vauvamme nukkuu parvekkeella tupakansavussa :(
Eli naapurimme, joiden kanssa on yhteinen parvekkeen väliseinä, tupakoivat koko perhe. Meillä on todella herkkäuninen vauva, ja koska ei ole ainoa lapsi, ei saa täällä sisällä metelissä nukuttua. Partsilla olen nukuttanut, vaikka ahdistaa, kun parvekkeen oven avatessa aina löyhähtää se lemu...Mitä tekisitte? Olen naapurille kertonut, että nukutan vauvaa partsilla, ja " yrittävät puhallella toiseen suuntaan" , mutta ei siitä ole ollut merkittävää hyötyä. Onhan heillä ns. oikeus tupakoida parvekkeellaan jo lainkin mukaan, meillä taas lain suojaa taataksemme lapsellemme tupakansavutonta päiväunta omalla parvekkeella. Voinhan yrittää alkaa nukuttamaan vauvaa sisälläkin passiivisen tupakoinnin pelon takia, mutta kai vauvankin olisi hyvä olla ulkona edes jonkun verran päivän aikana. Mikähän tässä sitten olisi pienin paha? Naapurit kotona myös arkisin päivälläkin...
Onko tässä mitään tehtävissä? Asia suututtaa ja ahdistaa minua todella.
Kommentit (30)
tupakoisi silloin parvekkeella, kun teidän vaunut ovat siellä. Sopikaa vaikka joku merkki. Asia menee kuitenkin aika nopsasti ohi. Kohta vauvasta tulee jo taapero ja sitten nukkuu sisällä. Muistatte sitten kivoja naapureita vaikka parvekekukalla tms.
17 (?):
Haju on vielä pahempi, jos parvekkeemme lasit ovat kiinni, haju jää silloin vellomaan vielä pidemmäksi aikaa.
Joku ehdotti jotain merkkiä naapureille, että tietävät milloin vauvamme nukkuu partsilla...kehtaisikohan sitä ehdottaa? Olivat ihan asiallisia kun viimeksi kävin keskustelemassa, mutta nythän tuon ehdottaminen tarkoittaisi käytännössä sitä etteivät saisi tupakoida partsillaan kun vauvamme siellä nukkuu...mikä näyttää ajoittuvan aina heidän röökihetkiinsä. Esim. tupakoivat herättyään n. klo 9, jolloin laitan vauvan partsille nukkumaan kunnes n. 9.30 isoveli on valmis puistoilua varten (ja niille jotka ehdottivat sisällä nukkumista: jos laittaisin aamulla omaan sänkyyn nukkumaan, joutuisin sieltä herättelemään pukemista varten kun lähdetään puistoon, eikä vauveli jaksa valvoa siihen saakka kunnes isoveljen aamutoimet ovat valmiit). Eli 9.30 otan partsilta puistoon mukaan jatkamaan unia. Mahtaako naapureita kiinnostaa meidän lapsi niin paljon, että lampsivat pihalle asti polttamaan?
Pitäisi varmaan joo kirjoittaa aloite jollekin kansanedustajalle, vaikka ei se meidän lapsia enää ehdikään hyödyttää, mutta jos jonkun toisen...kyllä on v-mainen tilanne. Oikein kihisen raivosta kun haistan sen röökin hajun parvekkeellamme...meidän arkea vaan helpottaisi niin kovasti partsin käyttö. Neidin unet on ihan surkeita päivisin sisätiloissa, max 30minuuttia.
Mutta näin kai tämä maailma sitten toimii.
Jos taas pitemmästä ajasta tai useista kerroista, niin nukuttaisin sen lapsen sisällä.
Ja tuo pukeminen ei todella ole ongelma. Lapsi oppii hyvin pian, että herää pukemisen ajaksi ja sitten jatkaa unia. Liikkuviin vaunuihin nukahtaa takuulla nopsaan uudelleen. Toisekseen voithan pukea vauvalle esim. ulkoilupuvun päälle niin, että jätät sen auki ja sitten suljet vaunuihin laitettaessa ja vähän paksummin peittoa päälle. Tartteeko niiden kerrosten olla vaatetta. Samalla tavalla niitä viltistä saa tehtyä...
Ja ihan takuulla en tupakan savussa ja hajussa lastani nukuttaisi. En edes yksiä unia ikinä. Mieluumin antaisin valvoa...
Jos et voi pitää rattaita kotona ja laittaa suoraan sinne nukkumaan, niin laita vauva valmiiksi koppaan, niin saat hänet suoraan siirrettyä rattaisiin, kun on lähdön aika.
Ihan oikeasti.
...vain aamu-unista. Nukkuisi myös iltapäivällä kunnon unet, enkä silloin pysty pihalle/puistoon lähtemään. Ja jos jollakulla ei ole kokemusta herkkäunisesta vauvasta, niin voin sanoa, että kaikki tällaiset " siirrot" ja kesken unien pukemiset on meillä todella kriittisiä. Meidän vauva herää puistosta tultaessa jo siihen, että tuon rattaat alakerran varastoon ja veli metelöi vähän sivussa. Ei kaikki vauvat ole samanlaisia. Ulos tämä nukahtaa hyvin, mutta sisälle nukuttaminen on todella hankalaa väsyneenäkin, ja veljen ulkoiluaika tyrehtyy kun nukuttelen väsynyttä vauvaa täällä aamuisin kun pitäisi jo pukea...
Harmittaa myös sikäli, että meidän partsi taitaa nyt olla käyttökelvoton muutenkin, koska en itsekään pysty olemaan siellä katkussa. Vaikka se nyt on pienempi harmi kuin vauvan kannalta. Kyllä mun mielestä ihmisillä pitäisi olla oikeus olla vaarantamatta terveyttään omalla parvekkeellaan.
monet alkais varmaan polttamaan enemmän sisällä. Sehän olisi vielä kamalampaa kun se savu kulkeutuisi ilmastointia pitkin muihin asuntoihin. Musta tupakointia ei voi kieltää parvekkeillä eikä omissa asunnoissaan. Paras olisi muuttaa omakotitaloon jos kerrostalo elämä häiritsee. Isossa talossa on elämää ja monelaisia ihmisiä. Kaikki ei ole kerrostalo asujia.
Meillä alakertalainen tupakoi, ja se haju tuli tosi selvästi meille roskiskaapin kautta?? Mä en ymmärrä että miten sieltä, mutta niin se vaan tuli.
Muutettiin pois, ei kuitenkaan tän tupakoitsijan takia, vaan ihan muista syistä. Nyt meillä tupakoi naapuri parvekkeella. Mä haistan sen tottakai, mutta laitan ikkunan kiinni kun tupakanhaju tulee sisään. En mä olen hirveetä ongelmaa jaksanut siitä ottaa.
Vauvan terveys nyt oli alkuperäisen viestini pointtina, eikä niinkään yleinen pohdinta parveketupakoinnin oikeutuksesta (vaikka ei sillä, että minun oikeustajuni ei kyllä voi käsittää sitä että parvekkeilla saa harjoittaa toimintaa, joka on vaarallista naapureille tai aiheuttaa huomattavaa haittaa). Kaipa voisin kysäistä asiaa vaikka jostain hengitysliitosta tms, että minkälainen vaara vauvalle aiheutuu jos naapuriparvekkeella tupakoidaan. Ja omakotitaloon muuttaisin vaikka heti jos rahaa olisi...mutta ei täälläpäin Suomea niin vain muuteta omakotitaloon.
-ap
PS. Ihmettelen muuten suuresti asiallisia vastauksia, tällä palastalla kun tunnutaan yleensä vastailevan kaikenlaisia törkeyksiä aiheeseen kuin aiheeseen...
Vierailija:
Vauvan terveys nyt oli alkuperäisen viestini pointtina, eikä niinkään yleinen pohdinta parveketupakoinnin oikeutuksesta (vaikka ei sillä, että minun oikeustajuni ei kyllä voi käsittää sitä että parvekkeilla saa harjoittaa toimintaa, joka on vaarallista naapureille tai aiheuttaa huomattavaa haittaa). Kaipa voisin kysäistä asiaa vaikka jostain hengitysliitosta tms, että minkälainen vaara vauvalle aiheutuu jos naapuriparvekkeella tupakoidaan. Ja omakotitaloon muuttaisin vaikka heti jos rahaa olisi...mutta ei täälläpäin Suomea niin vain muuteta omakotitaloon.
-ap
PS. Ihmettelen muuten suuresti asiallisia vastauksia, tällä palastalla kun tunnutaan yleensä vastailevan kaikenlaisia törkeyksiä aiheeseen kuin aiheeseen...
Jos naapuri polttaa parvekkeella, niin se on ikävää ap: kannalta, mutta kun ei sille oikein mitään voi.
Jos yrittäisit pyytää, että olisi tupakatta silloin, kun vaunut ovat parvekkeella. Ei kai sen aina tarvitse polttaa - ja ei kai se aina ole kotona?
Mun mielestä kannattaisi kysyä myös kiinteistönhuoltajalta tms. mitä tilanteessa voisi tehdä, jos naapuri ei ole yhteistyökykyinen. Vaikka lykätä jonkun paperin tupakoinnin terveyshaitoista pienille ihmisille. Musta on törkeää, että vain tupakoitsijoilla on oikeus parvekkeen käyttöön!
Meillä kanssa varmaan pian sama ongelma, suunnnittelin, että pikkukakkosta voisi nukuttaa parvekkeella, mutta tuskin voi, kun alakerta polttaa ja ovat jo muutenkin valittaneet meille lapsen leikkimisestä ym. Tuskin voi keskustella asioista.
Lasituksesta tuskin on hyötyä, meillä on lasit ja jos ne ovat kiinni, niin tupakansavut jäävät parvekeelle vain pahemmin. Pakko aukoa niitä laseja ihan sen takia, että savut lähtee pois.