Saksassa lakkoillaan nelipäiväisen työviikon saamiseksi
Veturinkuljettajat vaativat nykyisen palkan 4- päiväisellä viikolla. Tutkimusten mukaan 4-päiväinen työviikko nostaa motivaatiota ja tehokkuutta sekä vähentää poissaoloja eikä näin tule yhtään kalliimmaksi, vaan on nykypäivää.
Laajat lakot meneillään myös inflaation vietyä leivän matalapalkkatyöläisiltä.
Kommentit (11)
Eikö Saksassa ole aika pitkiä nuo lakot yleensä?
Vierailija kirjoitti:
2 päiväinen työviikko motivoi vielä paremmin, miksi eivät lakkoile sen puolesta?
Ajattele kuinka paljon se vielä työllistäisi, kun yhden hengen sijaan samaan työhön voisi palkata kaksi ja puoli työntekijää
Muu Euroopan työssäkäyvä porukka pitää paljon paremmin kiinni eduistaan ja palkoistaan. Silti niissä varsinkin on paljon myös muualta tullutta työväkeä. Ja paljon vakaammat yritykset. Saksassa on palkat ja palkan ostovoima erittäin hyvä. Ei sinne niiden ek:t saa tuotua mitään matalapalkkalakeja. Myös liittoihin kuuluminen on ihan säännönmukaista. Meillä ihan oikeasti osa kuvittelee, että yksin neuvottelemalla saa paremmat edut. Nyt hallitus värittää tämän paikallisen sopimisen työntekijän taivaaksi ja että sillä saa sen mitä vaan osaa pyytää. Viiden vuoden päästä nähdään että tämäkin uudistus oli oikeiston taksiuudistus työelämälle.
Vierailija kirjoitti:
Muu Euroopan työssäkäyvä porukka pitää paljon paremmin kiinni eduistaan ja palkoistaan. Silti niissä varsinkin on paljon myös muualta tullutta työväkeä. Ja paljon vakaammat yritykset. Saksassa on palkat ja palkan ostovoima erittäin hyvä. Ei sinne niiden ek:t saa tuotua mitään matalapalkkalakeja. Myös liittoihin kuuluminen on ihan säännönmukaista. Meillä ihan oikeasti osa kuvittelee, että yksin neuvottelemalla saa paremmat edut. Nyt hallitus värittää tämän paikallisen sopimisen työntekijän taivaaksi ja että sillä saa sen mitä vaan osaa pyytää. Viiden vuoden päästä nähdään että tämäkin uudistus oli oikeiston taksiuudistus työelämälle.
Jos uskoo kokoomuksen valheet paikallisen sanelun autuudesta on liian tyhmä työelämään.
mut mut mut eihän muualla maailmassa laikkoilla? eikö saksailaiset mieti että nyt ei tule mitään investointeja enää koskaanikinäkoskaan sinne?
Saksassa tuntuu olevan jatkuvasti lakkoja. Lentolakko nytkin ja just oli pitkä junalakko.
Siirryin vuosi sitten 80 % työaikaan, mikä tarkoittaa aikalailla nelipäiväistä työviikkoa. Jaksamista arkeen on tullut sen verran paljon, että pystyn tekemään viiden päivän työt neljässä päivässä, mutta saan palkkaa 20 % vähemmän. Ihan putkeen meni tämäkin.
Euroopan inflaatio on paljon kiinni miten Saksassa palkat ja senmyötä hinnat nousee.
Jos Saksassa tulee isot palkankorotukset nousee hinnat ja korot taas lisää Suomessakin.
GDL is demanding for working hours to be reduced from 38 to 35 hours per week without a pay cut.
https://www.euronews.com/travel/2024/03/11/germany-strikes-flight-and-t…
2 päiväinen työviikko motivoi vielä paremmin, miksi eivät lakkoile sen puolesta?