Mitä tehdä kun työkkäri valehteli
Eli sanoi että en voi saada työttömyystukea ennenkuin olen täyttänyt työssäoloehdon eli antoi ymmärtää,cettä ikuisuuskarenssi on nyt päällä.
Sain kyllä toimeentulotukea, joten ei haitannut.
Onko tuollaista ikuisuuskarenssia edes ollut olemassa ikinä?
MNut pisin karenssi on kuulemma 45 päivää? Luotaniko Googleen vai kysäsenkö sedältä työkkäristä?
Tuon ikuisuuskatenssin kertoi mulle ystävällinen täti-ihminen te-toimistosta.
Kommentit (3)
Peruspäivärahaa ei ainakaan saa ilman työssäoloehdon täyttymistä. Mutta voi saada työmarkkinatukea. MUtta siihen vaikuttavat kaikkien tulot, jotka samassa taloudessa asuvat. Eli se on tarveharkintainen.
On olemassa 3 työttömyystukea:
Työmarkkinatuki: haetaan Kelasta.
Voit saada työmarkkinatukea, jos työssäoloehto ei täyty. Voit saada työmarkkinatukea myös silloin, kun olet jo saanut enimmäisajan peruspäivärahaa tai ansiopäivärahaa.
Peruspäiväraha: haetaan Kelasta. Voit saada peruspäivärahaa, jos työssäoloehto täyttyy. Voidaan maksaa vain, jos et kuulu työttömyyskassaan tai jäsenyys on kestänyt alle 26 viikkoa.
Tuki on kaikille samansuuruinen palkasta riippumatta.
Ansiopäiväraha: haetaan työttömyyskassasta. Saat ansiopäivärahaa, jos olet työttömyyskassan jäsen ja työssäoloehto täyttyy. Tuki määräytyy palkan perusteella.
Jotta voit saada työttömyystukea, työnhakusi täytyy olla voimassa ja sinun täytyy olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä.
Jos olet poissa työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä yli 6 kuukautta, ei ole oikeutta ansio- tai peruspäivärahaan, ennen kuin työssäoloehto on täyttynyt uudelleen.
Mikä on työssäoloehto?
Työssäoloehto tarkoittaa sitä, että sinun on täytynyt olla riittävästi töissä ennen työttömäksi jäämistä.
Jos olet työttömyyskassan jäsen ja täytät työssäoloehdon, voit saada ansiopäivärahaa. Kela ei voi maksaa sinulle työttömyystukea, jos kuulut työttömyyskassaan ja sinulla on oikeus saada kassasta ansiopäivärahaa.
Jos et ole kassan jäsen mutta täytät työssäoloehdon, voit saada peruspäivärahaa.
Jos et täytä työssäoloehtoa, voit saada työmarkkinatukea.
https://www.kela.fi/tyottomyystuet
Minulla on myös ollut tuo ikuisuuskarenssi päällä jo 7 vuotta. Olen kyllä tehnyt töitä, mutta omassa yrityksestäni. Sitä ei lasketa työnteoksi. Pitäisi olla tai päästä töihin, jonnekin muualle.
Ikuisuuskarensseja on, eri asia oletko onnistunut saaman sen itsellesi.