Pelkäätkö lastesi syrjäytyvän? Mitä teet, jotta näin ei kävisi?
Suomen nuorista kuuluu lähes joka päivä huonoja uutisia. Uutisissa kerrotaan miten osaaminen laskee, mielenterveysongelmat yleistyvät ja resilienssi on heikko. Yhä harvempi ymmärtää lukemaansa, arkielämän asioiden hoitaminen on monelle vierasta ja työelämätaidot eivät ole hallinnassa.
Oletko vanhempana huolissasi lastesi tulevaisuudesta ja pärjäämisestä? Oletko tehnyt jotain parantaaksesi lastesi tulevaisuutta (esimerkiksi pakottamalla heidät lukemaan)? Miten pyrit varmistamaan, että lapsesi tulevat pärjäämään? Missä asioissa pyrit auttamaan ja mitkä jätät lapsen itsensä vastuulle?
Kommentit (5)
Kyllä vähän pelottaa. Esikoinen on jo työelämässä, harrastaa ja on parisuhteessa. Aina ollut sellainen sosiaalinen ja hoitanut kuitenkin n asioita, vaikka esim koulussa vötkyili.
Keskimmäistä ja nuorinta kannustan harrastuksiin ja olen luvannut maksaa harrastukset opiskelujen aikana. Tsemppasn kesätyöhaussa ja yritän ohjeistaa asioiden hoitoon.
Tuntuu, että paljon tarvitsevat ohjausta. Itse olin hyvin itsenäinen ja omatoiminen jo heti 18-vuotiaana.
Mun nuoret on jo 22-42v ja pitäisi tapahtua jotain tosi outoa että syrjäytyisivät! Sairastuminen, psykoosi tms.
Kasvatettu toimimaan ja pärjäämään omillaan. Huolehtimaan itsestään ja toisistaan. Ovat koulutettuja, sosiaalisia ja fiksuja. Kotoa on opetettu työmoraali ja hyvät tavat. Tukiverkkonlöytyy aina
En tiedä mutta toivon että lasten nostaminen jollekin ihme jalustalle ja hyysääminen johtaa myös johonkin.
Muuten en ole osannut olla huolissani, mutta tietysti aina koulunkäynnin osalta on huoli että löytyykö kavereita ja pärjääkö koulussa ylipäänsäkin. Onneksi on kaikki mennyt hyvin tähän asti, myös yläasteelle siirtyminen koska siinä kohtaa voi olla monenlaisia haasteita. Eikä tuo vaikuta mitenkään masentunut tai ahdistunutkaan olevan, toivottavasti jatkuu näin.
En tiedä minkälaiset mahdollisuudet minulla on näihin asioihin vaikuttaa, muuten kuin pyrkimällä olemaan saatavilla ja apuna, jos tarvitsee tukea tai haluaa purkaa asioitaan. Vähän kysellä kuulumisia ja muuta.
Uppistakeikkaa.