Sähköauto on ihan mahtava keksintö.
Kokeilin tänään tuttavani sähköautoa. Se on sellainen isompi Tesla. Sehän oli tosi mahtava vekotin. Nopeus säätyy pelkällä kaasupolkimella, vain liikennevaloissa painoin jarrua. Kun kiihdytin moottoritielle niin sehän lähti kuin NATO-ohjus. Kiihtyvyys oli todellakin riittävä. Moottorista ei kuulu mitään pörinää tai eihän siinä tietenkään mitään pörisevää moottoria edes ole.
Miten joku voi pitää näin hyvää keksintöä huonona? Kannattaisi ehkä kokeilla itse.
Kommentit (77)
Sähköauto on hengetön ja kuka sitä pelkkää rengasääntä ja kivien ropinaa jaksaa kuunnella.. niitä nimittäin kuuluu S luokan Mersussakin, niin aivan varmasti jossain Teslassakin. Mersulla ajaessa kuulee tosin yleensä enemmän muiden autojen kuin oman auton ääniä.. paitsi kun polkaisee kunnolla, jolloin V12 tuo sellaisen soundin, mihin ei yksikään Tesla kykene.
Kyse on fiiliksestä ja kokonaisuudesta, V8 tai V12 - kaikki muu on turhaa.
mihin sitä kauheaa kiihtyvyyttä tarvitaan?
itse lähden aamulla töihin, matkaa on 40 kilometriä.
isolle tielle päästyäni laitan vakionopeuden 85 kilsaan tunnissa ja ajan työmatkan.
ei ole tarvetta kovaan kiihdytykseen jos ajaa nopeusrajoitusten mukaan kuten muutkin.
Mihin ihmeessä tarvii sellasta kiihtyvyyttä?
Noh pennut tykkää kun kiihtyy mutta liikenteessä ei tarvita mihinkään rata-autojen kiihtyvyyttä.
Se lokinsiipi tesla oli kivireki eikä kiihtyvyys mua mitenkään kiehtonu.
Noitten patterilelujen hinnalla saa hienoja mersuja.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeessä tarvii sellasta kiihtyvyyttä?
Noh pennut tykkää kun kiihtyy mutta liikenteessä ei tarvita mihinkään rata-autojen kiihtyvyyttä.
Se lokinsiipi tesla oli kivireki eikä kiihtyvyys mua mitenkään kiehtonu.
Noitten patterilelujen hinnalla saa hienoja mersuja.
sähköautoilla tullut paljon onnettomuuksia kun tehoa on enemmän mitä kuskeilla ajotaitoja.
siksi ei saa enää kaskoja vakuutusfirmoista.
liian kallista.
Tiedän yhden sähkösepon joka kiihdytteli kovin ja kesän aikana meni yli 3000 euroa renkaisiin.
Joka kerta kun joudun ajamaan jollain bensa- tai diesel-kotterolla ulkomailla, tulee omaa sähköautoa nopeasti ikävä. Ennen kaikkea inhoan polttomoottoriauton kankeaa ja viiveellistä kiihtymistä. Hitonko merkitystä jollain 800km rangella on kun koko matkan teko vaa ärsyttää ja vessaan pitää päästä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden sähkösepon joka kiihdytteli kovin ja kesän aikana meni yli 3000 euroa renkaisiin.
Ja nyt se vaarallinen rengaspöly on mikrokumina ja muovina ympäristössä, jopa meressä .
Sähköauto tuhoaa renkaita ja maanteitä. Ja tuhoaa ihmisten keuhkot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt se vaarallinen rengaspöly on mikrokumina ja muovina ympäristössä, jopa meressä .
Onneksi diesel tai nastarenkaat eivät ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi diesel tai nastarenkaat eivät ole ongelma.
Ilman dieseliä kuolisimme nälkään ja lumiakaan ei voisi aurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tarvitsee jotain "Nato-ohjuksen" kiihtyvyyttä?
Ei mun bensa-autosta juuri mitään ääniä kuulu moottorista ja kiihtyy alle 7 s 0-100.
Range about 800 km ja tankkaus kestää 3 min.
Patterikeijot huuli pyöreänä.
Olen ajanut yli 800 km päivässä joskus vuosia sitten. Range on luultavasti riittävä minulle. Ei minulla kyllä ole mitään sataa tonnia että ostaisin Tesla a itselleni. Jos voittaisin lotossa niin sitten kyllä.
AP
Uuden karvalakkikolmosen saa 40 tonnilla ja nykyään käytettyjenkin arvonalenema on normaali.
Mnä olen ajanut sähköautoa 5uomessa v. 95.
hll
Sillä kiihtyvyydellä ei tee kovinkaan paljoa, koska korkein sallittu rajoitus on 120 km/h. Mikäli nauttii kovaa ajamisesta, niin suosittelen lähtemistä radalle, ja siellä etsii ne omat, ja autonsa rajat. Mikäli oikeasti haluaa ajaa kovaa ehkä pidemmänkin aikaa, niin sitten Saksaan moottoribaanalle. Siellä voi ajaa ns. lappu lattiassa pidemmänkin aikaa.
Itse ajan 100 000€ arvoisella diesel Mersulla. Kokeilin kaverin Teslaa. Ei herättänyt minkäänlaisia ostohaluja. Pysyn diesel mersussani.
Itselleni ei sillä pitääkö auto ääntä ole mitään merkitystä eikä kiihtyvyydelllä. En koe saavani juurikaan mitään hyötyä nopeasti kiihtyvästä autosta. Ohi ehdin tarvittaessa ihan perus autollakin enkä ole teiden tukkeena. Kyllä näitä valoista kiihdyttelijöitä sähköautoilakin on nähty. Kiihdyttävät sen hetken ja sitten jäävän köröttelee ja minä ohitan. Kiihdytyksestä eivät mitään hyötyneet
Vierailija kirjoitti:
300kW, 500kW tai 800kW ihan samoin ne liikkuu oli sit polttis tai sähkö. Huippunopeuksissa ne erot on.
Ja sähköautot kiihtyy nopeasti vain tiettyyn nopeuteen asti ja sen jälkeen menee moni urheiluauto ohi että hujahtaa
Vierailija kirjoitti:
Sillä kiihtyvyydellä ei tee kovinkaan paljoa, koska korkein sallittu rajoitus on 120 km/h. Mikäli nauttii kovaa ajamisesta, niin suosittelen lähtemistä radalle, ja siellä etsii ne omat, ja autonsa rajat. Mikäli oikeasti haluaa ajaa kovaa ehkä pidemmänkin aikaa, niin sitten Saksaan moottoribaanalle. Siellä voi ajaa ns. lappu lattiassa pidemmänkin aikaa.
Kiihtyvyys ja maksiminopeus tarkoittavat täysin eri asioita.
Teslan tyyli ja tarve erottautua joukosta ilman rationaalista syytä ei toimi minun kohdalla. Pikemminkin sääli, että muut valmistajat ovat lähteneet hieman samaan kikkailuun, kun jotkut asiat on todettu turvallisiksi ja toimiviksi vuosikymmenien kokemuksella. Koeajolla melkein mihin vaan sähköautoon on helppo ihastua. Se miten se toimii arjessa vaihtelee. Ja jos osaa ajaa pihisti bensa-autolla, saa rangea myös sähkiksellä, eikä tarvitse tupakoida latauspaikoilla. Meillä kriteerit täyttyvät, mutta moni ei edes vaivaudu tutkimaan asiaa ja pettyy pahoin. Siksi noita käytettyjä on vaikka millä mitalla myynnissä nettiautossa.
Kyllä, sähkömoottorilla toimiva auto on hyvä, sähkömoottori on paljon parempi kuin polttomoottori. Mutta patteri energiavarastona ei ole hyvä. Vety energia varastona on paljon parempi.
Joo, on, autoradassa, lapsena tykkäsin kovin.
300kW, 500kW tai 800kW ihan samoin ne liikkuu oli sit polttis tai sähkö. Huippunopeuksissa ne erot on.