaksuista =(
Tämä menee nyt hiukan aiheen vierestä, mutta harmittaa ihan valtavasti kun mies postitti juuri kirjan, josta menikin 2,7e postimaksuja!! Marraskuussa postitin saman paksuisen kirjan 1,4e..! Ja vaatteissakin sama homma, tuntuu jotenkin ihan mielivaltaisilta nuo postikulut! Ja noloa jollei mahdotonta niitä on perästä päinkään enää periä! Miten te muut myyjät olette nämä ratkaisseet? Täytyykö sen saamarin paketin kanssa mennä postiin asti aina että saa oikeat kulut?? Varsinkin kun ei myy kallista, niin se vähäinenkin " voitto" tuntuu hukkuvan postimaksuihin! HARMITTAA o( !!!!
Kommentit (38)
Noista postimaksuista ja käsittelykuluista on ollut keskustelua ennenkin. Varmasti käsittelykulut saa perusteltua pakkausmateriaalien ja ajan kulumisella, mutta selvästi useimpia ostajia sellaiset häiritsee Suomessa. Siksipä niitä ei kannata ostajilta laskuttaa, jos haluaa enemmän tyytyväisiä ostajia. Aina toki löytyy niitäkin, joita euro-pari ei häiritse. Ja jos tuotteen tosiaan haluaa, ei varmaan häiritse, Mutta silloin tuotteiden on oltava jotenkin erikoisia tai harvinaisia ;)
Itse myyn joskus täysin ilman postikuluja, varsinkin kun en jaksa/ehdi punnita etukäteen. Silloin nostan tuotteen hintaa hiukan enemmän ja yllättäen nämä tuotteet käyvät parhaiten kaupaksi ;) Vaikka taatusti ostajakin huomaa postikulujen olevan hinnassa. Ja kirjemaksulla menevien postitusten kanssa en mene postiin ollenkaan. Punnitsen kotona ja sullon postin luukkuun. Aiemmin kiikutin ne postivirkailijan kautta ja joskus tuli ikäviä ylläreitä parin gramman takia. Totta kyllä, että parin euron myynnissä postikulujen osuus on suuri; ehkä turhankin suuri. Itse pidän 3-4euroa rajana, jolla viitsin lähteä myymään. Euro tai kaksi ei oikein riitä vaivan palkaksi.
Tuota mäkin oon pohtinut juuri tuon helposti kuoren kanssa että jos sen saa siedettävästi kiinni ja sisällä on vaate, niin jos sen kylmän viileästi vaan heittää postin laatikkoon, voiko siitä tulla jotain kuluja vastaanottajalle?? Sehän se olisi helpoin tapa toimia tässä.. Kun tosiaan tuntuu että virkalijat ovat kaikki eri mieltä.. Ja tuota juuri tarkoitin, kun itse juuri möin kanssa haalarin ja olin katsonut huutiksesta että yleisesti ottaen pk:t ovat 7e luokkaa, niin sen verran itsekin pyysin ja tyrmistys olikin taas melko moinen kun postissa lykkäsivät hintaa 8,30!!! Silloinhan ei ole niin euron päälle jos olisi ollut kyseessä uusi haalari, mutta tässäkin tapauksessa kyllä kirpaisi kun hinta oli muutenkin ihan minimissään.. Joku mainitsi kierrätyksen tuolla aiemmin, mutta ei kai nyt sentään ihan viitsi kierrättää ilmaiseksi, sitten ainakin itse tyrkkäisin jo mieluummin puhtaasti lahjoituspisteihin.. Ja korostan edelleen että ei tässä voittoa tehdä parin euron vaatteiden myynnillä muutenkaan..!
ja yritän arvioida sen varmasti yläkanttiin. Samalla ilmoitan että palautan ylimääräiset postikulut ostajalle, jos meneekin vähemmän. Tällä tavoin ei ole tainunut tulla kertaakaan takkiin postikuluissa, ja kaikki " asiakkaani" ovat menettelyn hyväksyneet. Ja pidän tietysti myös kiinni siitä että palautan, vaikka kyseessä olisi 0,50 eur. Joskus ostajakaan ei ole halunnut kovin pientä summaa takaisin.
Mielestäni tämä on reilu ja hyvä systeemi. Vaatii tietysti sen verran vaivaa että katsoo toteutuneen postikulun ja tarvittaessa sitten verkkopankissa maksaa takaisin. Ei mielestäni kovin iso vaiva.
Joskus jotain painavaa itse ostaessani sovin myyjän kanssa, että jos postimaksuja menee enemmän kuin ensin arvioitiin, maksan lisää. Ja niin myös tein. Rehellisyys
Musta ne on suht helppo arvioida. Jos arvio on alakanttiin niin sit maksan itse loput ja jos on yläkanttiin niin voin palauttaa pyydettäessä ylimääräiset. Musta se ei ole iso vaiva palauttaa vaan isompi vaiva on juosta postisa ja ilmoitella postikuluja. Laita aina ilmoitukseen selkeästi postikulut joten ostaja tietää mitä otan lähetyksestä. Saattaa tosin olla esim 1EUR enemmän mutta palautan aina pyydettäessä. Erot postikuluissa on kuitenkin usein alle 1EUR luokkaa joten minua se ei haittaa ja maksan ihan mielelläni itse jos olen ilmoittanut liian alhaiset postikulut. Hyvää tässä on tosiaan se et voi pakata tuoteen ihan niin kuin haluaa ja lähettää.
Pompelmo:
Itselläni menee välillä postissa keskusteluksi tuon 3 cm:n kanssa, kun minusta sen pitäisi olla niin, että jos se menee postin omasta laatikosta, niin se on tavallinen kirje. Postin käyttämä sabluuna on niin lerhu, että siitä ei mene siinä rajoilla oleva kirje läpi ollenkaan. Joskus olen tehnyt kylmästi niin että olen ostanut merkit ja vienyt postin laatikkoon.
Kokemuksesta voin sanoa, että jos kuoreen menee ja pistää päälle 1,40 maksun ja saa ängettyä postilaatikkoon niin perille menee... Turha viedä kaikkea sisään postiin, koska silloin joutuu aina maksamaan paljon enemmän postareita.
että olen joutunut lunastamaan paketin, siis kuoressa tulleen vaatteen :-( Ei kivaa tämäkään, kun myyjä on laittanut kuoren halvemmalla kuin se olisi oikeasti mennyt. Ja tuo lunastusmaksu on kuitenkin usein ollut korkeampi kuin nuo postikulut muuten (muistaakseni 2,60¿).
Eli postinkantaja tunkee AINA mulle tulevat maksikirjeet luukusta sisään, jos vaan onnistuu.
Kiukustuin niin paljon, että laitoin palautetta postille.
Postin vastaus: Ne työnnetään vastaanottajan luukusta sisään, mikäli mahtuvat. Jos ne eivät mahdu, niin postinkantaja soittaa ovikelloa ja antaa kirjeen käteen. Mikäli kirje ei mahdu luukusta tai vastaanottajaa ei ovikellon soitolla tavoiteta, jättää postikantaja lapun liian suuresta kirjeestä ja kirjeen voi noutaa omasta postikonttorista.
Maksikirjeet käsitellään koko prosessissa käsityönä suuren koon vuoksi, tähän perustuu myös maksikirjeestä perittävä korkeampi postimaksu.
ELI MAKSIKIRJEMAKSU ON SUURTA HUIJAUSTA!!!! ainakin mun mielestä...
Itse perin huutiksessa todelliset kulut ja palautan ylimääräiset. Samoin ovat toimineet huutiksessa myyvät (lastenvaatteet). Mielestäni se on reilua peliä. Jos jaksaa huutikseen tavaroitaan naputella niin ei mielestäni ole iso vaiva palauttaa posteista ylimääräiset jos palauttamisen aihetta on.
Olen törmännyt huutiksessa REILUUN KAUPANTEKOON, eli luen huolella kohdekuvaukset ja lunastan aina huutoni vaikka jälkeenpäin " en olisi tuota oikesti tarvinnut" -tunne yllättää... :D
Jos minulta on huudettu jotain, joka jää huutajalta lunastamatta... niin kannattaako " ottaa hernettä nenään" ... ei kun uudestaan myyntiin. En anna negaa... SILLÄ NIIN METSÄ VASTAA KUN SINNE HUUDETAAN!!! Näitä tapauksia on ollut todella vähän.
Olen tehnyt onnistuneita kauppoja puolin ja toisin.
Olen myös postittanut riskirajoilla olevia lähetyksiä (PAINO JA KOKO) ja ovat aina menneet perille. Olen myös ilmoittanut huutajalle, että jos lähetän ja lunastus tulee niin maksan viulut. Kokemuksesta voin sanoa että postin seula ei ole kovin tiukka!
Olen lisäksi kysynyt postin palvelusta, että jos saan tungettua kuoren heidän oranssista laatikosta sisään niin meneekö perille... se luukkuhan on noin 4 cm leveä!!! JA KYLLÄ MENEE KUULEMMA siis tämä postin palveluosaston vastaus! Näin olen toiminut ja AINA ON PERILLE MENNYT. Joten ei se 3 cm ole niin tarkka, MUTTA jos menet postineidin juttusille niin kuoren pitää sujahtaa kevyesti 3 cm paksuisesta mitasta läpi!!! SIIS LUUKUTAN YLEENSÄ AINA ITSE... :D... säästöä!!!
Kun jotkut ovat siis näitä pilkunviilaajia.
Itse en ole mitään parin euron vaatteita myynyt, vaan kaikki on ollut merkkivaatteita ja niistäkin ne " kalliimmat" , joista on edes mitään hyötyä myydä. Alle kymmenen euron tuotteita en ole koskaan myynyt, enkä pidä tarpeellisena/hyödyllisenä myydä.
Itse arvostan omaa aikaani niin, että en ilmaiseksi niitä postittele!
Työstä maksetaan palkkaa=postittaminen käy työstä, mielestäni on omaa tyhmyyttä tehdä sitä hommaa ilmaiseksi!
Ketään en ole huijannut, vaan kulut on ilmoitettu selkeästi tuotteen kuvauksessa.
Mutta, en enää ole huutiksessa myynyt kateellisten/epäkypsien ihmisten takia. Nyt kannan mieluummin kassitolkulla vaikka varastoon homehtumaan, kun teen " ilmaiseksi" työtä!
Ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia...jotkut perivät oikeat kulut ja ovat pilkunviilajia siinä suhteessa (kuuluu varmasti suomalaiseen geeni-perimään), mutta sitä en ymmärrä, että miksei saisi periä " kuluja" jos niistä selkeästi ilmoittaa.
Itse pidän varsin epäkypsänä sellaista toimintaa, että huudellaan tuotteita ja jätetään negaa ihan v****maisuuttaan.
Varsinkin kun tällä yhdellä myyjällä oli 1 tai useampi varjonicki, jolla oli korotellut omien tuotteidensa hintoja. Ja vielä huudellaan puun takaa, että minä " kulujenperijänä" olen epäreilu...hmmm???
Hanna1979:
Itse en ole mitään parin euron vaatteita myynyt, vaan kaikki on ollut merkkivaatteita ja niistäkin ne " kalliimmat" , joista on edes mitään hyötyä myydä. Alle kymmenen euron tuotteita en ole koskaan myynyt, enkä pidä tarpeellisena/hyödyllisenä myydä.
Aika jännä miten eri tavalla ihmiset arvostaa rahaa ;) Kyllä mulle alle kympinkin saamiset vaatteista on ihan rahaa ja kannattaa myydä.
Mutta, en enää ole huutiksessa myynyt kateellisten/epäkypsien ihmisten takia. Nyt kannan mieluummin kassitolkulla vaikka varastoon homehtumaan, kun teen " ilmaiseksi" työtä!
Mun mielestä tuo on aika uskomaton asenne... Olen itse myynyt paljonkin huuto.netissä ja tavannut vain tosi mukavia ihmisiä :) Mutta jos on varaa niin mikäs siinä, jos haluaa homehduttaa vaatteet varastossa ennemmin kuin pistää ne kiertoon. Eihän ketään pakoteta myymään vaatteitaan huuto.netissä ;)
Ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia...jotkut perivät oikeat kulut ja ovat pilkunviilajia siinä suhteessa (kuuluu varmasti suomalaiseen geeni-perimään), mutta sitä en ymmärrä, että miksei saisi periä " kuluja" jos niistä selkeästi ilmoittaa.
Itse pidän varsin epäkypsänä sellaista toimintaa, että huudellaan tuotteita ja jätetään negaa ihan v****maisuuttaan.
Varsinkin kun tällä yhdellä myyjällä oli 1 tai useampi varjonicki, jolla oli korotellut omien tuotteidensa hintoja. Ja vielä huudellaan puun takaa, että minä " kulujenperijänä" olen epäreilu...hmmm???
Tuo on todellakin tyhmää, että huudetaan ja annetaan sitten negaa ihan v***llessaan, mutta jännä että olet tuollaiseen törmännyt, itse en ole moiseen törmännyt kertaakaan ja kuten sanottua, aika paljon on tullut kauppaa tehtyä.
Tähän kuluasiaan sanoisin, että itse olen sitä mieltä, että postikulut jo itsessään ovat tänä päivänä ihan kalliita. Mun mielestä riittää, että käytetyistä vaatteista maksaa huudon päälle vielä postarit... En siis itse ymmärrä tuota käsittelykulujen ottamista ja jätän suosiolla sellaiset kohteet väliin. Musta se vaan on outoa, että jos mä huudan vaikka kympillä jotain, jonka postikulut olisivat euron niin myyjä ottaakin kolme euroa... itse asiassahan siis maksoinkin tuotteesta 12 e. Ei se nyt ihan niiiiiiiin kova homma ole niitä vaatteita kuoreen laittaa ja postilaatikon ohi mennessään tiputtaa sinne.
Mutta jokainen tavallaan. Omanlaisesta kulutuskäyttätymisestä kertoo myös se, että rahalla ei ole mitään arvoa, jos on varaa ostella karsean kalliita vaatteita ja homehduttaa ne varastossa :)
Saahan sitä pyytää ihan mitä vaan kuluja (vaikka henkisistä kärsimyksistä lähtien) - eri asia vaan, kuka niitä on valmis maksamaan. Uskoisin, että karsii aika paljon huutajaehdokkaita pois tuollainen " käsittelykulujen" periminen.
Leuhotanpa minäkin, että paljon olen kauppaa tehnyt huutiksessa (lähes pelkästään ostajana) JA 99,9% huutamistani tuotteista on ollut merkkivaatteita, lasten ja aikuisten. Uusia tai joskus harvoin erittäin vähän käytettyjä. Postikuluja en siltikään halua määrättömästi maksaa - ihan sen postin taksan mukaisesti vaan. Jos oma kokemus sanoo, että tuo myyjän ilmoittama pk:t ei ole se, mitä pk:t oikeasti ovat, jätän taatusti huutamatta.
Mielestäni on iso osuus vaatteen hinnasta, jos lapsen merkki t-paidan hinnaksi tulisi muuten 9¿ + pk:t 0,95¿ tai 1,40¿, mutta myyjä haluaakin tuotteesta tuon hinnan lisäksi 3,40¿.
Huutonettiin en edes harkitse laittavani. Tuolta " himoshoppaajien sivuilta" otin parit yhteystiedot ylös, joille voisin tarjota vaatetta siis. Mutta se valokuvaaminen, jokaisen vaatteen pyörittely ja ihmettely " onkohan siinä nyt jotain vikaa" , pakkaaminen ja postin kanssa säätäminen... En millään jaksaisi enkä oikeastaan ehtisi. Tai siis ehdin, mutta olen mieluummin lasten kanssa tai rentoudun kirjan ääressä.
Syksyllä myin silloisen " himoshoppaaja-ketjun" innoittamana pari satsia vaatetta, mutta sitten innostus hyytyi. Vaivalloista, anteeksi vain.
Onneksi on tällä hetkellä lämmintä varastoa minne voin niitä pieniä vaatteita kantaa (viimeksi eilen)...
Ja kaikki ovat menneet perille ilman lunastuksia mitä on postilaatikkoon laittanut.
Itse toimin myös niin että postimaksusta palautus jos perin liikaa. Olen huomannut myös, että jos lähtöhintaan lisää postikulujen verran ja ilmoitukseen, että postikulut sisältyy hintaan niin huudetaan paljon paremmin.
Helposti-kuoret ja minigrip (on niitä halvempaakin laatua) -pussit
Onko minigrippejä halvempaakin laatua? Myydäänkö samalla nimellä? ja mistä liikkeistä niitä saa?
Olen siis tehnyt siellä kauppaa jo useita vuosia, enemmän ehkä myyjänä mutta nykyään myös ostajanakin. Itse otan vain sen mitä posti ottaa, en ylimääräisiä. Jos olen ottanut ylimääräistä niin ne palautetaan ostajalle. Pakkaan vaatteet yleensä minigrip (mun mielestä pirkalla on samanlaisia, olen joskus ostanut. Voin kyllä muistaa merkinkin väärin) pusseihin ja sit kirjekuoreen. Usein myös jos ostaja ostaa enemmän kerralla niin otan ostan postareista kontolleni ja sovimme paketti hinnan.
Ostajana en osta jos postarit ovat mielestäni suuremmat mitä posti pyytää. Monta vaatetta on sen taki jäänyt huutamatta.
Olen ostanut sekä merkkivaatetta että muutakin, myös myyjä puolella.
niin oma vaaka voi nayttaa sen verran eroa verrattuna postin vaakaan etta se tekee eri hinnan. Mina olen aina punnituttanut viela postissa varmuuden vuoksi vaikka onhan siita lisaa tyota. Huomasin nimittain etta usein jopa hyva pakkaaminen eli ne teipit ja nimitarrat siina paalla lisaa painoa just sen verran etta hinta nousee seuraavaan luokkaan.
Muutaman kerran on kaynyt just kuten sulle eli maksoinkin enemman kuin otin ostajalta postimaksua. Nailla kerroilla olen lahettanyt sahkopostin ostajalle ja maininnut tasta ja jattanyt asian heidan hyvatahtoisuutensa varaan. Joka kerta ostaja on maksanut erotuksen jalkikateen, kai siksi kun ovat olleet tyytyvaisia tavaran laatuun.
Eli keittiövaaka on aika hyvä apuväline, jos myy kaikenlaista kevyttä vaatetta ym huutonetissä! Kaikki alle 3cm menee tavallisessa kirjeessä, mutta painohan sen kirjeen hinnan loppujen lopuksi aina määrittää!
Jos paino on juuri kahden maksun välillä, sanon ostajalle kalliimman, ja palautan sitten aina jos maksaakin vähemmän! Näin ei siis itselle tuli häviötä :)
Tässä postin sivulta:
KIRJE 1. luokka
Paino enintään g/ ¿
50/ 0,70
100/ 1,00
250/ 1,40
500/ 2,70
1 000/ 4,00
2 000/ 6,70
Vähimmäiskoko: 90 mm x 130 mm
Enimmäiskoko: 250 mm x 400 mm x 30 mm (leveys x pituus x paksuus)
http://www.posti.fi/hinnat/kirjeetkotimaahan/#kirje
Ostaja maksakoon oikeat postikulut, se on reiluinta.
Ja työnantajan piikkiin laittamista en tajua ollenkaan, moraalisesti todella väärin!