Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska lopettaa yösyöttäminen?

17.01.2007 |

painoin entteriä ja sinne meni pelkkä otsikko..

Eli meidän vaavi on nyt 5,5 kk vanha mies. Tähän asti syönyt yöllä 1-3 kertaa rintaaja nukkunut yönsä aina hyvin rytmilleen. Nyt neuvolantäti sanoi, että jos vielä 6 kk:sena syö yöllä niin alotetaan unikoulu, koska sen ikäinen ei tarvitse ravinnollisesti yöllä ruokaa. Nyt ollaan sitten yritetty olla ilman tissiä yöllä.. Heräsi klo 01 ja nukahti meidän väliin vasta 03 jälkeen ilman tissiä.. Huusi koko sen ajan- ei rauhoittunut omaan sänkyyn, eikä syliin kuin vähäksi aikaa kerrallaan.. Mielessä kävi yöllä, että nyt annan tissiä, mutta en kuitenkaan antanut.. Vauvakirjassakin luki, että kun kiinteet on aloitettu ei tarvisi yöllä maitoa, että pärjää ilmankin. Meillä alotettiin soseet kk sitten ja syö niitä hyvin ja nukkuu päivällä normaalit päikkärit ulkona n. 3 tuntia ja menee illalla normaalisti nukkumaan 20.30-21.30 aikaan ja nukahtaa hyvin.

Mitä meidän kannattaisi tehdä? Antaa huutaa ja rauhoitella ilman tissiä vai antaa lapsen " itse luopua" yösyömisestä? Tuttavien poika huusi kaksi vkoa joka yö, kun lopetti rinnan syömisen.. Mitä kokemuksia teillä on? Nyt tarvittas apua. Ei jaksa valvoa kahta vkoa joka yö..

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuuntele itseäsi ja vauvaasi :) Meillä yösyötöt loppui vasta n. vuoden ikäisenä, koska meidän lapsi ei mielestäni syönyt tarpeeksi kiinteitä päivällä eikä juonut tarpeeksi. Että mun mielestä hän kyllä ravinnollisesti tarvitsi sitä maitoakin yöllä. Kyllä sen pari imetyskertaa jaksoi ihan mukavasti, varsinkin kun lapsi tuntui sitä tarvitsevan. Vasta lähempänä vuoden ikää kiinteät alkoi maistua paremmin, joten yösyötöt loppui pienellä avustuksella :)

Vierailija
2/15 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pidettiin lempeä unikoulu heti, kun vauva täytti 6kk ja vauva ei tosiaan syönyt paljon kiinteitä silloin. Hyvin meni ja ei syö enää yöllä, ainoastaan hyvin aikaisin aamulla joskus, jos edellisenä päivänä on syönyt huonosti. Myös yöt nukutaan hienosti, ennen unikoulua tilanne oli katastrofaalinen (10-20 heräämistä/yö). Minun mielipiteeni on, että jos on terve normaali vauva, niin max. yhden syötön voi tarvita ja suurin osa pärjää ilmankin, kaikki muu on tottumusta, tapaa ja vanhempien johdonmukaisuuden puutetta. Siis tietenkin jokainen voi syöttää yöllä niinkuin haluaa, mutta täällä palstoilla usein näkee kirjoituksia, joissa väsynyt äiti ihmettelee miten jaksaisi reilusti yli puolivuotiaan useita yösyömisiä tai heräämisiä. Sen uskon, että unikoulu voi epäonnistua, vaikkakin todella harvoin, jos vanhemmat ovat johdonmukaisia ja sitkeitä, mutta yli puolivuotiaan syöttäminen yöllä on kyllä ihan vapaaehtoista (poislukien ne muutamat säännön vahvistavat poikkeukset).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitimme unikoulun kun poika oli vähän yli 6kk, kiinteätkin oli juuri aloitettu pari viikkoa aikaisemmin.

Nyt on kolme-neljä viikkoa mennyt, ja vieläkin herää yöllä touhuamaan. Valvoo, ja lopussa itkee. Voi olla, että myös aikaero sai touhut sekaisin (olemme miehen kotona vierailulla), mutta nyt on valvottu jo monta viikkoa unikoulun kanssa. Ei jaksa :) Mutta en jaksanut kyllä sitä yösyöttämistäkään. Tuntuu, että ei vaan viitsi aloittaa taas yösyöttöjäkään... kiinteitä menee tosi huonosti, aamulla riisihiutalepuuroa 0,5 dl ja muita ruokia päivän mittaan vain muutamia lusikallisia kerrallaan.

Olen myös ollut sitä mieltä, että 6kk vanha osaa syödä päivällä niin paljon (maitoa ja kiinteitä), että jaksaa yön yli nukkua. Annan viimeisen kerran rintaa, kun menen itse nukkumaan n. 22.30-23 maissa, poika on silloin puoliunessa, mutta juo ihan kunnolla. Aamusyötön antaisin seitsemältä, jos nukkuu siihen asti...

Että ehkä isoimmat poikalapset ei siinä 6kk iässä tyydy nukkumaan ilman syöttöä. Meillä on semmoinen. Pitäskö sitten luisua takaisin siihen kello kolmen syöttöön...

Vierailija
4/15 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksenne rohkaisivat kuuntelemaan omaa lasta ja itsäni. Mielestäni vauva lopettaa syömisen, kun hän ei sitä enää tarvitse. Ja niinkuin " Kamu75" tms. sanoit, että kohtuus kaikessa. Yksi syöttö yöllä kuulostaa hyvältä. Sen jälkeen se alkaa meneen tottumuksen puolelle juu.. Meillä onneksi tilanne on ollut parempi nukkumisen suhteen (1-3x yössä), ettei ainakaan siihen tarvita unikoulua. Pitää nyt kattoa miten tilanne kehittyy ja ruveta sit pitään unikoulua, JOS on tarvis.

Kiitos!(:

Vierailija
5/15 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8kk tyttö syö vielä pari kertaa yössä. Nukahtaa iltapalan ja iltatissin jälkeen itsekseen pinnasänkyyn klo 20 tietämillä ja nukkuu hyvin johonkin klo 01 asti jolloin syö ekan kerran ja jää viereen nukkumaan. Joskus 04-06 syö vielä toisen kerran. Pärjäisi kyllä varmasti ilman yötissiä mutta vaatisi sitten yöllä tassuttelua , paijailuja, hyssyttelys yms johon en halua/jaksa alkaa. Toinen juttu on myös se, että haluan imettää ainakin vuoden ikään saakka enkä usko maitoa riittävän ilman yöruokailuja sillä päivällä maidon kulutus on aika vähäistä. Kiinteitä tyttö syö valtavan hyvin (painoa 8kk oli 9kg). Olen siis valinnut itselleni sen helpomman tien, huutamista en kestäisi kuunnella edes yhtä yötä enkä yöllä jaksa loputtomiin tassutellakaan. Isosiskon kanssa toimittiin samalla tavalla ja yösyötöt jäivät pois ihan itsestään imetyksen päätyttyä vuoden iässä.

Vierailija
6/15 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö nukkui todella hyvin yönsä 6 kk:n ikään, mutta sen jälkeen muuttui yöheräilijäksi. Kiinteiden aloituksen jälkeen on ollut todella vaikeaa saada häntä juomaan tarpeeksi rintamaitoa päivisin. Tytsy herää yöllä n. klo 12-1 ja 4 ja juo silloin ihan kunnon määrät. Luulisin, että hän " tilaa" maitoa yöjuomisellaan. Mulla ei ole mitään suuria intohimoja imetyksen suhteen, joten vierottaisinkin, jos tyttö vain suostuisi juomaan korviketta. Ehkä siis on toivoa, että yöheräämiset loppuvat ja vieroitus onnistuisi sitten, kun maitotuotteet otetaan ruokavalioon?

Vierailija
7/15 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kerronpa minäkin oman versioni tähän ketjuun...:)

Meillä poika 10 kk, on rintamaidolla, kiinteät aloitettu 4kk: n iässä.

Hän syö edelleen öisin. Ei kuitenkaan montaa kertaa, 1-2 kertaa tällä hetkellä. Ja voi olla, että ei tissittele aina nälkäänsä.. Ja pari yötä tässä lähiaikoina ei ole syönyt ollenkaan. Ja päivisin siis syö viisi ateriaa + rintamaitoa, isoja annoksia ja ruoka maistuu hyvin, on maistunut aina.

Meille sanottiin 9 kk: n neuvolassa, että yöimetyksistä pitäisi päästä. Noh, en ole tehnyt asialle mitään, enkä aio tehdäkkään, koska niistä ei ole mitään haittaa, ei vauvalle, eikä muullekkaan perheelle. En koe meillä olevan tarvetta unikoululle. Uskon, että yösyötöt jää aikanaan itsestään pois, ja jos ei jää, niin mietitään sitten uudestaan.

Minusta tämäkin asia on niin perhekohtainen. :) Kukin tyylillään lapsen ja koko perheen parasta ajatellen.

Minusta silloin ainakin on unikoulun paikka jos yöt ovat hyvin rikkonaisia ja äitä+ koko perhe ei enää jaksa.

Kukin tyylillään!:)

Samaisessa neuvolassa muuten sanottiin, että imetys pitäisi lopettaa kokonaan, kun lapsi täyttää vuoden. Pah! En aio alkaa vieroittamaan. Jospa se imetys pikkuhiljaa jäisi kun alkaa totuttamaan tav. maitoon vuosikkaana.:)

Vierailija
8/15 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidan kummajainen rupesi nukkumaan yon yli kun tultiin laitokselta kotiin. Nukahtaa melkolailla joka ilta 10 - 11 valilla ja pitkaan (6vk asti) nukkui melkein poikkeuksetta 6 - 7 aamulla. Viimeistaan seitsemalta herattelin ettei ruokatauko mene liian pitkaksi. Paivalla syotiinkin sitten kovasti ja varsinkin illallan syominen oli ihan mahdotonta.

Tytto oli rinnalla ilta seitsemasta yhteentoista ja viela nalkainen. Illat oli yhta huutoa kun tytto oli nalissaan. Siitakin huolimatta nukkui yon yli kun vihdoin asettui 11 aikaan illalla. Katilon neuvosta rupesin itse nousemaan yolla pumppaamaan maitoa ja tama pullo annettiin sitten illalla rinnan lisaksi. Tama auttoi siina mielessa etta tytto ei enaa huutanut illalla, mutta vaati siltikin tayden huomion. Ei voi minuutiksikaan laittaa yksin makoileen ja unesta ei ole tietoakaan. Mutta koska me saatiin taydet younet, illan levottomuudesta ei voinut valittaa liian paljon.

Viimeisen parin viikon aikana tytto on ruvennut herailemaan yolla 4 - 6 valilla ja juo rintaa ihan kunnolla. Edelleenkaan tasta ei voisi valittaa, mutta taytyy myontaa etta taysiin youniin totuttiin niin paljon etta olisi kiva saada ne takaisin, mutta eikohan tuo ajallaa. Vauva on vasta 8 vk vanha joten rytmit ehtii varmaan muuttua monta kertaa.

Jos kellaan on mitaan vinkkeja miten iltaa saisi rauhoiteltua, olisi kiva kuulla. Koko lyhyen elamansta ajan tytteli on kuin enkeli paivalla, otta pienia paikkareita (yhteensa n 3 kertaan ja 4-5 tuntia paivan aikana), naureskelee ja juttelee unien valilla. Kun kello tulee 6-7, meille tulee ihan eri vauva. Alas laitettaessa melkolailla huutaa ja sylissakin katisee koko illan. Koliikista en usko etta on kyse ja vaikkaa rinnalla haluaisi olla koko 3-4 tuntia, leikkii enemman kun syo. Painoa on ihan kivasti (5.5kg 7 viikkoisena ja pituutta n. 60cm).

adetuulia

Vierailija
9/15 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis lopeteltiin yösyötöt 6 kk:n iässä pikkuhiljaa eli käytännössä jätin aina yhden syötön kerrallaan pois. Tuolloin söi vielä 3 krt/yö. Meille tämä järjestely kävi todella mukavasti. Menihän siihen varmaan kuukausi jos toistakin, ennen kuin nuo kaikki kolme syöttöä oli poissa. Pojalla kiinteitä alettiin opetella 5 kk:n iässä ja 6 kk:n iässä söi jo kaikki 5 ateriaa päivässä, joten ennen kuin aloitin vieroituksen, olin varma, että hän saa tarvitsemansa ravinnon päivällä. Siitä lähtien kun yösyötöt loppuivat on poika nukkunut heräämättä 12 tuntia eli menee nukkumaan klo 20 ja herää klo 08. Ihanaa!!! Toki hampaiden tulo yms. välillä häiritsevät yötä.

Nyt poika on 10 kk:n ikäinen ja viimeviikolla tissin syönti jäi häneltä kuin itsestään kokonaan. Enää ei siis päivälläkään syödä tissiä. Senkin hän lopetti itse yksi syöttö kerrallaan. Nyt loppujen lopuksi tissiä syötiin vain aamulla ja kun hänelle tuli vasta 9,5 kk:n iässä ensimmäiset hampaat, alkoi pureskelu olla mukavampaa kuin imeminen. Viikko sitten hän ei sitten enään huolinut aamutissiäkään ollenkaan, joten päättelin, että hänen tarpeensa minun rintaani kohtaan oli ohi, nyyh.....enemmän minulle se tuntui olevan vaikeaa kuin pojalle. Olin kuitenkin asennoitunut imettämään vuosikkaaksi, joten tämä tuli vähän liiankin nopeasti!

Kuuntele siis omaa lastasi, mutta myös samalla omaa jaksamistasi!

Terveisin

mine + poju 10 kk

Vierailija
10/15 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että se on äidistä kiinni, koska pitää syönnit lopettaa. Jos äidille on helpompaa syöttää yöllä, niin antaa mennä - jos siis toinen vaihtoehto on se, että hieman " vastentahtoisesti" ryhdytään unikouluun. Jotenkin musta tuntuu hassulta, että neuvolasta kehotetaan ryhtymään unikouluun ilman, että vanhemmat sitä itse tuovat esiin.

Toisaalta jos äiti ei jaksa yösyöttöjä, niin silloinhan ne kannattaa lopettaa. Ravitsemuksen kannaltahan yösyötöt käyvät " turhiksi" , kun kiinteitä menee hyvin, mutta psykologisesti ne saattavat olla vauvalle tarpeellisiakin. Tämä on vain minun mielipiteeni!!!!!!!!!!! :o) Ja jos äiti on yösyöttöjen vuoksi kovin väsynyt, niin kaipa se on vauvallekin parempi, että viettää päivät edes pikkuisen pirteämmän äidin kanssa eli silloin varmaan kannatta vierottaa :O)

ÄIDIN VOIMAVAROJEN MUKAAN VIEROITUS - sanon minä :o)

Oikein paljon voimia!!

Vierailija
11/15 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten terkkari voi sanoa, että puolen vuoden iässä lopetetaan yösyötöt, kun monet vauvat vasta aloittelevat kiinteitäkin siinä iässä?

Mie oon kaikki lapseni yöimettänyt niin pitkään, että ovat syöneet päivällä listan läpi ja ennenkaikkea oppineet puurolle. Ei päivällä syödyt soseet riitä, varmasti pojallasi on nälkä.

Ei se ikä vaan lapsen tarve. Puoli vuotta ikää mittarissa ei ole paljon, mikään kiire ei ole.

Vierailija
12/15 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lukenut, että jotkut lapset saattavat tarvita yhden syötön aamuyöllä jopa 1-vuotiaaksi asti. Joka tapauksessa, minäkin olen kuullut että 6kk vauva ei enää fysiologisesti tarvitse yösyöttöjä, mutta tämäkin on kyllä yksilöllistä. Joku syö kiinteitä paremmin kun toinen, ja varsinkin jos kiinteät aloitetaan vasta 6 kk iässä niin silloin menee aikaa että niitä syödään tarpeeksi jottei nälkä yllättäisi yöllä.

Meillä 7 kk vauva ja syö yhä 1-3 kertaa tössä, onneksi yleensä selviän yhdellä tai kahdella syötöllä. Nyt minusta on alkanut tuntua että ainakin toinen syöttö on silkkaa tapaa ja läheisyydenkipeyttä. Mutta en jotenkin haluaisi sitä läheisyyttäkään evätä vauvalta joten vaikealta tuntuu. Usein yöllä rauhoittui enne tutilla, mutta ei oikein kelpaa enää...

Meillä harkinnassa tassuttelu-unikoulu piakkoin jos yöt eivät rauhoitu. Ehkä tuossa kun poika on 8 kk niin aloitetaan se. Huudatus- unikouluahan ei enää nykyään suositella vaan pehmeää unikoulua. Jaksamista vaan kaikille!

Vierailija
13/15 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mustakin tuntui aika " karulta" neuvolatädin kommentti. Ja lähinnä kommentti koski (kai?) sitä kun sanoin, että poika saattaa syödä kaks kolme kertaa yössä, vaikka on syönyt päivällä soseita ja illalla vielä puuroa. Niin tähän täti totesi, että jos vielä (6kk) silloin syö yöllä niin aloitetaan unikoulu.. En ollut koskaan kuullut moisesta tavasta pitää unikoulua..

Olin ajatellut imettää yöllä niin pitkään, kun poika sitä tarvitsee. Näissä lastenhoito-oppaissa sanotaan, että kiinteiden aloittamisen jälkeen yösyöminen on vain tapa.. Itse ajattelin aikaisemmin, että kyllä poika yösyömisen lopettaa sitten, kun se hänelle " sopii" . Täytyy taas keskustella miehen kanssa, kun hänestä viime yö olisi meidän taktiikka tässä asiassa. Itse olen ollut koko ajan enemmän lapsilähtöisellä kannalla, mutta halunnut kuitenkin yrittää tätäkin taktiikkaa (miehen ja neuvolatädin mieliksi..?!), mutta nythän sen huomasi, että ei se toimi..

Vierailija
14/15 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan lupsuttaa muutaman vedon ja nielasee ja sitten nukahtaa, ei varmasti ole nälkä. Jos vauva taas kunnolla klunksauttelee niellä usean kerran, on sillä nälkä, johon se syö, eikä heti nukahdakaan vaan syö ensin kunnolla.

Vierailija
15/15 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin ollaan käytetty tassu- menetelmää jo pitkään aina kun vauva on tarvinnut lohdutusta ja on siihen rauhoittunut. Mutta nyt meni vähän överiksi toi viime yö..Ei rauhoittunut tassuista. Olis tarvinu tissiä kuulihan sen.. Olis vaan pitäny kuunnella omaa vaistoa!!